شفا مگ

شربت نئوتادین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

شربت نئوتادین داروی آنتی هیستامین نسل جدید برای کودکان است که موارد مصرف آن برای درمان علائم آلرژی مانند ابریزش بینی، گرفتگی بینی، کهیر، خارش می باشد.

شربت نئوتادین

شربت نئوتادین برای چیست؟ شربت نئوتادین یک آنتی هیستامین است که معمولا برای کودکان و یا بزرگسالانی که در بلعیدن قرص مشکل دارند تجویز می شود. شربت نئوتادین برای درمان علائم آلرژی مانند گرفتگی بینی، خارش، حساسیت فصلی، ابریزش بینی، عطسه و کهیر مصرف می شود.

شربت نئوتادین در دسته داروهای آنتی هیستامین ها طبقه بندی می شود و در هر 5 میلی لیتر آن حاوی 2.5 میلی گرم دس لوراتادین است. این دارو به رنگ زرد کم رنگ و با طعم و بوی میوه ای می باشد.

عوارض جانبی شربت نئوتادین شامل گلودرد، خشکی دهان، درد مفاصل، خستگی، خواب آلودگی، مشکلات قاعدگی می باشد که این عوارض ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. در ادامه به موارد مصرف، طریقه مصرف و عوارض جانبی شربت نئوتادین می پردازیم

شربت نئوتادین برای چیست

شربت نئوتادین یک داروی از نسل جدید آنتی هیستامین ها می باشد که برای تسکین علائم رینیت آلرژی، حساسیت فصلی و کهیر مزمن تجویز می شود. آنتی هیستامین های نسل جدید عوارض خواب آلودگی را ندارند و با جلوگیری از تاثیر ماده ای به نام هیستامین که توسط بدن تولید می شود عمل می کند. هیستامین در برخی افراد موجب خارش شدید می شود.

موارد مصرف شربت نئوتادین

شربت نئوتادین همانطور که در بالا گفته شد یک آنتی هیستامین است که برای درمان و کاهش علائم آلرژی و حساسیت مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش، کهیر، عطسه، قرمزی و خارش چشم تجویز می شود.

نحوه مصرف شربت نئوتادین

شربت نئوتادین حتما باید مطابق دستور پزشک مصرف شود تا بهترین نتیجه را از این دارو گرفته شود و برای بیمار بی خطر باشد. قبل از استفاده از این دارو حتما اطلاعات داخل بسته دارو را مطالعه کنید و دستورالعمل های مصرف را دنبال کنید.

شربت نئوتادین را می توانید به همراه غذا یا قبل و بعد از غذا مصرف کنید. برای مصرف شربت نئوتادین دوز مشخص شده را با دقت اندازه گیری کنید. از قاشق اندازه گیری داخل شربت نئوتادین استفاده کنید تا مطمئن شوید مقدار دقیق از این دارو را مصرف می کنید.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید و این دارو را به طور منظم مصرف می کنید به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. البته اگر نزدیک به زمان دوز بعدی است دوز فراموش شده را صرف نظر کرده و دوز فعلی را مصرف کنید. هرگز دو دوز یک زمان مصرف نکنید.

احتیاط های مهم در زمان مصرف شربت نئوتادین

زمانی که از شربت نئوتادین برای درمان استفاده می کنید اگر نیاز به درمان دیگری از جمله دندانپزشکی و یا موارد دیگر پزشکی داشتید حتما با پزشک خود درباره مصرف این دارو مشورت کنید.

هرگز شربت نئوتادین را بدون تجویز و مشورت پزشک به کودکان خود ندهید، زیرا پزشک با توجه به شرایط کودک مقدار آن را مشخص می کند. مصرف سرخود این دارو به کودک می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

هرگز بیشتر از مقدار تجویزی این دارو توسط پزشک خودداری کنید. مصرف بیش از مقدار تجویز شده می تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

اگر داروها و یا داروهای گیاهی که مصرف می کنید که عملکرد شما را کند می کند قبل از مصرف و تجویز شربت نئوتادین با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر دارویی خاص مصرف می کنید حتما داروهای خود را قبل از تجویز شربت نئوتادین با پزشک خود درمیان بگذارید.

برخی افراد ممکن است نیاز به آزمایشات الرژی پوستی داشته باشند، اگر قبل انجام این آزمایش از شربت نئوتادین استفاده می کنید، به پزشک آزمایشگاه بگویید که از نئوتادین استفاده می کنید.

توجه داشته باشید اگر علائم پس از چند روز مصرف این دارو بهتر نشد و یا اگر بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید شاید نیاز باشد پزشک موارد دیگری را بررسی کند. همچنین دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید حتی اگر شرایط مشابه شما داشته باشند.

شربت نئوتادین ممکن است بر روی برخی بیماری های خاص مانند افراد مبتلا به کبد یا بیماری های کلیوی تاثیر بگذارد. در صورت بروز هرگونه مشکل پزشکی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از بیمارهای خاص نباید از نئوتادین استفاده کنند.

فرادی که مبتلا به مشکلات کلیوی هستند ممکن است اثرات نئوتادین به دلیل دفع کند آن در بدن افزایش یابد.

عوارض جانبی شربت نئوتادین

با اینکه عوارض جانبی شربت نئوتادین نه ندرت اتفاق می افتد، اما برخی افراد ممکن است در زمان مصرف این دارو عوارض جانبی را تجربه کنند. اگر عوارض جانبی را مشاهده کردید و این عوارض شدید بود می بایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

یکی از عوارض جانبی نادر اما شدید این دارو، واکنش آلرژیک به نئوتادین یا دس لوراتادین است.این واکنش علائمی مانند بثورات پوستی، کهیر، خارش، پوست قرمز، تورم صورت، مشکل در صبحت یا بلغ، گرفتگی صدا و تنگی نفس به همراه دارد که در صورت مشاهده این علائم سریعا مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند، با این حال بسیاری از افراد هیچ عوارض جانبی را تجربه نمی کنند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند که طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود. اما اگر این عوارض از بین نرفت یا شدید شد با پزشک خود تماس بگیرید یا از کمک پزشکی استفاده کنید.

عوارض شایع شربت نئوتادین شامل سردرد، خشکی دهان، گلودرد، درد عضلات، احساس خواب آلودگی، درد دوره ای قاعدگی می باشد. بسیاری از این علائم طی چند ساعت از بین می رود.

در موارد نادر نئوتادین ممکن است باعث مشکلات آنافیلاکسی مانند سرفه، مشکل در بلع، سرگیجه، ضربان قلب سریع، کهیر، خارش، تورم چشم یا لب ها، تنگی نفس، بثورات پوستی، گرفتگی قفسه سینه، خستگی یا خس خس شود که البته این موارد نادر است. اما در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک یا فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض احتمالی این دارو نیست ، زیرا عملکرد هر دارو در بدن هر فردی متفاوت است. اگر عوارض جانبی مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.