شفا مگ

خواص کدو حلوایی برای کبد

کدو حلوایی یا همان کدو تنبل خواص زیادی برای کبد دارد و برای پاکسازی و بازسازی سلول های کبد مفید است و بدن را در برابر هپاتیت و سیروز کبدی محافظت می کند

خواص کدو حلوایی برای کبد

خواص کدو حلوایی یا همان کدو تنبل از زمان های دور برای مردم شناخته شده بود که می توان خواص کدو حلوایی برای کبد را از مهمترین خواص آن دانست. کدو حلوایی دارای مقادیر زیادی از آب، پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مواد مغذی دیگری از جمله آهن و فولات، ویتامین های گروه B و ویتامین آ می باشد.

جالب است بدانید که دانه های کدو حلوایی خاصیت ضد انگلی نیز دارد و حاوی سمی مضر برا انگل ها می باشد و همچنین منیزیم موجود در آن می تواند فلزان سنگین را در بدن از بین ببرد. همچنین پکتین موجود در آن باعث کاهش سطح کلسترول بدن می شود.

کدو حلوایی می تواند متابولیسم سلول های کبدی و ساختار اسیب دیده آن را بازسازی کند. یکی از مزیت های اصلی کدو حلوایی بازسازی غشای سلولی کبد می باشد و باعث جلوگیری از مرگ این سلول ها به ویژه در افرادی که مبتلا به هپاتیت و بیماری های سیستم صفراوی می شود.

قطعا می دانید که عملکرد صحیح کبد برای بدن انسان بسیار مهم است ، زیرا کبد کار سم زدایی در بدن را انجام می دهد و همچنین پروتئین ها را سنتز می کند و در عواملی چون لخته شدن و انتقال دهنده و یا انتقال هورمون ها به وسیله خون نقش مهمی دارد.

به همین خاطر اگر کبد دچار نارسایی شود می تواند در کل بدن به خصوص در سیستم عصبی مرکزی تاثیر زیادی بگذارد و می تواند باعث افزایش خونریزی، تورم و سایر علائم دیگر شود. به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه دچار مشکلات کبدی شویم با تغییری در رژیم غذایی و قرار دادن میوه ها و سبزی هایی که برای کبد مفید است از کبد محافظت کنیم.

کدو حلوایی با عسل، آب کدو حلوایی، خوردن دانه کدو حلوایی می تواند از روش های بسیار مفید برای پاکسازی کبد باشد.

در ادامه با تاثیر کدو حلوایی بر روی کبد، پاکسازی کبد با کدو حلوایی، موارد منع مصرف و طریقه مصرف کدو حلوایی مانند مصرف دانه کدو، کدو حلوایی و عسل برای کبد آشنا می شوید.

تاثیر کدو حلوایی روی کبد

کدو تنبل برای بزرگسالان و کودکان بسیار مفید است و انهایی که با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کنند بسیار توصیه می شود. این گیاه بسیار موثر و دارویی دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است که همین باعث می شود حرکت صفرا را در امتداد مجاری کبدی نرمال کند و ویسکوزیته آن را کاهش می دهند.

پاکسازی کبد با کدو حلوایی

کدو حلوایی می تواند به راحتی سموم مضر در بدن را پاک کند و همچنین با وجود منیزیم موجود در آن فلزات سنگین را از بین می برد. همچنین با وجود پکتین موجود در خود می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد.

بازسازی و بهبود کبد

هر قسمت این میوه چه گوشت ، دانه و دمبرگ آن خواص زیادی دارد که از همه قسمت های کدو حلوایی برای تهیه داروهای درمانی طب سنتی استفاده می شود.

کدو حلوایی علاوه بر پاک کردن، به بازسازی و بهبود بافت کبد کمک میکند.مواد موجود در کدو حلوایی باعث فعال کردن سلول ها می شود و باعث بهبود بخشیدن به فرایند بیوشیمیایی می شود که این می تواند بازسازی را سریعتر کند.

کدو حلوایی می تواند جریان خون را بهبود بخشد و باعث بهبود تمام قسمت های دستگاه گوارش می شود. همچنین کدو حلوایی باعث محافظت از بدن در برابر عفونت های ویروسی ثانویه و سیروز کبدی می شود.

سایر خواص کدو حلوایی

علاوه بر خواص کبدی که کدو حلوایی دارد، به علت دارا بودن بتاکاروتن است و می تواند بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین کدو حلوایی سرشار از ویتامین A است و می تواند 200 درصد از ویتامین A توصیه شده روزانه بدن را تامین کند.

همچنین کدو تنبل دارای فیبر غذایی است و کالری کمی دارد، که این میتواند باعث احساس سیری بیشتری کند و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی، پروتئین بدن را تامین کند.

دانه های کدو حلوایی دارای تریپتوفان که یک اسید امینه است تشکیل شده است و می تواند به ساخت ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین کمک زیادی کند. سروتونین علاوه بر اینکه باعث می شود احساس خوبی داشته باشید، می تواند به تقویت خواب خوب کمک کند.

با افزایش فیبر دریافتی توسط کدو حلوایی می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید. البته فقط فیبر نیست که می تواند به بدن شما کمک کند، پتاسیم و ویتامین A که از طریق کدو حلوایی دریافت می کنید می تواند به سلامت قلب کمک کند.

 

موارد منع مصرف کدو حلوایی

با وجود همه تاثیرات مثبت کدو حلوایی برای بیماران و بدن انسان، اما می تواند در برخی موارد منع مصرف داشته باشد.

  • برای بیماری های جدی دستگاه گوارش می بایست حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید
  • برخی از دستورها در دوران بارداری منع مصرف دارد
  • کدو تنبل حاوی مونوساکارید است و به همین خاطر برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود
  • اگر دچار مشکل سنگ کلیه، سنگ مثانه، صفرا هستید نباید از کدو تنبل استفاده کنید.

طریقه مصرف کدو حلوایی برای پاکسازی کبد

مصرف منظم کدو حلوایی یک کمک کننده به کبد بیمار است و می توان از روش های مختلفی برای پاکسازی کبد با کمک کدو حلوایی وجود دارد از قبیل خوردن دانه کدو حلوایی، مصرف کدو حلوایی با عسل، نوشیدن آب کدو حلوایی.

خوردن دانه کدو حلوایی

برای پاکسازی کبد با دانه کدو حلوایی، می بایست آن را با روش خاصی تهیه کنید.دانه های کدو حلوایی را خرد کرده و در آب بجوشانید و سپس آن ها را خنک کنید و به مدت یک هفته در در مکان خنگ بگذارید. سپس 1 قاشق غذا خوری روزانه با معده خالی قبل از غذا به مدت یک ماه مصرف کنید.

کدو حلوایی با عسل

قسمت بالای کدو حلوایی را برش دهید و تمام تفاله آن را خالی کنید و سپس آن را با عسل پر کنید و به مدت 10 روز آن را در یک مکان گرم قرار دهید، سپس آماده استفاده است. از عسل برای درمان زخم اثنی عشر نیز استفاده می شود. این معجون بسیار مفید را در یخچال نگهداری کنید و به مدت 3 هفته روزی سه بار یک قاشق غذا خوری عسل میل کنید.

آب کدو حلوایی

یک لیوان اب تازه کدو حلوایی می تواند اثر پاک کنندگی خوبی را بر روی کبد داشته باشد. همچنین کدو حلوایی پخته شده نیز می تواند برای کبد بسیار مفید باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.