شفا مگ

صبحانه مناسب برای کبد چرب

گزینه های زیادی در مورد تغذیه سالم برای کبد چرب وجود دارند و غذاها می توانند خوشمزه باشند، فقط باید خلاق باشید تا صبحانه مناسب کبد چرب را تهیه کنید.صبحانه مناسب برای کبد چرب شامل غذاهای سرشار از فیبر است که به کبد کمک کند تا در سطح مطلوبی کار کند، سعی کنید از میوه های، سبزیجات، نان و غلات برای صبحانه استفاده کنید تا در شروع یک روز فیبر کافی به بدن خود برسانید. همچنین سعی کنید مقدار زیادی آب بنوشید که از کم آبی بدن جلوگیری شود و باعث بهبود عملکرد کبد شود.

صبحانه مناسب برای کبد چرب
  1. صبحانه برای کبد چرب
  2. تخم مرغ برای کبد چرب
  3. املت برای کبد چرب
  4. طرز تهیه صبحانه برای کبد چرب
  5. مواد غذایی مفید در صبحانه
  6. صبحانه های مضر برای کبد چرب

وقتی از کبد چرب رنج می برید، داشتن یک برنامه غذایی متنوع غیر ممکن به نظر می رسد زیرا مجبور هستید بسیاری از موارد را از رژیم غذایی خود حذف کنید و همچنین باید بدانید چه چیز هایی را می توانید برای صبحانه بخورید.در ادامه با ایده های صبحانه مناسب برای کبد چرب آشنا شوید .

گزینه های زیادی در مورد تغذیه سالم برای کبد چرب وجود دارد و غذاها می توانند واقعا خوشمزه و شگفت آور باشند. فقط خلاق باشید و از مقدار زیادی غذای مجاز در رژیم کبد چرب استفاده کنید تا صبحانه عالی خود را تهیه کنید.

با توجه به اینکه توصیه می شود که حداقل 5 بار در روز غذا بخورید، این میت واند به یک مشکل تبدیل شود، زیرا در طور روز حداقل دو بار میان وعده خواهید داشت.با این حال حقیقت این است که وقتی صحبت از بیماری کبد چرب می شود رژیم غذایی به اندازه بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامتی سختگیرانه نیست و ما غذا های متنوعی خواهیم داشت که می توانیم بخورید.

صبحانه برای کبد چرب

صبحانه مفید برای کبد چرب شامل مواد مغذی که حاوی فیبر باشد و کربوهیدرات و چربی پایینی داشته باشد، همچنین  سعی کنید میوه ها، سبزجیات و غلات کامل را در برنامه رژیم غذایی صبحانه خود قرار دهید.

شیر کم چرب با دانه چیا

دانه چیا یک گزینه مناسب برای صبحانه افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند می باشد و تهیه آن نیز اسان است و می توان آنها را با انواع میوه ها، مغز ها، دانه ها و حتی سبزیجات مخلوط کرد و تنوع زیادی دارد.

فقط سه قاشق غذا خوری دانه های چیا را در یک کاسه بریزید، 10 قاشق غذاخوری آب یا شیر کم چربی به آن اضافه کنید و مصرف کنید.همچنین می توانید برای داشتن یک صبحانه خوب یک قاشق چای خوری روغن زیتون بکر و پیاز خرد شده را به همراه دانه چیا مصرف کنید.

سالاد ترکیبی با میوه

می توانید به راحتی صبحانه میوه بخورید و بهتر از سات از ترکیب میوه ها استفاده کنید، اما زیاد نخورید و سعی کنید آن را مخلوط کنید. افراد زیادی وجود دارند که می گویند میوه ها بیش از حد شیرین هستند، اما بدن ما قادر به کنترل قند است

بلغور جو دوسر

بلغور جو دو سر یک غلات بسیار مفید برای صبحانه است و اینکه نه تنها خوشمزه است، بلکه سالم و برای افرادی که کبد چرب دارند بسیار مفید است. برای مصرف بلغور جو دوسر ابتدا اطمینان حاصل کنید که جو دوسر ساده و بدون هیچ مواد اضافی مانند قند و شکلات باشد. اگر نمی توانید جو دوسر را به تنهایی مصرف کنید، کمی عسل و میوه های تازه یا منجمد به آن اضافه کنید.

بلغور را در شیر کم چرب بجوشانید و همچنین مقداری آب به آن اضافه کنید تا کالری و چربی را تا حد ممکن پایین نگه دارید.

ماست و توت

اگر از خوردن ماست لذت می برید، می توانید از آن در صبحانه استفاده کنید و برای اینکه یک صبحانه شیرین و خوشمزه داشته باشید می توانید مقداری توت به آن اضافه کنید. نکته مهم این است که از ماست پرچرب یا ماست یونانی استفاده نکنید. به جای آن از ماست کم چرب استفاده کنید و در نظر داشته باشید که این صبحانه ممکن است به اندازه کافی شما را سیر نگه ندارد به همین خاطر ممکن است در طول روز نیاز به میان وعده داشته باشید.

مصرف پنیر برای صبحانه

پنیر یک صبحانه بسیار سریع و خوشمزه است، اما می بایست از پنیر کم چرب استفاده کنید و آن را با تمام ادویه هایی که دوست دارید مخلوط کنید. همچنین می توانید کمی نمک اضافه کنید.شما می تواند برای بهبود مزه مقداری پیاز ریز خرد شده و یا سر خرد شده به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: اب گرم ناشتا برای کبد چرب

سالاد کینوا

کینوا دقیقا مانند دانه چیا ممکن است غذایی که بیشتر با آن استفاده می کنید نباشد، اما بسیار خوشمزه و مغزی است. می توانید با کینوا سالاد های خوشمزه برای صبحانه تهیه کنید. می توانید سالاد کینوا را با ذرت مخلوط کنید.

سالاد سبزیجات تازه

یکی از صبحانه های بسیار مناسب استفاده از سبزیجات تازه می باشد. سعی کنید سبزیجات مورد علاقه خود را در یک کاسه مخلوط کنید و یک سالاد خوشمزه درست کنید. همچنین می توانید کمی پنیر سفید کم چرب نیز به آن اضافه کنید و یا جداگانه آن را بخورید.

شما می توانید یک روز به سالاد کلم با هویج و پیازچه اضافه کنید و یک روز دیگر گوجه فرنگی فلفل دلمه و خیار اضافه کنید و آن ها را مخلوط کرده و نوش جان کنید.

املت تخم مرغ

مصرف هفتگی تخم مرغ می تواند برای افرادی که کبد چرب دارند بی خطر باشد. اما بهتر است قبل از استفاده از تخم مرغ با پزشک خود مشورت کنید. اگر می خواهید تا حد ممکن کم کالری باشد و فقط از سفیده ها استفاده کنید. می توانید مواد افزودنی سالم را در کنار تخم مرغ مانند گوجه فرنگی و یا خیار برش زده شده استفاده کنید.

نان تست با اووکادو

مصرف یک نان تست به همراه آووکادو و پنیر ریکوتا می تواند یک گزینه بسیار خوبی برای صبحانه افراد با کبد چرب باشد. این صبحانه را می توانید با یک فنجان ماست کم چرب میل کنید. همچنین می توانید ریکوتا را با یک حبه سیر مصرف کنید.

فقط به یاد داشته باشید که توصیه می کنم حداکثر 2 برش نان در روز بخورید.

آیا تخم مرغ برای کبد چرب مضر است

بسیاری از افراد این سوال را دارند که آیا تخم مرغ برای کبد چرب مضر است؟ آیا می توانیم صبحانه تخم مرغ مصرف کنیم؟ این یک باور رایج در افراد مبتلا به بیماری کبدی است که فکر می کنند مصرف تخم مرغ برای این افراد مضر است و حتی بر این باور هستند که برای افراد سالم نیز مضر است. اما این درست نیست، قطعا شهرت بد تخم مرغ به علت کلسترول بالای آن است.

تخم مرغ یک منبع سرشار از پروتئین است و آمینو اسیدهای ضروری را در خود دارد که بدن ما قادر به تولید آنها نیستند. تخم مرغ حاوی چربی های مفید، ویتامین b12، ویتامین d ، فولیک اسید، مواد معدنی مانند آهن، فسفر، منیزیم می باشد.

فرض بر این بگیریم که تخم مرغ کلسترول بالایی دارد و مصرف یک رژیم غذایی با کلسترول بالا با سطح کلسترول خون بالا مرتبط باشد.اما بسیاری از مطالعات علمی نشان داده است که کلسترولی که ما در رژیم غذایی خود مصرف می کنیم تاثیر بسیار کمی در سطح کلسترول خون ما دارد و یا اصلا تاثیری ندارد.

اگر می خواهید کلسترول را کنترل کنید باید مصرف چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز و چربی های ترانس را کاهش دهید.با توجه به اینکه تخم مرغ میزان چربی اشبا شده کمی دارد و حاوی مواد غذایی با ارزشی برای بدن است می توانید 2 تا 3 عدد تخم مرغ را در هفته مصرف کنید و آن را به صورت آب پز یا پخته شده میل کنید.

املت برای کبد چرب

املت برای افرادی که کبد چرب دارند بی خطر است و می توانید یک بار در هفته از این غذا استفاده کنید. تخم مرغ سرشار از پروتئین است و اسید آمینه های زیادی دارد و همچنین گوجه فرنگی می تواند برای کبد چرب مفید باشد. مصرف متعادل تخم مرغ می تواند در رژیم غذایی صبحانه شما قرار گیرد. در ادامه چند روش تهیه املت با تخم مرغ، گوجه فرنگی و اسفناج را قرار دادیم.

طرز تهیه 4 صبحانه خوشمزه برای کبد چرب

اگر می خواهید صبحانه ای مناسب برای کبد چرب انتخاب کنید بهتر است از رژیم مدیترانه ای کمک بگیرید. این رژیم به عنوان یکی از بهترین رژیم ها می باشد. این رژیم حاوی سبزیجات، میوه ها، حبوبات، غلات کامل می باشد که با توجه به مطالعات انجام شده توسط دانشمندان، این رژیم می تواند برای کبد چرب مناسب باشد.در ادامه چند پیشنهاد خوشمزه برای صبحانه برای شما گرداوری کرده ایم. توجه داشته باشید که حتما مواد غذایی را در حد متعادل مصرف کنید.

ماست و موز

ماست و موز 236 کالری دارد و حاوی 14 گرم پروتئین، 23 گرم کربوهیدرات و 7 گرم چربی است .

مواد لازم

  • 100 گرم ماست یونانی
  • 1 عدد موز تکه تکه شده
  • 1 قاشق غذا خوری گردو خرد شده

برای تهیه این صبحانه خوشمزه، مقداری از ماست را ته لیوان بریزید و یک لایه موز به آن اضافه کنید، سپس ماست اضافه کنید و این کار را تا اتمام مواد غذایی ادامه دهید. پس از پر شدن لیوان گردو خرد شده را روی آن بپاشید و میل کنید.

تخم مرغ با گوجه فرنگی

این می تواند یک صبحانه دلنشین برای شما باشد و 417 کالری، 19 گرم پروتئین، 45 گرم کربوهیدرات و 17 گرم چربی دارد. تهیه این صبحانه 15 دقیقه طول می کشد

مواد لازم:

  • نصف قاشق غذا خوری روغن زیتون
  • 1 عدد پیاز قرمز خرد شده
  • نصف فلفل بدون دانه و خرد شده
  • گوجه گیلاسی
  • 2 عدد تخم مرغ
  • نان قهوه ای

ابتدا روغن را در ماهیتابه درب دار گرم کنید، سپس پیاز، فلفل دلمه و چند ساقه گشنیز را در آن تفت بدهید تا نرم شوند. سپس گوجه گیلاسی ها را به آن اضافه کنید و آنها را هم بزنید و برای 8 دقیقه بگذارید روی شعله کم تفت بخورند.سپس تخم مرغ را در آن بشکنید و درب ماهیتابه را بگذارید و با حرارت ملایم به مدت 6 تا 8 دقیقه بگذارید بپزد.

پنکیک موز بدون گلوتن

پنکیک از محبوب ترین وعده های غذایی برای صبحانه است و می توانید آن را بدون آرد تهیه کنید. این دستور غذا آرد گندم را حذف می کند و از موز به عنوان منبع اصلی شکر و نشاسته استفاده می شود.

مواد لازم

  • موز رسیده یک و نیم عدد
  • 2 عدد تخم مرغ
  • یک هشتم قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • نصف فنجان بلوبری

ابتدا موزهای رسیده را پوست کنده و آن را با چنگال له کنید. در ظرفی جدا تخم مرغ ها را هم بزنید تا زرده ها شکسته و با سفیده ترکیب شوند. سپس تخم مرغ ها را به موز اضافه کنید و بیکینگ پودر را نیز اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید. سپس بگذارید چند دقیقه بماند تا بیکینگ پودر فعال شود. در این زمان یک ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. در این زمان می توانید به هر اندازه که تمایل دارید پنکیک های خود را روی تابه بریزید .

اسفناج با تخم مرغ حاوی امگا 3

اسفناج تفت داده شده و سبزی به همراه تخم مرغ می تواند یک صبحانه مناسب برای کبد چرب باشد.امگا 3 برای کبد چرب مناسب است و در مطالعات اخیر که اثرات این اسید چرب را در افراد مبتلا به کبد چرب ازمایش می کند، یافته های امیدوار کننده ای را نشان می دهد که نشان می دهد امگا 3 ممکن است پتانسیلی در درمان این بیماری کبدی داشته باشد. تخم مرغ غنی شده از امگا 3 می تواند گزینه ای خوبی برای صبحانه باشد.املت اسفناج کم کربوهیدرات است که سریع و ساده آماده می شود و به جلوگیری از هوس شکر کمک می کند

مواد لازم:

  • تخم مرغ 3 عدد
  • اسفناج
  • 1 قاشق غذا خوری جعفری خرد شده
  • مقداری کمی نمک و فلفل

ابتدا روغن زیتون را داخل تابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. تخم مرغ ها را با چنگال بزنید تا یکدست شود و سپس به تابه اضافه کنید و ارام تخم مرغ را هم بزنید. اسفناج، جعفری را روی تخم مرغ بریزید و کمی هم بزنید. و درب تابه را بگذارید تا بپزد و سپس آن را نوش جان کنید.

مواد غذایی مفید در صبحانه برای کبد چرب

مواد غذایی که می توانید برای صبحانه در زمان ابتلا به کبد چرب مصرف کنید شامل میوه ها و سبزیجات،
سفیده تخم مرغ، ماهی سالمون،مرغ بدون پوست، ماست یونانی کم چرب، پنیر سخت، مغزها و دانه ها، لوبیا و حبوبات، توفو؛ جو دوسر، نان سبوس دار، برنج قهوه ای، گیاهان تازه، شیر کم چرب می باشد.

اما برخی مواد غذایی را نباید در زمان ابتلا به کبد چرب برای صبحانه مصرف کنید شامل ماهی یا صدف خام یا نیمه پخته، فست فود، غذای سرخ شده، گوشت قرمز، سوسیس و کالباس، چیپس، کیک، ماکارونی، نان سفید، بیسکویت می باشد.

صبحانه های مضر برای کبد چرب

از غذاها و موادی که از شکر فراوری شده تهیه می شوند در صبحانه اجتناب کنید زیرا قند خون بالا می تواند باعث افزایش میزان تجمع چربی در کبد شوند. از غذاهای شیرین مانند کلوچه، کیک، نوشابه ها و آب میوه های مصنوعی دوری کنید.

  • از غذاهای سرخ شده در صبحانه پرهیز کنید زیرا اینها چربی و کالری بالایی دارند
  • از مصرف بیش از حد نمک در صبحانه خود خودداری کنید.
  • نان سفید، برنج و پاستا در صبحانه پرهیز کنید
  • از اقلامی که با آرد سفید تهیه می شوند به دلیل کمبود فیبر می توانند قند خون شما را بیش از غلات کامل افزایش دهند
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.