شفا مگ

قرص نئوتادین: موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی

قرص نئوتادین 5 داروی ضد حساسیت از نسل جدید آنتی هیستامین است که موارد مصرف آن برای درمان حساسیت، اگزما، آلرژی و کهیر می باشد و عوارض خواب آلودگی ندارد.

قرص نئوتادین

قرص نئوتادین ۵ برای چیست؟ قرص نئوتادین یک داروی از نسل جدید آنتی هیستامین ها می باشد که برای درمان آلرژی، کهیر، خارش بدن و حساسیت های فصلی برای بزرگسالان و کودکان تجویز می شود. قرص نئوتادین باعث خواب آلودگی که عوارض آنتی هیستامین های نسل قدیمی است نمی شود.

قرص نئوتادین ۵ میلی گرم روکش آبی، گرد و محدب است و در دسته داروهای آنتی هیستامین های نسل جدید و داروهای ضد حساسیت قرار دارد. نام ژنریک این دارو دس لوراتادین می باشد. شربت نئوتادین از اشکال دیگر این دارو می باشد که برای کودکان تجویز می شود.

نئوتادین 5 با توجه به شرایط بیماران مبتلا به آلرژی ، خارش بدن و کهیر توسط پزشک تجویز می شود و معمولا به شکل قرص برای بزرگسالان تجویز می شود. این دارو به طور کلی عوارض جانبی خواب آلودگی آنتی هیستامین های دیگر را ندارد، اما ممکن است در برخی افراد ایجاد خواب آلودگی کند که پس از عادت کردن بدن آنها به این دارو از بین می رود.

بهترین زمان مصرف قرص نئوتادین معمولا شب قبل از خواب می باشد و اثرات آن یک شبانه روز در بدن باقی می ماند. البته این دارو را می توانید هر زمان که علائم آلرژی ظاهر شد مصرف کنید و مقدار دوز مصرفی آن به طور معمول 1 بار در روز می باشد.

عوارض قرص نئوتادین که شایعتر است شامل خشکی دهان درد عضله، تهوع، گیجی، مشکلات قاعدگی و در برخی موارد باعث خواب آلودگی می شود که بیشتر این علائم طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود.

به طور کلی آنتی هیستامین ها با جلوگیری از تاثیر ماده هیستامین که در بدن تولید می شوند باعث کاهش علائم خارش، عطسه، ابریزش بینی و ابریزش چشم می شوند. در برخی افراد هیستامین ها باعث بسته شدن لوله برونش آنها می شود و تنفس را دشوار می کند.هیستامین ممکن است باعث خارش شدید پوست در افراد شود.

آیا نئوتادین خواب اور است: در جواب این سوال باید گفت که نئوتادین از نسل جدید داروهای آنتی هیستامین است که عوارض خواب آلودگی آنتی هیستامین های قدیمی را ندارد. اما با این وجود در برخی افراد ممکن است باعث خواب آلودگی شود.

مصرف نئوتادین در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف شود. مصرف نئوتادین در دوران شیردهی به علت ترشح این دارو به شیر مادر نباید مصرف شود زیرا ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.

طریقه مصرف قرص نئوتادین، موارد مصرف قرص نئوتادین، عوارض قرص نئوتادین، تداخل دارویی نئوتادین، فواید و خواص نئوتادین مواردی است که در ادامه به آن می پردازیم.

نئوتادین چیست

نئوتادین داروی جدید از نسل آنتی هیستامین ها می باشد که با نام ژنریک دس لوراتادین نیز شناخته شده و برای درمان رینیت آلرژی، خارش، کهیر و حساسیت های فصلی تجویز می شود.نسل جدید آنتی هیستامین ها برخی از عوارض های آنتی هیستامین های نسل قدیم مانند خواب آلودگی را ندارند و همچنین در کوتاه ترین زمان اثر کرده و اثر آن حدود یک روز هم در بدن باقی می مانند.

قرص نئوتادین به خوبی از طریق گوارش جذب می شود و شروع عمل آن 1 ساعت پس از مصرف است. این دارو حدود 24 ساعت در بدن می ماند و پس از متابولیزه شدن، از طریق ادرار و مدفوع دفع می شوند.

قرص نئوتادین یکی از انواع گیرنده های هیستامین را مسدود می کند و بنابراین از فعال شدن سلول ها توسط هیستامین جلوگیری می کند. برخلاف اکثر آنتی هیستامین های دیگر ، دسلوراتادین از خون وارد مغز نمی شود و بنابراین باعث خواب آلودگی نمی شود.

موارد مصرف قرص نئوتادین

قرص نئوتادین از دسته داروهای آنتی هیستامین است و برای درمان و کاهش علائم رینیت آلرژی، کهیر، خارش بدن، حساسیت های فصلی تجویز می شود.

این دارو برای کاهش علائم آلرژی که شامل موارد زیر است تجویز می شود :

  • آبریزش بینی
  • کهیر
  • اگزما
  • تنگی نفس
  • خارش بدن
  • گرفتگی بینی

توصیه های مهم قبل از مصرف

مصرف دارو با توجه به بیماری، شرایط پزشکی و تشخیص پزشک تجویز می شود، اما برخی نکات قطعا باید قبل از مصرف این دارو از آن اطلاع داشته باشید. اشنایی با برخی نکات می تواند باعث شود بی خطر بودن دارو و بهتر اثر کردن آن برای شما بیشتر شود.

به کودک یا کودکان زیر 6 سال سرخود هیچ دارویی ندهید. استفاده از داروها به کودکان زیر 6 سال می تواند عوارض جانبی بسیار جدی به همراه داشته باشد. حتما داروها را مطابق دستور پزشک به کودک خود بدهید.

اگر سابقه پزشکی خاصی دارید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید، زیرا ممکن است این دارو برای برخی بیماری ها منع مصرف داشته باشد. اگر حساسیت و آلرژی به نئوتادین یا دس لوراتادین حتما به پزشک خود بگویید، زیرا در صورت مصرف مجدد این دارو ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

افرادی که رژیم غذایی کم نمک یا کم قند دارند و یا مبتلا به اختلال حافظه و یا عدم توانایی خواندن مطلب هستند حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند. ممکن است پزشک تشخیص بدهد داروی دیگری را برای این دسته افراد تجویز کند.

مصرف نئوتادین در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف شود، پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما به پزشک خود بگویید. همچنین اگر در زمان مصرف نئوتادین باردار شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند و به کودک خود شیر می دهند نباید از این دارو استفاده کنند زیرا نئوتادین در شیر مادر ترشح می شود و می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند.

بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبدی یا کلیوی این دارو برایشان منع مصرف دارد و حتما باید به پزشک خود درباره بیماریشان بگویند.

نحوه مصرف قرص نئوتادین

در زمان مصرف نئوتادین می بایست برخی موارد را به خوبی رعایت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید. یکی از این موارد مصرف این دارو با توجه به دستور و تجویز پزشک است و هرگز مقدار دوز مصرفی دارو را کم یا زیاد نکنید.

اگر یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. ولی اگر تقریبا نزدیگ به زمان مصرف دوز بعدی است، فقط آن نوبت را مصرف کرده و مقدار آن را دوبرابر نکنید.

نئوتادین به ندرت باعث خواب آلودگی در افراد می شود، اما تا زمانی که مطمئن نشده اید که این دارو بر روی شما چه اثری دارد از کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد پرهیز کنید.

در مواردی ممکن است باعث خشکی دهان، بینی و گلو گردد، اگر دچار خشکی دهان شدید می توانید از اب نبات یا ادامس بدون قند استفاده کنید و یا تکه های یخ در دهان قرار دهید تا خشکی دهان را برطرف کند.در صورت تداوم خشکی دهان به مدت بیشتر از دو هفته، پزشک یا دندان پزشک خود را مطلع نمایید. تداوم خشکی دهان ممکن است منجر به افزایش خطر بیماری های دندان و لثه و عفونت های قارچی گردد.

مقدار مصرف قرص نئوتادین

مقدار قرص نئوتادین با توجه به شرایط بیماری و شرایط پزشکی بیمار می باشد. میزان مصرف معمول این دارو برای رینیت آلرژیک ، حساسیت فصلی ، کهیر مزمن برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال مقدار 5 میلی گرم یک بار در روز و یا مطابق دستور پزشک می باشد.

نکته ای که باید توجه داشته باشید که از این دارو سرخود و بدون تجویز پزشک نباید به کودکان داده شود

هشدارهای مصرف قرص نئوتادین

در زمان مصرف این دارو برخی موارد را باید احتیاط کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید. مصرف قرص نئوتادین برای کودکان زیر 12 سال اثبات نشده است. به همین خاطر به هیچ وجه بدون تجویز پزشک به کودکان این دارو را ندهید.

افراد سالمند احتمال بروز اثرات آنتی کولینرژیکی یا اثرات سیستم اعصاب مرکزی ناشی از مصرف دارو جزئی است.

افرادی که دارای سابقه بیماری انسداد گردنه مثانه، هیپروتروفی علامتی پروستان و احتباس ادرار هستند نباید از این دارو استفاده کنند زیرا ممکن است باعث وخامت احتباس ادراری گردد.

در افرادی که متابولیسم دس لوراتادین به کندی انجام می شود، اثرات ناخواسته وابسته به دوز ممکن است بیشتر ایجاد شود.
افرادی که مشکلات چشمی دارند قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنند زیرا این دارو ممکن است باعث افزایش مختصر فشار داخلی چشم شود.

این دارو ممکن است در نتایج آزمون های پوستی که برای تشخیص آلرژی انجام می شوند تاثیر بگذارد. بنابراینلازم است قبل از انجام هر گونه آزمون، پزشک را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

این دارو ممکن است علائم ناشی از مصرف مقادیر زیاد آسپرین مانند صدا کردن در گوش ها را مخفی نماید. اگر اسپرین مصرف می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو به اثرات الكل، سایر داروهای تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی (CNS) شامل مسکن ها، آرام بخش ها یا داروهای خواب آور، داروهای ضد درد با نسخه یا مخدرها، باربیتورات ها، داروهای ضد تشنج، شل کننده های عضلانی، داروهای بیهوشی شامل بی حس کننده های دندان می افزاید. قبل از مصرف هر یک از داروهای فوق با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

عوارض جانبی قرص نئوتادین چیست

قرص نئوتادین ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی خفیف یا شدید کند، که عوارض خفیف این دارو ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر عوارض از بین نرفت یا شدید بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی و حساسیت از عوارض جانبی نئوتادین می باشد که با اینکه نادر است، اما در صورت مشاهده علائمی چون کهیر، خارش، ورم گلو،صورت و تنگی نفس مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض شایع قرص نئوتادین شامل سردرد، التهاب در گلو، گیجی، خواب آلودگی، خشکی دهان، دیسمنوره اولیه، سوء هاضمه، خستگی، درد عضله، تهوع و همانگی غیر طبیعی می باشد. این عوارض ممکن است طی چند ساعت یا چند روز از بین برود، اما اگر علائم شدید بود و یا از بین نرفت می بایست با پزشک تماس بگیرید.

مصرف بیش از حد نئوتادین ممکن است باعث ضربان قلب سریع، خواب آلودگی شدید، توهم، حملات تشنجی، کاهش فشار خون شود که باید در صورت مشاهده این علائم سریعا به مرکز درمانی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و اینکه داروها در بدن هر فرد متفاوت عمل می کند، در صورت مشاهده علائم جدی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قرص نئوتادین

قرص نئوتادین مانند سایر داروها ممکن است با برخی داروها، گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و بهترین کار این است که قبل از تجویز این دارو با پزشک درباره داروهایی که مصرف می کنید مشورت کنید. پزشک پس از بررسی داروهای مصرفی می تواند بهترین تجویز را انجام دهد و در صورت نیاز داروی دیگری تجویز کند یا دوز داروها را تغییر دهد.

گروه داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد شامل:

  • داروهای خواب آور
  • داروهای تضعیف کننده اعصاب مرکزی
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

زمانی که نئوتادین مصرف می کنید ممکن است این دارو با برخی داروهای آنتی بیوتیک تداخل داشته باشد و باعث شود میزان نئوتادین در بدن افزایش یابد. این می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. نمونه از این داروها شامل کتوکونازول، اریترومایسین، مترونیدازول و آزیترومایسین است.

برخی داروهای کلسترول نباید با نئوتادین مصرف شود زیرا می تواند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهد که باعث عوارض جانبی بیشتری شود. نمونه ای از این دارو آتورواستاتین می باشد.

داروهای قلبی زمانی با نئوتادین مصرف شود می تواند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهد که این باعث می شود عوارض جانبی را تشدید کند.

مصرف فلوکستین همراه با نئوتادین می تواند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهد و این می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. اگر از این دارو استفاده می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت مصرف هم زمان یا در طی ۲ هفته اخیر با یک داروی مهارکننده MAO ، عوارض جانبی دس لوراتادین مانند خواب آلودگی و خشکی دهان ممکن است شدت یابد. لذا از مصرف هم زمان این داروها باید خودداری شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.