شفا مگ

اطلاعات دارویی پماد تتراسایکلین

پماد تتراسایکلین موضعی 3% نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت سطح پوست، سوختگی، ختنه، جای بخیه سزارین و عفونت های گازش و گاز حیوانات تجویز می شود.

پماد تتراسایکلین
  1. پماد تتراسایکلین چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی

پماد تتراسایکلین موضعی 3% یک آنتی بیوتیک است که برای درمان موضعی عفونت های باکتری سطح پوست، زخم، سوختگی، ختنه، اسیب های پوستی و همچنین جوش های پوستی استفاده می شود.

پماد تتراسایکلین برای درمان عفونت های مربوط به قفسه ی سینه، دهان، دستگاه تناسلی و عفونت های ناشی از بعضی گزش ها و گاز گرفتگی حیوانات استفاده می شود.

پماد تتراسایکلین چشمی نیز برای درمان عفونت های سطحی چشم که به علت ارگانیسم های حساس می باشد کاربرد دارد و همچنین برای درمان های کمکی به همراه داروهای سیستمیک نیز کاربرد دارد.

پماد تتراسایکلین چیست

تتراسایکلین یا تتراسیکلین  (Tetracycline) یک داروی آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک می باشد که برای درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های حساس استفاده می شود.

تتراسایکلین بعد از انتقال فعال به درون باکتری بصورت برگشت پذیر به زیر واحد 30S ریبوزوم باکتری متصل شده و سنتز پروتئین توسط را در باکتری مهار می کند. این دارو نیمه عمر حدود 6 تا 11 ساعته دارد و بعد از آن از طریق کلیه و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف پماد تتراسایکلین

از پماد تتراسایکلین برای درمان های موضعی عفونت های باکتریایی سطح پوست، درمان سوختگی، ختنه، آسیب های پوستی و جوش های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از این پماد برای برخی از عفونت های مربوط به قفسه سینه، دهان، دستگاه تناسلی، واژن و برخی از عفونت های ناشی از گزش و گاز حیوانات تجویز می شود.

هشدارهای مصرف پماد تتراسایکلین

برخی از بیماران به پماد تتراسایکلین حساسیت دارند و نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا در صورت مصرف این دارو ممکن است عوارض های جدی برایشان داشته باشد.

تتراسایکلین در دوران بارداری بخصوص در نیمه دوم بارداری منع مصرف دارد و نباید از آن استفاده کنند، همچنین کودکان زیر 8 سال نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف پماد تتراسایکلین

در زمان مصرف پماد تتراسایکلین باید به نحوه مصرف این دارو توجه کنید تا برایتان بی خطر باشد و همچنین بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید.پماد تتراسایلین را قبل از مصرف کنترل کنید تا تاریخ گذشته نباشد زیرا اگر تاریخ گذشته باشد باعث سندرم شبیه فانکونی و سندرم شبیه LE ایجاد می شود.

پماد تتراسیکلین موضعی 3 درصد برای درمان سطحی پوست می باشد و نباید با چشم، بینی یا دهان تماس پیدا کند.در صورت تماس با هر یک از این اندام به سرعت آن را بشویید.

محل مورد نظر جهت استفاده از پماد تتراسیکلین موضعی، باید ابتدا توسط آب و صابون شسته شود، سپس خشک گردد و پس از آن دارو روی موضع مالیده شود.

پماد موضعی تتراسیکلین اگر روی لباس، ملحفه یا وسایل دیگری مالیده شود باعث رنگی شدن و لکه دار شدن آن می شود.

استفاده از پماد تتراسایکلین برای درمان جوش صورت، در اکثر موارد بعد از 2 تا 8 هفته درمان حاصل می شود ولی گاهی ممکن است دوره درمان تتراسایکلین برای جوش تا 12 هفته نیز طول بکشد.

مقدار مصرف پماد تتراسایکلین

مقدار مصرف تتراسایکلین بر اساس سن بیمار، شرایط پزشکی، شرایط بیماری و تشخیص پزشک مشخص می شود و برای کودکان زیر 8 سال منع مصرف دارد و نباید تجویز شود.

مصرف پماد تتراسایکلین موضعی برای بزرگسالان: یک یا دو بار در روز بر روی موضع مالیده می شود.

مصرف پماد تتراسایکلین چشمی برای بزرگسالان:یک لایه نازک از پماد تقریبا به طول یک سانتیمتر هر 2 تا 4 ساعت بر بروی ملتحمه قرار داده می شود 

عوارض جانبی پماد تتراسایکلین

مصرف پماد تتراسایکلین در برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که برخی از این عوارض ها خفیف می باشد و طی چند ساعت از بین می رود.اما اگر عوارض شدید یا از بین نرفت می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.

در زمان مصرف پماد تتراسایکلین اگر دچار واکنش های آلرژیک با علائم کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب و زبان یا گلو شدید مصرف دارو را قطع و پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض کمتر شایع می باشد که علائم آن درد، قرمزی ، تورم یا تحریک های پوستی که قبل از مصرف پماد وجود نداشته است.اگر این عوارض را مشاهده کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی تتراسایکلین نمی باشد و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف پماد تتراسایکلین در بارداری

پماد تتراسایکلین در گروه D بارداری قرار دارد و مصرف آن در دوران بارداری مجاز نمی باشد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز تتراسایکلین با پزشک مشورت کنید.اگر در زمان مصرف تتراسایکلین باردار شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف پماد تتراسایکلین در شیردهی

تتراسایکلین در شیر مادر ترشح می شود وممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.پس مصرف تتراسایکلین در شیردهی توصیه نمی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.