شفا مگ

سرخچه: علائم، عوامل، عوارض و درمان

سرخچه یک بیماری ویروسی شایع در کودکان می باشد که اغلب در سنین 5 تا 14 سال شایع است.بیماری سرخچه واگیردار است و می تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند. علائم شایع سرخچه شامل بثورات پوستی، تورم غدد لنفاوی می باشد.دوره کمون بیماری حدودا 14 تا 21 روز می باشد که با علائم لوزه دردناک، ورم پشت گوش ممکن است در برخی افراد ایجاد شود.

سرخک

سرخچه چیست

سرخچه یک بیماری عفونی ویروسی است که با نام سرخک آلمانی نیز شناخته می شود. این بیماری باعث ایجاد بثورات پوستی در بدن می شود و فرد مبتلا دچار علائمی از قبیل بثورات، تب و تورم غدد لنفاوی می شود. این عفونت می تواند از طریق قطرات عطسه و سرفه از فردی به فرد دیگر انتقال داده شود.

در اواخر دهه 1960 واکسن سرخچه ساخته شد که می تواند میزان قابل توجهی از ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.با این حال هنوز ابتلا به سرخچه در برخی از مناطق جهان رایج است. این بیماری به طور معمول در کودکان بین 5 تا 9 سال شایع است، اما ممکن است در بزرگسالان و زنان باردار نیز ایجاد عفونت کند.
سرخچه یک بیماری عفونتی خفیفی است که طی 14 تا 24 روز از بین می رود، اما این ویروس یک خطر جدی برای زنان باردار بشمار می آید، زیرا می تواند باعث سندرم سرخچه مادرزادی در جنین شود.

سرخچه با سرخک چه تفاوتی دارد

سرخچه با سرخک متفاوت است، اما بیشتر علائم آنها مشترک است. علائمی مانند بثورات قرمز، تب، تورم از علائم های مشترک این دو بیماری می باشد. سرخچه به اندازه سرخک عفونی نمی باشد و شدت آن نیز کمتر است. واکسن سرخک، اوریون، سرخچه MMR می تواند از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کند.

سرخچه چه علائم و نشانه هایی دارد

از علائم بارز و اصلی این بیماری بثورات قرمز روی پوست است که به طور معمول از سر و گردن شروع می شود. این بثورات 14 تا 20 روز پس از ابتلا به این ویروس ظاهر می شود. همچنین علائمی مانند تب، تورم غدد، درد عمومی و خستگی ممکن است در برخی افراد رخ دهد. این علائم در صورت ظاهر شدن تا 5 روز قبل از ظاهر شدن بثورات ماندگار هستند. زمانی که بثورات ظاهر شد تب از بین می رود. این بثورات ممکن است علائم خارش را در فرد ایجاد کند.

علائم شایع سرخچه شامل:

  • سرفه
  • تب درجه پایین
  • ورم چشم
  • تورم غدد

در موارد نادر سرخچه می تواند منجر به عفونت گوش و تورم مغز شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر در طی یا بعد از عفونت سرخچه فوراً با پزشک تماس بگیرید:

  • سردرد طولانی مدت
  • درد گوش
  • گرفتگی گردن

چه عواملی خطر بیماری سرخچه را افزایش میدهد

سرخچه یک بیماری عفونتی شایع دوران کودکی می باشد که با تزریق واکسن MMR بدن درمقابل این ویروس مقاوم می شود. اگر واکسن MMR را تزریق کرده باشید و در معرض این ویروس قرار بگیرید می توانید به این ویروس به راحتی مبتلا شوید. زنان باردار باید این ویروس را جدی بگیرند ، زیرا می تواند در دوران بارداری عوارض جدی را برای کودک به همراه داشته باشد.

علت بیماری سرخچه چیست

سرخچه یک بیماری عفونی ویروسی است که توسط فرد مبتلا می تواند به فرد دیگر انتقال داده شود. طول دوره درمان این بیماری بین 12 تا 23 سروز می باشد. زمانی فردی مبتلا به این ویروس شود می تواند تا 10 روز قبل از بروز علائم به دیگران انتقال دهد. همچنین تا 8 روز بعد از شروع علائم افراد مسریه ستند.

سرخچه در زنان باردار

اگر زن باردار در دوران بارداری دچار سرخچه شود، این ویروس از طریق خون به جنین در حال رشد منتقل می شود که به آن سندرم سرخچه گفته می شود که یک نگرانی جدی برای نوزاد می باشد ، در برخی موارد ممکن است باعث سقطح جنین و تولد نوزاد مرده شود. همچنین می تواند در نوزادان ایجاد نقص هایی از قبیل :

  • تاخیر رشد
  • ناتوانی ذهنی
  • نقایص قلبی
  • ناشنوایی
  • اندام ای ضعیف

زنان در سن باروری باید قبل از بارداری از نظر مصونیت به سرخجه آزمایش بدهند. اگر نیاز به واکسن باشد باید آن را حداقل ۲۸ روز قبل از تلاش برای باداری زد.

چگونه از ابتلا به سرخچه جلوگیری کنیم

یکی از موثرترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری سرخچه تزریق واکسن MMR است که شامل واکسن سرخک، اوریون و سرخچه است که تزریق ان معمولا از 12 تا 15 ماهگی شروع می شود و سپس دوباره بین چهار تا شش سالگی دوز های بعدی آن ادامه دارد.این واکسن برای دختران قبل از رسیدن به سن باروری ضروری است.

عوارض سرخجه چیست

اگر فردی به سرخچه مبتلا شود ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که یکی از عوارض آن آرتریت است که به صورت درگیری انگشتان، مچ دست و زانه ها که با ظاهر شدن بثورات رخ داده و بعد از چند هفته برطرف می شود.
از عوارض ديگر سرخجه خونريزي است كه به دليل ترومبوسيتوپني (كاهش پلاكت هاي خون محيطي) و آسيب عروقي اتفاق مي افتد كه وقوع آن 1 در هر 3000 مورد بيماري است.
بيشترين خطر ابتلا به سرخجه مادرزادي زماني است كه عفونت مادر در 3 ماهه اول حاملگي اتفاق مي افتد و تدريجاً احتمال خطر كاهش يافته و بعد از هفته 16 تا20 حاملگي نادر است.عفونت در سه ماهه اول حاملگي به ميزان 25 درصد خطر ايجاد سندرم سرخجه مادرزادي دارد. (50 درصد خطر در 4 هفته اول حاملگي است). در صورتي كه عفونت در سه ماهه دوم يا سوم اتفاق بيفتد خطر سندرم سرخجه مادرزادي كمتر از 1 درصد است.

روش تشخیص سرخچه

تشخیص سرخچه از طریق آزمایش خون امکان پذیر است.بیماری سرخچه به دلیل تشابه علائم با برخی از بیماری های دیگر مانند سرخک، پزشک برای تشخیص دقیق ممکن است آزمایش خون برایتان تجویز کند. این آزمایش می تواند آنتی بادی سرخچه را بررسی کند. آنتی بادی ها نوعی پروتئین هستند که می توانند با باکتری ها و ویروس ها مبارزه کنند و آنها را از بین ببرند.

راه های درمان سرخجه

بیشتر موارد سرخچه در خانه درمان می شوند. پزشک ممکن است به شما بگوید که در رختخواب استراحت کرده و استامینوفن (تایلنول) مصرف کنید، این می تواند به رفع ناراحتی ناشی از تب و درد کمک کند. همچنین ممکن است برای جلوگیری از شیوع ویروس به دیگران به شما توصیه کنند تا سر کار یا مدرسه نرفته و در خانه بمانید.

زنان باردار ممکن است تحت درمان با آنتی بادی هایی به نام هایپرایمیون گلوبولین قرار گیرند که می توانند با ویروس مقابله کنند. این می تواند به کاهش علائم کمک کند. با این حال باز هم این احتمال وجود دارد که کودک شما به سندرم سرخچه مادرزادی مبتلا شود. نوزادانی که با سرخجه مادرزادی متولد می شوند نیاز به درمان توسط تیمی از متخصصان دارند. اگر نگران انتقال سرخچه به کودک خود هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.