شفا مگ

علت پریود نشدن و دلیل تاخیر در قاعدگی چیست

پریود نشدن یا تاخیر در قاعدگی یک قاعدگی نامنظم می باشد که ممکن است به علت و دلایل مختلفی از جمله بارداری، استرس،کیست، ورزش، یائسگی و موارد دیگر باشد.

علت پریود نشدن و دلیل تاخیر در قاعدگی چیست

پریود نامنظم یا همان قاعدگی نامنظم نوعی خونریزی در زنان می باشد که به طور غیر طبیعی صورت گیرد که ممکن است عادت ماهیانه دیرتر یا زودتر اتفاق بیافتد. البته خونریزی بسیار کم یا خونریزی زیاد نیز از علائم عادت ماهیانه نامنظم می باشد.

چرخه قاعدگی همیشه دقیقه و در یک زمان مشخص اتفاق نمی افتد، زیرا برخی عوامل باعث می شوند که چرخه قاعدگی متفاوت باشد.
دختر ها در زمان های مختلف برای اولین بار پریود می شود و این زمان در آنها متفاوت می باشد، اما معمول سن بین 9 تا 10 سالگی می باشد و برخی دیگر در سنین نوجوانی پریود می شوند

تاخیر در قاعدگی در دختران در سین مختلف به شرایط بدنی و ژنتیکی آنها نیز مرتبط می باشد. برخی از دختران در همان سنی که مادران و مادربزرگ هایشان پریود شده اند آن را تجربه می کنند. پس باید اول در ریشه خانوادگی تاخیر قاعدگی را دنبال کنید.

همچنین برخی از دختران به دلیل نژاد آنها به طور متوسط زودتر از بقیه پریود می شوند، به طور مثال دختران نژاد سفیدپوست دیرتر از سیاه پوستان اولین پریودی را تجربه می کنند.

پس بهتر است قبل از هر چیزی برای تشخیص دلیل تاخیر در قاعدگی دختران در خانواده و نژاد خود به دنبال آن باشید، اما اگر دخترتان تا سن 15 سالگی یا حدودا 3 سال بعد از بلوغ عادت ماهیانه برایش رخ نداده باشد آن را نزد پزشک ببرید.

زمان قاعدگی نرمال در زنان

زمان قاعدگی در زنان در وضعیت نرمال معمولا 28 روز می باشد که البته ممکن است این وضعیت بین 23 تا 35 روز نیز اتفاق بیوفتد. بهترین را برای تشخیص زمان قاعدگی علامت زدن تاریخ پریودی می باشد که باید به مدت سه ماه آن را انجام داد.

زمانی که قاعدگی اتفاق افتاد تاریخ را یادداشت کنید و سپس تا روز اول پریودی ماه آینده آن را شمارش کنید.این کار را بعد از سه ماه تکرار و شمارش روزهای بین شروع و پایان آنها را مقایسه کنید و اگر متغییر بود شما دارای قاعدگی نامنظم می باشید.

علت تاخیر در قاعدگی

تاخیر در قاعدگی در اکثر موارد به دلیل عدم تخمک گذاری می باشد و به این معنی است که تخمک گذاری در طول قاعدگی به دلیل اختلالات هورمونی حاد رخ نداده است. این اختلالات هورمونی ممکن است در برخی موارد پیچیده باشد و یکی از دلایل پریودی نامنظم می باشد.

نکته ای که باید حتما مد نظر داشته باشید این است که تولید تخمک ممکن است در هر ماه متفاوت باشد و این به علت شرایط جسمی و پزشکی و حتی چرخه زندگی می باشد.

بارداری

زمانی که یک زن باردار می شود سطح هورمون های آن متفاوت می باشد و ترشح هورمون ها با غیر از دوران بارداری متفاوت می باشد که این باعث توقف قاعدگی می شود.

البته در برخی از زنان بارداری قبل از اینکه عادت ماهیانه آنها قطع شود، کم شدن خونریزی و یا عقب افتادن آن را تجربه می کنند.در چنین مواردی اگر احتمال بارداری می دهید به پزشک زنان مراجعه کنید.

استرس و اضطراب

اضطراب یکی از شایع ترین علت های تغییر و نامنظم شدن چرخه قاعدمی می باشد. هورمون کورتیزول که به عنوان هورمون استرس شناخته می شود اگر در سطح بالایی در خون وجود داشته باشد تاثیر زیادی روی تولید هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون در بدن دارد.

اگر دچار استرس و اضطراب شدید هستید به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید استرس و اضطراب خود را کاهش دهید و این باعث تنظیم قاعدگی نیز خواهد شد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی رابطه مستقیمی با چرخه قاعدگی شما خواهد داشت و یکی از شایعترین علت های تاخیر در قاعدگی می باشد.کربوهیدرات ها رابطه مستقیمی با سطح هورمونی شما دارند و همچنین بالا بودن وزن در خانم ها باعث تاخیر در قاعدگی و چرخه قاعدگی آنها شود.

قرص های ضد بارداری

برخی زنان برای پیشگیری از بارداری از قرص های هورمونی ضد بارداری استفاده می کنند که ممکن است در زمان شروع مصرف قرص های ضد بارداری تاخیر در قاعدگی را تجربه کنید.

زمانی که شروع به مصرف قرص های ضد بارداری می کنید بدنتان می بایست با این قرص ها و دوز های هورمونی که قرص های ضد بارداری وارد بدنتان می کنند عادت کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

کیست های تخمدانی یکی از موارد در تاخیر قاعدگی می باشد و باعث می شود که تخمک گذاری دچار اختلال شود که علائم آن شامل رشد موهای زائد، افزایش وزن می باشد. بهتر است با انواع و علائم کیست های تخمدان اشنا شوید.

مصرف دارو

اگر اخیرا دچار بیماری شده باشید و داروهایی مصرف کرده باشید ممکن است داروها باعث عقب افتادن قاعدگی شما باشد. به این دلیل دارو ممکن است در چرخه قاعدگی تاثیر بگذارید که بیشتر داروها در تولید استروژن و پروژسترون در بدن اختلال ایجاد می کنند.

تشخیص تاخیر در قاعدگی

در صورت بروز هر نوع تغییر در چرخه قاعدگی بهتر است بیمار زمان دقیق شروع و خاتمه پریود، میزان خونریزی و حتی دفع لخته های خونی بزرگ را کاملا به خاطر داشته و به پزشک خود شرح دهد. علائم دیگری مانند خونریزی بعد از پریود، گرفتگی عضلات و درد ناشی از قاعدگی را باید پیگیر شوند.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر به پزشک زنان مراجعه کنید

  • از دست دادن 3 تا چند دوره پریود در طول سال
  • قاعدگی زودتر از 21 روز
  • قاعدگی دیرتر از 35 روز
  • خونریزی شدید و غیر طبیعی
  • خونریزی بیشتر از 7 روز
  • درد بیش از حد معمول در دوران قاعدگی

پزشک معمولا سوابق پزشکی بیمار را بررسی می کند و برای تشخیص دقیق معاینات فیزیکی از جمله معاینه لگن و تست پاپ اسمیر را انجام می دهد. گاهی ممکن است بیمار به ازمایش های دیگری از جمله آزمایش خون ، سونوگرافی و بیوپسی نیاز داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.