شفا مگ

قرص آزیترومایسین چیست و برای چه بیماری میباشد

آزیترومایسین در اشکال قرص 250، 500 یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت ریه، سرماخوردگی، عفونت زنان مانند عفونت رحم و واژینال تجویز می شود.

آزیترومایسین

آزیترومایسین ( Azithromycin ) یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت تجویز می شود و برای درمان سینوزیت، گلودرد، عفونت های پوستی و رحم مورد استفاده قرار می گیرد.این دارو بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را درمان نمی کند.

قرص آزیترومایسین در برخی از موارد برای درمان جوش و آکنه بر اساس تشخیص پزشک تجویز می شود.این دارو به اشکال قرص آزیترومایسین 250 میلی گرم، قرص آزیترومایسین 500 و کپسول آزیترومایسین در داروخانه ها در دسترس می باشد.آزیترومایسین برای درمان سینوزیت، گلودرد، سینه پهلو، عفونت پوست، عفونت قارچی،عفونت مثانه، جوش، زخم دهانه رحم کاربرد دارد.

آزیترومایسین برای درمان عفونت های ناشی از ویروس کرونا نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما این دارو ویروس را درمان نمی کند و برای درمان علائم آن تجویز می شود.

  1. آزیترومایسین چیست
  2. شربت آزیترومایسین
  3. موارد مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. منع مصرف
  8. تداخل دارویی
  9. مصرف در بارداری
  10. مصرف در شیردهی

آزیترومایسین چیست

آزیترومایسین از جمله داروهای آنتی بیوتیک می باشد که برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود.عفونت های ریه و دستگاه تنفسی مانند سینه پهلو، برونشیت، سینوزیت از بیماری هایی که از آزیترومایسین برای درمان آنها تجویز می شود.همچنین از آزیترومایسین برای درمان عفونت های زنان مانند عفونت رحم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آزیترومایسین دارای نیمه عمر 68 ساعته می باشد و از راه مدفوع و صفرا دفع می شود.اگر کپسول آزیترومایسین را همراه غذا مصرف کنید حذب آن کاهش می یابد.اوج غلظت سرمی دارو تا 2 ساعت بعد حاصل می شود.

آزیترومایسین برای درمان عفوت با باکتریایی های استرپتوکوک ، استافیلوکوک ها، لژیونلا، کلامیدیا، مایکوپلاسما، توکسوپلاسموز، کلسترییدیسم، بورلی، میله های هموفیلی می باشند.

آزیترومایسین در اشکال متفاوتی می باشد و بنا به تجویز پزشک می توان از آنها استفاده کرد. آزیترومایسین به شکل قرص آزیترومایسین 250 میلی گرم و 500 میلی گرم می باشد و به شکل کپسول نیز می باشد که به فرم کپسول 250 میلی گرم و 500 میلی گرم نیز در دسترس است.البته آزیترومایسین برای کودکان به شکل شربت (سوسپانسیون) 100 میلی گرم بر 5 میلی لیتر، 200 میلی گرم بر 5 میلی لیتر میباشد.

شربت آزیترومایسین

شربت آزیترومایسین بیشتر برای کودکان و افراد بزرگسالی که توانایی مصرف کپسول را ندارند تجویز می شود. شربت آزیترومایسین به شکل شربت آزیترومایسین 100 میلی گرم بر 5 میلی لیتر در داروخانه ها موجود می باشد.

شربت آزیترومایسین برای درمان برخی عفونت های باکتریایی مانند سینوزیت ، ذات الریه، گلودرد ، سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. شربت آزیترومایسین برای توقف رشد باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

قبل از استفاده از شربت آزیترومایسین آن را بخوبی تکان دهیدو این دارو را از طریق دهان روی معده خالی مصرف کنید. این مصرف بهترین حالت 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا می باشد.

برای استفاده دقیق از قاشق های مخصوص اندازه گیری استفاده کنید و سعی کنید از قاشق های خانگی استفاده نکنید زیرا آن قاشق ها دوز های دقیق را نشان نمی دهد.

استفاده از شربت آزیترومایسین با انتشار طولانی مدت ممکن است با آنتی اسید ها بدون تاثیر باشد.میزان مصرف شربت آزیترومایسین به سن، وزن و نوع بیماری بستگی دارد. میزان مصرف این دارو برای کودکان بر اساس وزن مشخص می شود.

شربت آزیترومایسین دوز 5 روزه دارد و در زمان مصرف باید از مواد غذایی مانند میوه ، آب میوه و بیسکویت پرهیز کنید. در زمان مصرف شربت آزیترومایسین ممکن است باعث اسهال خفیف شود که به مرور برطرف خواهد شد.سوسپانسیون آماده شده آزیترومایسین را حداکثر ۱۰ تا ۱۴روز در یخچال نگهداری نمایید.

موارد مصرف آزیترومایسین

آزیترومایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های باکتریایی پوستی و همچنین دستگاه تنفسی که شامل عفونت های ریوی می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

آزیترومایسین نیز برای درمان عفونت های زنان مانند عفونت قارچی واژن، عفونت رحم کاربرد دارد و همچنین برای درمان عفونت های گوش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر گلودرد و سرماخوردگی با علت باکتریایی باشد، از آزیترومایسین برای درمان آنها استفاده می شود. آزیترومایسین 250 را برای درمان جوش های عفونی پوستی که علت آن باکتریایی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.آزیترومایسین برای درمان جوش و آکنه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آزیترومایسین می تواند بخشی از درمان هلیکوباکتر پیلوری که باعث بیماری های معده نظیر زخم معده و گاستریت می شود به همراه داروهای ترکیبی نظیر امپرازول و بیسموت استفاده می شود.

آزیترومایسین می تواند برای درمان بیماری هایی با عفونت های ناشی از باکتری های حساس زیر تجویز می شود:

  • سینوزیت و لوزه ، ورم لوزه، گوش ،گلودرد
  • عفونت گوش میانی، بینی
  • حنجره، عفونت گوش ، حلق
  • دستگاه تنفسی فوقانی ( التهاب سینوس، التهاب حنجره، نای)
  • عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی ( التهاب حاد برونش، برونشیت، ریه ها، پنومونی)
  • عفوت های بافت نرم و پوست ( زرد زخم، آکنه، جوش، لگاریس)
  • عفونت های زنان ( التهاب مجاری ادرار، اورتریت، گردن رحم، عفونت گردن رحم)

نحوه مصرف آزیترومایسین

اول از همه باید این نکته را درباره آزیترومایسین بدانید که این دارو مانند سایر آنتی بیوتیک ها، نباید سرخود مصرف کرد و حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود. این دارو به شکل قرص، کپسول و شربت خوراکی در دسترس می باشد. کپسول آزیترومایسین اکثرا برای بزرگسالان تجویز می شود و به صورت بلعیدنی می باشد.

به منظور رسیدن به بهترین نتیجه در درمان باید سر ساعت مصرف کنید. البته حتی اگر پیش از اتمام دوره درمان علائم بیماری رفع شود حتما مصرف دارو را مطابق دستور پزشک تکمیل کنید.

شربت آزیترومایسین بیشتر برای کودکان و بزرگسالانی که مصرف کپسول برای آنها سخت است مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر نوبت مصرف داروی خود را فراموش کردید، زمان یادآوری دارو را مصرف کنید، مگر اینکه نزدیک به زمان نوبت مصرف بعدی باشد.
از نکته مهم این است که اگر دچار اسهال شدید نباید از داروهای ضد اسهال بدون تجویز پزشک استفاده کنید.

بهترین حالت مصرف آزیترومایسین با معده خالی که حدودا یک ساعت قبل و یا دو ساعت بعد از غذا مصرف شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد، اما اگر مشکلات معده دارید می توانید آزیترومایسین را با غذا مصرف کنید.

مقدار مصرف آزیترومایسین

مقدار مصرف آزیترومایسین بر اساس نوع بیماری ،سن، وزن بیمار و تجویز پزشک می باشد که باید آن را رعایت و تا بهبودی کامل آن را مصرف کنید. به یاد داشته باشید که آزیترومایسین را باید کامل مصرف کنید، حتی اگر علائم شما بهبود یافته باشد.زیرا ممکن است بیماری شما بازگردد.

مقدار مصرف معمول برای پنومونی و عفونت های ریوی در بزرگسالان ، در نوبت اول 500 میلی گرم و در نوبت های دوم تا پنجم 250 میلی گرم یک بار در روز مصرف می شود.

آزیترومایسین برای درمان جوش و آکنه در 3 روز اول 500 میلی گرم و هفته ای 500 میلی گرم به مدت 10 هفته مصرف می شود. برای این درمان مصرف به صورت هفته ای می باشد، اما پزشک شاید بر اساس نوع درمان تجویز های متفاوتی انجام دهد.

عوارض جانبی آزیترومایسین

آزیترومایسین مانند دیگر داروها ممکن است در بعضی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد. البته این عوارض ممکن است خفیف باشد و بعد از چند روز برطرف شوند.اما اگر این علائم شدید و یا برطرف نشد می بایست مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

عوارض شایع آزیترومایسین شامل:

  • اسهال
  • تهوع
  • دل درد

علاوه بر عوارض های شایع بعضی از عوارض ها هستند که زیاد شایع نمی باشند اما ممکن است با مصرف این دارو رخ دهد. عوارض هایی مانند:

  • سردرد
  • جوش های پوستی
  • دل پیچه و استفراغ
  • عفونت قارچی واژن

اگر در زمان مصرف آزیترومایسین عوارضی مانند تنگی نفس، خارش و سوزش چشم به همراه قرمزی ، تورم صورت و لب و همچنین احساس خارش شدید پوستی، زردی پوست یا چشم شدید باید سریعا مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

اینها لیست کاملی از عوارض های این دارو نمی باشد و ممکن است عوارض های دیگری نیز داشته باشد،در صورت بروز هر گونه عوارضی در زمان مصرف آزیترومایسین با پزشک خود مشورت کنید.

منع مصرف آزیترومایسین

آزیترومایسین ممکن است برای بعضی از افراد باعث حساسیت شود، پس اگر به آزیترومایسین یا داروهای مشابه آن مانند کلاریترومایسین آلرژی و حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

مصرف آزیترومایسین در زمان ابتلا به برخی بیماری ها باعث خطرات و عوارض های جبران ناپذیری می شود.این بیماری ها شامل:

  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • ابتلا به اختلالات ریتم قلب
  • پایین بود سطح پتاسیم خون
  • میاستنی گراویس

مصرف آزیترومایسین در بارداری و یا دوران شیردهی باید با تجویز پزشک انجام شود و مصرف سرخود این دارو باعث عوارض جبران ناپذیری می شود.

تداخل دارویی آزیترومایسین

آزیترومایسین ممکن است با بعضی از داروها و گیاهان دارویی و همچنین ویتامین ها در تداخل باشد و مصرف آنها همزمان با آزیترومایسین باعث عوارض جانبی جدی یا باعث می شود اثر یکی از داروها کم یا زیاد شود.

مصرف آزیترومایسین با قرص های ضد بارداری ممکن است اثر قرص ضد بارداری را کم کند،پس سعی کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.داروهایی مانند دیازپام،سیتریزین، داکسی سایکلین،متادون می تواند با آزیترومایسین در تداخل باشند.داروهای زیر نیز ممکن است با آزیترومایسین در تداخل باشند:

  • آنتی اسید های حاوی آلومینیوم و منیزیوم
  • فنی توئی
  • باریتوراتها
  • کاربامازپی
  • سیکلوسپورین

اگر داروهای کاهش دهنده اسید معده حاوی آلومینیوم یا منیزیم مصرف می کنید باید 2 ساعت بعد یا قبل از مصرف آزیترومایسین از آن استفاده کنید.البته این لیست کاملی از داروهای که با آزیترومایسین تداخل دارند نمی باشد، پس حتما قبل از تجویز توسط پزشک اگر دارویی مصرف می کنید با پزشک در میان بگذارید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما انجام دهد.

مصرف آزیترومایسین در بارداری

آزیترومایسین در دوران بارداری می بایست توسط پزشک تجویز شود و پزشک می تواند تشخیص دهد که آزیترومایسین برای زن باردار خطرناک است یا خیر.آزیترومایسین همچنین در گروه B بارداری قرار دارد، که به این معنی می باشد که صدمه بر روی جنین به صورت کامل مشخص نمی باشد.

مصرف آزیترومایسین در دوران شیردهی

آزیترومایسین به شیر مادر منتقل می شود و می بایست قبل از مصرف و تجویز این دارو درباره شیردهی به نوزاد خود با پزشک صحبت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.