شفا مگ

اطلاعات دارویی مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون داروی مشابه هورمون پروژسترون است و در موارد تنظیم تخمک گذاری و دوره های قاعدگی، بارداری، خونریزی دردناک و قاعدگی نامنظم تجویز می شود.

مدروکسی پروژسترون

قرص مدروکسی پروژسترون (Medroxyprogesterone) یک داروی هورمونی مشابه هورمون پروژسترون در زنان می باشد که در موارد مشکلات قاعدگی و تخمک گذاری و مشکلات رحم استفاده می شود.

مدروکسی پروژسترون یک داروی درمانی برای بی نظمی های قاعدگی، قاعدگی های دردناک و تنظیم دوره های قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در گروه داروهای هورمون های زنان قرار دارد.

قرص مدروکسی پروژسترون برای برخی از زنان دچار تاخیر در قاعدگی هستند تجویز می شود که بعد از 3 تا 7 روز از قطع دارو پریود خواهند شد.

مدروکسی پروژسترون را اگر برای تنظیم قاعدگی مصرف میکنید و قبل از اتمام دوز مصرف مدروکسی پروژسترون پریود شدید، این کاملا طبیعی است و در این زمان باید مصرف دارو را قطع کنید.

مدروکسی پروژسترون بر برخی موارد جهت باروری نیز استفاده می شود و زنانی که قصد بارداری دارند با مصرف این دارو یک قاعدگی مصنوعی را ایجاد می کنند و بعد از آن می توانند اقدام به بارداری کنند.

در ادامه با اطلاعات دارویی قرص مدروکسی پروژسترون آشنا می شوید.مطالب زیر فقط جنبه آموزش دارد و بالا بردن معلومات دارویی افراد می باشد و به هیچ وجه جایگزین تجویز پزشک نمی باشد.

  1. مدروکسی پروژسترون چیست
  2. موارد مصرف
  3. نکات مهم مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی

مدروکسی پروژسترون چیست

مدروکسی پروژسترون یک داروی هورمونی است که مشابه هورمون اصلی زنان می باشد که جهت درمان مشکلات قاعدگی، رشد غیر طبیعی رحم، سرطان پستان و سرطان رحم استفاده می شود.

مدروکسی پروژسترون همچنین در درمان سرطان پستان در دوران یائسگی ،هیپرپلازی اندومتر،سندروم پلی کیستیک تخمدان ، بعنوان جانشین درمانی هورمونی در زنان یائسه،ارزیابی میزان آندروژن و استروژن استفاده می شود.

این دارو به راحتی جذب و توسط کبد متابولیزه می شود و اثر دارو در درمان مشکلات قاعدگی طی 1 تا 2 هفته پس از شروع درمان ظاهر می شود و اثرات نوع خوراکی آن 1 تا 2 روز و اثرات تزریقی آن مدت پند ماه در بدن باقی می مانند.

موارد مصرف مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون داروی هورمونی است که در موارد بیماری قاعدگی، برخی سرطان ها مانند سرطان پستان و سرطان رحم و درمان سندرم پلی کیستیک تخمدان استفاده می شود. از این دارو برای پیشگیری از بارداری ، آمنوره و اندومتریوز نیز استفاده می شود.

همچنین از قرص مدروکسی پروژسترون به عنوان یک جانشین هورمونی در زنان یائسه، ارزیابی میزان آندوژن و استروژن استفاده می شود. البته در برخی موارد برای درمان گر گرفتگی در دوران یائسگی زنان نیز کاربرد دارد.

نکات مهم مصرف مدروکسی پروژسترون

قبل از مصرف مدروکسی پروژسترون اگر مشکلات یا سابقه بیماری خاصی دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.برخی از بیماری ها ممکن است با مصرف مدروکسی پروژسترون ایجاد عوارض جانبی شدیدی کند.برخی از این بیماری ها شامل

  • بیماری دیابت
  • فشار خون بالا
  • سابقه حمله قلبی
  • بیماری های کبدی و کلیوی
  • بارداری

نحوه مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

  • دارو را به همراه غذا میل کنید.
  • زنانی که برای رفع اختلال قاعدگی از این دارو استفاده می کنند، بعد از 3 تا 7 روز از قطع دارو پریود خواهند شد.
  • بهترین زمان مصرف قرص مدروکسی پروژسترون 1 تا 3 بار در روز در زمان مشخصی از دوره قاعدگی می باشد.
  • زنانی که از این دارو برای بارداری استفاده می کنند، 10 روز از این دارو استفاده می کند و بعد به مدت 2 تا 10 روز منتظر پریودی می ماند و یک قاعدگی مصنوعی ایجاد می شود. این عمل باعث ایجاد تخمک گذاری می شود و به بارداری کمک خواهد کرد.

عوارض جانبی مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کنید. این دارو مشابه هورمون پروژسترون میباشد اما در برخی افراد ممکن است باعث ورم پا و زانو و یا حتی اضافه وزن شود.

از عوارض های شایع مدروکسی پروژسترون می توان به نرمی پستان، خستگی، تهوع، افسردگی و قاعدگی نامنظم اشاره کرد.احتمال اینکه پی از مصرف مدروکسی پروژسترون دچار خونریزی از لثه شوید زیاد است پس بهداشت دهان و دندان فراموش نشود.

عوارض مصرف مدروکسی پروژسترون تهوع , بی خوابی , گیجی , کهیر , خارش شدید , ادم , حالت خواب آلودگی , احتباس مایعات بدن , اختلالات ترومبولیک سرخرگی , ازدیاد حساسیت , زردی , افزایش وزن , وقفه در قاعدگی , ترشح نابجای شیر , دردناک شدن پستان , خونریزی غیر طبیعی رحمی میباشد.

تداخل دارویی مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون با بعضی از داروها در تداخل می باشد و باعث عوارض جانبی میشود و یا اثر داروها را کمتر میکند.پس قبل از مصرف و تجویز این دارو با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف میکنید بگویید.

آریپیپرازول , اپرپیتانت , آداپالن , انوکساپارین , بواسیزوماب , بورتزومیب , دیلتیازم , سیکلوسپورین , فلووکسامین , ریتوناویر , نلفیناویر , بریگاتینیب , آسیترتین , هپارین , وارفارین , کلاریترومایسین , کلوبازام , انسولین آسپارت , انزالوتامید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.