شفا مگ

آشنایی با خواص و فواید سیب

سیب یک میوه بسیار سالم و خوشمزه است.این میوه منبع قابل توجی فیبر و آنتی اکسیدان است.سیب فواید زیادی از جمله بهبود سلامت قلب و خطر کمتر سرطان و دیابت دارد و همچنین باعث کاهش وزن نیز می شود.سیب یک میوه بهشتی است و به عنوان یک میوه محبوب جهان است. سیب سرشار از ویتامین C ، فیبر و آنتی اکسیدان های مختلف است. سیب با توجه به کم کالری بودنش می تواند به راحتی شکم را پر کند و احساس سیری بدهد. سیب با رنگ ها و اندازه های مختلفی وجود دارد و معمولا به صورت خام خورده می شود. در این مقاله به اطلاعاتی درباره سیب می پردازیم.

آشنایی با خواص و فواید سیب
  1. ارزش غذایی سیب
  2. ترکیبات گیاهی سیب
  3. سیب و کاهش وزن
  4. خواص سلامتی سیب
  5. مضرات مصرف سیب

ارزش غذایی سیب

سیب حاوی کربوهیدرات و فیبر زیادی است.ارزش غذایی یک سیب خام و حدود 100 گرم:

  • کالری:52
  • آب: 86%
  • پروتئین : 0.3 گرم
  • کربوهیدرات : 13.8
  • قند:10.4 گرم
  • فیبر:2.4 گرم
  • چربی:0.2 گرم

کربوهیدارت در سیب

سیب حاوی کربوهیدرات و آب است.سیب سرشار از قند ساده مانند فروکتوز ، ساکارز و گلوکز است. اما با توجه به کربوهیدرات و قند ، شاخص گلیسمی آن پایین است. معیار سنجش دستگاه گوارش بر تاثیر روی غذا به افزایش سطح قند خون بعد از غذا مرتبط است. مقادیر قند پایین با مزایای سلامتی همراه است.

فیبر غذایی سیب

سیب سرشار از فیبر غذایی است. یک عدد سیب 100 گرمی حاوی حدود 4 گرم فیبر دارد.بخشی از فیبر سیب از فیبر محلول و نامحلول به نام پکتین تشکیل شده است. فیبر محلول خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد.باکتری های خوب در روده از فیبر های محلول تغذیه می کنند.فیبر می تواند باعث احساس پر بودن به شما بدهد.

ویتامین ها و مواد معدنی در سیب

سیب ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی دارد.سیب منبع بسیار خوبی از ویتامین C می باشد. اسید اسکوربیک یک آنتی اکسیدانی است که در سیب وجود دارد.ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهم در اکثر میوه هاست.ویتامین C یک ماده ضروری در رژیم غذایی است که عملکردهای زیادی در بدن دارد.

پتاسیم یک مواد معدنی اصلی موجود در سیب است. پتاسیم می تواند از سلامت قلب محافظت کند.ویتامین های گروه ب (ریبوفلاوین ، تیامین و ویتامین B-6) - این ویتامین ها در حفظ گلبول های قرمز و سیستم عصبی در سلامتی مهم هستند.

ترکیبات گیاهی سیب

سیب در بین ترکیبات گیاهی دارای آنتی اکسیدان زیادی است ، که باعث می شود سیب را به عنوان یک میوه مفید برای سلامتی دانست.
کوئرستین یک ماده مغذی است که در بسیاری از غذاهای گیاهی وجود دارد. کوئرستین موجود در سیب دارای اثرات ضد التهابی ، ضد ویروسی ، ضد سرطان و ضد افسردگی است.

کاتچین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در سیب وجود دارد. البته کاتچین در چای سبز نیز وجود دارد و باعث بهبود عملکرد مغز و ماهیچه ها می شود.

کلروژنیک اسید یک آنتی اکسیدان در سیب است که می تواند باعث کاهش قند خون و کاهش وزن می شود. البته این ماده در قهوه نیز موجود می باشد.

سیب و کاهش وزن

سیب دارای فیبر زیاد و کالری کم است که می تواند به عنوان دو خاصیت مهم سیب شناخته شود و سیب را به یک ماده غذایی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. درمطالعات انجام شده مصرف روزانه 1.5 سیب بزرگ حدود 300 گرم باعث کاهش 1.3 کیلوگرم وزن می شود.

مصرف سیر در بین یا قبل از غذا برای کاهش وزن مفید است.سیب ها به دلیل داشتن فیبر زیاد و تعداد کالری کم یک رژیم غذایی کاهش وزن می باشد.


بیشتر بخوانید : لاغری با خوردن سیب


خواص سیب برای سلامتی

سیب یک میوه بسیار محبوب و با خواص زیاد باعث شده است که مطالعات بر روی این میوه به صورت گسترده انجام شود. این میوه خواص سلامتی زیادی دارد.

کنترل قند خون و دیابت نوع 2

مصرف سیب می تواند به کاهش قند خون قند خون کمک کند و همچنین در برابر دیابت محافظت کند. در سیب آنتی اکسیدان هایی وجود دارد که می تواند باعث کند شدن هضم و جذب قندها شود.

کلسترول خون و بیماری قلبی

سیب به دلیل داشتن فیبر محلول در آب می تواند باعث کاهش کلسترول بد در بدن شود.همچنین ایجاد پلاک در داخل شریان ها را کاهش می دهد. سیب حاوی پلی فنول است که دارای اثر آنتی اکسیدانی می باشد. یکی از پلی فنل ها اپیکاتاتین فلاونوئید است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

همچنین فلاونوئید ها می توانند باعث کاهش فشار خون ، کاهش اکسیداسیون بد شوند.بر اساس مطالعات انجام شده مصرف روزانه نصف سیب در طول روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در بدن کاهش دهد.

سیب و سرطان

سیب چندین ترکیب طبیعی دارد که می تواند به مبارزه با سرطان کمک کنند.مصرف روزانه حداقل یک سیب می تواند بدن را از ابتلا به سرطان ریه و سرطان روده بزرگ محافظت کند.

سیب و آلزایمر

خوردن سیب ممکن است برای سلامتی عصبی شما مفید باشد.مصرف یک سیب به صورت روزانه ممکن است از سلولهای عصبی در برابر اکسیداتیو ناشی از استرس محافظت کند و نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند آلزایمر داشته باشد.

سیب و آسم

سیب سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند از ریه های شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند. افرادی که سیب مصرف می کنند کمتر مبتلا به بیماری آسم می شوند.

پوست سیب حاوی فلاونوئید کوئرستین است که می تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک زیادی کند. این خواص باعث می شود که بر آسم و واکنش های آلرژیک تاثیر بگذارد.

مضرات مصرف سیب

سیب برای افراد خواص زیادی دارد، اما برای برخی از افراد می تواند مضر باشد. کسانی که سندرم روده تحریک پذیر دارند نباید سیب مصرف کنند. زیرا در این افراد مصرف سیب باعث علائم گوارشی از جمله گاز و درد شکمی می شود. فروکتوز موجود در سیب برای افرادی که دچار عدم تحمل فروکتوز هستند می تواند مشکل ساز شود.

دانه های سیب حاوی سیانید است: سیانید یک سم قدرتمند است و خوردن بیش از حد دانه سیب به طور بالقوه می تواند کشنده باشد. دانه های سیب را نباید مصرف کرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.