شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص سیپروهپتادین

قرص سیپروهپتادین 4 یک آنتی هیستامین می باشد که برای تسکین علائم آلرژی، آب ریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم، عطسه و افزایش اشتها مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص سیپروهپتادین

سیپروهپتادین داروی آنتی هیستامینی است که مانع آزادسازی هیستامین میشود و برای تسکین علائم الرژی مانند آب چشم ، آبریزش بینی ، خارش چشم ، خارش بینی ، عطسه و افزایش اشتها استفاده میشود.

قرص سیپروهپتادین یک داروی آنتی هیستامین است و برای تسکین علائم آلرژی مانند آب چشم ، آبریزش بینی ، خارش چشم ، خارش بینی ، عطسه و افزایش اشتها استفاده میشود. سیپروهپتادین در بعضی مواقع برای معالجه سردرد های میگرنی استفاده میشود.

قرص سیپروهپتادین به عنوان یک داروی افزایش اشتها نیز شناخته می شود که برخی پزشکان تغذیه به عنوان داروی اشتها آور و چاقی تجویز می کنند.

مصرف خودسرانه داروی سیپروهپتادین، درمان موقت کاهش اشتها است. سیپروهپتادین درمان اصلی بی اشتهایی نیست، آثار سریع و زود گذر ناشی از مصرف خودسرانه این دارو بر روی بهتر شدن اشتهای افراد، آنها را از پیگیری دقیق عامل ایجاد کننده کاهش اشتها و در نتیجه درمان بیماری اصلی باز می دارد

  1. سیپروهپتادین چیست
  2. موارد مصرف
  3. منع مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. عوارض مصرف
  6. مصرف در بارداری
  7. مصرف در شیردهی

سیپروهپتادین چیست

سیپروهپتادین آنتاگونیست گیرنده های سروتونینی S2 می باشد و با خاصیت آنتی هیستامینی آن، اثر ضد آلرژی دارد. سیپروهپتادین یک داروی تجویز شده برای کاهش علایم حساسیتی، خارش و افزایش اشتها می باشد.

سیپروهپتادین به گروهی از داروها تعلق دارد که نسل اول آنتی هیستامین نامیده می شوند. این دارو مانع آزاد سازی هیستامین می شود، هیستامین یک ماده شیمیایی در بدن است که واکنش های حساسیتی مثل آبریزش بینی، اشک چشم، عطسه و خارش را ایجاد می کند.

این دارو به خوبی از دستگاه گوارش جذب می گردد. اثر آن ۶۰–۱۵ دقیقه پس از مصرف خوراکی ظاهر می گردد. دفع آن کلیوی و اغلب به صورت متابولیت طی ۲۴ ساعت صورت می گیرد.

موارد مصرف قرص سیپروهپتادین

قرص سیپروهپتادین بیشتر در درمان بی اشتهایی مصرف می شود و  همچنین درمان آلرژی ناشی از تب یونجه، کهیر ،میگرن و درمان عوارض داروهای ضدافسردگی مانند اختلالات جنسی و تعریق زیاد استفاده میشود.

منع مصرف قرص سیپروهپتادین

  • در هنگام مصرف سیپروهپتادین باید به این نکته توجه کنید اگر در 14 روز گذشته از داروهای مهار کننده های MAO استفاده کرده اید نباید از سیپروهپتادین استفاده کنید.
  • مصرف این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود، لذا ضمن درمان با این دارو از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری نمایید.
  • این دارو ممکن است با آزمونهای پوستی با استفاده از آلرژی ها، تداخل نماید. بنابراین لازم است پزشک را از مصرف این دارو مطلع کنید.
  • کسانی که  به اين دارو و ضد هيستامين هاي ديگر با ساختمان مشابه حساسیت دارند نباید از این دارو استفاده کنند.
  • گلوكوم با زاويه باريک، انسداد پيلور- دوازدهه يا انسداد مثانه ناشي از هيپرتروفي پروستات يا باريك شدن گردن مثانه و در دوران حملات شديد آسم نباید از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف قرص سیپروهپتادین

حتما برای مصرف قرص سیپروهپتادین برای کودکان، طبق دستور تجویزی پزشک عمل کنید. اما مصرف معمولی این دارو برای کودکان، قرصی 4 میلی گرمی و حداکثر تا 3 مرتبه در روز می باشد. 

  • بزرگسالان: مقدار 4 میلی گرم 4-3 بار در روز مصرف می شود. حداكثر مقدار مصرف mg/kg/day 5/0 است.
  • كودكان 14-7 ساله: مقدار 4 میلی گرم 3-2 بار در روز مصرف می شود. حداكثر مقدار مصرف mg/day 16 است.
  • كودكان 6-2 ساله: مقدار 2 میلی گرم 3-2 بار در روز مصرف می شود. حداكثر مقدار مصرف mg/day 12 است.

همچنین این دارو به طور تجربی برای تحریك اشتها و افزایش وزن بدن در كودكان استفاده شده است. اما توصیه میشود تحت نظر پزشک این کار صورت گیرد.

عوارض جانبی قرص سیپروهپتادین

مصرف قرص سیپروهپتدین میتواند باعث بعضی عوارض شود، این عوارض میتواند خفیف باشد و در طول مصرف از بین برود و یا عوارض ها جدی باشند و در این مواقع می بایست با پزشک تماس بگیرید.

در این جا لیست کاملی از عوارض سیپروهپتادین نمی باشد ، در صورت مشاهده هر علائم با پزشک خود تماس بگیرید. این عوارض شامل تحریك ، خواب آلودگی، سردرد، كسالت، تهییج، تحریك اشتها، آشفتگی، اغتشاش شعور، توهمات بینایی، آتاكسی، لرزش و اختلال در هماهنگی.كمی فشار خون، طپش سریع قلب ، تاكیكاردی ، كهیر، حساسیت به نور ،خشكی بینی و گلو ، تاری دید، وزوز گوش ، افزایش وزن بدن ، یبوست ، یرقان ، احتباس و تکرر ادرار می باشد.

مصرف سیپروهپتادین در بارداری

این دارو در گروه B بارداری قرار دارد و هنوز مشخص نشده است که آیا مصرف این دارو در دوران بارداری بر جنین تاثیر می گذارد یا خیر.پس اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک مشورت کنید.

مصرف سیپروهپتادین در شیردهی

در این مورد هم اطلاعات کافی و لازمی وجود ندارد که آیا سیپروهپتادین به شیر مادر نفوذ می کند یا خیر .پس قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید، فقط پزشک میتواند مشخص کند که میتوانید از سیپروهپتادین استفاده کنید یا خیر.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.