شفا مگ

چه مواد غذایی برای کبد چرب مفید یا مضر است

اگر دچار کبد چرب هستید، حتما به دنبال این موضوع هستید که چه مواد غذایی برای کبد چرب مفید است یا چه غذا هایی برای کبد چرب مضر است. کبد یک عضو مهم در بدن است که تعادل آن برای کل بدن ضروری است. کبد مواد مغذی را ذخیره می کند، قند خون را تنظیم می کند، صفرای مورد نیاز برای جذب چربی را تولید کرده و مواد سمی را فیلتر می کند. حال بیایید برخی مواد غذایی از قبیل عسل، عدس، لوبیا چیتی، حلیم،را بررسی کنیم تا ببینیم که کدام مواد غذایی را باید از رژیم غذایی خود حذف و یا اضافه کنیم.

چه مواد غذایی برای کبد چرب مفید یا مضر است

کبد چرب اختلالی است که زمانی ایجاد می شود که به دلیل تجمع اسید های چرب، اندام در انجام عملکرد طبیعی خود دچار مشکل می شوند. این بیماری بیشتر در بیماران مبتلا به چاقی، اعتیاد به الکل یا دیابت نوع 2 اتفاق می افتد.کبد چرب اختلالی است که زمانی ایجاد می شود که به دلیل تجمع اسید های چرب، اندام در انجام عملکرد طبیعی خود دچار مشکل می شوند. این بیماری بیشتر در بیماران مبتلا به چاقی، اعتیاد به الکل یا دیابت نوع 2 اتفاق می افتد.

در مرحله اول باید گفت که افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند باید به چند گزینه توجه کنند. ابتدا غذاهای سرخ کردنی، چربی های اشباع، هیدروژنه و ترانس را از لیست برنامه غذایی خود حذف کنند. بهتر است میوه ها و سبزیجات را به لیست غذایی خود اضافه کنند. اما قطعا شما زمانی که یک ماده غذایی را می خواهید بخورید ابتدا نگران این هستید که آیا این ماده خوراکی برای کبد چرب مضر است؟ یا خیر.تغذیه سالم برای مبارزه با کبد چرب بسیار ضروری است و برای دانستن تمام دستور العمل ها بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آیا عسل برای کبد چرب مفید است: بدن ما به کربوهیدرات نیاز دارد، اما وقتی بیش از حد مصرف کنیم مستقیم در کبد به چربی تبدیل می شود. بنابراین از مصرف شکر و همچنین عسل، آب میوه های غیر طبیعی و تمام خوراکی هایی که به آنها قند اضافه شده است خودداری کنید.در مراحل اولیه کبد چرب عسل طبیعی و ارگانیک که هیچ افزودنی قندی به آن اضافه نشده باشد و با توصیه و تشخیص پزشک می توان استفاده کرد، در غیر این صورت باید از مصرف آن خودداری کنید.

آیا عدس برای کبد چرب مضر است:عدس حاوی مقدار زیادی کولین است که کبد از آن برای بسته بندی چربی برای توزیع به سراسر بدن استفاده می کند. کولین به جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک می کند که می تواند منجر به وضعیتی به نام کبد چرب شود.

آیا لوبیا چیتی برای کبد چرب مضر است:لوبیا منبع بسیار خوبی از پروتئین و فیبر است، همچنین لوبیا با جلوگیری از تجمع چربی در کبد سلامت کبد را حفظ می کند و خطر ابتلا به کبد چرب را نیز کاهش می دهد

ایا ترشی برای کبد چرب مضر است: در طب سنتی ترشی دارای طبع سرد است و خوردن خوراکی های سرد برای کبد مناسب نمی باشد. همچنین برخی از ترشیجات مانند خیارشور دارای نمک زیاد هستند و خوردن سدیم بیش از حد می تواند کار کبد و کلیه را سخت کند به همین خاطر افرادی که مشکلات کبدی دارند باید در مصرف ترشی احتیاط کنند.

برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم

ایا حلیم برای کبد چرب مفید است: حلیم یکی از غذاهای پر طرفدار به خصوص در ماه مبارک رمضان است، اما افراد مبتلا به کبد چرب بهتر است از مصرف حلیم پرهیز کنند. حلیم در صورتی که چند ساعت یا چند روز بماند مواد نشاسته ای آن غیر قابل هضم و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل می شود و می تواند ناراحتی گوارشی ایجاد کند. همچنین روغن هایی که برای پخت حلیم استفاده می شود اگر تازه نباشد اکسید می شود و می تواند به کبد آسیب برساند.

آیا کباب برای کبد چرب مضر است: ترکیباتی که هنگام پخت غذاهایی که سرشار از پروتئین و چربی مانند گوشت های کبابی در دمای بالا ایجاد می شود می تواند عامل کلیدی در پیشرفت بیماری کبدی باشد.

ایا گوجه فرنگی برای کبد چرب مضر است:گوجه فرنگی حاوی یک آنتی اکسیدان قوی با نام لیکوپن است و جالب است بدانید که این ماده خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی دارد و می تواند به کاهش کبد چرب کمک زیادی کند.

ایا فلفل برای کبد چرب مضر است: کپساسین ترکیب فعال و مهم فلفل قرمز می باشد که با توجه به تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند دریافتند که این ماده اثرات مفیدی برای جلوگیری از آسیب و پیشگرفت کبدی دارد. همچنین در طب سنتی به عنوان یک ماده غذایی با طبع گرم شناخته می شود و از نظر طب سنتی این ماده برای کبد چرب مضر نمی باشد.

ایا خوردن ماست برای کبد چرب مضر است: با توجه به شواهد های جدید مصرف ماست پروبیوتیک کم چرب می تواند باعث بهبود شاخص توده بدن و سطح انسولین شود که ممکن است در کاهش عوامل خطر بیماری های کبدی قابل استفاده باشد.محصولات لبنی سرشار از پروتئین و دارای مواد مغذی هستند، اما فقط ماست کم چرب یا بدون چربی باید مصرف شود. این به این دلیل است که محصولات لبنی پرچرب خطرات شناخته شده (افزایش وزن و کلسترول بالا) را برای کبد چرب افزایش می دهند. متأسفانه بیشتر چربی های موجود در لبنیات پرچرب، چربی های اشباع شده هستند. البته توجه داشته باشید که حتما با پزشک خود درباره مصرف ماست و لبنیات مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.