شفا مگ

برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم

در یک رژیم غذایی متعادل برای کبد چرب، برخی از غذا ها مفیدتر از سایر غذاها و برخی از غذاها مضر می باشند، پس این افراد باید بدانند چی بخورند و چی نخورند.

برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم

کبد چرب با دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی شناخته می شود. بیماری کبد چرب یکی از بزرگترین عوامل موثر در نارسایی کبدی است. معمولا افراد چاق یا کم تحرک بیشتر دچار کبد چرب غیر الکلی می شوند و کسانی که رژیم غذایی درستی ندارند ممکن است دچار کبد چرب شوند.

یکی از راه هایی برای پیشگیری و کمک به درمان کبد چرب رژیم غذایی است. در یک بدن سالم، کبد به دفع سموم کمک می کند و صفرا، پروتئین گوارشی را تولید می کند. کبد چرب به کبد آسیب می رساند و از عملکرد آن مانند قبل جلوگیری می کند.افرادی که دچار کبد چرب هستند می بایست بدانند که چه غذاهایی باید بخورند تا به درمان بیماری کبد چرب کمک کند و یا چه غذاهایی نباید بخورند.

مقدار زیادی میوه و سبزیحات، گیاهان پر فیبر، کاهش مصرف قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی اشباع شده می تواند به درمان کبد چرب کمک کند. یک رژیم غذایی کم چرب و کم کالری می توان دبه شما در کاهش وزن کم کند و خطر ابتلا را نیز پاییک بیاورد.

چگونه مواد غذایی در سلامت کبد نقش دارد؟

از آنجایی که رژیم غذایی کمک بزرگی به بیماری کبد چرب میکند، یکی از راه های اصلی مبارزه با آن تغییر رژیم غذایی به رژیم غذایی سالم است. یک رژیم غذایی مناسب می تواند به کاهش وزن کمک کند، که عامل خطر ابتلا به بیماری کبدی را کاهش می دهد. در افراد مبتلا به این بیماری، کاهش وزن به اندازه کافی قابل توجه است که آنزیم کبد را به سطوح سالم کاهش می دهد.

یک رژیم غذایی مناسب برای کبد برای سلامتی کلی کبد، کاهش عوامل خطر بیماری بسیار مفید خواهد بود. به طور کلی ، رژیم غذایی تصویه شده برای سلامت مطلوب کبد رژیم هایی است که کم چرب، کم کالری و دارای فیبر زیاد است.


بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای کسانی که کبد چرب دارند


غذا و نوشیدنی برای کبد چرب که می توانید بخورید

غذاهایی که التهاب را کاهش می دهند یا به بدن در ترمیم سلول های خود کمک می کنند بسیار با اهمیت می باشند. برخی از غذاهای خاص ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید باشد.

قهوه، سبزیجات، توفو، ماهی، بلغور جو دوسر، گردو، آووکادو و برخی مواد غذایی دیگر از جمله مواد غذایی هستند که در زمان بیماری کبد چرب می توانید آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

قهوه

بر اساس مطالعات انجام شده، کسانی که دچار کبد چرب هستند و قهوه مصرف می کنند آسیب کبدی کمتری به کسانی که این نوشیدنی کافئین دار را نمی نوشند دارند.

سبزیجات برای جلوگیری از تجمع چربی

سبزیجات مانند کلم بروکلی می تواند به جلوگیری از تجمع چربی در کبد جلوگیری کند. همچنین سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکسل، کلم پیچ نیز می تواند به کاهش کلی وزن نیز کمک کند.

برخی از سبزیجات مفید برای کبد چرب شامل آووکادو، موز، جو، چغندر و آب چغندر، کلم بروکلی، برنج قهوه ای، هویج، کلم پیچ و هندوانه می باشد. مردم باید این غذاها را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کامل و متعادل مصرف کنند.

ماهی برای کاهش التهاب

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، ماهی تن و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به کاهش سطح چربی کبد و پایین آوردن التهاب کبدی کمک کنند..

بلغور جو دوسر انرژی را تامین می کند

غلات کامل مانند جو دوسر می توانند به بدن شما انرژی دهند، محتوای فیبر آنها به شما در حفظ وزنتان کمک کند.

گردو باعث بهبود کبد می شود

گردو به سلامت و بهبودی کبد کمک می کند. این مغز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد و برای افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مفید است.

آووکادو برای محافظت از کبد

آووکادو سرشار از چربی های سالم است و با توجه به تحقیقات، این ماده غذایی حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است آسیب کبدی را کند کند. آووکادو سرشار از فیبر است که می تواند به کنترل وزن کمک کند. شما می توانید از آووکادو در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

دانه آفتابگردان

دانه آفتابگردان سرشار از ویتامین E می باشد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که ممکن است کبد را از آسیب بیشتر محافظت کند.

چای سبز برای کاهش جذب چربی

چای سبز می تواند در جذب چربی تداخل ایجاد کند، اما نتایج هنوز قطعی نیستند. محققان در حال بررسی این موضوع می باشند که آیا چای سبز می تواند ذخیره چربی در کبد را کاهش دهد و عملکرد کبد را بهبود بخشد.

مواد غذایی که افراد مبتلا به کبد چرب نباید بخورید

در صورت مبتلا به بیماری کبد چرب، قطعا غذاهایی را نباید بخورید و باید از مصرف آن اجتناب کرده و یا آنها را محدود کنید. این غذاها به طور کلی به افزایش وزن و افزایش قند خون کمک می کنند.

شکر و قندهای اضافی

قندهای اضافی به افزایش سطح قند خون کمک می کنند و میت وانند باعث افزایش چربی در کبد شوند. به طور معمول در اکثر آب نبات ها، بستنی و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و نوشیدنی های میوه ای شکر اضافه می شود.

غلات تصفیه شده

غلات تصفیه شده در نان سفید، ماکارونی سفید و برنج سفید وجود دارد و این مواد غذایی باعث افزایش قند خون می شود و چربی در کبد افزایش می یابد.

مطالعه ای بر روی تعدادی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داد، کسانی که دانه های تصفیه شده کمتری مصرف می کنند، خطر سندرم متابولیک کمتری دارند.شما می توانید به راحتی سیب زمینی، حبوبات یا گیاهان و غلات سبوسدار را جایگزین غلات تصفیه شده کنید.

نمک و غذای سرخ شده

خوردن نمک زیاد می تواند بدن شما را از آب اضافی محکم نگه دارد. سدیم را به کمتر از 1500 میلی گرم در روز محدود کنید. همچنین غذاهای سرخ شده چربی و کالری فراوانی دارند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از چربی اشباع شده است و باید مصرف آن را محدود کنید.گوشت های بدون چربی ، ماهی، می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز می باشد.

برنامه غذایی برای کبد چرب

  • صبحانه: بلغور جو دوسر ، موز برش خورده و 1 فنجان قهوه با شیر کم چرب یا بدون چربی
  • ناهار: سالاد اسفناج با سرکه بالزامیک، مرغ کبابی، سیب زمینی کوچک پخته، 1 فنجان کلم بروکلی پخته شده، هویج یا سایر سبزیجات، 1 عدد سیب، 1 لیوان شیر
  • شام: ماهی قزل آلا کبابی، 1 فنجان کلم بروکلی پخته شده، 1 غلات کامل، 1 فنجان توت مخلوط، 1 لیوان شیر
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.