شفا مگ

شربت دی سیکلومین برای چیست و چه عوارض جانبی دارد

شربت دی سیکلومین داروی ضد اسپاسم گوارشی است که برای درمان علائم روده تحریک پذیر مانند اسهال، تهوع، استفراغ و دل درد در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود.

شربت دی سیکلومین

شربت دی سیکلومین یک آنتی کولینرژیک است که داروی ضد اسپاسم گوارشی می باشد و باعث می شود ماده شیمیایی به نام استیل کولین را مسدود کند و این باعث شد شدن عضلات معده و روده می شود. این دارو در کودکان و بزرگسالان باعث کاهش میزان گرفتگی معده و روده می شود و به عنوان بخشی از درمان ترکیبی تجویز می شود. شربت دی سیکلومین با شل کردن ماهیچه های معده و روده باعث کاهش اختلالات روده ای مانند اسهال و یبوست می شود.

شربت دی سیکلومین برای نوزادان زیر شش ماه منع مصرف دارد و نباید مصرف شود. مصرف این دارو برای کودکان بالای 6 ماه حتما باید زیر نظر پزشک تجویز شود.عوارض جانبی شایع شربت دی سیکلومین خشکی دهان، تشنگی، خواب آور، مشکلات خواب، یبوست، ناراحتی معده، تاری دید، عدم تحمل نور و مشکل در دفع ادرار می باشد.

شربت دی سیکلومین چیست

شربت دی سیکلومین یک داروی آنتی کولینرژیک است که برای رفع اسپاسم معده و روده تجویز می شود و باعث کاهش اثر استیل کولین بر روی معده و روده می شود. این دارو باعث مسدود کردن این ماده شیمیایی شده و ماهیچه های معده و روده را شل می کند و به کاهش میزان گرفتگی معده و روده کمک می کند.شربت دی سیکلومین به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و حدود 1 الی 2 ساعت طول می کشد تا شروع به اثربخشی کند. نیمه عمر دارو 2 ساعت است و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف شربت دی سیکلومین

شربت دی سیکلومین برای تسکین اسپاسم و گرفتگی عضلات در معده و روده در افرادی که سندرم روده تحریک پذیر یا IBS دارند استفاده می شود. شربت دی سیکلومین فقط باید برای درمان کوتاه مدت استفاده شود و اگر علائم پس از 2 هفته بهبود نیافت باید مجدد به پزشک مراجعه کنید.

هشدار های مهم

اگر مشکلات قلبی مانند ضربان قلب سریع یا نامنظم، بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارید می تواند شرایط را بدتر کند. در صورت داشتن هر یک از ای نشرایط قبل از شروع این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

خشکی دهان، افزایش تشنگی، گرگرفتگی، خشکی پوست، مشکل در ادرار و یبوست در هنگام مصرف دی سیکلومین ممکن است رخ دهد. برخی از این علائم هنگام قرار گرفتن در معرض هوای گرم می توانند منجر به خستگی یا گرمازدگی شوند. در حین مصرف این دارو حتما هیدراته بمانید. شربت دی سیکلومین می تواند توانایی تفکر، تمرکز و واکنش شما را مختل کند. در صورت مشاهده هر گونه تغییر در خلق و خو یا رفتار هایی مانند اشفتگی، گیجی یا توهم فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن بیماری میاستنی گراویس از دی سیکلومین استفاده نکنید. در دوزهای بالا این دارو میت واند باعث ضعف شدید عضلات و احتمالا از دست دادن عملکرد ماهیچه ها شود. با پزشک خود در باره گزینه های مختلف سندرم روده تحریک پذیر خود صحبت کنید.

اسهال همراه با گرفتگی معده و اسپاسم ممکن است اولین علائم انسداد روده باشد. مهم است که این امر را قبل ار شروع دی سیکلومین مشخص کنید. این دارو می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند و برای کسانی که روده آنها مسدود است منع مصرف دارد.

همزمان با شربت دی سیکلومین و محلول خوراکی آنتی اسید مصرف نکنید . با پزشک خود صحبت کنید.

اگر به قرص، شربت یا آمپول دی سیکلومین حساسیت دارید نباید از شربت دی سیکلومین استفاده کنید. اگر به این دارو حساسیت دارید با پزشک خود مشورت کنید.

دوزهای زیاد دی سیکلومین می تواند باعث مشکلات روده ای شود. این می تواند منجر به مشکلات جدی مانند التهاب شدید و تورم روده بزرگ شود. در صورت ابتلا به کولیت اولسروز شدید از این دارو استفاده نکنید.

هشدار برای افراد با شرایط خاص سلامتی

افراد با مشکلات قلبی

دی سیکلومین ممکن است باعث ایجاد ضربان قلب سریع یا غیر طبیعی شود.اگر قبلا ضربان قلب غیر طبیعی یا سریع، نارسایی احتقانی قلب، سابقه حمله قلبی یا فشار خون کنترل نشده دارید می تواند خطر این عوارض جانبی را افزایش دهد.

برای افراد مبتلا به انسداد روده: شربت دی سیکلومین می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش شود یا شرایط را بدتر کند. اگر عمل جراحی روده ( کولوستومی یا ایلئوستومی) انجام داده اید در معرض خطر بیشتری از عوارض جانبی دی سیکلومین قرار خواهید داشت.

افراد مبتلا به کولیت اولسروز

دی سیکلومین می تواند حرکت دستگاه گوارش را کاهش دهد. اگر مبتلا به کولیت اولسروز هستید و این دارو را مصرف می کنید، حرکت دستگاه گوارش شما می تواند حدی کند تر شود که این باعث ایجاد بیماری بنام مگاکولون سمی شود. علائم این بیماری شامل درد معده، نفخ، ضربان قلب سریع، تب، اسهال شدید و اسهال خونی است. اگر کولیت اولسروز شدید دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

مشکل پروستات در مردان

استفاده از این دارو می تواند باعث احتباس ادرار شود. این می تواند ادرار کردن را برای افراد مبتلا به پروستات بزرگ هستند مشکل کند. در صورت مصرف این دارو می تواند شما را در معرض خطر عوارض جانبی قرار دهد.

افراد مبتلا به بیماری کبدی

اگر شما مبتلا به بیماری کبدی هستید ، بدن شما ممکن است نتواند این دارو را آنطور که باید پردازش کند. مصرف دوزهای معمولی این دارو ممکن است باعث تجمع آن در بدن شما شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. اگر بیماری کبدی دارید قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید

افراد مبتلا به بیماری کلیوی

اگر بیماری کلیوی دارید ، بدن شما ممکن است نتواند آنطور که باید دارو را دفع کند. مصرف دوزهای معمولی این دارو ممکن است باعث تجمع آن در بدن شما شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. اگر بیماری کلیوی دارید قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید

افراد مبتلا به گلوکوم

این دارو می تواند فشار چشم شما را افزایش دهد. اگر گلوکوم دارید ، این افزایش فشار می تواند برای چشم شما مضر باشد. اگر مبتلا به گلوکوم هستید یا برای درمان گلوکوم دارو مصرف می کنید ، نباید از این دارو استفاده کنید

افراد مبتلا به مسمومیت غذایی

اگر مسمومیت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا دارید ، مصرف دی سیکلومین ممکن است آسیب شدیدی به قسمت پایینی دستگاه گوارش شما وارد کند

نحوه مصرف شربت دی سیکلومین

مقدار مصرف و نحوه مصرف شربت دی سیکلومین با توجه به شرایط سنی، شرایط تحت درمان و شدت بیماری تجویز می شود. پس هرگز سرخود این دارو را مصرف نکنید و مقدار مصرف دارو را کم یا زیاد نکنید. این دارو را مطابق دستور پزشک باید مصرف کرد.
نکته مهم: دی سیکلومین برای نوزادان زیر 6 ماه منع مصرف دارد و نباید مصرف شود.
دوز های مایع را با دقت اندازه گیری کنید و برای این کار می توانید از قاشق های اندازه گیری استفاده کنید. این دارو را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.
شربت دی سیکلومین را در دمای اتاق و در مکان خشک نگهداری شود. دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
هرگز این دارو را به دیگران به اشتراک نگذارید حتی اگر علائم مشابه شما را داشته باشند و همچنین از داروهای دیگران مصرف نکنید.

عوارض جانبی شربت دی سیکلومین چیست

شربت دی سیکلومین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که برخی از این عوارض کوتاه مدت هستند و طی چند ساعت تا چند روز از بین می روند. اما برای از علائم شدید هستند و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض جانبی شدید دی سیکلومین واکنش آلرژیک به این دارو می باشد که می تواند علائم بثورات پوستی، خارش، قرمزی، تورم، تاول یا لایه برداری پوست، درد قفسه سینه یا گلو، مشکل در تنفس و بلع به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی شربت دی سیکلومین شامل:

  • سرگیجه یا بیهوشی
  • عدم تعریق
  • احساس گیجی
  • تغییر در تعادل
  • تغییر در بینایی
  • بزرگ شدن مردمک
  • تب و اسهال
  • مشکل در دفع ادرار
  • ضربان قلب سریع یا آهسته

این نکته را بدانید که همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند با این حال بسیاری از افراد دچار عوارض جانبی نمی شوند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر دچار عوارض جانبی این دارو شدید و طی چند ساعت تا چند روز از بین نرفت و باعث آزار شما شد با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع شربت دی سیکلومین شامل تاری دید، ناراحتی معده، احساس عصبی بودن، خشکی دهان و تشنگی بیش از حد، مشکل در خواب و یبوست می باشد.این لیست شامل همه عوارض جانبی این دارو نمی باشد و اگر دچار علائم مشکوک شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی شربت دی سیکلومین

شربت دی سیکلومین ممکن است با برخی داروها، گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و این می تواند باعث افزایش عوارض جانبی داروها و یا کاهش اثر انها شود. برای پیشگیری از تداخلات دارویی اگر دارویی استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است در برخی موارد نیاز به تنظیم دوز برای داروهای شما باشد.

داروهایی مانند تاروپروست، لاتانوپروست، استازولامید و تیمولول می توانند با با دی سیکلومین تداخل داشته باشند. در صورت مصرف این داروها نباید از دی سیکلومین استفاده کنید.

برخی داروها در صورت مصرف با شربت دی سیکلومین می تواند خطر عوارض جانبی از قبیل خواب آوری، خشکی دهان و تاری دید را افزایش دهد. این داروها شامل:

  • بنزودیازپین ها مانند کلونازپام، دیازپام، آلپرازولام ، لورازپام
  • آمانتادین
  • داروهای روانپریشی مانند کلرپرومازین، فلوفنازین، پرفنازین
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، کلومیپرامین، دوکسپین، ایمی پرامین
  • داروهای ضد درد مانند مپریدین
  • آنتی هیستامین هایی مانند سیتریزین ، لوراتادین، دس لراتادین، نئوتادین، فکسوفنادین

همچنین مصرف دی سیکلومین با دیگوکسین می تواند باعث گیجی، ضربان قلب نامنظم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و تاری دید شود.
برخی داروها مانند آنتی اسید ها و داروهای مهار کننده اسید معده می توانند میزان جذب دی سیکلومین را کاهش دهند و باعث تاثیر کمتر دی سیکلومین شوند. همچنین دی سیکلومین می تواند اثرات متوکلوپرامید را که برای افزایش یا سهولت حرکت غذا در دستگاه گوارش استفاده می شود را کاهش دهد.

توجه داشته باشید این لیست کاملی از داروهای در تداخل با این دارو نمی باشد و باید هر دارویی که مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید تداخل دارویی ایجاد نمی کنند.

شربت دی سیکلومین در دوران بارداری

دی سیکلومین در گروه B بارداری قرار دارد و به این معنی است که در سه ماهه اول بارداری این دارو منع مصرف دارد. این دارو می تواند به جنین متولد نشده آسیب برساند.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. این دارو فقط در صورت نیاز ضروری و تشخیص پزشک باید تجویز شود.اگر در زمان مصرف دی سیکلومین باردار شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

شربت دی سیکلومین در دوران شیردهی

شربت دی سیکلومین در دوران شیردهی منع مصرف دارد و نباید مصرف شود. دی سیکلومین ممکن است به شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند و باعث عوارض جانبی شدید شود. این دارو همچنین می تواند میزان شیر مادر را که بدن تولید می کند کاهش دهد. حتما قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع کنید تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد، شاید لازم باشد تا پایان مصرف دارو شیردهی را متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.