شفا مگ

خواص و طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس برای میگرن

دمنوش اسطوخودوس یک درمان گیاهی است که از قدیم برای درمان سردرد و اضطراب مورد استفاده قرار می گرفته است.برخی افراد ممکن است با سردرد ها و علائم میگرنی دست و پنجه نرم کنند که می توانند با برخی دمنوش های گیاهی از جمله دمنوش اسطوخودوس به کاهش علائم میگرن خود کمک زیادی کنند.

دمنوش اسطوخودوس برای میگرن

توضیحات کوتاه درباره میگرن

میگرن یک درد بیش از سردرد ساده است و می تواند متوسط تا شدید باشد که شامل چند مرحله است. محرک هایی وجود دارند که می توانند باعث علائم سردر میگرنی شوند. سبکی سر، صدای بلند، خستگی، فشار، غذا، تغییرات آب و هوا، دارو، کافئین و تغییرات هورمونی در زنان از محرک های مهم برای شروع میگرن است.

همانطور که گفته شد میگرن چهار مرحله دارد:

در مرحله پرودرومال، تغییرات ظرفی در بدن ایجد می شود که نشان می دهد میگرن در راه است. این تغییرات در افراد متفاوت است و شامل لرزش، صدای زنگ گوش یا طعم عجیب در دهان است.

هاله یکی دیگر از مرحله نشان دهنده شروع میگرن است که می تواند قبل یا در طول میگرن رخ دهد. شایع ترین علامت اختلالات بینایی است که ممکن است برخی افراد ان را تجربه کنند.

مرحله حمله زمانی است که شما میگرن را تجربه می کنید و می تواند به صورت درد ضربان دار در یک یا هر دو طرف سر ظاهر شود که این درد از چهار تا 72 ساعت ممکن است طول بکشد

مرحله پست درومال که مرحله پایان میگرن است و ممکن است در برخی موارد احساس تهی شدن ایجاد کند.

حال افرادی که دچار سردرد میگرنی هستند معمولا برای درمان از مسکن های بدون نسخه استفاده می کنند که این افراد باید چندین بار در ماه از این مسکن ها استفاده کنند که ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

اما روش های دیگری مانند دمنوش های گیاهی می توانند علاوه بر خواص متعددی که برای بدن دارند،به درمان سردرد میگرنی نیز کمک زیادی کنند.

چگونه اسطوخودوس به کاهش میگرن کمک می کند

اسطوخودوس گیاهی آرام بخش و تسکین دهنده است و می تواند به کاهش علائم التهابی کمک کند.دمنوش اسطوخودوس یکی از دمنوش های گیاهی است که در طب سنتی برای درمان سردرد میگرنی مورد استفاده قرار میگیرد.

استفاده از روغن اسطخودوس یا دمنوش اسطوخودوس می تواند به کاهش حملات میگرنی و علائم آن کمک کند. در یک مطالعه، دانشمندان متوجه شدند که استنشاق اسانس اسطوخودوس می تواند برای درمان میگرن کمک زیادی کنند و راهی موثر و ایمن برای تسکین درد میگرنی است.

دمنوش اسطوخودوس می تواند به کاهش اسپاسم عضلانی و درمان سردردهای ناشی از تنش کمک کند. ترکیبات شیمیایی موجود در اسطوخودوس به افزایش گردش خون کمک می کند. این کار اکسیژن را به مغز می رساند و سردردهای ضربان دار را کاهش می دهد. طبیعت تسکین دهنده اسطوخودوس همچنین می تواند به شل شدن عضلات کمک کند.

 دمنوش اسطوخودوس چیست؟

دمنوش اسطوخودوس از جوانه های گل گیاه اسطوخودوس که با نام گیاهی Lavandula angustifolia شناخته می شود، تهیه می شود. گل های اسطوخودوس به رنگ بنفش کم رنگ هستند و عطر و طعم بسیار خوبی دارند

حقایق تغذیه ای دمنوش اسطوخودوس نشان می دهد که چرا این چای برای سلامتی بسیار عالی است. اسطوخودوس حاوی غلظت بالایی از ویتامین C، ویتامین A، کلسیم و اسیدهای آمینه است که به سلامت کلی کمک می کند. این ترکیبات به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. دمنوش اسطوخودوس نیز بدون کالری است. این بدان معناست که این یک جایگزین خوشمزه و در عین حال سالم برای نوشابه های شیرین است.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس برای میگرن

روش های زیادی برای تهیه دمنوش اسطوخودوس برای میگرن وجود دارد.در ادامه با چند روش از تهیه دمنوش اسطوخودوس برای میگرن آشنا شوید.

دمنوش لیمو و اسطوخودوس

این دمنوش عالی می تواند به سردرد میگرنی کمک کند و همچنین علاوه بر کاهش سردرد می تواند به بهبود مشکلات گوارشی نیز کمک کند.

مواد لازم

  • 1 فنجان آب
  • 1 قاشق اسطوخودوس خشک
  • یک لیمو تازه
  • یک قاشق عسل ارگانیک

طرز تهیه

ابتدا برای تهیه دمنوش اسطوخودوس آب را بجوشانید و سپس آن را از حرارت بردارید و در یک فنجان بریزید. سپس اسطخودوس را به آن اضافه کنید و بگذارید حدود 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. پس از دم کشیدن دمنوش آن را از صافی رد کنید. سپس یک قاشق آب لیمو تازه و عسل را به آن اضافه کنید و میل نمایید. این دمنوش را 2 بار در روز مصرف کنید.

توجه کنید در مصرف این دمنوش زیاده روی نکنید، زیرا می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

دمنوش اسطخودوس و بابونه

مواد لازم

  • 1 قاشق چایخوری اسطوخودوس
  • 1 قاشق چایخوری بابونه
  • 1 فنجان آب جوش

طرز تهیه

ابتدا مقداری آب را بجوش آورید و پس از اینکه آب بجوش آمد آن در یک فنجان بریزید. سپس اسطوخودوس و بابونه را به آن اضافه کنید و بگذارید 10 الی 15 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و میل نمایید.

هشدارهای مصرف دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس در دوران بارداری وشیردهی منع مصرف دارد و ممکن است به جنین و نوزاد آسیب برساند. اگر باردار هستید یا در به نوزاد خود شیر می دهید نباید از دمنوش اسطوخودوس استفاده کنید

اسطوخودوس برای کودکان زیر 18 سال منع مصرف دارد ، زیرا اسطوخودوس می تواند هورمون های طبیعی کودکان را مختلف کند . حتی در برخی افراد منجر به رشد غیر طبیعی سینه شده است. البته اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه مصرف خوراکی اسطوخودوس برای کودکان بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

افرادی که نیاز به جراحی دارند نباید از دمنوش اسطوخودوس استفاده کنند زیرا ممکن است سیستم عصبی مرکزی را کند کند. اگر همراه با بیهوشی و سایر داروهایی که در حین و بعد از جراحی داده می شود استفاده شود، ممکن است سیستم عصبی مرگزی را بیش از حد کند کند. پس باید حداقل 2 هفته قبل از جراحی از اسطوخودوس استفاده نکنید.

در صورت داشتن حساسیت به اسطوخودوس، ممکن است علائمی از جمله مشکلات تنفسی، سوزش گلو و بثورات پوستی مشاهده کنید. چنین حساسیت هایی یکی از عوارض جانبی چای گل اسطوخودوس است. اگر به گیاهان گلدار مشابه حساسیت داشته باشید، ممکن است آلرژی نیز رخ دهد. بنابراین، قبل از افزودن این نوشیدنی به رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنید.
دمنوش اسطوخودوس ممکن است با آرام بخش ها یا داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند تداخل داشته باشد.

سایر خواص دمنوش اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس با گیاه اسطوخودوس تهیه می شود که این گیاه بیشتر در مناطق مدیترانه ای رشد می کند و خواص و فواید زیادی به خصوص در درمان اضطراب و التهاب دارد.

دمنوش اسطوخودوس می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. این دمنوش با رایحه شیرین و آرامبخشی که دارد می تواند باعث کاهش اضطراب شود و این می تواند فرد را آرام و الگوی خواب بهتری ایجاد کند.

کاهش خستگی

نوشیدن چای اسطوخودوس یا استنشاق روغن اسطوخودوس به مدت تقریباً بیست دقیقه دو بار در روز به مدت یک ماه می تواند خستگی را کاهش دهد.

کاهش علائم یائسگی

یک نظریه در حال اجرا وجود دارد مبنی بر اینکه عطر چای اسطوخودوس می تواند علائم یائسگی مانند گرگرفتگی را کاهش دهد. این تنها در صورتی است که این کار را به مدت چهار تا دوازده هفته انجام دهید ( 4 ). تحقیقات کیفی هنوز برای اعلام این واقعیت وجود ندارد.

ریزش مو

استفاده از روغن اسطوخودوس در ترکیب با روغن های آویشن، رزماری و چوب سدر ممکن است رشد مو را تا 44 درصد پس از 7 ماه درمان بهبود بخشد.

خواص اسطوخودوس برای کاهش التهاب

اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی می باشد و می تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود.اسطوخودوس خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و می تواند به کاهش التهاب کمک زیادی کند. برای کاهش التهاب می توانید مقداری از اسطوخودوس را به حمام خود بیفزاید.

خواص اسطوخودوس برای معده

اسطوخودوس علاوه بر خواص آن بر روی پوست و استرس ، می تواند به مشکلات گوارشی کمک زیادی کند و از بروز باکتری های مضر ، نفخ و تجمع گاز در روده جلوگیری می کند. این گیاه می تواند خواص دارویی برای ناراحتی های معده ، کاهش نفخ و برطرف کردن گرفتگی های گوارشی باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.