شفا مگ

خواص زردچوبه برای آرتروز، ورم و درد مفاصل

زردچوبه به دلیل داشتن ماده ای به نام کورکومین دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است و می تواند به درمان آرتروز، ورم مفاصل و درد مفاصل کمک زیادی کند.

خواص زردچوبه برای آرتروز، ورم و درد مفاصل

آرتروز یک بیماری پزشکی است که با تورم و درد مفاصل مشخص می شود و می تواند در هر سنی افراد را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین انواع مختلفی دارد که شایعترین آنها آرتروز، آرتروز روماتئید، آرتروز عفونی و نقرص می باشد.

از علائم مشترک آرتروز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفتی مفاصل
  • درد عضلات
  • ناتوانی در اندام
  • خستگی و از دست دادن انعطاف پذیری

آرتروز روماتوئید بیشتر به دلیل از بین رفتن غضروف استخوان ایجاد می شود و معمولا در افراد بالای پنجاه سال مشاهده می شود. این بیماری به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل است.

نقرس به دلیل رسوب کریستال های اسید اوریک در مفاصل ایجاد می شود که می تواند باعث التهاب شود و همچنین آرتروز سپتیک به دلیل عفونت در مفاصل ایجاد می شود.

بیماران به دلیل عوارض جانبی داروها به دنبال داروهای طبیعی برای درمان آرتروز، درد و تورم مفاصل هستند. استفاده از زردچوبه برای آرتروز علائمی مانند حساسیت، تورم و درد در مفاصل را کاهش می دهد.

زردچوبه گیاهی است با قدمت چند ساله که بومی اسیا می باشد و به دلیل ارزش دارویی به طور گسترده ای کشت می شود.در ادامه با خواص زردچوبه برای آرتروز، درد مفاصل و تورم مفاصل اشنا شوید.

خواص زردچوبه برای آرتروز و مفاصل

زردچوبه ادویه ای است که مورد توجه بسیاری از افراد به خصوص افراد بومی اسیا است حاوی یک ترکیب فعال زیستی به نام کورکومین است که وظیفه دارویی زردچوبه را به همراه دارد.

زردچوبه یک ضد التهاب طبیعی است

التهاب علامت اصلی آرتروز است. ساییدگی و پارگی مفاصل باعث التهاب، تورم و سفتی می شودو باعث می شود التهاب به مایعات روان کننده مفاصل منتقل شود و منجر به سفتی مفاصل می شود.

زردچوبه و کوکورمین از عوامل طبیعی ضد التهاب می باشد که بر خلاف داروهای معموملی مانند سلکوکسیب که فقط التهاب را کاهش می دهد، این ماده می تواند عامل التهاب را مهار کند.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره زردچوبه با جلوگیری از فعال شدن فاکتور هسته ای کاپا که یک پروتئین اصلی در ایجاد التهاب است نقش موثری دارد و از التهاب و تخریف مفاصل جلوگیری می کند.

کورکومینوئیدها پروتئین واکنش پذیر C را که نشانگر مهمی از التهاب است ، کاهش می دهند. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که یک فرمولاسیون خاص کورکومین می تواند از التهاب مایع مفصلی که مفصل را روان می کند ، جلوگیری کند.

زردچوبه خاصیت ضد آرتروز دارد

در یک کارآزمایی بالینی ارزیابی ایمنی و کارایی عصاره زردچوبه در بیماران مبتلا به آرتروز گزارش شده است که عصاره به تنهایی یا در ترکیب با سولفات گلوکوزامین به طور قابل توجهی درد را کاهش می دهد و همچنین نیاز به مصرف سایر داروهایی را که به عنوان درمان تجویز می شوند کاهش می دهد.

کورکومینوئیدها گروهی از ترکیبات موجود در زردچوبه هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی شدیدی دارند و به رنگ زرد طلایی ادویه جات کمک می کند. کورکومین بخشی از این گروه است.

در مطالعاتی ثابت شده است که روغن زردچوبه دارای یک اثر ضد آرتروز است و ثابت شده است که تورم مفاصل را در آرتروز تجربی کاهش می دهد. همچنین ثابت شده است که زردچوبه از نظر فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی از زنجبیل و ایندومتاسین برتری دارد.

زردچوبه یک انتی اکسیدان عالی است

استرس اکسیداتیو یا عدم تعادل بن عوامل پروکسیدان و آنتی اکسیدان در بدن منجر به تخریب بافت مفصلی در آرتروز می شود. در یک کارآزمایی بالینی، اثر کورکومینوئیدها و مکمل های پیپرین بر وضعیت آنتی اکسیدانی بیماران مبتلا به آرتروز ارزیابی شد.

این مطالعه به مدت 6 هفته به طول انجامید و افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی را مشاهده شد.محققان به این نتیجه رسیده اند که مکمل کوتاه مدت کورکومینوئیدها استرس اکسیداتیو در آرتروز را کاهش می دهد.

زردچوبه از استخوان محافظت می کند

التهاب در آرتروز منجر به تخریب بافت غضروف و مفصل می شود و در شرایطی مانند آرتروز تخریب بافت استخوان نیز مشاهده می شود. کورکومین از غدروسیت ها که نوعی سلول استخوانی هستند در برابر التهاب محافظت می کند.

یک مطالعاه نشان می دهد کورکومین به اندازه بتامتازون در محافظت از استخوان و مفصل در برابر فرسایش در ارتروز و جلوگیری از ضخیم شدن مایع سینوویال که مفاصل را چرب می کند موثر است.

کورکومینوئیدها با جلوگیری از از بین رفتن بافت استخوان، روند آرتروز را کند می کند. این مطالعه نشان داد که کورکومین ها باعث کاهش فعالیت سلول های استخوانی که بافت استخوانی را جذب می کنند می شود و عملکرد استئوبلاست را حفظم می کند.

زردچوبه در شرایط خود ایمنی بسیار موثر است

انواع خاصی از آرتروز در نتیجه واکنش های غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن رخ می دهد. آنها شرایط خود ایمنی هستند که در آن سیستم ایمنی بدن به بدن خود حمله می کند. این مورد در مورد آرتریت روماتوئید و لوپوس است.

همانطور که سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها آنتی بادی تولید می کند، آنتی بادی هایی تولید می کند تا به بافت خود حمله کند.بر اساس تحقیقات انجام شده زردچوبه از فعالیت این آنتی بادی ها به میزان 70 درصد جلوگیری می کند.

کورکومین دارای اثر تعدیل سیستم ایمنی است و می تواند پاسخ های ایمنی را تنظیم کندو همچنین باعث ایمنی و جلوگیری از گسترش التهاب در بدن می شود.

زردچوبه از پیشرفت آرتروز جلوگیری می کند

کورکومین باعث افزایش فعالیت پروتئین هایی می شود که باعث اپوپتوز می شوند و همزمان سطح پروتئین های زنده مانده را کاهش می دهد. کورکومین می تواند فیبروبلاست تجزیه ناپذیر مانند سینوویوسیت ها را در آرتریت روماتوئید از بین ببرد و از این طریق از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند.

زردچوبه برای کاهش آرتروز با ژن ها تعامل دارد

کورکومین یکی از مواد موثره موجود در زردچوبه دارای خواص دارویی استثنایی است.کورکومین علاوه بر خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می تواند به تنظیم فعالیت ژن ها تاثیر زیادی داشته باشد.

پروتئین های مهمی وجود دارند که می توانند اطلاعات ژنتیکی را تنظیم کنند و بر اساس تحقیقات نشان داده شده است که کورکومین برای ایجاد اثر درمانی در آرتروز و بسیاری از بیماری ها بر روی این پروتئین ها اثر می گذارد. این خواص زردچوبه را هی داروی ضد التهاب غیر استروئیدی نمی تواند داشته باشد.

استیلاسیون هیستون یک روند پیچیده اما ضروری در بدن است که در هنگام تنظیم ژن ها رخ می دهد و خطاهای موجود در این فرآیند به عنوان انجرافات اپی ژنتیکی شناخته می شوند. چنین خطاهایی در آرتریت روماتوئید و آرتروز رخ می دهد.

جالب است بدانید که کرکومین از بروز چنین خطاهایی جلوگیری کرده و در نتیجه از پیشرفت آرتروز جلوگیری می کند.

زردچوبه با عفونت آرتروز مقابله می کند

آرتریت سپتیک می تواند باعث ایجاد عفونت های قارچی مانند کاندیدا شود. همچنین برخی از داروهای درمان آرتروز می توانند خطر ابتلا به عفونت های جدی در آرتروز را افزایش دهند.

کورکومین دارای طیف وسیعی از فعالیت های ضد میکروبی است و از رشد باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها جلوگیری می کند. این ماده یک خواص آنتی بیوتیکی دارد.

زردچوبه در آرتروز پسوریازیس مفید است

حدود 30 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس یک بیماری التهابی به نام آرتریت پسوریازیس مبتلا می شوند. به طور سنتی زردچوبه برای درمان های مختلفی استفاده می شود و در حال حاضر ثابت شده است که کورکومین پتانسیل برای کمک به بیماری های پوستی مختلفی از جمله آرتروز پسوریازیس را نیز دارد.زردچوبه می تواند نرخ مرگ سلولی را در پسوریازیس معکوس کند.

زردچوبه عوارض آرتروز را کاهش می دهد

آرتروز شامل تخریف مفصل و از دست دادن استخوان است. اما این التهاب می تواند به اندام های دیگر مانند قلب، ریه، رگ های خونی، چشم و ... گسترش یابد.

بر اساس تحقیقات کورکومین می تواند قلب را در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت کند. آزمایشات بالینی نشان می دهد که کورکومین در درمان و کاهش علائم اختلال التهابی چشم مفید است. همچنین کورکومین در شرایطی مانند سندرم خشکی چشم بسیار مفید است .

زردچوبه یک مسکن برای درمان آرتروز است

در یک مطالعه تجربی، اثر کورکومین در درمان آرتروز با استروئید مانند پردنیزون مقایسه شده است. کورکومین به طور موثری التهاب و کاهش انتقال سلول های ایمنی به محل آسیب دیده را کنترل می کند. فعالیت ضد التهابی کورکومین در درمان آرتروز به نسبت پردنیزون قوی تر می باشد.

همچنین با ترکیب کورکومین با پردنیزولون باعث تقویت اثر درمانی پردنیزولون در آرتروز می شود. کورکومین با دوزهای کم استروئید تورم و درد را کاهش می دهد.

همچنین باعث کاهش عوارض جانبی استروئید ها می شود و خطر ایجاد عوارض مرتبط با آرتروز را بهبود می بخشد.در تحقیقاتی که انجام شده است دریافته اند که زردچوبه به اندازه ایبوپروفن و مسکن های غیر استروئیدی در درمان آرتروز زانو موثر تر است.

آنزیم COX یک آنزیم که نقش مهمی در التهاب دارد و با مهار این انزیم می تواند علائم درد و التهاب را تسکین دهد و همچنین ثابت شده است که کورکومینوئید ها به اندازه دیکلوفناک سدیم در مهار فعالیت این آنزیم موثر می باشند.

زردچوبه عوارض جانبی داروهای ضد آرتروز را کاهش میدهد

در یک مطالعه تجربی که در آن عصاره های زنجبیل و زردچوبه استفاده شده بود مشخص شد که این عصاره در کاهش التهاب بهتر از مسکن ایندومتاسین اثر بخشی دارد. این عصاره همچنین از اختلال در عملکرد کلیه نیز جلوگیری می کند و خطر مشکلات قلی و عروقی را کاهش می دهد و از کاهش وزن در نتیجه بیماری جلوگیری می کند.این نشان می دهد که زردچوبه در جلوگیری از عوارض مرتبط با آرتریت روماتوئید موثر است.

متوترکسات دارویی است که به طور معمول در دوزهای پایین در درمان آرتروز تجویز می شود اما یکی از عمده ترین عوارض جانبی این دارو مشکلات کبدی است.در صورت استفاده از کورکومین با این دارو بر اثرات جانبی متوترکسات غلبه می کند.

خمیر زردچوبه می تواند درد آرتروز را کاهش دهد

همانطور که مصرف زردچوبه به عنوان خوراکی یک ماده ضد التهابی است و در صورت استفاده موضعی نیز به همان صورت عمل می کند.
خمیر زردچوبه می تواند تاثیر درمانی بسیار خوبی برای کاهش درد های مفاصل و آرتروز باشد. اما می توانید از روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید و یک خمیر عالی با کیفیت خوب تهیه کنید.

این خمیر را می توان به صورت موضعی روی مفاصل آسیب دیده قرار داد و به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت باقی گذاشت و روی آن را با گاز و پانسمان پوشاند. این خمیر را به صورت موضعی روزی 2 تا 3 بار استفاده کنید.

زردچوبه درد و تورم مفاصل را کاهش دهد

زردچوبه و همچنین کورکومین دارای خواص زیادی می باشد که می تواند تقریبا در هر بیماری آرتروز مفید باشد. مهمترین آنها خاصیت ضد التهبای و انتی اکسیدانی است.

خواص ضد درد و ضد التهابی زردچوبه در شرایطی مانند درد مفاصل، آرتروز زانو و مچ پا، بورسید و موارد دیگر بسیار مفید است. زردچوبه دارای خواض ضد درد و ضد افسردگی است.

سوالات متداول در باره زردچوبه

در ادامه به چند سوال در رابطه با اثر درمانی زردچوبه بر درد مفاصل و آرتروز پاسخ داده شده است که می تواند به شما در درمان آرتروز کمک زیادی کند.

1- زردچوبه درد در آرتروز را تسکین میدهد؟

زردچوبه یک مسکن طبیعی می باشد و دارای خواص ضد التهابی و ضد آرتروز است که به تسکین درد در آرتروز کمک می کند.

2- آیا زردچوبه فقط علائم را کاهش می دهد؟

زردچوبه علائم آرتروز مانند درد مفاصل و التهاب را کاهش می دهد و از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می کند. زردچوبه می تواند به کاهش علائم و همچنین باعث جلوگیری از پیشرفت آرتروز می شود.

3- مکمل های زردچوبه در در مان آرتروز بی خطر است؟

زردچوبه را بهتر است در رژیم غذایی خود استفاده کنید ، اما مصرف زردچوبه به شکل مکمل ها نیز بی خطر است اما توصیه می شود برای جلوگیری از ناراحتی های معده با دوز کم مثلا 1 تا 2 قاشق چایخوری مصرف کنید.

4- ایا می توانم زردچوبه را با داروهای ضد آرتروز مصرف کنم؟

بله، مصرف زردچوبه در رژیم غذایی هنگام مصرف داروهای ضد آرتروز بی خطر است و در واقع زردچوبه با برخی از داروهای تجویز شده در آرتروز مانند ایندومتاسین، دیکلوفناک سدیم، ایبوپروفن، پردنیزون یک عمل هم افزایی دارد.

5- چه مدت طول می کشد تا زردچوبه برای آرتروز اثر کند.

این به خود فرد، شدت بیماری و دوز مصرفی و همچنین نوع زردچوبه ای که مصرف می کندی بستگی دارد. برخی از افراد پس از 1 الی 2 روز مصرف زردوچبه باعث تسکین آنها می شود و در حالی که برخی در 2 باید 2 هفته مصرف کنند.

مقدار مصرف زردچوبه

زردچوبه در رژیم غذای کاملا بی خطر است و می توانید هر روز به اندازه یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در پخت و پز خود استفاده کنید و به دلیل اینکه زردچوبه و کورکومین به خوبی در آب حل نمی شوند بهتر است برای جذب بیشتر آن به همراه فلفل سیاه مصرف شود.

توصیه می شود برای شروع از 1 قاشق چایخوری در روز شروع کنید و در صورت مشاهده هیچ عارضه ای آن را به 1 تا 2 قاشق چایخوری در روز مصرف کنید.

زردچوبه می تواند به شکل شیر زردچوبه و دمنوش زردچوبه نیز استفاده کرد و مقدار مصرف آنها یک فنجان در روز می باشد.

طریقه مصرف زردچوبه برای درد مفاصل

زردچوبه را می توان به صورت موضعی روی مفصل اسیب دیده قرار داد تا درد ورم مفاصل را تسکین دهد. مقدار کافی زردچوبه را در روغن زیتون یا نارگیل بکر مخلوط کنید تا به صورت خمیر در اید. قبل از استفاده می توانید روغن را کمی گرم کنید.

این خمیر را روی مفصل آسیب دیده بمالید و به آرامی ماساژ دهید و روی آن را با بانداژ بپوشانید و بگذارید برای مدت بیشتر از 30 دقیقه تا یک ساعت روی آن باشد. سپس آن را با آب خنک بشویید.این روش را می توانید 2 تا 3 بار در روز انجام دهید و اثرات آن در مدت زمان یک یا دو هفته قابل مشاهده باشند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.