شفا مگ

اطلاعات دارویی آمی تریپتیلین

آمی تریپتیلین به شکل قرص 10و 25 یک داروی ضد افسردگی است که برای درمان میگرن، شب ادراری کودکان، ضد اضطراب، دردهای عصبی، سکسکه و بیش فعالی تجویز می شود.

قرص آمی تریپتیلین

آمی تریپتیلین 10 و 25 با نام دیگر الاویل یک داروی ضد افسردگی می باشد و برای درمان دردهای عصبی، میگرن و تسکین روحیه و اضطراب تجویز می شود.نیمه عمر آمی تریپتیلین 10 تا 26 ساعت می باشد و از طریق کلیه ها دفع می شود.

قرص امی تریپتیلین برای درمان کمردرد های مزمن، شب ادراری کودکان و میگرن مزمن تجویز می شود و همچنین برای بیماری های بیش فعالی، سکسکه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص آمی تریپتیلین خواب آور است و در زمان مصرف از کارهایی که به هوشیاری نیاز است اجتناب کنید و اگر تک دوز مصرف می کنید آن را شب در هنگام خواب مصرف کنید

آیا قرص آمی تریپتیلین چاق کننده است؟ اضافه وزن و چاقی از عوارض قرص آمی تریپتیلین می باشد و ممکن است در زمان مصرف آمی تریپتیلین چاقی را به دنبال داشته باشد.

تاثیر قرص آمی تریپتیلین بر قاعدگی از عوارض جانبی مصرف این دارو می باشد که معمولا بعد از سه هفته از شروع مصرف این دارو می باشد. حتی ممکن است مصرف آمی تریپتیلین باعث از دست رفتن یک دوره قاعدگی شود.

آمی تریپتیلین در گروه D بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید از این دارو استفاده کنید، زیرا ممکن است باعث عوارض جدی برای جنین متولد نشده ایجاد شود.آمی تریپتیلین در شیر مادر ترشح می کند و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند و نباید در دوران شیردهی مصرف شود.

  1. قرص آمی تریپتیلین چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخلات دارویی

قرص آمی تریپتیلین چیست

آمی تریپتیلین به شکل قرص یک داروی ضد افسردگی است و برای درمان دردهای عصبی، میگرن، و اضطراب و افسردگی تجویز می شود. همچنین برای درمان بیماری های بیش فعالی، سکسکه، بی اختیاری ادرار، اضطراب، افسردگی بعد از اسکیزوفرنی، کمر دردهای مزمن، شب ادراری کودک و میگرن مزمن مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص آمی تریپتیلین با مهار مجدد نوراپی نفری و سروتونین توسط پایانه سلول عصبی پیش سیناپسی باعث افزایش غلظت سیناپسی در سیستم عصبی مرکزی می شود.

آمی تریپتیلین از طریق خوراکی به سرعت جذب می شود و متابولیستم کبدی دارد،مدت زمان شروع اثر دارو 2 تا 3 هفته می باشد و نیمه عمر آن 10 تا 26 ساعت می باشد.

موارد مصرف آمی تریپتیلین

آمی تریپتیلین برای درمان بیماری های همچون افسردگی، بیش فعالی، سکسکه، بی اختیاری ادرار، اضطراب، افسردگی بعد از اسکیزوفرنی، کمر دردهای مزمن، شب ادراری و میگرن تجویز می شود.

هشدارهای مصرف آمی تریپتیلین

از مواردی که می بایست در زمان مصرف آمی تریپتیلین بدانید این است که در زمان مصرف این دارو ممکن است نسبت به نور خورشید حساسیت پیدا کنید.سعی کنید برای مدتی از رفتن زیر نور خورشید اجتناب کنید و همچنین از رفتن به اتاقک های سولاریوم اجتناب کنید و از لامپ های خورشیدی فاصله بگیرید.

اگر به آمی تریپتیلین یا داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.در زمان مصرف آمی تریپتیلین اگر به این دارو حساسیت دارید به پزشک خود بگویید.

اگر به دیابت مبتلا هستید با مصرف آمی تریپتیلین ممکن است کنترل میزان قند خون با مشکل مواجه شود، پس اگر دیابت دارید قبل از تجویز پزشک حتما با آن مشورت کنید.

قرص آمی تریپتیلین را نباید به هیچ وجه به صورت ناگهانی قطع کنید و باید زیر نظر پزشک و به تدریج و طی یک دوره حداقل چهار هفته ای انجام شود. در صورت قطع ناگهانی آمی تریپتیلین عوارض جانبی چون سردرد، تهوع، ضعف، حملات ترس، بی حالی، استفراغ،اسهال و اختلال در خواب را ددر پی دارد.

به علت حساس بودن سالمندان می بایست آمی تریپتیلین را در صورت تجویز با حداقل مقدار شروع شود زیرا سالمندان به عوارض جانبی این دارو حساس تر هستند.

اضافه وزن و چاقی از عوارض قرص آمی تریپتیلین می باشد و ممکن است در زمان مصرف آمی تریپتیلین چاقی را به دنبال داشته باشد.

نحوه مصرف آمی تریپتیلین

نحوه مصرف آمی تریپتیلین به صورت خوراکی معمولا 1 تا 4 بار در روز یا طبق دستور پزشک می باشد.اگر بر اساس تجویز پزشک روزی 1 بار می بایست آمی تریپتیلین مصرف کنید آن را در هنگام خواب استفاده کنید تا خواب آلودگی روزانه را کاهش دهید.

آمی تریپتیلین ممکن است سریعا عمل نکند و نتیجه آن را به سرعت مشاهده نکنید، این دارو در عرض یک هفته متوجه فواید آن شوید و با این وجود ممکن است تا 4 هفته طول بکشد تا تاثیر این دارو را احساس کنید.

مقدار مصرف آمی تریپتیلین

دوز مصرف آمی تریپتیلین بر اساس وضعیت پزشکی و نحوه پاسخ به درمان تعیین می گردد.دوز های اعلام شده در این مطلب مقدار عمومی می باشد و به هیچ وجه جایگزین تجویز پزشک نمی باشد.

مصرف آمی تریپتیلین برای افسردگی

  • بالغین: ۷۵-۱۰۰mg خوراکی روزانه در سه دوز منقسم یا تک دوز قبل از خواب.
  • حداکثر دوز ۳۰۰mg روزانه است.
  • تنظیم دوز در افراد مسن و نوجوانان:۱۰mg خوراکی ۳ بار در روز و ۲۰mg قبل از خواب.

مصرف آمی تریپتیلین در درمان درد نوروژنیک

  • ۲۵mg خوراکی چهار بار روزانه.

مصرف آمی تریپتیلین در درمان شب ادراری

در درمان شب ادراری دوز اولیه ۲۵mg، روزانه است در نوجوانان می توان تا ۷۵mg ،d، تجویز کرد. (درمان شب ادراری اطفال باید بعد از رد علل عضوی صورت بگیرد.)

  • اطفال: بزرگ تر از ۶ سال: ۱mg ،kg ،d
  • در بچه های ۱۰-۶ سال: ۱۰-۲۰ mg هنگام خواب.
  • در بچه های بالای ۱۰ سال: ۲۵- mg ۵۰ هنگام خواب.

مصرف آمی تریپتیلین در درمان پروفیلاکسی میگرن

  • بالغین: ۱۷۵-۱۰ میلی گرم، روزانه خوراکی.

عوارض جانبی آمی تریپتیلین

آمی تریپتیلین در برخی از بیماران می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض ممکن است خفیف یا شدید باشد.برخی از عوارض پس از چند ساعت یا چند روز به محض هماهنگی بدن با این دارو از بین می رود، اما اگر عوارض از بین نرفت یا شدیدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید.

از عوارض های شایع آمی تریپتیلین شامل:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه، گیجی
  • سردرد
  • عصبانیت و تشنج
  • اضطراب
  • حساسیت به نور

برخی از عوارض آمی تریپتیلین جدی می باشند که می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید، این عوارض شامل ذخواب آلودگی ، سرگیحه ، سردرد ، خستگی ، ترمور ، تشنج ، عصبانیت ، اضطراب ، گیجی  از عوارض شایع آمی تریپتیلین می باشد.

تغییر در دوره پریود و قاعدگی از عوارض جانبی مصرف آمی تریپتیلین می باشد که معمولا بعد از سه هفته از شروع مصرف این دارو می باشد. حتی ممکن است مصرف آمی تریپتیلین باعث از دست رفتن یک دوره قاعدگی شود.

تداخلات دارویی آمی تریپتیلین

آمی تریپتیلین ممکن است با برخی از داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آمی تریپتیلین با برخی از دارها ممکن است عوارض جانبی داروها را بیشتر کند یا اثر داروها را افزایش یا کاهش دهد.

مصرف مهار کننده های MAO با آمی تریپتیلین باعث تداخل جدی خواهد شد.این دارو ها مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین، سفینامید، ترانیل سیپرومین می باشد و در طول درمان با آمی تریپتیلین نباید از این داروها استفاده کرد.

مصرف همزمان آمی تریپتیلین با داروهای سمپاتیک مانند اپی نفرین، فینل آفرین، فنیل پروپانول آمین و افدرین باعث افزایش فشار خون می شود.

مصرف همزمان با وارفارین ممکن است باعث افزایش زمان پروترومبین و بروز خونریزی شود.پس نباید از آمی تریپتیلین با وارفارین همزمان استفاده کرد.اگر از وارفارین استفاده می کنید قبل از تجویز آمی تریپتیلین با پزشک خود مشورت کنید.

آمی تریپتیلین را نباید با هورمونهای تیروئیدی ، پیموزاید و یا داروهای ضد آریتمی به طور همزمان استفاده کرد زیرا باعث احتمال اختلال ریتم قلبی را افزایش می دهد.

آمی تریپتیلین به طور همزمان با داروهای کاهش فشار خون مانند گوانتیدین، کلونیدین، متیل دوپا یا رزرپین باعث کاهش اثر این داروها می شود.

اگر از باریتوراتها استفاده می کنید یا استعمال دخانیات انجام می دهید می تواند باعث القای متابولیسم آمی تریپتیلین می شود و اثر درمانی آن را کاهش می دهند.

مصرف همزمان با آتروپین یا سایر داروهای آنتی کولینژیک مانند فنوتیازین ها، آنتی هیستامین ، مپریدین و داروهای ضد پارکینسون، اثرات اضافی را به دنبال خواهد داشت.

البته این داروها لیست کاملی از داروهایی که در تداخل با آمی تریپتیلین هستند نمی باشد، اگر داروهایی استفاده می کنید قبل از تجویز آمی تریپتیلین با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.