شفا مگ

تلفست: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص تلفست ۱۲۰ و ۱۸۰ یک دارو از نسل دوم آنتی هیستامین می باشد که خواب آلودگی ندارد و برای کاهش علائم آلرژیک مانند کهیر، تنگی نفس، خارش تجویز می شود.

قرص تلفست

تلفست یک داروی آنتی هیستامین است که جهت درمان و تسکین علائم آلرژیک مانند آبریزش بینی، آبریزش از چشم، خارش بینی و چشم استفاده می شود. تلفست برای تنگی نفس، سرفه، عطسه و خارش ناشی از آلرژی های فصلی و التهاب پوست ناشی از آلرژیک مورد استفاده قرار می گیرد و در اشکال تلفست 120 و 180 در دسترس می باشد.

زمانی دچار حساسیت با ماده ها، گرده، گرد و غبار یا نیش و گزش حشرات می شوید ماده شیمیایی به نام هیستامین تولید می شود. معمولا هیستامین ماده مفیدی است که در واکنش آلرژیک علائم ناخوشایندی از جمله آبریزش، خارش چشم، انسداد بینی، عطسه و بثورات پوستی را ایجاد می کند. قرص تلفست اثرات هیستامین را مسدود می کند و باعث کاهش این علائم می شود.

طول درمان با قرص تلفست: طول درمان با قرص تلفست به علائم آلرژیک بستگی دارد و ممکن است برای جلوگیری از علائم نیاز به مصرف طولانی مدت باشد یا فقط با یک بار مصرف علائم از بین برود. این دارو حدود 2 ساعت پس از مصرف تلفست طول میکشد تا این دارو اثربخشی خود را نشان دهد تا علائم را کاهش دهد.

تلفست برای کهیر ناشی از واکنش آلرژیک نیز تجویز می شود و یک آنتی هیستامین از نسل دوم است که با مهار هیستامین در بدن باعث کاهش علائم آلرژیک از جمله کهیر می شود. این دارو عوارض خواب آلودگی را ندارد و برای کاهش علائم حساسیت فصلی در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود.

قرص تلفست به عنوان یک آنتی هیستامین نسل دوم می باشد و مانند آنتی هیستامین های دیگر مانند لوراتادین، دس لوراتادین، نئوتادین و سیتریزین عوارض خواب آلودگی را ندارد.

مصرف تلفست در بارداری منع مصرف دارد و در گروه C بارداری قرار دارد و نباید در این زمان بارداری مصرف شود زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک مشورت کنید.

تلفست چیست

قرص تلفست یک داروی آنتی هیستامین از نسل دوم آنتی هیستامین ها می باشد که باعث مهار تولید هیستامین در بدن می شود و عوارض داروهای آنتی هیستامین مانند خواب آلودگی را ندارد.

هیستامین یک ماده ای در بدن است که در واکنش آلرژی تولید می شود و علل بسیاری از علائم ناشی از واکنش های آلرژیک مانند تورم، تنگی نفس، خارش و کهیر می باشد. این ماده پس از ترشح به گیرنده های هیستامین در بدن متصل می شوند.

قرص تلفست یک آنتاگونیست گیرنده H2 هیستامین است که برای اتصال به محل گیرنده H1 در سلول های هدف در مجاری تنفسی، عروق خونی و مجاری گوارشی با هیستامین رقابت می کند. این دارو متابولیت اصلی ترفنادین است و در دسته داروهای آنتی هیستامین بدون خواب آلودگی می باشد.

قرص تلفست حدود 2 تا 3 ساعت طول می کشد تا تاثیرات خود را نشان دهد و بالای 12 ساعت در بدن باقی می ماند و نیمه عمر تلفست حدود 14 ساعت می باشد و از طریق ادرار دفع می شود. 70 درصد این دارو به پروتئین های پلاسما متصل می شوند و 5 درصد آن متابولیسم کبدی دارد.

موارد مصرف تلفست

تلفست یک داروی آنتی هیستامین و ضد حساسیت است که برای موارد کاهش و تسکین علائم آلرژی مانند کهیر، تنگی نفس و خارش مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف تلفست برای درمان علائم آلرژیک مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی ، حساسیت های فصلی، تب یونجه، تنگی نفس، سرفه، کهیر، بثورات پوستی تجویز می شود.

هشدارهای مصرف تلفست

برخی از افراد ممکن است به تلفست حساسیت داشته باشند که در صورت سابقه حساسیت به این دارو نباید از آن استفاده شود.

همچنین تلفست برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند می بایست با احتیاط تجویز شود و برای برخی از مشکلات کلیوی نیز منع مصرف دارند. به همین خاطر قبل از تجویز اگر سابقه بیماری کلیوی دارید با پزشک درمیان بگذارید.

تلفست ممکن است در برخی افراد ایجاد سرفه، تب یا ناراحتی معده ایجاد کند که این عوارض ممکن است طی چند ساعت از بین برود اما اگر عوارض بدتر شد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تلفست در افراد مسن و سنین بالای 65 سال ممکن است نسبت به اثرات این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند و می بایست حتما توسط پزشک تجویز شود.

نحوه مصرف تلفست

اگر می خواهید از داروی تلفست بدون تجویز پزشک استفاده کنید می بایست نحوه مصرف آن را از داروساز بپرسید و اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است معمولا 2 بار در روز مصرف می شود.

این دارو را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید و دارو را با یک لیوان آب مصرف کنید و از مصرف آن همزمان با آب میوه خودداری کنید زیرا باعث کاهش جذب این دارو می شود.

اگر از داروهای ضد اسید مانند آلومینیوم ام جی استفاده می کنید نباید در طی 2 ساعت از مصرف تلفست از آنها استفاده کنید زیرا باعث کاهش جذب این دارو می شوند.همچنین دوز مصرفی تلفست بر اساس سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است و به همین خاطر دوز خود را به هیچ عنوان افزایش ندهید، زیرا ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد.

تلفست یک دارو برای کاهش علائم آلرژی استفاده می شود و ممکن است طبق یک برنامه دوز مصرفی نباشد و در صورتی که یک دوز را فراموش کردید می توانید از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و دوز بعدی را مصرف کنید.

مقدار مصرف تلفست

مقدار مصرف تلفست و دوز مشخصه مصرف برای درمان و کاهش آلرژی به شرایط سنی، وضعیت پزشکی و تشخیص پزشک بستگی دارد و هرگز سرخود دوز را کاهش یا افزایش ندهید. حداکثر دوز مصرفی تلفست 180 میلی گرم در روز می باشد و مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

مقدار مصرف تلفست برای آلرژی: مقدار مصرف تلفست 180 میلی گرم برای کاهش و تسکین علائم آبریزش بینی، عطسه، خارش بینی و گلو و درمان بثورات پوستی مانند کهیر یک بار در روز می باشد.

مقدار مصرف تلفست برای کهیر : مقدار مصرف و دوز تلفست 180 برای درمان علائم پوستی مانند کهیر یک بار در روز می باشد و یا بر اساس تشخیص پزشک ممکن است تلفست 60 میلی گرم را 2 بار در روز تجویز کند.

عوارض جانبی قرص تلفست

تلفست ممکن است باعث برخی عوارض جانبی ناخواسته شود که این عوارض ممکن است اصلا رخ ندهد، اما در صورت بروز ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد. در صورت بروز عوارض جانبی در زمان مصرف تلفست بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

درد قفسه سینه ، تنگی نفس یا تنفس دشوار و سخت، تورم دست یا پا، اندام های جنسی از عوارض جانبی نادر قرص تلفست می باشد که در صورت مشاهده می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

داروی تلفست ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش های آلرژیک مانند تنگی نفس، تورم صورت، لب و زبان یا گلو کند که در صورت مشاهده این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

یکی از عوارض تلفست قاعدگی دردناک در بعضی از زنان می باشد، که در صورت شدت آن می بایست با پزشک خود تماس بگیرند.

اگر دچار علائم شبه آنفولانزا، سرفه، درد علائم عفونت گوش، درد گوش یا کاهش شنوایی شدید می بایست مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع قرص تلفست شامل موارد زیر می باشد:

  • سردرد
  • کمر درد
  • درد سینوس و گلودرد
  • ناراحتی معده
  • زنگ زدن یا وزوز گوش
  • خونریزی قاعدگی
  • دردهای عضلانی
  • خواب آلودگی غیر معمول
  • ناراحتی معده

این لیست کاملی از عوارض جانبی قرص تلفست نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائمی می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی تلفست

تلفست ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و باعث افزایش عوارض جانبی داروها و یا کاهش اثر آنها شود، به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

تلفست با داروهایی که ممکن است باعث خواب آلودگی شود تداخل دارد و ممکن است باعث افزایش خواب آلودگی شود و اثر آن را بدتر کند. این دارو می تواند با قرص خواب آور، شل کننده عضلات یا داروهای ضد اضطراب یا تشنج تداخل داشته باشد.

تلفست با برخی از داروها و آنتی بیوتیک ها به ویژه کتوکونازول و اریترومایسین تداخل دارد و نباید همزمان با هم مصرف شوند.

داروهایی که ممکن است با تلفست تداخل داشته باشد شامل:

  • برخی از آنتی بیوتیک ها مانند اریترومایسین و ریفامپیسین
  • داروهای درمان عفونت های قارچی مانند کتوکونازول
  • داروهای درمان فشار خون پایین
  • داوهای درمان عفونت های HIV

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با قرص تلفست نمی باشد و در صورت مصرف هر دارویی می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با تلفست تداخل ندارند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.