شفا مگ

مواد غذایی کاهش دهنده التهاب

مواد غذایی هستند که علاوه بر خواص آنها برای سلامتی، دارای خواص ضد التهابی هستند که باعث کاهش التهاب، کاهش التهاب مفاصل، کاهش ورم و درد انگشتان می شود.

مواد غذایی کاهش دهنده التهاب

1- روغن های مفید

روغن زیتون حاوی مقدار مناسبی از ویتامین E و ویتامین K و آنتی اکسیدان قوی است که می تواند با التهاب مبارزه کند. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده برخی از روغن های مفید مانند روغن زیتون خواص ضد التهابی قوی دارند که مشابه ایبوپروفن عمل می کنند.

سعی کنید آشپزی خود را با روغن زیتون انجام دهید. روغن زیتون حاوی اسید چرب امگا 9 است که به کاهش التهاب کمک میکند. همچنین میتوانید از روغن زیتون در سالاد هم استفاده کنید. روغن زیتون همچنین برای قلب و مغز شما بسیار مفید است.

2- ماهی

گوشت قرمز می تواند باعث التهاب در بدن شود و می توانید با خوردن ماهی ها پروتئین بدن خود را تامین کنید. ماهی ها سرشار از امگا 3 و اسید های چرب هستند که می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک زیادی کنند.

ماهی ها می توانند بیماری هایی که باعث عفونت مانند عفونت ریه، بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند. ماهی سالمون می تواند یک مورد عالی برای کاهش التهاب در بدن باشد.

3- آجیل

آجیل علاوه بر ویتامین و پروتئین حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع و میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها است و می تواند باعث کاهش تورم و التهاب شود.بین وعده های غذایی خود آجیل را بگنجانید . برخی از اجیل ها مانند گردو ، بادام ، فندق ، سرشار از امگا 3 می باشند و باعث کاهش التهاب شوند.

4- آناناس

آناناس یک میوه ضد التهاب قوی میباشد که می تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود.آنزیمی به نام بروملین است که آناناس را به یک ضد التهاب قوی تبدیل کرده است. برای اینکه از خواص ضد التهابی اناناس بهره ببرید ، آن را با شکم خالی میل کنید.

5- گیلاس

گیلاس میوه ای است که می تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود. گیلاس به دلیل وجود آنتوسیانین به عنوان یک میوه تابستانی ضد التهابی شناخته می شود. جالب است بدانید که خواص ضد التهابی گیلاس را می تواند با خواص آسپرین مقایسه کرد. گیلاس برای افرادی که دچار آرتریت هستند بسیار مفید است.

6- سیر

سیر علاوه بر خواص ضد باکتری،دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد. سیر دارای چهار ترکیب گوگردی مختلف است که به کاهش التهاب کمک زیادی می کند.سیر برای بیماری های التهابی، درد مفاصل، التهاب در دستگاه تنفس بسیار مفید است.این ماده میتواند به سرعت تورم مفاصل را کاهش دهد.

7- گیاهان دارویی

گیاهان دارویی قرنهاست که برای تقویت سلامت و بهبودی مورد استفاده قرار میگیرند. گیاهان مانند ریحان ، آویشن ، پونه کوهی منبع بسیار مفید از آنتی اکسیدان ها میباشند. کورکومین و فلفل قرمز دارای ترکیباتی هستند که میتوانند با التهاب مبارزه کنند و باعث کاهش درد شود.

8- چای سبز

چای سبز دارای خواص ضد سرطانی و تسکین دهنده قوی برای قلب می باشد. همچنین چای سبز دارای ماده ضد التهاب قوی می باشد. اگر چای سبز را به همراه لیمو بنوشید می تواند کاهش دهنده التهاب قوی باشد.

9- لوبیا

یک فنجان لوبیا 15 گرم پروتئین دارد. لوبیا سرشار از فیبر و مواد مغذی میباشد که به کاهش التهاب کمک میکند. لوبیا حاوی اسید فولیک و مواد معدنی مانند منیزیم ، اهن ، فلز روی ، پتاسیم میباشد.

10- پیاز

پیاز به علت تركیبات گوگردی می تواند از ایجاد سلول هایی كه با تغییر شكل خود موجب بروز سرطان می شوند، جلوگیری كند پیاز برای رشد مـو، درمان یبوست، میگرن، چاقی، پروستات، بواسیر، یرقان و ورم گلو بسیار مفید است پیـاز دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند نشانه های التهاب مانند درد، تورم، آرتروزها و دردهای نواحی مختلف را تسكین دهد.

11- غذاهای پر فیبر

مصرف غلات کامل ، لوبیا ، سبزیجات و میوه ها ، جو دوسر ، بلغور ، برنج قهوه ای سرشار از فیبر غذایی میباشند که به کاهش التهاب کمک میکنند.

 12- آووکادو

بر خلاف بیشتر میوه های آووکادو سرشار از چربی اشباع نشده و ویتامین E به مقدار زیاد میباشد. آووکادو التهاب هایی که خطر اسیب مفاصل که در ارتروز اولیه دیده میشود را کاهش میدهد.

13- چغندر

چغندر خواص درمانی و سلامتی زیادی دارد و علاوه بر کاهش فشار خون می تواند باعث کاهش التهاب شود. چغندر یک ضد التهاب قوی می باشد. چغندر حاوی ماده ای مغذی به نام بتائین می باشد که در کاهش التهاب نقش زیادی دارد.

14- پرتقال

پرتقال دارای منبع بسیار خوبی از ویتامین سی و پتاسیم و همچنین حاوی فیبر و فولات است. ویتامین C در پرتقال باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و رگ های خونی می شود.همچنین پرتقال و آب پرتقال طبیعی می تواند یک ماده غذایی مناسب برای ضد التهاب باشد.

15- برگ چغندر

برگ چغندر دارای ویتامین آ و کا می باشد و منبع بسیار خوبی از چند ماده معدنی می باشد و همچنین دارای فلاونوئید است.فلاونوئید ها به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث کاهش التهاب می شوند.

16- زنجبیل

زنجبیل دارای خواص کاهش التهاب است که آن را جادوگر ضد التهاب نیز می نامند. مصرف زنجبیل می تواند درهای پس از تمرین ورزشی و درد مفاصل ناشی از التهاب مزمن را کاهش دهد

17- تخم کرفس

تخم کرفس دارای خواص زیادی می باشد که یکی از این خواص ها کاهش التهاب و مبارزه با عفونت است. تخم کرفس علاوه بر آنتی اکسیدان ، منبع عالی از پتاسیم می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.