شفا مگ

چه چیزهایی باعث تشدید پسوریازیس میشود

هیچ شواهد علمی وجود ندارد که از درمان پسوریازیس با رژیم غذایی پشتیبانی کند، اما کارشناسان اعتقاد دارند که بین رژیم غذایی سالم و سبک زندگی با کاهش شدت پسوریازیس ارتباط نزدیکی وجود دارد.

چه چیزهایی باعث تشدید پسوریازیس میشود

نکات تغذیه ای که افراد مبتلا به پسوریازیس باید رعایت کنند

پسوریازیس یک اختلال خود ایمنی می باشد ، پسوریازیس بیماری است که در آن بدن به بافت خود حمله می کند. بدن شروع به تولید بیش از حد سلول های پوستی می کند و لکه های قرمز و پوسته پوسته ای که به عنوان پلاک شناخته می شوند روی پوست ایجاد می کند. این پلاک های خارش دار و دردناک توسط عوامل محیطی مانند عفونت ها و استرس ایجاد می شوند. پسوریازیس نه تنها بر روی پوست تاثیر می گذارد بلکه مفاصل، چشم ها و سلامت روان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین برای تشخیص و درمان این بیماری باید با پزشک مشورت کرد.

هیچ شواهد علمی وجود ندارد که از درمان پسوریازیس با رژیم غذایی پشتیبانی کند، اما کارشناسان اعتقاد دارند که بین رژیم غذایی سالم و سبک زندگی با کاهش شدت پسوریازیس ارتباط نزدیکی وجود دارد، زیرا گروه های غذایی زیادی وجود دارند که می توانند باعث التهاب در سراسر بدن شوند. برای برخی افراد، این مواد غذایی می توانند اثرات پسوریازیس را بدتر کنند.

غذاهایی که باید از خوردن آن اجتناب کرد

لیستی از نوشیدنی ها و غذاهایی باعث بدتر شدن اثرات پسوریازیس می شود به شرح ذیل می باشد :

 الکل : مصرف بیش از حد الکل سبب بیش از حد کار کردن کبد شده و باعث التهاب طولانی مدت می شود. علاوه بر این، الکل به باکتری های خوب آسیب می رساند و باعث التهاب در روده بزرگ و روده می شود.

 

تصویر 1

 

 لبنیات : محصولات لبنی سرشار از چربی هستند. شیر گاو حاوی پروتئینی به نام کازئین است که می تواند در برخی افراد مشکلات گوارشی ایجاد کند. مطالعات نشان می دهد که علائم پسوریازیس با حذف لبنیات پرچرب از رژیم غذایی بهبود یافته است.

تصویر 2

 کربوهیدرات های تصفیه شده: کربوهیدرات های تصفیه شده به عنوان غذاهایی که باعث پسوریازیس می شوند به حساب می آیند. این اقلام شامل نان سفید، برنج سفید، ماکارونی، غلات صبحانه و همچنین شیرینی است. این مواد غذایی فاقد فیبر و غلات کامل هستند و می توانند حاوی مقدار زیادی قند باشند.

تصویر 3

 

 چربی های اشباع و ترانس : گوشت قرمز، پنیر، غذای سرخ شده، مارگارین و فست فود غذاهای شناخته شده ای هستند که باعث التهاب و تشدید پسوریازیس می شوند.

تصویر 4

 

 شکر اضافه شده : قند طبیعی موجود در مواد غذایی مانند میوه ها بخشی از برنامه رژیم غذایی پسوریازیس است. با این حال، قند اضافه شده در آب میوه، آب نبات، نوشابه و شیرینی ها مضر است و بدن برای پردازش قند انسولین بیش از حد تولید می کند. این غذاها باعث افزایش سطح سیتوکین ها می شوند که پروتئینی است که باعث التهاب می شود.

تصویر 5

 

 گلوتن : افرادی که از پسوریازیس رنج می برند ممکن است به بیماری سلیاک نیز مبتلا باشند که یک بیماری خودایمنی است. گلوتن پروتئینی است که در گندم و سایر غلات وجود دارد و عدم تحمل گلوتن باعث می شود بدن به بافت روده کوچک حمله کند. تحقیقات نشان می دهد که کاهش گلوتن از رژیم غذایی باعث کاهش اثرات پسوریازیس در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن می شود.

 

تصویر 6

غذاهای ایده آل

مواد غذایی که با التهاب در بدن مبارزه می کنند و آن را کاهش می دهند، برای افراد مبتلا به پسوریازیس مفید هستند و ممکن است به کاهش عود و کاهش علائم کمک کنند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و انواع خاصی از سرطان را نیز کاهش می دهد.

بهترین مواد غذایی برای پسوریازیس در رژیم غذایی عبارتند از:

  •  میوه ها و سبزیجات کامل ، گیلاس و انواع توت ها و سبزیجات برگ سبز میوه های خوبی برای پسوریازیس هستند. هر روز ۲ تا ۳ وعده میوه و سبزیجات تازه فصلی مصرف کنید.
  •  پروتئین های گیاهی مانند توفو، پروتئین بدون چربی و ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  •  گیاهانی مانند آویشن، مریم گلی، زنجبیل و زیره سرشار از آنتی اکسیدان هستند.
  • حبوبات مانند لوبیا و انواع خاصی از عدس
  •  یک مشت پر از آجیل و دانه ها مانندگردو، دانه کتان و بادام منابع غنی اسیدهای چرب امگا سه هستند.
  • غلات کامل

با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا یک برنامه غذایی موثر برای پسوریازیس را در کنار درمان تجویز شده ارائه دهد. چاقی می تواند اثرات پسوریازیس را بدتر کند و ممکن است بخواهید برای کاهش وزن نیز تلاش کنید. علاوه بر یک رژیم غذایی سالم، تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید. استراحت کافی، خواب کافی، ورزش منظم و کاهش سطح استرس داشته باشید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید.

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی بهترین و ساده ترین راه برای مبارزه با اثرات اختلالات خود ایمنی مانند پسوریازیس و کاهش التهاب است. اگر مشکوک هستید که یک ماده غذایی خاص باعث ایجاد اثرات پسوریازیس می شود، با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.