شفا مگ

اطلاعات دارویی آموکسی سیلین

داروی آموکسی سیلین 250، 500 یک آنتی بیوتیک از خانواده پنی سیلین ها می باشد که برای درمان عفونت های گلو، گوش، مجاری ادراری و عفونت دندان تجویز می شود.

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین چیست

داروی آموکسی سیلین (Amoxicillin) یک آنتی بیوتیک است که جهت درمان عفونت های ناشی از باکتری ها استفاده می شود و متعلق به گروه داروهای پنی سیلین می باشد.
آموکسی سیلین عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان نمی کند و همچنین به همراه برخی داروهای دیگر جهت درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری استفاده می شود.

اشکال دارویی آموکسی سیلین

  • کپسول 250 میلی گرمی
  • کپسول 500 میلی گرمی
  • سوسپانسیون خوراکی 125 میلی گرم در هر 5 میلی لیتر
  • سوسپانسیون خوراکی 250 میلی گرم در هر 5 میلی لیتر
  • قرص جویدنی 250 میلی گرمی
  • قرص روکش دار 500 میلی گرمی

موارد مصرف داروی آموکسی سیلین

داروی آموکسی سیلین جهت درمان عفونت های ناشی از باکتری ها تجویز می شود و در موارد عفونت لوزه، عفونت گلو، عفونت گوش، بینی، مجاری ادراری استفاده می شود.البته آموکسی سیلین می تواند به همراه داروهای دیگر جهت درمان عفونت ناشی از هلیکوباکترپیلوری تجویز شود.

تفاوت آموکسی سیلین و آمپی سیلین چیست

به طور معمول از لحاظ مبارزه با باکتری ها آموکسی سیلین با آمپی سیلین تفاوت چندانی وجود ندارد، فقط آموکسی سیلین اثر میکروب هموفیلوس آنفولانزا آن بیشتر است. همچنین عوارض گوارشی آموکسی سیلین کمتر است.
آموکسی سیلین نیمه عمر بیشتری نسبت به آمپی سیلین دارد و می تواند تا 8 ساعت در بدن باقی بماند، اما آمپی سیلین نیمه عمر 6 ساعته دارد.

نکات مهم قبل از مصرف داروی آموکسی سیلین

یکی از مواردی که حتما باید قبل از مصرف آموکسی سیلین احتیاط کنید، حساسیت به این دارو یا خانواده پنی سیلین ها می باشد. اگر به این دارو حساسیت دارید نباید استفاده کنید، زیرا ممکن است عوارض های شدیدی ایجاد کند.

آموکسی سیلین اثر داروهای ضد بارداری را کاهش می دهد، به همین خاطر در زمان مصرف آموکسی سیلین از روش های ضد بارداری غیر هورمونی می بایست استفاده کنید.

داروهای آنتی بیوتیک امکان دارد منجر به اسهال شوند که می تواند نشانه یک عفونت جدید باشد. اگر دچار اسهالی هستید که آبکی یا خونی است، مصرف آموکسی سیلین را متوقف کرده و به پزشک اطلاع دهید. در این شرایط داروهای ضد اسهال را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

نحوه مصرف داروی آموکسی سیلین

نحوه مصرف و مقدار مصرف آموکسی سیلین بر اساس شرایط درمانی، وضعیت بیماری و شرایط پزشکی مشخص می شود و هرگز مقدار دوز تجویزی را زیاد یا کم نکنید.

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک است که دوز ها و مقدار آن توسط پزشک بر اساس شرایط بیماری و وضعیت بیماری شما تجویز می شود و هرگز این دارو را سرخود مصرف نکنید.

حتما دوره درمان آموکسی سیلین را کامل کنید، حتی اگر علائم شما بهبود یافته باشند. زیرا ممکن است عفونت هنوز به طور کامل پاک نشده باشد و عفونت شما بیشتر شود.

بهترین اثر بخشی آموکسی سیلین زمانی ایجاد می شود که دارو را در زمان های مشخص شده مصرف کنید و مقدار دوزی را از دست ندهید. اما اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید، هرگز دوز بعدی را دو برابر نکنید.

عوارض جانبی داروی آموکسی سیلین

آموکسی سیلین ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که بیشتر علائم آموکسی سیلین خفیف هستند ، اما اگر شدید باشد می بایست مصرف دارو را قطع کنید.عوارض شایع آموکسی سیلین شامل تهوع، استفراغ، اسهال، راش و عفونت واژینال می باشد.

آموکسی سیلین ممکن است باعث ایجاد اسهال شود که یکی از عوارض های شایع می باشد، اما ممکن است بروز اسهال به دلیل عفونت دیگری باشد.پس اگر اسهال شما طی چند روز از بین نرفت حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض های کمتر شایع آموکسی سیلین شامل گرفتگی شکم یا معده، درد در پا و کمر، مدفوع سیاه، خون در ادرار، خون دماغ، درد قفسه سینه، ادرار تیره، مشکل در بلع، قاعدگی دردناک می باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم می بایست حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف طولانی مدت از آموکسی سیلین ممکن است باعث ایجاد آفت دهانی یا زخم هایی در دهان شود که به محض مشاهده این علائم میبایست با پزشک تماس بگیرید.

حساسیت به آموکسی سیلین

برخی افراد ممکن است به آموکسی سیلین و گروه پنی سیلین ها حساسیت داشته باشند و یک واکنش شدید آلرژیک در آنها ایجاد شود که باید سریعا به اورژانس مراجعه کنند.

علائم آلرژی به آموکسی سیلین شامل تنگی نفس، تورم گلو زبان، بثورات پوستی می باشد.اگر این دارو باعث حساسیت در شما می شود نباید از آن استفاده کنید، زیرا مصرف دوباره آن می تواند کشنده باشد.

تداخل دارویی آموکسی سیلین

آموکسی سیلین مانند سایر داروها ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، که به این معنی است که مصرف همزمان با داروهای دیگر ایجاد عوارض جانبی کند. تداخل دارویی ممکن است اثر داروها را کم یا زیاد کند که این می تواند باعث کاهش اثر یا عوارض شدید شود.

آموکسی سیلین با برخی از آنتی بیوتیک ها مانند آزیترومایسین، کلاریترومایسین، اریترومایسین تداخل دارد و نباید همزمان با هم مصرف شوند. همچنین آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین ، مینو سیکلین از دسته داروهایی که با اموکسی سیلین تداخل دارند می باشند.

آموکسی سیلین با رقیق کننده های خون مانند وارفارین نباید همزمان مصرف شود و اگر از داروی وارفارین استفاده می کنید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

این لیست کامل از داروهای تداخل با آموکسی سیلین نمی باشد، اگر داروی خاصی یا داروی گیاهی مصرف می کنید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

 

مصرف آموکسی سیلین در بارداری

آموکسیس سیلین در گروه B بارداری قرارد دارد.مطالعات کافی در انسان بر روی آموکسی سیلین انجام نگرفته است که آیا این دارو برای جنین خطر دارد یا خیر. پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز توسط پزشک به آن بگویید.

آموکسی سیلین در دوران شیردهی

آموکسی سیلین به شیر مادر منتقل میشود و ممکن است به کودکی که شیر مصرف میکند عوارض جانبی ایجاد میکند. اگر به خودک خود شیر میدهید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد به به کودک خود شیر ندهید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.