شفا مگ

قرص دی سیکلومین برای درمان چیست

قرص دی سیکلومین ۱۰ یک داروی ضد اسپاسم معده و روده است که برای درمان دل پیچه، درد قاعدگی، علائم سندرم روده تحریک پذیر، نفخ، اسهال و یبوست تجویز می شود. این دارو در دسته داروهای آنتی کولینرژیک قرار دارد و با شل کردن ماهیچه های معده و روده به بهبود درد و مشکلات شکمی از قبیل اسهال، دل پیچه و یبوست کمک میکند. قرص دی سیکلومین همچنین برای درمان گرفتگی شکمی در دوران قاعدگی تجویز می شود. مدت زمان تاثیر قرص دی سیکلومین حدود یک ساعت می باشد و این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالای یک سال تجویز می شود.قرص دی سیکلومین ممکن است خواب آور باشد و همچنین عوارض قرص دی سیکلومین که شایع است شامل خشکی دهان، کاهش تعریق، تاری دید، خشکی چشم، یبوست و تهوع می باشد.

قرص دی سیکلومین
  1. توضیحات
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. طریقه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی

قرص دی سیکلومین چیست

قرص دی سیکلومین (dicyclomine) یک داروی ضد اسپاسم معده و روده است و از آن برای درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود. این دارو با شل کردن ماهیچه های صاف کار می کند. از این دارو برای کاهش اسپاسم های معده دوران قاعدگی نیز استفاده می شود.دسیکلومین حدود 60 تا 90 دقیقه به اوج غلظت پلاسمایی خود می رسد و شروع اثر آن 1 تا 2 ساعت می باشد.

قرص دی سیکلومین باعث مسدود کردن ماده شیمیایی استیل کولین به طور غیر مستقیم می شود و این باعث شل شدن عضلات معده و روده می شود. این دارو تاثیری بر روی اسید معده ندارد و فقط به شل شدن عضلات معده و روده برای کاهش علائم کمک می کند.دی سیکلومین علاوه بر خواص ضد اسپاسم، می تواند باعث کاهش حرکات ترشحی سیستم گوارشی، ترشحات برونش و مجاری ریوی نیز شود.

دی سیکلومین علاوه بر قرص در اشکال شربت دی سیکلومین و آمپول دی سیکلومین وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط سنی و شدت بیماری نوع آن را برای تجویز مشخص می کند.

موارد مصرف قرص دی سیکلومین

قرص دی سیکلومین همانطور که در بالا گفته شد یک داروی ضد اسپاسم است که برای کاهش و درمان موارد زیر تجویز می شود:

هشدارهای مصرف قرص دی سیکلومین

برای اینکه مطمئن شوید داروی دی سیکلومین برایتان بی خطر است حتما به هشدارهای مصرف دی سیکلومین توجه کنید و اگر بیماری خاصی دارید حتما به پزشک خود بگویید. همچنین اگر از داروی خاصی استفاده می کنید برای اینکه داروهایتان با دی سیکلومین تداخل داشته باشد با پزشک مشورت کنید.

مصرف دی سیکلومین برای کودکان حتما باید زیر نظر پزشک تجویز شود زیرا ممکن است برای کودکان خاطر دپرسیون تنفسی به همراه داشته باشد.

در زمان مصرف این دارو اگر ورزش یا فعالیت بدنی انجام می دهید احتمال گرمازدگی را افزایش می دهد.سعی کنید در زمان مصرف این دارو کمترین فعالیت بدنی را داشته باشید.همچنین دمانی بالای محیط نیز می تواند باعث گرمازدگی در بیمارانی که این دارو را مصرف می کنند بیشتر شود.

افراد سالخورده که مشکل ادرار یا دفع مدفوع دارند و همچنین افرادی که سابقه تشنج و یا حساسیت دارویی دارند نباید از دی سیکلومین استفاده کنند و منع مصرف دارد.

دی سیکلومین برای افراد با شرایط پزشکی زیر منع مصرف دارد:

  • گلوکوم زاویه بسته
  • بازگشت اسید معده به مری
  • انسداد فلجی روده یا انسداد روده
  • بیماران انسداد مجاری ادرار
  • کودکان زیر 6 ماه

آیا دی سیکلومین خواب آور است: قرص دی سیکلومین ممکن است باعث خواب آلودگی شود. تا زمانی که مطمئن نشده اید که دارو چه تاثیری بر شما می گذارید نباید کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد مانند رانندگی انجام دهید.

آیا قرص دی سیکلومین باعث کاهش اشتها می شود؟ از عوارض جانبی قرص دی سیکلومین از دست دادن اشتها، سوزن سوزن شدن بدن، سردرد، خواب آلودگی یا ضعف می باشد.در صورتی که این علائم پس از چند روز از بین نرفت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

طریقه مصرف قرص دی سیکلومین

نحوه مصرف دی سیکلومین به سن بیماری و تشخیص پزشک بستگی دارد و می بایست بر اساس تجویز پزشک مصرف شود، همچنین برای کودکان زیر 6 ماه منع مصرف دارد.

  • این دارو را باید نیم تا یک ساعت قبل از غذا مصرف شود.
  • اگر در زمان مصرف این دارو دچار بثورات جدلی و تغییر حجم ادرار شده اید می بایست با پزشک خود مشورت کنید.
  • دی سیکلومین معمولا روزانه 4 بار مصرف می شود، اما بر اساس شرایط پزشکی ممکن است دوز دارو تغییر کند.
  • این دارو را حتما به همراه یک لیوان پر آب مصرف کنید.

مقدار مصرف قرص دی سیکلومین

دی سیکلومین به صورت قرص، آمپول و شربت می باشد که بر اساس تشخیص پزشک نوع و مقدار مصرف آن تجویز می شود.مقدار این دارو حتما باید زیر نظر پزشک تجویز شود و فرم های مصرف زیر یک فرم عمومی می باشد.

  • بزرگسالان : 10 تا 20 میلی گرم 3 یا 4 بار در روز

عوارض جانبی قرص دی سیکلومین

دی سیلکومین ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که ممکن است خفیف یا شدید باشد. اگر عوارض جدی بود مصرف دی سیکلومین را قطع کرده و بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

دی سیکلومین ممکن است در بعضی افراد ایجاد حساسیت کند که علائم آن شامل کهیر، تنفس سخت، تورم صورت، لب، زبان یا گلو می باشد. در صورت هر یک از این علائم مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی جدی دی سیکلومین شامل وارد زیر می باشد که در صورت مشاهده مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید:

  • یبوست شدید، نفخ یا درد شدید معده
  • تعریق شدید یا خشکی تعریق و خشک شدن پوست
  • سردرگمی، توهم، افکار غیر معمول
  • تپش قلب شدید یا لرزش سینه
  • تاری دید

تداخل دارویی قرص دی سیکلومین

دی سیکلومین ممکن است با برخی از داروهای تداخل داشته باشد و باعث عوارض جانبی جدی شود و یا اثر داروها را کم یا افزایش دهد.داروهایی که در زیر مشخص شده است لیست کاملی از داروهای در تداخل با دی سیکلوین نمی باشد، به همین خاطر هر دارویی که مصرف میکنید می بایست قبل از تجویز دی سیکلومین به پزشک خود بگویید.

داروهایی مانند سرماخوردگی، یا آنتی هیستامین ها، داروهای آرامبخش، داروهای ضد درد، مواد مخدر، قرص خواب ، داروهای تشنج و افسردگی می توانند به خواب آلودگی دی سیکلومین بیفزایند.

آمانتادین، دیگوکسین، متوکلوپرامید ، دیمن هیدرینات، بلادونا پی بی ، اکسی بوتینین، داریفناسین، دیزوپرامید، پروکائین آمید، پروپافنون، ایزوکاربوکسازین،نیتروگلیسرین، فلوفنازین، تری فلوپرازین، داروهای استروئیدی، لیدوکائین، سدیم کلراید بینی،کتوکونازول، آنتی اسید

قرص دی سیکلومین در دوران بارداری

دی سیکلومین در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و در دوران دیگر بارداری حتما باید زیر نظر پزشک تجویز شود.زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر در زمان مصرف دی سیلکومین باردار شدید، مصرف دارو را قطع کرده و سریعا با پزشک مشورت کنید.

قرص دی سیکلومین در شیردهی

دی سیکلومین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند، به همین علت در دوران شیردهی نباید از این دارو استفاده کنید. قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.