شفا مگ

گیاهان دارویی برای تقویت رشد مو

گیاهان یکی از هدایای متعدد طبیعت به بشریت هستند زیرا فواید بی شماری برای سلامتی دارند. در اینجا، ما به بررسی برخی از گیاهان مفید برای ریزش مو می پردازیم زیرا به نظر می رسد که آنها گزینه درمانی ایمن تری نسبت به درمان های شیمیایی هستند.

گیاهان دارویی برای تقویت رشد مو

بسیاری از محصولات مراقبت از مو در بازار امروزه دارای گیاهان دارویی به عنوان ماده فعال هستند. در این مقاله گیاهان دارویی قوی برای درمان ریزش مو را فهرست کرده ایم :

گیاهانی برای پیشگیری و درمان ریزش مو و تحریک رشد مو


گیاهان اغلب برای بهبود بافت، کیفیت، رنگ و سلامت مو استفاده می شوند. این گیاهان را می توان برای شستن یا رنگ کردن مو و تحریک رشد موی سالم نیز استفاده کرد. دراینجا برخی از گیاهانی را که می توانند سلامت مو را تقویت کنند فهرست کرده ایم.


حنا : حنا یک رنگ موی طبیعی فوق العاده است. خواص ضد قارچی آن می تواند به پیشگیری و درمان شوره سر کمک کند. همچنین می تواند سطح pH پوست سر را متعادل کند و به جلوگیری از ریزش و سفیدی زودرس مو کمک کند .

ریحان وحشی : ریشه ریحان میتواند به درمان آلوپسی آندروژنیک کمک کند . آنها می توانند 5-آلفا ردوکتاز، آنزیمی که باعث آلوپسی آندروژنیک می شود را مهار کنند. خواص ضد التهابی ریحان به درمان مشکلات پوست سر و سایر عفونت هایی که ممکن است باعث التهاب شوند کمک می کند . همچنین ریحان برای تقویت مو و جلوگیری از شکستن مو شناخته شده است ، گردش خون را بهبود می بخشد و رشد مو را تحریک می کند .

رزماری : رزماری می تواند به اندازه 2% ماینوکسیدیل موضعی (دارویی برای درمان ریزش مو) در درمان آلوپسی آندروژنیک و تحریک رشد موی سالم موثر باشد . برخلاف ماینوکسیدیل، روغن رزماری اغلب باعث تحریک پوست سر نمی شود. در مطالعات روی موش ها، این گیاه توانست باعث رشد مو شده و همچنین توانست به مهار DHT، هورمون مرتبط با ریزش مو کمک کند .

جینسینگ : جینسینگ قرمز چینی میتواند با مهار 5 آلفا ردوکتاز و بهبود گردش خون به درمان آلوپسی کمک کند . همچنین می توان از آن به عنوان تونیک مو برای تغذیه و تقویت مو استفاده کرد .

آلوئه ورا : آلوئه ورا حاوی آنزیم های پروتئولیتیک است که سلول های مرده را از پوست سر حذف کرده و رشد مو را تقویت می کند . این گیاه همچنین PH پوست سر را مرطوب و متعادل می کند. می توان از آن برای تسکین التهاب و درمان شوره سر نیز استفاده کرد.

شنبلیله : دانه های شنبلیله می توانند به اندازه ماینوکسیدیل در تقویت رشد مو موثر باشند . این دانه ها حاوی فیتواستروژن هستند که گفته می شود ریزش مو را درمان کرده و رشد مو را تقویت می کند. آنها همچنین فعالیت DHT را مهار می کنند و به جلوگیری از ریزش مو یا طاسی کمک می کنند .

مریم گلی : روغن مریم گلی را می توان به عنوان درمان ضد شوره سر استفاده کرد . از برگ های آن می توان در روغن ها برای تیره شدن رنگ مو استفاده کرد . همچنین می توان به عنوان یک نرم کننده مو استفاده شود . مریم گلی، زمانی که با گیاهان دیگر همراه شود، می تواند تراکم مو را افزایش داده و فاز آناژن را در فولیکول های مو القا کند .

بیدمشک : بیدمشک دارای خواص ضد التهابی است که می تواند در درمان پوست سر استفاده شود . موها را تقویت می کند و سلامت پوست سر را بهبود می بخشد. همچنین می توان از آن برای درمان درماتیت سبورئیک، پسوریازیس و شوره سر استفاده کرد. و به تعادل پوست سر چرب کمک می کند .

گزنه: گزنه از تبدیل تستوسترون به DHT جلوگیری می کند (این تبدیل عامل اصلی ریزش مو در مردان است) . می توان از آن برای درمان تلوژن افلوویوم استفاده کرد زیرا دارای خواص بازسازی کننده است که فولیکول های مو را فعال می کند .

نحوه استفاده از گیاهان برای رشد مو

1. آلوئه ورا

طرز استفاده :

ساقه آلوئه ورا را برش دهید و دو قاشق غذاخوری از ژل را بردارید. ژل جداشده را روی پوست سر خود بمالید و به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید ژل به مدت 2 ساعت روی موهایتان بماند وسپس با شامپوی ملایم آن را بشویید.

این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

2. جینسینگ

طرز استفاده :

روغن دم کرده جینسینگ را در یک کاسه بریزید. موهای خود را باز کرده و شروع به ماساژ روغن روی پوست سر خود کنید سپس روغن را روی ساقه موهای خود بمالید و تمام طول آن را بپوشانید.

پوست سر خود را به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید و روغن را به مدت 30 دقیقه دیگر روی موهای خود بگذارید و سپس با یک شامپوی ملایم آبکشی کنید.

این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

3. رزماری و روغن نارگیل

طرز استفاده :

  • 5 تا 10 قطره اسانس رزماری
  • 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

اسانس رزماری و روغن حامل (مانند روغن نارگیل، زیتون، بادام یا جوجوبا) را در یک کاسه ترکیب کنید. مخلوط این روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و آن را در طول ساقه موهای خود بمالید.
پوست سر خود را به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید و روغن را به مدت 30 دقیقه دیگر روی موهای خود بگذارید و سپس با یک شامپوی ملایم آبکشی کنید.
این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

4. آب مریم گلی

طرز استفاده :

2 قاشق برگ خشک مریم گلی را در ۲ فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. کنار بگذارید تا خنک شود. پس از خنک شدن مایع را با یک پارچه صاف کرده موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید و آب دم کرده مریم گلی را به عنوان آبکشی نهایی روی موهای خود بریزید. موهای خود را دیگر آبکشی نکنید.

این کار را بعد از هر شستشو انجام دهید.

5. بیدمشک و آلوئه ورا

طرز استفاده :

  • 2 قطره اسانس رزماری
  • 2 قطره اسانس ریحان
  • 2 قطره اسانس اسطوخودوس
  • 1 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا
  • 1 قاشق چایخوری روغن بیدمشک


تمام مواد را در یک کاسه مخلوط کنید. مخلوط روغن را به پوست سر خود بمالید. چند دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید و مخلوط روغن را برای 2ساعت روی مو بگذارید و سپس موهارا با یک شامپوی ملایم بشویید.
این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

6. برگ کاری و روغن نارگیل

طرز استفاده :

  • روغن و برگ های کاری را در قابلمه ای گرم کنید تا روغن شروع به رنگ قهوه ای شدن کند.
  • اجازه دهید روغن دم کشیده سپس سرد شود. آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و به روی ساقه موهای خود بمالید.
  • اجازه دهید این روغن حداقل 30 دقیقه روی پوست بماند. همچنین می توانید آن را یک شب روی پوست بگذارید سپس با شامپو بشویید.

این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

7. ریحان و روغن زیتون

یک مشت برگ ریحان و 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون مورد نیاز است .

طرز استفاده :

برگ های ریحان را در آفتاب خشک کنید و سپس به صورت پودر ریز خرد کنید. پودر ریحان را با روغن زیتون کمی گرم شده مخلوط کنید.

روغن را در یک پارچه خراطین الک کنید و آن را به پوست سر و موهای خود بمالید.

پوست سر خود را به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید و اجازه دهید روغن به مدت 30 دقیقه روی پوست بماند سپس با شامپو بشویید.

مقدار زیادی از این روغن را می توان در شیشه یا بطری با درب محکم نگهداری کرد و در یخچال قرار داد. روغن را می توان به مدت 11 روز نگهداری کرد.

این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

8. زنجبیل و روغن کنجد

شما به یک عدد ریشه زنجبیل رنده شده و 4 قاشق غذاخوری روغن کنجدنیاز خواهید داشت.

طرز استفاده :

ریشه زنجبیل رنده شده را داخل یک پارچه خراطین قرار دهید و آب آن را بگیرید. 1 قاشق چایخوری از این آب را با روغن کنجد مخلوط کنید تا ترکیبی از روغن زنجبیل ایجاد شود.

این ترکیب را روی پوست سر خود ماساژ دهید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با یک شامپوی ملایم بشویید.این کار را سه بار در هفته تکرار کنی

خطرات استفاده از گیاهان:

 گیاهان جایگزینی ایمن برای درمان ریزش مو هستند . اکثر محصولات آرایشی مو حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است به مو آسیب برساند یا عوارضی ایجاد کند. با این حال، شواهد نشان می دهد که برخی از گیاهان ممکن است باعث واکنش های آلرژیک یا درماتیت تماسی در افراد خاص شوند. بنابراین، همیشه قبل از استفاده از هر گونه گیاهی روی کل پوست سر، یک آزمایش انجام دهید. اگر متوجه قرمزی، سوزش یا تورم شدید، مصرف را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.