شفا مگ

پیشگیری از سرطان پروستات با گوجه فرنگی و بروکلی

سرطان یکی از بیماری های شایع در این سال هاست و روش خهای درمانی متعددی برای آن کشف شده است. روش هایی که می تواند با دواروهای شیمیایی یا روش های درمانی خاص با این بیماری مقابله کند. اما همانطور که همیشه گفته شده، پیشگیری بهتر از درمان است و برای اینکار، شیوه های سختی هم مقابل روی ما نیست. بلکه فقط باید کمی به رژیم غذایی با آنچه می خوریم نگاه عمیق تری داشته باشیم. یکی از روش های پیشگیرانه، استفاده از مواد غذایی گیاهی مانند گوجه فرنگی یا کلم بروکی است.

پیشگیری از سرطان پروستات

تحقیقات نشان داده که کلم بروکلی به تنهایی فقط روی رشد تومورهای سرطانی تاثیر می گذارد و تومورها این اثرات را از ترکیبات سولفورافان می گیرند این یک مولکول درون گروه ایزوتیوسیانات از ترکیبات ارگاسفور است. این مطالعات همچنین نشان داد که مولکول سولفورافان به طور موثر با سلول های سرطانی مبارزه می کند در حالی که بافت اطراف سالم آسیب نمی بیند. 

یکی دیگر از حقایق علمی این است که ترکیب لیکوپن که درگوجه فرنگی و سایر غذاها وجود دارد جنگنده بودن عالی آن در برابر بیماری های تهدید کننده و خطرناک است. لیکوپن یک واسطه مهم در بیوسنتز بسیاری از کاروتنوئیدها، از جمله بتا کاروتن است با این حال، تمرکز ما در اینجا روی یک مطالعه خاص منتشر شده توسط مجله تحقیقات سرطان است که نشان می دهد که ترکیب کلم بروکلی و گوجه فرنگی در یک وعده غذایی به عنوان یک غول ضد سرطان عمل می کند.

خوردن گوجه فرنگی و کلم بروکلی با هم اثر افزایشی ایجاد می کند. ما فکر می کنیم علت این اتفاق این است که ترکیبات زیستی فعالی در هر یک از مواد غذایی وجود دارد که در مسیرهای مختلف ضد سرطان عمل می کنند. مانند تمام تحقیقات علمی یک گروه تحقیقاتی، تحقیقاتشان را روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند و آنها را تحت تاثیر سرطان پروستات قرار دادند. آنها موش ها را به چندین گروه تقسیم کردند و برای هر گروه رژیم غذایی متفاوتی در نظر گرفتند.

در برنامه غذایی یک گروه، ۱۰ درصد پودر گوجه فرنگی و ۱۰ درصد پودر کلم بروکلی به صورت هم زمان وجود داشت؛ در حالی که گروه های دیگر یا فقط ۱۰ درصد پودر گوجه فرنگی یا فقط ۱۰ درصد پودر کلم بروکلی در برنامه غذاییشان موجود بود. دو گروه دیگر نیز وجود داشتند که یکی از آنها فقط لیکوپن دریافت می کرد و دیگری داروهای شیمیایی مخصوص پروستات.

می توانید نتیجه را حدس بزنید؟ گروه آخر که فقط از داروها استفاده کرده بودند از رده خارج شدند و گروهی که از گوجه فرنگی و بروکلی به طور همزمان استفاده کیرده بودند بهترین نتیجه را دریافت کردند.

تومورهای پروستات آن ها به طور قابل توجهی نسبت به گروه های دیگر که مورد آزمایش قرار گرفته بودند کاهش یافته است. محققان می گویند مردان مبتلا به سرطان پروستات در صورتی که حدود یک چهارم لیوان بروکلی خام و ۲/۵ فنجان گوجه فرنگی تازه در رژیم روزانه خود داشته باشند، می توانند این مزایای سلامتی را به دست آورند.

انجمن سرطان آمریکایی درباره ابتلا به سرطان پروستات چه پیش بینی هایی کرده اند؟

تحقیقات آن ها نشان داده از هر ۶ مرد یک نفر از آن ها به سرطان پروستات مبتلا می شوند و دومین دلیل مرگ افراد در امریکا ابتلای آن ها به سرطان پروستات است. و از هر ۳۶ مرد یک نفر از آنها از این نوع سرطان می میرد. سرطان پروستات یک بیماری ویرانگر است.

شاید تشخیص زود هنگام سرطان پروستات زندگی شما را نجات دهد اما  پیشگیری آن از طریق رژیم غذایی بهترین سرمایه گذاری برای داشتن آینده سالم است. به خصوص به خاطر اینکه مواد غذایی مانند بروکلی و گوجه فرنگی بسیار مقرون به صرفه تر از درمان سرطان هستند بنابراین در نظر داشته باشید که این ترکیب گوجه فرنگی بروکلی شما را از سرطان پروستات محافظت می کند حتی اگر شما در حال حاضر از بیماری رنج می برید.

علاوه بر این، از آنجایی که این ترکیب یک رژیم غذایی سالم است، در صورت بروز بسیاری از بیماری های دیگر، از مزایای بهداشتی نیز برخوردار خواهید شد این نوع از مراقبت های بهداشتی نوعی است که شما باید خودتان آن را انجام دهید ودیگر غذاهای سالم خود را نادیده نگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.