شفا مگ

سلکوکسیب: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

کپسول سلکوسیب یک داروی ضد درد و التهاب است که برای درمان دردهای استخوانی، سردرد میگرنی، کمردرد، درد پریود، قاعدگی دردناک و التهاب مفاصل تجویز میشود.

کپسول سلکوکسیب

سلکوکسیب چیست | موارد مصرف | هشدار های مصرف | نحوه مصرف | مقدار مصرف | عوارض جانبی | مصرف بیش از حد | تداخل دارویی


نام رایج دارو: سلکوکسیب، سلکسیب

نام تجاری دارو: سلبرکس

اشکال دارویی: کپسول سلکوکسیب 100، کپسول سلکوکسیب 200

سلکوکسیب (Celecoxib) یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای درمان درد های خفیف تا متوسط استفاده می شود. این دارو برای درمان التهاب، تورم، درد مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص سلکوکسیب برای درد پریود: سلکوکسیب برای درد حاد از جمله درد پریود (دیسمنوره اولیه) موثر است، همچنین برای تسکین درد و التهاب همراه با استئو آرتریت نیز تجویز می شود.

قرص سلکوکسیب برای سردرد: کپسول سلکوکسیب برای بیمارانی که دچار سردرد یا سردرد حاد میگرنی هستند با توجه به شرایط بیماری آنها تجویز می شود.

ایا کپسول سلکوکسیب مرفین دارد: سلکوکسیب مورفین ندارد و وابستگی ایجاد نمی کند، همچنین نسبت به سایر داروهای مسکن غیر استروئیدی عوارض جانبی گوارشی کمتری دارد.

مدت زمان اثر سلکوکسیب پس از مصرف، حدود 3 ساعت می باشد و اثرات تسکین دهنده درد این دارو تا 24 ساعت خواهد بود. از مصرف بیش از حد این دارو اجتناب کنید زیرا ممکن است عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد.

سلکوکسیب چیست

سلکوکسیب یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای درمان درد و التهاب های خفیف تا متوسط از جمله آرتروز، درد قاعدگی و همچنین آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می گیرد.

سلکوکسیب آنزیم سیکلواکسیژناز 2 را مهار کرده و باعث کاهش درد و التهاب می شود. سلکوکسیب خطر خونریزی کمتری نسبت به برخی از داروهای غیر استروئیدی دارد، اما می بایست برای افرادی که در معرض خطر خونریزی دستگاه گوارش هستند با احتیاط تجویز شود.

سلکوکسیب به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد و نیمه عمر آن 11 ساعت است.

موارد مصرف داروی سلکوکسیب

سلکوکسیب یک داروی غیر استروئیدی است که برای درمان و تسکین درد و التهاب تجویز می شود و از آن برای تسکین علائم ورم و درد مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول سلکوکسیب جهت درمان قاعدگی دردناک، دردهای حاد و گرفتگی قاعدگی در زنان نیز تجویز می شود. این دارو جهت درمان سردردهای حاد میگرنی نیز تجویز می شود، اما باعث درمان میگرن نمی شود.

هشدار های مصرف داروی سلکوکسیب

سلکوسیب برای بیماران با نارسایی کلیوی یا نارسایی کبدی توصیه نمی شود، زیرا ممکن است منجر به افزایش غلظت سرمی شود و عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

این دارو ممکن است باعث تاخیر در تخمک گذاری در خانم ها شود و همچنین ممکن است بر توانایی آنها در فرزند آوری تاثیر بگذارد. به همین خاطر اگر قصد بارداری دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد و این احتمال در افراد با سابقه قلبی بیشتر است و همچنین برای افرادی که مدت طولانی از این دارو استفاده می کنند نیز ممکن است خطر بیشتری داشته باشد.

هنگام استفاده از سلکوکسیب ممکن است مشکلات کبدی رخ دهد و در صورت درد معده یا حساسیت به معده، مدفوع به رنگ خاک رس، ادرار تیره، کاهش اشتها، تب سردرد، خارش، کاهش اشتها و حالت تهوع حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر به این دارو یا داروهای دیگر آلرژی دارید می بایست به پزشک خود مشورت کنید و همچنین اگر به برخی مواد غذایی، رنگ ها و مواد نگهدارنده حساسیت دارید حتما قبل از مصرف این دارو به پزشک خود اعلام کنید.

تجویز سلکوکسیب برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است و همچنین افراد سالخورده، بخصوص آنهایی که مشکلات کلیوی یا قلبی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

اگر سابقه بیماری خاصی دارید حتما قبل از تجویز به پزشک خود اعلام کنید، زیرا برخی مشکلات پزشکی ممکن است در استفاده از این دارو تاثیر بگذارد. برخی از این بیماری ها شامل:

  • کم خونی یا نارسایی احتقانی قلب
  • احتباس مایعات
  • حمله قلبی یا بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • بیماری کلیوی خفیف تا متوسط
  • زخم معده یا خونریزی معده
  • آس حساس به آسپرین یا حساسیت به آسپرین
  • بیماری کبد یا کلیوی

در دوران شیردهی مطالعات کافی برای تشخیص عوارض جانبی بر روی کودک شیرخوار نشده است، به همین خاطر قبل از تجویز به پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید.

در صورتی که مبتلا به آسم هستید می بایست این دارو را با احتیاط مصرف کنید و ممکن است باعث باریک شدن در راه های هوایی شما شود که در برخی موارد می تواند منجر به مرگ شود. اگر در هنگام مصرف این دارو آسم شما بدتر شد سریعا به مراقبت های ویژه تماس بگیرید.

سلکوکسیب ممکن است واکنش های شدید پوستی از جمله سندرم استیون جانسون ایجاد کند.

سلکوکسیب برای افرادی که مبتلا به الرژی به سولفونامید هستند یا افرادی که آسم، کهیر و یا واکنش آلرژیک نسبت به آسپرین یا سایر داروهای غیر استروئیدی دارند مناسب نمی باشد.

نحوه مصرف داروی سلکوکسیب

نحوه مصرف سلکوکسیب به شرایط پزشکی و شرایط سنی و تشخیص پزشک مرتبط است و برای استفاده ایمن و موثر از این دارو حتما طبق تجویز پزشک آن را مصرف کنید.

از مصرف بیش از حد این دارو به منظور اثربخشی بیشتر خودداری کنید زیرا مصرف زیاد این دارو می تواند عوارض شدیدی به همراه داشته باشد.

سلکوکسیب را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و حتما با یک لیوان آب کامل مصرف کنید، مگر اینکه پزشک شما روش دیگری را برای مصرف این دارو تجویز کرده باشد و حداقل 10 دقیقه بعد از مصرف این دارو دراز نکشید.

مقدار مصرف سلکوکسیب

دوز مصرف این دارو برای بیماران مختلف متفاوت است و بر اساس شرایط سنی، شرایط بیماری و تشخیص پزشک مقدار آن برای هر فرد مشخص می شود. اطلاعاتی که در ادامه می خوانید دوز عمومی این دارو می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد، پزشک ممکن است بر اساس شرایط بیماری شما دوز مصرف شما را تغییر بدهد.

درد حاد یا گرفتگی در دوران قاعدگی: ابتدا 400 میلی گرم و دوز دوم 200 میلی گرم در صورت نیاز در روز اول مصرف می شود سپس 200 میلی گرم دو بار در روز در صورت نیاز.

درمان اتسئوآرتریت در بزرگسالان : مقدار 200 میلی گرم قرص یک بار در روز یا 100 میلی گرم دو بار در روز

دوز معمول بزرگسالان برای آرتریت روماتوئید: مقدار 200 میلی گرم خوراکی دوبار در روز

عوارض جانبی سلکوکسیب

عوارض جانبی شایع سلکوکسیب شامل سرفه، تب، عطسه، بثورات پوستی، گلودرد، تورم صورت، انگشتان دست می باشد که در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

سلکوکسیب ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض می تواند خفیف یا شدید باشد که اگر علائم شدید بود یا از بین نرفت حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

سلکوکسیب ممکن است در برخی افراد باعث بروز علائم واکنش های آلرژیک یا واکنش های شدید مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو ایجاد کند که در صورت مشاهده هر یک از این علائم با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. ممکن است علائم سوزش چشم ، درد پوست، بثورات پوستی، قرمزی یا بنفشی پوست در برخی از افراد در واکنش آلرژیکی به این دارو رخ دهد.

مصرف سلکوکسیب ممکن است در برخی افراد ایجاد کم خونی کند که باعث علائم کمرنگی پوست، خستگی غیر معمول ، احساس سبکی یا تنگی نفس، دست و پای سرد شود.

سلکوکسیب ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد و این احتمال در افراد با سابقه قلبی بیشتر است و همچنین برای افرادی که مدت طولانی از این دارو استفاده می کنند نیز ممکن است خطر بیشتری داشته باشد.

هنگام استفاده از سلکوکسیب ممکن است مشکلات کبدی رخ دهد و در صورت درد معده یا حساسیت به معده، مدفوع به رنگ خاک رس، ادرار تیره، کاهش اشتها، تب سردرد، خارش، کاهش اشتها و حالت تهوع حتما به پزشک مراجعه کنید.

سلکوکسیب ممکن است در برخی افراد ایجاد مشکلات کلیوی کند که در صورت مشاهده ادرار خونین، کاهش میزان ادرار، افزایش فشار خون، افزایش تشنگی، کاهش اشتها، تورم صورت با پزشک خود تماس بگیرید.

در زمان استفاده از این دارو ممکن است هیپرکالمی یا همان پتاسیم زیاد در خون رخ دهد. علائم هیپرکالمی مشکل در تنفس، ضربان قلب نامنظم، حالت تهوع یا استفراغ، عصبی بودن، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست می باشد.

مصرف بیش از حد داروی سلکوکسیب

مصرف بیش از حد سلکوکسیب می تواند ایجاد عوارض جانبی جدی و خطرناکی کند، به همین خاطر توصیه می شود مقدار تجویزی پزشک را هیچ وقت کم یا زیاد نکنید و مطابق دستور پزشک مصرف کنید.

مصرف بیش از حد سلکوکسیب شامل مشکلات تنفسی، اغما، خواب آلودگی، خونریزی دستگاه گوارش، فشار خون بالا، نارسایی کلیه، حالت تهوع و درد معده می باشد.

تداخل دارویی سلکوکسیب

کپسول سلکوکسیب ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و به این معنی است که مصرف همزمان برخی داروها با سلکوکسیب باعث افزایش یا کاهش اثر داروها می شود. این تغییر در اثرات داروها ممکن است باعث عوارض جانبی خطرناکی شود.

مصرف آسپرین با سلکوکسیب ممکن است خطر ابتلا به زخم های گوارشی و خونریزی را افزایش دهد و برای استفاده از این دو دارو نیازمند تنظیم دوز یا نظارت مکرر توسط پزشک است.

سلکوکسیب ممکن است اثربخشی کدئین را کاهش دهد و در صورت نیاز مصرف این دارو می بایست توسط پزشک تنظیم دوز انجام گیرد.

سلکوکسیب ممکن است سطح خون و اثرات دولوکستین را افزایش دهد. برای استفاده ایمن از هر دو دارو ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا نظارت مکرر توسط پزشک داشته باشد. مصرف این دو دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شدید، یبوست و حالت تهوع کند.

سلکوکسیب ممکن است با هیدروکلروتیازید، هیدروکودون، ایبوپروفن، لیتیوم، مورفین، استامینوفن، اکسی کدون، سرترالین، ترامادول و وارفارین تداخل دارویی داشته باشد.

البته این لیست کاملی از تداخل دارویی سلکوکسیب نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی می بایست قبل از تجویز سلکوکسیب توسط پزشک به او اعلام کنید تا بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.