شفا مگ

آشنایی با آنتی اکسیدان ها در میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین و مواد معدنی هستند که نقش مهمی در سلامتی و محافظت از بدن در برابر سرطان ها دارند.

آشنایی با آنتی اکسیدان ها در میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی هستند که در سلامتی بدن نقش مهمی دارند.علاوه بر این میوه ها و سبزیجات حاوی میزان پایینی کالری هستند و می توانند در کاهش وزن و لاغری نقش مهمی را ایفا کنند.

میوه ها و سبزیجات هر کدام حاوی مواد مغذی منحصر به فردی برای خود هستند و به همین خاطر استفاده برخی از میوه ها و سبزیجات در یک رژیم غذایی متعادل توصیه می شود.

براساس توصیه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، بزرگسالان بهتر است روزانه ۲ تا ۳ فنجان از میوه ها و سبزیجات استفاده کنند. میوه ها و سبزیجات حاوی کالری پایین و میزان بالایی از موادمغذی می باشند. به دلیل ارزش غذایی آنها، انجمن قلب امریکا میوه ها و سبزیجات را جزو یک رژیم غذایی سالم می داند. مصرف میوه ها و سبزیحات برای سلامت بدن و قلب مفید است، همچنین اطلاع از میزان چربی موجود در این موادغذایی می تواند به انتخاب یک رژیم غذایی سالم کمک کند.

به طور کلی افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات و کاهش دریافت گوشت قرمز، فست فود و سایر موادغذایی با چربی بالا می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت عمومی کمک کند.

در ادامه با برخی از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان آشنا شوید و آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بتوانید یک بدن سالم داشته باشید.

کلم بروکلی

بروکلی و کلم کیل از سبزیجات کلمیان محسوب می شوند و دارای فواید غذایی بسیاری می باشند. یک فنجان از بروکلی تازه حاوی ۲.۴ گرم فیبر است. یک فنجان بروکلی پخته شده نیز بیش از ۵ گرم فیبر دارد. این ماده غذایی سرشار از ویتامین ها، موادمعدنی و پلی فنول ها است.

براساس مقاله منتشر شده در مجله امریکایی تغذیه بالینی، پلی فنول ها نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری های دژنراتیو و سرطان ها دارند. کلم کیل نیز به عنوان یک سوپر فود به حساب می آید. این ماده غذایی در هر وعده مصرفی مقداری ویتامین C بیشتری نسبت به پرتغال دارد، همچنین کلم کیل غنی از فیبر و ویتامین A است.

بلوبری، تمشک و رزبری

 براساس مقاله منتشر شده در مجله کشاورزی شیمی موادغذایی در ایالات متحده، بلوبری یک ماده غذایی کامل برای مغز است. این میوه دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالایی بوده و به بهبود عملکرد شناختی و دفاع از بدن در برابر بیماری آلزایمر کمک می کند.

تمشک نیز حاوی میزان بالایی فیبر و پلی فنول های یکسانی با چای سبز است که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان ها می شود.

در میان توت ها رزبری دارای بالاترین میزان فیبر بوده که هر فنجان از این میوه ۸ گرم فیبر برای بدن فراهم می کند، همین میزان از رزبری حاوی ویتامین C و منگنز است. همچنین می توانید انواع توت ها را به غلات یا جودوسر در وعده صبحانه اضافه کنید.

گوجه فرنگی

 گوجه فرنگی منبعی اصلی برای آنتی اکسیدان لیکوپن محسوب می شود. لیکوپن از بدن برابر سرطان پروستات، معده و ریه محافظت می کند. براساس مقاله منتشر شده در مجله بین المللی سرطان، سس گوجه فرنگی خطر پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می دهد. گوجه فرنگی همچنین حاوی میزان بالایی ویتامین C و فیبر است.

آووکادو

 آووکادو حاوی میزان بالایی فیبر، ویتامین (E)، آنتی اکسیدان و چربی های غیراشباع است. چربی به جذب ویتامین های محلول در چربی کمک می کند. آووکادو همچنین مانع از تولید موادشیمیایی التهابی در بدن می شود، بنابراین مصرف این ماده غذایی در بیماری های التهابی مانند آرتریت، التهاب تاندون و بیماری قلبی مفید است.

انار

انار سرشار از سه نوع آنتی اکسیدان قدرتمند معروف به پلی فنول ها بوده که براساس انجمن انار در ایالات متحده شامل تانین ها، آنتوسیانین ها و اسید الاژیک است.

آنتی اکسیدان ها فواید بسیاری دارند، زیرا از بدن دربرابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و مانع از آسیب سلولی و افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله سرطان می شوند. انار همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین C، پتاسیم و فیبر غذایی بوده و حاوی میزان پایینی کالری است.

کلم بروکسل

کلم بروکسل منبعی غنی از اسید فولیک بوده که از نقایص لوله عصبی در کودکان جلوگیری می کند. کلم بروکسل همچنین حاوی فیبر و مقدار قابل توجهی از سایر موادمغذی از جمله کلسیم، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین C است. نصف فنجان کلم بروکسل بیش از ۲۵ کالری برای بدن فراهم می کند.

سیب

براساس مقاله منتشر شده در مجله تغذیه در ایالات متحده، سیب نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، بیماری قلبی، دیابت و آسم را دارد. این میوه همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله کوئرستین، کاتچین، فلوریدزین و اسید کلروژنیک است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.