شفا مگ

پنی سیلین وی

فنوکسی متیل پنی سیلین یا پنی سیلین وی آنتی بیوتیک رایج از گروه پنی سیلین ها است و برای درمان عفونت دندان، عفونت پوستی،عفونت تنفسی و گلودرد تجویز می شود.پنی سیلین وی در فرم قرص پنی سیلین وی 250 ، 500 و شربت 125 و 250 در دارخانه ها موجود می باشد.پنی سیلین وی یک داروی موثر برای عفونت های دندان بعد از دندانپزشکی یا جراحی می باشد.پنی سیلین وی در دسته B بارداری قرار دارد.شربت پنی سیلین وی ۲۵۰ برای کودکان و قرص پنی سیلین وی 500 برای عفونت دندان بیشتر تجویز می شود.پنی سیلین وی برای عفونت ناشی از ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا موثر نیست.

پنی سیلین وی
  1. پنی سیلین وی چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدار مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی
  9. اشکال دارویی

پنی سیلین وی چیست

پنی سیلین وی یک آنتی بیوتیک از گروه پنی سیلین ها است و می تواند باعث رشد باکتری های گرم مثبت و درمان عفونت می شود.این دارو مانع از ساخت دیواره سلولی در باکتری ها می شود و باعث توقف رشد و تقسیم آنها می گردد.البته پنی سیلین وی نمی تواند عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را درمان کنند.

نیمه عمر پنی سیلین وی  30 تا 60 دقیقه می باشد و دارای متابولیسم کبدی است و از طریق ادرار دفع می شود.این دارو برای کسانی که مشکلات کبدی دارند منع مصرف دارد و باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

موارد مصرف پنی سیلین وی

پنی سیلین وی از دسته داروهای آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتری گرم مثبت تجویز می شود و برای درمان عفونت های باکتریایی، عفونت دستگاه تنفسی، عفونت پوست، عفونت دندان استفاده می شود.همچنین پنی سیلین وی می تواند برای درمان عفونت های مفاصل، عفونت گوش میانی، عفونت لوزه، عفونت و التهاب حلق، عفونت گلو مورد استفاده قرار گیرد.

هشدار مصرف پنی سیلین  وی

پنی سیلین وی ممکن است در بعضی افراد ایجاد حساسیت و واکنش های آلرژیک کند و علائمی آن تورم گلو، خس خس سینه و مشکل در تنفس است.اگر به پنی سیلین وی حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.اگر به داروهای آمپی سیلین ، آموکسی سیلین ، اگزاسیلین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

پنی سیلین وی برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی یا کسانی که سابقه بیماری کلیوی دارند منع مصرف دارد. پنی سیلین در بدن این بیماران به سختی دفع می شود و در بدن افزایش پیدا می کند و باعث عوارض های شدیدی می شود.این دارو برای کسانی که مشکلات معده یا روده، بیماری قلبی یا کلیوی دارند منع مصرف دارد.

پنی سیلین وی می تواند اثر داروهای هورمونی و ضد بارداری را کم کند،اگر از داروهای ضد بارداری استفاده می کنید باید تا زمان مصرف این دارو از روش های پیشگیری غیر هورمونی استفاده کنید.

داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند و این اسهال ممکن است نشانه عفونت جدید باشد.اگر اسهال آبکی است یا وجود خون در آن مشاهده شد با پزشک تماس بگیرید.

نحوه مصرف پنی سیلین وی

  • پنی سیلین وی نباید با غذا مصرف کنید. حداقل یک ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از خوردن غذا با معده خالی مصرف کنید.
  • پنی سیلین وی در فرم مایع می بایست آن را به خوبی تکان دهید و مقدار را با قاشق اندازه گیری مصرف کنید.
  • اگر از داروهای ضد بارداری استفاده می کنید به دلیل کاهش اثر داروهای ضد بارداری توسط پنی سیلین وی ، توصیه می شود پس از قطع درمان با این دارو تا پایان اولین قاعدگی از روش های غیر هورمونی استفاده کنید.

مقدار مصرف پنی سیلین وی

مقدار مصرف پنی سیلین وی نه نوع بیماری، سن بیمار و شرایط پزشکی تجویز می شود و هرگز از پنی سیلین وی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

شربت پنی سیلین وی 125 برای کودکان زیر 2 سال تجویز می شود و مقدار مصرف آن هر 6 ساعت یک بار می باشد و شربت پنی سیلین وی 250 برای کودکان 8 تا 10 سال هر 6 ساعت یک بار تجویز می شود.

مصرف قرص برای بالغین بر اساس سن بیمار از 250 تا 500 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار که بطور معمول 4 بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی پنی سیلین وی

پنی سیلین وی مانند سایر داروها ممکن است در بعضی از افراد عوارضی را به همراه داشته باشد که این عوارض طی چند ساعت یا چند روز از بین برود.اگر عوارض از بین نرفت یا شدید تر شد ،می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.عوارض شایع پنی سیلین وی استفراغ، ناراحتی معده، اسهال و حالت تهوع می باشد.

بعضی از عوارض پنی سیلین وی ممکن است شدید و جدی باشد که در این صورت می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید. واکنش های الرژیک که از شایعترین عوارض جدی این دارو می باشد. از علائم آن بثورات پوستی ، تب ، احساس درد مفاصل ، تورم گلو ، زبان یا دهان ، اسهال خونی می باشد.البته واکنش به دارو و عوارض در هر فرد متفاوت است و نمی توان تضمین کرد که این اطلاعات اعلام شده تمام عوارض احتمالی باشد.

مصرف پنی سیلین وی در بارداری

پنی سیلین وی در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری می تواند باعث عوارض جدی بر روی جنین شود.اگرباردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف پنی سیلین وی در دوران شیردهی

پنی سیلین وی ممکن است به شیر مادر انتقال پیدا کند و به کودک شیرده آسیب برسانید. اگر به کودک خود شیر می دهید می بایست با پزشک خود مشروت کنید، شاید لازم باشد شیردهی را متوقف کنید یا مصرف یک داروی دیگر را برای شما تجویز کند.

اشکال دارویی پنی سیلین وی

  • قرص روکشدار :250 میلی گرم
  • قرص روکشدار 500 میلی گرم
  • شربت 125 میلی گرم / 5 میلی لیتر
  • شربت 250 میلی گرم / 5 میلی لیتر
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.