شفا مگ

اطلاعات دارویی فلوکستین

فلوکستین به شکل کپسول 10 و 20 میلی گرم داروی ضد افسردگی است و برای درمان افسردگی، اضطراب، وسواس، درد قاعدگی، لاغری و چاقی مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول فلوکستین

فلوکستین (Fluoxetine) داروی ضد افسردگی است و با افزایش مقدار سروتونین در مغز کار میکند.قرص فلوکستین برای درمان افسردگی ،اختلال وسواس ،استرس،قاعدگی و در بعضی موارد برای چاقی و لاغری مورد استفاده قرار میگیرد. فلوکستین در فرم کپسول 10 و کپسول 20 میلی گرم در دسترس می باشد.فلوکستین در اشکال کپسول فلوکستین 10 میلی گرم و کپسول فلوکستین 20 میلی گرم میباشد.

فلوکستین و لاغری : برخلاف تصور ایجاد شده در جامعه که فلوکستین در کاهش وزن و لاغری و درمان هرگونه چاقی موثر است، باید بگوییم که اینگونه نیست.این دارو تنها برای درمان چاقی ناشی از پرخوری های عصبی کاربرد دارد لذا مصرف خودسرانه ی آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

بهترین زمان مصرف فلوکستین: بر اساس تحقیقات انجام شده شما می توانید این دارو را در هر زمان مصرف کرد ،البته میبایست آن دوز را در روزهای بعد هم در همان زمان مصرف کنید.اگر مشکل خوابیدن دارید یا شب ها نمیتوانید مصرف کنید بهترین زمان صبح بعد از صبحانه فلوکستین را مصرف کنید.

فلوکستین را نباید در دوران بارداری مصرف کرد و می تواند باعث مشکلات ریوی شود.در ادامه مطلب با موارد مصرف ، دوز مصرف و عوارض فلوکستین بیشتر می پردازیم.

  1. فلوکستین چیست
  2. موارد مصرف
  3. منع مصرف
  4. قبل از مصرف
  5. نحوه مصرف
  6. مقدار مصرف
  7. عوارض جانبی
  8. تداخل دارویی
  9. مصرف در دوران بارداری
  10. مصرف در شیردهی

فلوکستین چیست

فلوکستین (Fluoxetine) یک بازدارنده انتخابی ضد افسردگی سروتونین (SSRI) است. قرص فلوکستین با افزایش مقدار سروتونین در مغز کار میکند. افزایش سروتونین به درمان علائم افسردگی ، اختلال وسواس ، حملات هراس کمک میکند. همچنین علائم مربوط به اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی را درمان میکند.

داروی فلوکستین با مهار اختصاصی برداشت مجدد سروتونین توسط غشای سلول عصبی پیش سیناپسی که منجر به افزایش غلظت سیناپسی آن در سیستم عصبی مرکزی می گردد ، اثر خود را اعمال می کند.

موارد مصرف فلوکستین

فلوکستین برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، بعضی از اختلالات خوردن و حملات ترس، ختلال استرس پس از سانحه، سندرم تورت، چاقی، مشکلات جنسی تجویز میشود. فلوکستین گاهی همراه با داروی دیگری به نام اولانزاپین برای درمان افسردگی ناشی از اختلال دوقطبی استفاده میشود.

منع مصرف فلوکستین

در صورت مصرف پیموزاید یا تیوریدازین یا اگر تحت تزریق متیلن بلو قرار دارید نباید از فلوکستین استفاده کنید.اگر در 14 روز گذشته از مهار کننده های MAO استفاده کردید از فلوکستین نباید استفاده کنید.حداقل 14 روز پس از متوقف کردن مهارکننده MAO صبر کنید تا بتوانید از فلوکستین استفاده کنید.قبل از مصرف تریودازین یا MAO باید 5 هفته پس از قطع فلوکستین صبر کنید.

قبل از مصرف فلوکستین

قبل از مصرف فلوکستین در صورت وجود بیماری های سیروز کبدی ، بیماری کلیوی ، دیابت ، گلوکوم زاویه بسته ، تشنج ، اختلال دو قطبی ، افکار خودکوشی ، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر در 14 روز گذشته یک مهار کننده MAO مصرف کرده اید ، از فلوکستین استفاده نکنید زیرا باعث تداخل دارویی و عوارض خطرناکی میشود. مهارکننده های MAO مانند ایزوکاروباکسیدید، لینزولید ، فنلزین ، رساگیلین است. شما باید حداقل 14 روز پس از متوقف کردن یک MOA صبر کنید تا بتوانید از فلوکستین مصرف کنید.

  • اگر به فلوکستین حساسیت دارید نباید از فلوکستین استفاده کنید.
  • در صورت مصرف پیموزاید یا تیوریدازین نباید از فلوکستین استفاده کنید.
  • در مورد سایر داروهای ضد افسردگی دیگری که مصرف میکنید حتما قبل از تجویز به پزشک خود بگویید.
  • برخی از داروها میتوانند با فلوکستین تداخل کنند و یک بیماری جدی به نام سندرم سروتونین ایجاد کند.
  • برخی از جوانان وقتی برای اولین بار از داروی ضد افسردگی استفاده میکنند ، به خودکشی فکر میکنند. میبایست در هنگام مصرف خانواده مراقبل فرزند خود باشند.

مصرف داروی ضد افسردگی SSRI در دوران بارداری ممکن است باعث مشکلات جدی ریه یا سایر عوارض در کودک می شود. اما اگر مصرف داروی ضد افسردگی خود را متوقف کنید ، ممکن است عود افسردگی داشته باشید. در صورت بارداری فورا با پزشک بگویید.بدون توصیه پزشک در دوران بارداری را شروع یا متوقف نکنید.

نحوه مصرف فلوکستین

فلوکستین را دقیقا مطابق با دستور پزشک خود مصرف کنید. همه دستورالعمل های نوشته شده بر روی پاکت دارو را مطالعه کنید و طبق آن پیش بروید.

از آنجایی که فلوکستین باعث ناراحتی یا مشکل خاصی برای معده نمی شود، می توانید آن را همراه با وعده غذایی یا بعد از آن مصرف کنید

در بیمارانی که احتمال دست زدن به خودکشی وجود دارد دارو باید در مقادیر کم در اختیارشان باشد.وزن بیمار در طی درمان هفته ای یک بار چک شود.مصرف این دارو در دیابتی ها ممکن است باعث اشکال در کنترل قند خون شود.

پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز را تغییر دهد. این دارو را در مقادیر کمتر یا بیشتر و یا طولانی تر از حد توصیه شده مصرف نکنید.
کپسول فلوکستین را نجوید، نشکنید و خرد نکنید. کل آن را قورت بدهید .

دارو مایع را با سرنگ دوز، یا با یک قاشق مخصوص دوز یا فنجان دارویی، مشخص کنید. اگر دستگاه اندازه گیری دوز ندارید، از داروخانه تهیه کنید.

برای درمان اختلال افسردگی قبل از قاعدگی، دوز معمولی فلوکستین یک بار در روز در هنگام پریودی، و یا 14 روز قبل از شروع پریودی است. دستورالعمل های دکتر را دنبال کنید.ممکن است 4 هفته طول بکشد تا علائم شما بهبود یابد. اگر علائم شما بهبودی نداشت، از دارو استفاده کنید و به پزشک خود بگوئید.

فلوکستین را به طور ناگهانی متوقف نکنید. توقف ناگهانی دارو باعث علائم ناخوشایندی می شود. از پزشک خود بپرسید چگونه به درستی فلوکستین را متوقف کنید.

مقدار مصرف فلوکستین

دوز فلوکستین برای بزرگسالان 60 میلی گرم داروی خوراکی یک بار در روز. این دوز برای درمان حاد استفراغ در بولیمیا نروزی ، متوسط و شدید استفاده میشود.

دوز بزرگسالان بالغ از فلوکستین برای افسردگی ، 20 میلی گرم خوراکی یک بار در روز ، پس از چند هفته افزایش می یابد.

مصرف روزانه بزرگسالان برای اختلال وسواسی اجباری با دوز اولیه 20 میلی گرم ، یک بار در روز بعد از چند هفته افزایش می یابد. حداکثر دوز 80 میلی گرم خوراکی در روز.

میزان مصرف قرص برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی معمولا به صورت مصرف روزانه ۲۰ میلی گرم در طول چرخه قاعدگی و یا ۲۰ میلیگرم ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی می باشد .

عوارض جانبی فلوکستین

در زمان مصرف فلوکستین اگر هرگونه علائمی نظیر تغییرات روحی و رفتاری ، اضطراب ، حملات هراس ، مشکل در خواب ، یا اگر احساس تحریک ، تحریک پذیر ، آشفتگی ، پرخاشگری ، بی قراری ، بیش فعالی شده اید به پزشک خود تماس بگیرید.

در بعضی موارد مصرف فلوکستین باعث بروز علائم آلرژی میشود این واکنش های آلرژیک شامل  بثورات پوستی یا کهیر ، مشکل در تنفس ، تورم صورت ، لب ، زبان میباشد.

تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در بینایی، کاهش اشتها، خستگی، عرق کردن و یا خمیازه کشیدن، ضعف، کاهش وزن ، تغییر در میل و توانایی جنسی، گلودرد ، گرفتگی عضلات و خشکی دهان ممکن است، هنگام استفاده از این دارو رخ دهد. اگر هر یک از عوارض ذکر شده، رخ داد، سریعا با پزشکتان در مشورت نمایید.

اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع خونی و سیاه،استفراغی که شبیه دانه های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

تداخل دارویی فلوکستین

فلوکستین ممکن است با برخی از داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها باعث عوارض جانبی جدی شود.اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بهترین تصمیم دارویی را بگیرد.

برخی از داروهایی که با فلوکستین تداخل دارند شامل موارد زیر است:

تریپتوفان ، وارفارین ، کومادین ، یانوتون و سایر رقیق کننده های خون ، آمی تریپتیلین ، بوزپیرین ، دیزاپامین ، لیتیوم ، نوریتیپتیلین و سایر داروهای ضد اضطراب ، آدرال ، ریتالین ، تریپتان ، سوپاتریپتان ، زولمیترپتان ، فنتانیل ، ترامادول ، آسپیرین ، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)،سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک ، اندومتاسین ، ملوکسیک

این لیست کاملی از داروهای تداخل با فلوکستین نمی باشد، اگر هر دارویی مصرف می کنید می بایست قبل از تجویز فلوکستین به پزشک خود بگویید.

مصرف فلوکستین در دوران بارداری

فلوکستین در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری میتواند باعث مشکلات ریوی جدی و یا سایر عوارض و ناهنجاری ها در جنین شود.در دوره مصرف این دارو اقدام به بارداری نکرده و حتما از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید .در صورتی که در دوره مصرف دارو متوجه شدید که باردار هستید ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید

مصرف فلوکستین در شیردهی

فلوکستین میتواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به نوزاد شیردخوار آسیب برساند. قبل از تجویز پزشک درباره شیردهی با آن مشورت کنید شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.