شفا مگ

فلووکسامین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

فلووکسامین یک داروی ضد افسردگی و در اشکال قرص 50 و 100 میلی گرم است که با تاثیر بر روی سروتونین برای درمان اضطراب، اختلال وسواس، افسردگی تجویز میشود.

فلووکسامین

نکات برجسته | فلووکسامین چیست | موارد مصرف | هشدارهای مصرف | نحوه مصرف | عوارض جانبی | تداخل دارویی | مصرف در بارداری | مصرف در شیردهی


فلووکسامین (Fluvoxamine) یک داروی ضد افسردگی است که با مهار سروتونین در مغز کار می کند و جهت درمان اختلالات وسواس اجباری، ترس از اجتماعات، اضطراب تجویز می شود.

قرص فلووکسامین در دسته داروهای مهار کننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین قرار دارد و با مهار سروتونین در مغز کار می کند. سروتونین ماده ای در مغز است که عدم تعادل آن باعث ایجاد افسردگی، اضطراب و حتی وسواس های اجباری می شود.

فلووکسامین به شکل قرص 50 و 100 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد و بر اساس تشخیص پزشک و نحوه مصرف این دارو شکل دارویی آن تجویز می شود.

قرص فلووکسامین دارویی است که برای مشکلات فعلی شما تجویز شده است و هرگز نباید این دارو را به فرد دیگری معرفی کنید، زیرا این دارو باید توسط پزشک تجویز شود و مصرف سرخود این دارو عوارض های جدی از جمله سندرم سروتونین را به همراه دارد.

در ادامه با قرص فلووکسامین بیشتر آشنا شوید که البته این مطلب به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد و فقط برای آشنایی با این دارو می باشد.

نکات برجسته قرص فلووکسامین

در زمان مصرف فلووکسامین می بایست به برخی نکات توجه کنید تا مطمئن شوید این دارو به بهترین شکل روی شما اثر خواهد کرد و خطری برای شما ندارد.

فلووکسامین و سیگار

فلووکسامین و سیگار رابطه خوبی با هم ندارند و مصرف سیگار در زمان درمان با فلووکسامین باعث می شود سطح فلووکسامین در خون کاهش پیدا کند و اثر آنرا بسیار کاهش دهد. به همین خاطر اگر سیگار مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا روش هایی را برای ترک سیگار به شما بدهد.

قرص فلووکسامین و چاقی

چاقی و افزایش وزن یکی از عوارض جانبی قرص فلووکسامین می باشد، البته بدن هر فرد به درمان با قرص فلووکسامین متفاوت پاسخ می دهد و ممکن است فردی هیچ عوارضی را تجربه نکند.

اما مصرف طولانی مدت این دارو می تواند با افزایش وزن ارتباط داشته باشد. مصرف طولانی مدت فلووکسامین به منظور مصرف بیش از شش ماه می باشد.

ایا قرص فلووکسامین خواب اور است

فلووکسامین ممکن است برای برخی افراد خواب آور باشد و ایجاد خواب آلودگی کند، به همین خاطر بهتر است این دارو را قبل خواب مصرف شود تا اثرات خواب آلودگی در روز کاهش یابد.

خواب آور بودن فلووکسامین از عوارض جانبی این دارو می باشد که به مرور زمان و عادت کردن بدن به این دارو اثر علائم خواب آلودگی کم می شود.

فلووکسامین و پروپرانولول

مصرف همزمان فلووکسامین و پروپرانولول می تواند عوارض جانبی بی حالی، سردی اندام های انتهایی، برادیکاری، تپش قلب و تنگی نفس را ایجاد کند. مصرف فلووکسامین ، همزمان با پروپرانولول می تواند باعث افزایش غلظت خونی پروپرانولول شود و نباید این دو دارو همزمان مصرف شود.

فلووکسامین و ریزش مو

ریزش مو یکی از عوارض جانبی مصرف فلووکسامین است که ممکن است در برخی افراد رخ دهد، اما ممکن است با عادت کردن بدن به این دارو ریزش مو قطع شود.

اگر ریزش مو قطع نشد می توانید با پزشک خود مشورت کنید، شاید از عوارض این دارو نباشد و به علت افسردگی و اضطراب باشد و با بهبود افسردگی ریزش مو قطع شود.

فلووکسامین چیست

فلووکسامین یک داروی ضد افسردگی است که بر روی ماده سروتونین در مغز کار می کند و جهت درمان افسردگی،مشکلات و اختلالات اضطرابی و وسواس تجویز می شود.این دارو در دسته داروهای مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین قرار دارد و نحوه عملکرد داروهای این گروه مشابه می باشد.

سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که ممکن است در افرادی که علائم وسواس فکری ، یا اختلالات اضطرابی دارند تعادل نداشته باشد و با مصرف این دارو به تعادل این ماده کمک می شود.

فلووکسامین به خوبی جذب می شود و اگر با غذا مصرف شود تاثیر خود را از دست نمی دهد و به طور وسیع در کبد متابولیزه می شود. این دارو نیمه عمر 19 تا 20 ساعت را دارد و بیشتر مقدار مصرفی در عرض 70 ساعت از طریق ادرار دفع می شود و دفع کلیوی دارد.

موارد مصرف فلووکسامین

فلوکسامین داروی باز جذب انتخابی سروتونین است و برای درمان اختلالات اضطرابی، ترس از اجتماعات، افسردگی، اختلالات هراسی، اختلالات وسواسی - اجباری استفاده می شود.

فلووکسامین در گروه داروهای ضد افسردگی و داروهای مهار کننده انتخابی باز جذب سروتونین می باشد و بنا به تشخیص پزشک می تواند برای درمان بیماری های دیگر نیز استفاده شود.

هشدارهای مصرف فلووکسامین

اگر از داروهای آلوسترون، پیموزید، راملتئون یا تیزانیدین استفاده می کنید نباید فلووکسامین را مصرف کنید و حتما با پزشک خود درباره این داروهای مصرفی مشورت کنید.

فلووکسامین به شدت با داروهای مهار کننده های MAO مانند ایزوکاربوکسازین و ترانیل سیپرومین تداخل دارد و نباید در مدت 14 روز قبل از این دارو ها استفاده کرده باشید. اگر از این داروها استفاده می کنید نباید از فلووکسامین استفاده کنید و حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است برخی از افراد به فلووکسامین یا داروهای مشابه آن مانند تیزانیدین حساسیت داشته باشند، این افراد نباید از فلووکسامین استفاده کنند، زیرا می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

برخی از بیماری ها می توانند بر روی عملکرد فلووکسامین تاثیر بگذارند و باعث عوارض جدی شوند، به همین خاطر اگر سابقه بیماری های کبدی، کلیوی، گلوکم زاویه بسته، بیماری قلبی، فشار خون بالا یا سکته مغزی دارید نباید از فلووکسامین استفاده کنید.

یکی از عوارض های فلووکسامین سندرم سروتونین می باشد، این اتفاق زمانی می افتد که داروها باعث تجمع بیش از حد سروتونین در بدن شود و علائم آن توهم، مشکلات هماهنگی یا سفتی عضلات می باشد که در صورت مشاهده باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

افراد جوان که برای اولین بار داروهای ضد افسردگی بخصو فلووکسامین را مصرف می کنند، ممکن است به خودکشی یا آسیب به خود فکر کنند که در صورت مشاهده این علائم با پزشک معالج مشورت کنید.

فلووکسامین به عنوان یک داروی ضد افسردگی در گروه خطرناک برای زنان باردار و زنانی که به نوزادان خود شیر می دهند قرار دارد و نباید در این دوران مصرف شود.

نحوه مصرف فلووکسامین

نحوه مصرف فلوکسامین به شرایط سنی، شرایط پزشکی و تشخیص پزشک بستگی دارد و بهترین زمان مصرف آن در زمان خواب می باشد.این دارو را می توانید قبل یا همراه غذا مصرف کنید.معمولا فلووکسامین شب قبل از خواب مصرف می شود.

نکته مهم این است که فلووکسامین را نباید بدون مشورت با پزشک قطع کنید زیرا قطع ناگهانی باعث عوارض جدی خواهد شد.

بهترین زمان مصرف فلووکسامین

بهترین زمان مصرف فلووکسامین شب قبل از خواب می باشد، زیرا ممکن است این دارو در برخی افراد ایجاد خواب آلودگی کند که مصرف آن در شب باعث می شود اثر خواب آلودگی در روز کاهش یابد.

عوارض جانبی فلووکسامین

فلووکسامین ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض کند که برخی از این عوارض خفیف می باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود.عوارض های خفیف اگر طی چند روز از بین نرفت یا شدیدتر شد می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض جانبی فلووکسامین شدید می باشد که در صورت مشاهده علائم می بایست مصرف دارو را قطع و با پزشک خود تماس بگیرید.

فلووکسامین ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند که علائم آن شامل بثورات پوستی، تاول یا کهیر، علائم آلرژی، تنگی نفس، تورم گلو می باشد.در صورت مشاهده هر یک از این علائم مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر در زمان مصرف فلووکسامین دچار تغییرات روحی و رفتاری، اضطراب، حملات ترس، مشکل در خواب یا احساس تحریک، اشفتگی، پرخاشگری، بی قراری، بیش فعالی شدید حتما با پزشک مشورت کنید. این دارو ممکن است در روز های اول مصرف عوارضی چون احساس خودکشی یا صدمه زدن به خود را داشته باشند که در صورت مشاهده با پزشک مشورت کنید.

عوارضی که در این مطلب خواندید تمام عوارض این دارو نمی باشد و اگر علائم های مشکوکی مشاهده کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی دیگر از این عوارض شامل:

  • اضطراب، مشکلات خواب، احساس خوشبختی شدید، تحریک پذیری شدید
  • تاری دید، تونل دید، درد چشم یا تورم در اطراف چشم
  • تشنج
  • تغییر در وزن و اشتها
  • کبودی یا خونریزی غیر معمول
  • سردرد، مشکلات حافظه، ضعف شدید، از دست دادن تعادل
  • سفت شدن عضلات، تب بالا، تعریق، گیجی، ضربان قلب شدید

این دارو به علت مهار بازجذب سروتونین ممکن است بروز علائم سندروم سروتونین را به همراه داشته باشد که در صورت مشاهده هر گونه علائم سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. تحریک، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان شدید قلب، سفتی ماهیچه، از دست دادن تعادل، استفراغ و اسهال از علائم سندروم سروتنین می باشند.

عوارض های شایع فلووکسامین نسبتا خفیف می باشند و طی چند روز از بین می رود

  • خواب آلودگی و سرگیجه
  • احساس اضطراب
  • حالت افسردگی
  • مشکلات خواب یا بی خوابی
  • ناراحتی معده، از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خشکی دهان و خمیازه کشیدن
  • درد عضلانی
  • دوره های سنگین قاعدگی

تداخل دارویی فلووکسامین

فلووکسامین ممکن است با برخی داروها یا گیاهان دارویی و حتی ویتامین ها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها با این دارو ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. برخی از داروها می باشند که اگر همزمان با فلووکسامین مصرف شوند باعث کاهش اثربخشی یا شدت یکی از داروها می شوند.

مصرف همزمان فلووکسامین با داروهای خواب آور باعث خواب آلودگی بیشتر و حتی بیهوشی می شوند و می توانند تاثیر فلووکسامین را از بین ببرند.اگر قرص خواب آور ، داروهای افیونی، داروهای آرامبخش ماهیچه یا داروی ضد اضطراب مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. همچنین مصرف سیگار باعث می شود اثر فلووکسامین در بدن از بین برود.

بسیاری از داروها هستند که با فلووکسامین تداخل دارند که البته تمام آنها در این مطلب گنجانده نشده است، بهتر است قبل از تجویز با پزشک خود درباره داروهای مصرفی مشورت کنید.

برخی از داروها هستند که در صورت مصرف همزمان با فلووکسامین بسیار خطرناک می باشد و حتی می تواند باعث مرگ شوند.در طول مصرف فلووکسامین نباید از داروهای ایزوکاربوکساید، لاینزولید، متیلن آبی، مکلوبمید، رساگیلین، صفینامید استفاده کنید. این داروها را تا 2 هفته قبل از مصرف فلووکسامین نباید مصرف شود.

نکته مهمی که لازم است بدانید این است که فلووکسامین اثر کافئین را افزایش می دهد و در دوران مصرف این دارو نوشیدنی های کافئین دارد، شکلات و هر آنچه حاوی کافئین است را به مقدار زیاد نباید مصرف کنید.

مصرف فلووکسامین در دوران بارداری

فلووکسامین از داروهای گروه C بارداری می باشد و برای این گروه منع مصرف دارد و نباید در دوران بارداری مصرف شود.فلووکسامین ممکن است به جنین متولد نشده آسیب جدی برساند، اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید.

مصرف فلووکسامین در شیردهی

فلووکسامین به شیر مادر منتقل می شود و اگر به کودک شیر می دهید باعث عوارض خطرناکی برای نوزاد شیرده می شود.قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان دوره درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.