شفا مگ

ناپروکسن

قرص ناپروکسن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است و برای درمان درد یا التهاب آرتروز، گرفتگی قاعدگی ، زانو درد، سردرد میگرنی حاد، کمردرد تجویز می شود.

ناپروکسن

ناپروکسن با نام های آناپروکس، ناپرون و ناپروسین به عنوان یک داروی بدون نسخه در دسترس میباشد.ناپروکسن جهت درمان درد و التهاب تجویز می شود، ولی برای برخی از شرایط پزشکی منع مصرف دارد و باید مراقب باشند زیرا ممکن است عوارض های خطرناکی به همراه داشته باشد.زمان اثر ناپروکسن 30 تا 60 دقیقه است و مدت دوام اثر آن کمتر از 12 ساعت است. ناپروکسن در کبد متابولیزه شده و از طریق ادرار دفع می شود.

زنان باردار و شیرده و همچنین افرادی که دچار مشکلات کلیوی و زخم معده و روده هستند نباید از ناپروکسن استفاده کنند.افرادی که سن آنها بالاتر از 65 سال می باشند این دارو را حتما زیر نظر پزشک باید مصرف کنند.

مطالبی که در ادامه می خوانید برای بالا بردن اطلاعات درباره داروی ناپروکسن می باشد و جایگزین تجویز پزشک نمی شود.این مطالب صرفا جهت این است که شما با نکات مهم، عوارض و منع مصرف داروها آشنا شوید.

  1. ناپروکسن چیست
  2. نکات مهم مصرف ناپروکسن
  3. منع مصرف ناپروکسن
  4. نحوه مصرف ناپروکسن
  5. مقدار مصرف ناپروکسن
  6. عوارض جانبی ناپروکسن
  7. تداخل دارویی ناپروکسن
  8. مصرف ناپروکسن در دوران بارداری
  9. مصرف ناپروکسن در شیردهی

ناپروکسن چیست

قرص ناپروکسن (Naproxen) یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است و برای درمان درد یا التهاب آرتروز، گرفتگی قاعدگی ، زانو درد، سردرد میگرنی حاد، کمردرد تجویز می شود. ناپروکسن از دسته قرص هایی است که از دستگاه گوارش به آرامی جذب می شود و در مواردی که درد احتیاج به درمان سریع دارد نباید استفاده شود.

زمان اثر ناپروکسن 30 تا 60 دقیقه پس از مصرف می باشد و مدت کمتر از 12 ساعت دوام دارد. ناپروکسن در کبد متابولیزه می شود و برای افرادی که مشکلات کبدی دارند منع مصرف دارد. نیمه عمر ناپروکسن 12 تا 17 ساعت می باشد و از طریق ادرار دفع می شود.

نکات مهم مصرف ناپروکسن

برخی نکات برای مصرف ناپروکسن بسیار مهم است،بخصوص برای بیماران خاص و باید قبل از مصرف به آن توجه زیادی داشته باشید تا دارو برای شما خطرناک نباشد.

  • اگر به داروهای غیر استروئیدی حساسیت دارید و دچار واکنش های آلرژی می شوید نباید از این دارو استفاده کنید.
  • افرادی که طولانی مدت مصرف می کنند خطر حمله قلبی و سکته مغزی در آنها زیاد است و باید تحت نظر پزشک مصرف کنند.
  • اگر دچار تورم صورت یا گلو، درد در قفسه سیه، تنگی نفس و مشکلات بینایی شدید فورا با پزشک تماس بگیرید.
  • در افراد مسن ممکن است خطر خونریزی معده یا روده را افزایش دهد و ممکن است بدون علامت و هشدار ایجاد شود.
  • ناپروکسن ممکن است در برخی افراد باعث خواب آلودگی شود.

منع مصرف ناپروکسن

ناپروکسن مانند دیگر داروها در برخی شرایط منع مصرف دارد و باید قبل از مصرف برخی از نکات را توجه کنید تا برای شما بی خطر باشد، در صورت عدم توجه ممکن است عوارض جبران ناپذیری ایجاد شود.

  • افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند یا فشار خون بالا باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.
  • ناپروکسن را نباید قبل یا بعد از عمل بای پس قلب مصرف کرد زیرا ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.
  • ناپروکسن برای کسانی که زخم معده یا روده دارند منع مصرف دارد.
  • اگر مبتلا به آسم هستید نباید از ناپروکسن استفاده کنید زیرا ممکن است باعث حمله آسم شوید.
  • اگر مبتلا به بیماری های کلیوی هستید نباید از ناپروکسن استفاده کنید.
  • ناپروکسن در دوران بارداری نباید مصرف شود
  • ناپروکسن در دوران شیردهی ممکن است به شیر مادر منتقل شود و به نوزاد شیرده آسیب برساند.

نحوه مصرف ناپروکسن

قرص ناپروکسن برای کاهش درد و التهاب است و نحوه مصرف ناپروکسن به شرایط تحت درمان، شدت بیماری، شرایط پزشکی بستگی دارد و پزشک بر اساس این شرایط دوز آن را مشخص می کند.

اگر یکی از دوز های مصرف خود را از دست دادید و به موقع مصرف نکردید، آن را در اسرع وقت میل کنید، اما اگر فقط چند ساعت تا دوز بعدی باقی مانده است تا زمان مصرف دوز بعدی صبر کنید و فقط یک دوز را مصرف کنید و دوز از دست رفته را مصرف نکنید.

هرگز دو دوز را به طور همزمان مصرف نکنید، چون ممکن است دچار عوارض جانبی جدی شوید.مصرف زیاد این دارو باعث خستگی، خواب آلودگی ، ناراحتی های معده و خونریزی معده می شود، حتی در موارد نادر ممکن است کاهش تنفس و نارسایی کلیه شود.سعی کنید این دارو را بر اساس دوز تجویزی توسط پزشک مصرف کنید و مقدار آن را زیاد یا کم نکنید.

ناپروکسن را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید، اما اگر مشکلات و ناراحتی معده دارید بهتر است همراه غذا مصرف شود. همچنین این دارو را حتما با یک لیوان آب مصرف کنید.یکی از نکات که باید بدانید این است که حداقل 10 دقیقه پس از مصرف این دارو دراز نکشید.

مقدار مصرف ناپروکسن

دوز و مقدار مصرف ناپروکسن به سن بیمار، شرایط تحت درمان، وضعیت بیماری، سایر شرایط پزشکی و واکنش به دوز اول بستگی دارد.این دارو برای حداکثر 6 ماه تجویز می شود.

برای کاهش درد قاعدگی در بزرگسالان

مقدار دز اولیه برای کاهش درد قاعدگی 500 میلی گرم میباشد و در صورت نیاز 250 میلی گرم در هر 6 تا 8 ساعت مصرف می شود. دوز مصرف این دارو نباید بیشتر از 1000 میلی گرم تجاوز کند.

برای درد نقرص و التهاب در بزرگسالان

مقدار دوز اولیه 500 میلی گرم می باشد و پس از فروکش کردن التهاب 250 میلی گرم در هر 8 ساعت می باشد.

برای درمان آرتروز و روماتیسم مفصلی در بزرگسالان

دوز معمولی روزانه 500 تا 100 میلی گرم در 2 دوز و حداکثر دوز 1500 میلی گرم در روز است.این دوز باید برای مدت زمان محدود 6 ماه مصرف شود.

عوارض جانبی ناپروکسن

قرص ناپروکسن ممکن است برای برخی از افراد عوارض جانبی داشته باشد که ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت و یا چند روز از بین برود.اگر عوارض از بین نرفت یا شدیدتر شد باید با پزشک مشورت کنید.

ناپروکسن دارای عوارض شایع مانند دل درد، یبوست، اسهال، سوزش قلب، استفراغ، حالت تهوع و سرگیجه است و عوارض خفیف این دارو طی چند روز یا چند هفته از بین میرود.ناپروکسن ممکن است عوارض جانبی جدی تری داشته باشد که در صورت بروز این عوارض باید سریعا با پزشک تماس بگیرید.این عوارض جانبی شامل:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • ضعف در یک قسمت بدن
  • لکنت زبان
  • تورم صورت یا گلو
  • فشار خون بالا
  • زخم معده و روده
  • زرد شدن پوست یا سفیدی چشم
  • تورم دست و پا

تداخل دارویی ناپروکسن

قرص ناپروکسن ممکن است با برخی داروها و گیاهان دارویی تداخل داشته باشد.به این معنی است که مصرف همزان برخی داروها با ناپروکسن ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد و یا اثر داروها را کم یا زیاد کند.قبل از تجویز ناپروکسن اگر دارویی مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

  • کلستیرامین اگر همزمان با ناپروکسن مصرف شود باعث جذب کندتر از حد معمول ناپروکسن می شود.
  • لیتیوم را نباید با ناپروکسن مصرف کرد، زیرا باعث افزایش لیتیوم در بدن می شود.
  • وارفارین را نیز نباید با ناپروکسن مصرف کرد زیرا خطر خونریزی معده و روده را به همراه دارد.

داروهای افسردگی را نباید با ناپروکسن مصرف کرد زیرا ممکن است خطر ابتلا به خونریزی معده و روده را به همراه داشته باشد.برخی از این داروها شامل :

  • سیتالوپرام
  • فلوکسامین
  • پاروکستین

مصرف داروهای معده و سوزش معده می تواند اثر ناپروکسن را بر روی درد کم شود.داروهایی مانند هیدروکسید آلومینیوم، اکسید منیزیم و امپرازول را همزمان با ناپروکسن مصرف نکنید

ناپروکسن با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است خطر خونریزی معده و روده را افزایش دهد. برخی از این دارو ها شامل کوترولاک، آسپرین، ایبوپروفن، دیکلوفناک می باشند.

همچنین مصرف ناپروکسن با داروهای فشار خون باعث می شود داروهای فشار خون به درستی کار نکند و اگر در سنین بالای 65 سال ممکن است مصرف داروهای فشار خون با ناپروکسن به کلیه ها آسیب میرساند.

مصرف ناپروکسن در دوران بارداری

ناپروکسن در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید استفاده شود، در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف ناپروکسن در شیردهی

قرص ناپروکسن 250 و 500 را نباید در دوران شیردهی مصرف کنید زیرا این دارو به شیر منتقل می شود و ممکن است عوارض های خطرناکی برای نوزاد در حال شیردهی داشته باشد.قبل از تجویز این دارو با پزشک مشورت کنید، تا پزشک بر اساس شرایط بیماری شما بهترین تصمیم را بگیرد، اید لازم باشد شیردهی را در طول درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.