شفا مگ

آمپی سیلین

آمپی سیلین (Ampicillin) یک آنتی بیوتیک به شکل آمپول، کپسول و شربت است که برای درمان عفونت دستگاه گوارش، مجاری ادرار، گوش میانی، سینوزیت، گلودرد، دستگاه تنفس تجویز می شود.کسانی که دچار بیماری عفونت گوش میانی، مننژیت و همچنین عفونت های معده و روده هستند پزشک بر اساس تشخیص خود آمپی سیلین را برای درمان تجویز می کند.شربت آمپی سیلین 125 میلی گرم را بیشتر برای کودکان تجویز می کنند.تفاوت آمپی سیلین و پنی سیلین در توانایی بیشتر آمپی سیلین در از بین بردن تعداد بیشتری از باکتری های گرم منفی می باشد و در سایر موارد با پنی سیلین مشابه می باشد.

آمپی سیلین
  1. آمپی سیلین چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در بارداری
  9. مصرف در شیردهی

آمپی سیلین چیست

آمپی سیلین یک آنتی بیوتیک است که برای مبارزه با باکتری ها تجویز می شود و در اشکال آمپول، شربت و کپسول در دسترس می باشد.آمپی سیلین عملکردی مانند پنی سیلین دارد اما با این تفاوت که توانایی از بین بردن تعداد بیشتری از باکتری های گرم منفی را دارد.

آمپی سیلین را بیشتر برای درمان عفونت های سیستمیک، عفونت های حاد دستگاه ادراری و مننژیت تجویز می کنند. آمپی سیلین با اتصال به پروتئین های متصل شونده به پنی سیلین واقع در دیواره سلولی باکتری اثر خود را اعمال می کند. نیمه عمر آمپی سیلین 1 تا 1/5 ساعت می باشد و دفع این دارو از راه کلیه می باشد.

مدت زمان اثر آمپی سیلین

مدت زمان اثر و رسیدن به غلظت سرمی آمپی سیلین های خوراکی 1.5 تا 2 ساعت می باشد و البته در تزریق عضلانی 1 ساعت بعد از تزریق اثر خواهد کرد.

موارد مصرف آمپی سیلین

بطور کلی از آمپی سیلین برای درمان عفونت های معده و روده ، دستگاه تناسلی،سینوزیت، گوش میانی، مننژیت استفاده می شود.

آمپی سیلین آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی و بافت های نرم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آمپی سیلین برای درمان ارگانیسم های حساس از نوع شیگلا، هموفیلوس، آنتروکوک و گرم مثبت های حساس مانند استافیلوکوک های حساس به پنی سیلین مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مصرف آمپی سیلین

آمپی سیلین در نوزادان و کودکان معمولا برای درمان مننژیت که نوعی بیماری با التهاب و عفونت پرده مغز می باشد تجویز می شود. این دارو ممکن است برای افرادی ایجاد حساسیت کند که در صورت مشاهده و یا حساسیت قبلی نباید از این دارو استفاده کنید.

آمپی سیلین می تواند تاثیر داروهای ضد بارداری را کاهش دهد، پس اگر آمپی سیلین مصرف می کنید از شیوه های دیگر ضد بارداری استفاده کنید.

نحوه مصرف آمپی سیلین

اگر آمپی سیلین به صورت آمپول تجویز شده باشد می بایست حداکثر تا یک ساعت بعد از تهیه آمپول آن را تزریق نمود.تزریق سریع آمپول باعث تشنج در بیمار می شود و باید برای جلوگیری از تشنج و عوارض به آهستگی تزریق شود.

آمپی سیلین خوراکی را با معده خالی و با یک لیوان آب مصرف کنید، زیرا غذا در جذب گوارشی آمپی سیلین تداخل ایجاد می کند.

مقدار مصرف آمپی سیلین

مقدار مصرف آمپی سیلین بر اساس سن بیمار، شدت بیماری و شرایط پزشکی دارد و معمولا هر 6 ساعت یک بار از راه خوراکی باید مصرف شود. این مقدار برای کودکان نصف دوز بزرگسالان می باشد.

مقدار مصرف آمپی سیلین در بزرگسالان با توجه به عفونت و تشخیص پزشک 250 تا 500 میلی گرم 4 بار در روز می باشد. این مقدار برای کسانی که مشکلات عملکرد کلیه دارند باید تحت نظر پزشک باشد.

عوارض جانبی آمپی سیلین

آمپی سیلین می تواند در بعضی از افراد عوارض داشته باشد که در صورت اینکه عوارض تا چند روز از بین نرفت مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید. عوارض شایع آمپی سیلین تهوع، استفراغ، اسهال، التهاب بافت دهانی می باشد.

داروهای تجویز شده توسط پزشک را کامل مصرف کنید، حتی اگر علائم بیماری از بین رفته باشد،زیرا ممکن است بیماری مجدد تشدید شود و با آمپی سیلین دیگر بهبود نیابد.

تداخل دارویی آمپی سیلین

مصرف همزمان آمپی سیلین با بعضی از داروها می تواند باعث تداخل شود و قبل از تجویز آمپی سیلین اگر دارویی مصرف می کنید به پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آمپی سیلین با داروهای پیشگیری از بارداری حاوی استروژن، ممکن است اثر دارو را کاهش دهد و باعث بارداری ناخواسته شود.
از جمله داروهایی که می تواند با آمپی سیلین تداخل داشته باشد شامل آتنولول، آلوپورینول،آمیکاسین، اینترالیپید، جنتامایسین، لینزولید، دولوتگراویر، تتراسیکلین، داکسی سیکلین، مینوسایکلین، وارفارین، کلروکین فسفات می باشد.

مصرف آمپی سیلین در بارداری

آمپی سیلین در گروه B بارداری قرار دارد و با توجه به گروه دسته بندی شده ، مطالعات کافی روی زنان باردار در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آمپی سیلین در شیردهی

آمپی سیلین به سرعت در شیر مادر ترشح می شود و بی خطر بودن آن در دوران شیردهی برای نوزاد در حال شیردهی هنوز اثبات نشده است. در صورت تجویز آمپی سیلین توسط پزشک ممکن است شیردهی را متوقف کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.