شفا مگ

آلگزافن: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص آلگزافن 60، 120 و 180 یک داروی آنتی هیستامین از نسل دوم است که برای کاهش علائم حساسیت فصلی و آلرژی تجویز می شود و عوارض خواب آور بودن را ندارد.

قرص آلگزافن

آلگزافن چیست | موارد مصرف | هشدارهای مصرف | نحوه مصرف | مقدار مصرف | عوارض جانبی | تداخل دارویی | مصرف در بارداری | مصرف در شیردهی


نام دارو : آلگزافن

نام عمومی دارو: فکسوفنادین

اشکال دارویی: قرص آلگزافن 60، قرص آلگزافن 120، قرص آلگزافن 180

آلگزافن یک دارو از نسل دوم آنتی هیستامین می باشد که برخی از عوارض های جانبی آنتی هیستامین های نسل یک را ندارد و برای درمان و کاهش علائم حساسیت های فصلی تجویز می شود.

قرص آلگزافن عوارض خواب آلودگی ندارد، اما برخی افراد ممکن است دچار خواب آلودگی خفیف و گیجی شوند که با ادامه مصرف این دارو این عوارض از بین می رود. این دارو جهت حساسیت های فصلی و کاهش علائم سرماخوردگی نظیر آبریزش بینی، آبریزش چشم می شود.

آلگزافن پس از مصرف حدود 2 ساعت طول می کشد که اثربخشی خود را شروع کند و مدت زمان بالای 12 ساعت در بدن باقی می ماند و از طریق ادرار دفع می شود.

آلگزافن چیست

آلگزافن یک داروی ضد حساسیت و ضد آلرژی از نسل دوم آنتی هیستامین می باشد با مهار تولید آنتی هیستامین باعث کاهش علائم حساسیت و آلرژی می شود.

هیستامین یک ماده ای است که جهت واکنش های آلرژیک از طریق سلول های هیستامین تولید می شود و به سایر سلول هایی که گیرنده هیستامین دارند متصل می شود.

قرص آلگزافن یک آنتاگونیست گیرنده  H1 هیستامین است که جهت اتصال به محل گیرنده H1 در سلول های هدف در مجاری تنفسی، عروق خونی و مجاری گوارشی با هیستامین رقابت می کند. این دارو متابولیت اصلی ترفنادین است و در دسته آنتی هیستامین های بدون خواب آلودگی قرار می گیرد.

آلگزافن از زمان اثربخشی حدود 12 ساعت اثر خود را در بدن حفظ می کند و حدود 2 تا 3 ساعت طول می کشد که به حداکثر غلظت سرمی خود برسد. نیمه عمر آلگزافن 14 ساعت است و از طریق مدفوع و ادرار دفع می شود.

موارد مصرف داروی آلگزافن

موارد مصرف آلگزافن برای کاهش علائم حساسیت و آلرژیک می باشد و به عنوان یک داروی آنتی هیستامین تجویز می شود، این دارو فقط علائم را کاهش می دهد، درمان کننده نمی باشد.

آلگزافن برای آبریزش چشم، آبریزش بینی، حساسیت های فصلی، تب یونجه، خارش چشم استفاده می شود و با مصرف این دارو علائم کاهش پیدا می کنند.

قرص آلگزافن جهت درمان علائم کهیر، خارش پوستی و برخی از حساسیت های پوستی ناشی از حساسیت های فصلی و آلرژی تجویز می شود و باعث کاهش علائم می شود.

هشدارهای مصرف داروی آلگزافن

برخی افراد ممکن است با برخی از ترکیبات آلگزافن حساسیت داشته باشند و مصرف آن باعث عوارض جانبی آلرژیک شود.این افراد می بایست قبل از تجویز به پزشک خود حساسیت به این دارو را اعلام کنند.

اگر سابقه بیماری های کلیوی یا کبدی دارید می بایست قبل از تجویز آلگزافن با پزشک مشورت کنید، ممکن است این دارو برای بیماری شما مناسب نباشد.

زنان باردار و زنانی که در حال شیردهی به نوزاد هستند باید توجه داشته باشند که قبل از تجویز الگزافن با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند این دارو برای جنین یا نوزاد شیرخوار عوارضی به همراه نداشته باشد.

بیمارانی که بالای 65 سال سن دارند به علت کاهش وضعیت جسمانی و بدنی آنها ممکن است با آلگزافن حساس باشند، به همین خاطر قبل از تجویز می بایست با پزشک خود مشورت کنند.

نحوه مصرف داروی آلگزافن

نحوه مصرف آلگزافن بر اساس شرایط بیماری، شرایط سنی و شرایط پزشکی می باشد که پزشک با درنظر گرفتن این موارد مقدار مصرفی این دارو را تجویز میکند. به یاد داشته باشید که هرگز مقدار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک را کاهش یا افزایش ندهید.

بهتر است آلگزافن را با معده خالی یا 1 ساعت قبل و یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اما افرادی که مشکلات معده دارند می توانند این دارو را همراه غذا مصرف کنند.

آلگزافن را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید و از مصرف آلگزافن با آب میوه به خصوص آب انگور، پرتقال خودداری کنید زیرا باعث کاهش اثر دارو می شود.

اگر از داروهای ضد اسید معده حاوی آلومینیوم و منیزیم استفاده می کنید می بایست توجه داشته باشید که این داروها را باید حدود 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف آلگزافن می بایست مصرف شود.

مقدار مصرف داروی آلگزافن

مقدار و دوز مصرف آلگزافن به شرایط سنی، وضعیت پزشکی و تشخیص پزشک بستگی دارد و هرگز سرخود دوز دارو را کاهش یا افزایش ندهید. موارد زیر دوز های معمول آلگزافن می باشد و جایگزین دوزهای تجویزی توسط پزشک نمی باشد، پزشک بر اساس وضعیت بیمار تجویز می کند و هیچ وقت مقدار و زمان تجویز پزشک را تغییر ندهید.

دوز آلگزافن بزرگسالان برای آلرژیک

مقدار مصرف این دوز برای کاهش علائم رینیت آلرژیک فصلی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش، اشک چشم ، خارش بینی و گلو و درمان علائم آلرژی پوستی بدون عارضه کهیر می باشد.

دوز برای آلرژی های مشخص شده 180 میلی گرم یک بار در روز یا 60 میلی گرم 2 بار در روز می باشد.

دوز آلگزافن بزرگسالان برای کهیر

این دوز آلگزافن ، برای درمان علائم پوستی بدون عارضه کهیر مزمن ایدیوپاتیک میباشد.دوز برای کهیر 180 میلی گرم خوراکی یک بار در روز یا 60 میلی گرم 2 بار در روز و حداکثر دوز 180 میلی گرم در روز میباشد.

عوارض مصرف آلگزافن

آلگزافن در برخی از افراد می تواند باعث عوارض خفیف یا شدید شود که ممکن است بعد از چند ساعت از بین برود، اما اگر عوارض شدید شد باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض شایع آلگزافن سردرد، کمردرد، گلودرد ، درد سینوس، استفراغ، سرگیجه، گوش درد، تب، سردرد، درد مفاصل، درد عضله،تورم مفاصل، گرفتگی بینی می باشد.

یکی از عوارض آلگزافن قاعدگی دردناک در بعضی از زنان می باشد، که در صورت شدت آن می بایست با پزشک خود تماس بگیرند.

آلگزافن ممکن است باعث سرفه ، تب یا ناراحتی معده شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه دار بود و یا بدتر شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی آلگزافن

استفاده از آلگزافن با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی میشود میتواند این اثر را بدتر کند. قبل از استفاده از داروهای خواب آور ، ارامش بخش ماهیچه یا داروی اضطراب یا تشنج با این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آلگزافن در دوران بارداری

آلگزافن در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آلگزافن در شیردهی

آلگزافن به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشروت کنید، شاید پزشک تشخیص دهد که شیر دادن به نوزاد را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.