شفا مگ

15 خواص سیر برای سلامتی و درمان بیماری

سیر دارای خواص زیادی برای بدن است و علاوه بر خواص غذایی می تواند به عنوان یک ماده غذایی با خواص دارویی و درمانی بکار رود، همچنین طبع سیر گرم و خشک است.سیر یک ماده شیمیایی به نام آلیسیسن تولید می کند و همین ماده شیمیایی باعث بودار شدن سیر شده است.سیر برخلاف کالری کمی که دارد، یک مواد غذایی مغذی می باشد.در این مطلب به خواص سیر برای سلامتی می پردازیم.

خواص سیر

سیر چه نوع گیاهی است

سیر یک گیاهی علفی که دارای ساقه ای با ارتفاع 40 سانتی متر است. قسمت زیر این گیاه 5 تا 12 قطعه دارد که با غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید پوشیده شده است. برگ این گیاه باریک و به رنگ سبز تیره است.سیر حاوی مقایر زیادی فولیک اسیت، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B1، B2 است.

سیر یک ماده شیمیایی به نام آلیسین تولید می کند.این ماده شیمیایی که در سیر تولید می شود باعث شده است که سیر را خاص کند.آلیسین است که باعث بودار شدن سیر می شود. بعضی از محصولات با کاهش آلیسین توانسته اند مکمل های بی بو را بسازند.البته این فرایند تاثیر سیر را کاهش می دهد.

از گذشته تا به حال سیر را در غذاها به عنوان یک طعم دهنده استفاده می شود.سیر برای درمان بسیاری از بیماری ها نظیر برونشیت ، فشار خون بالا ، سل ، بیماری کبد ، نفخ شکم ، دیابت و تب استفاده می شود. همچنین از سیر برای پیشگیری از سرطان ریه ، سرطان پروستات ، سرطان معده و روده می تواند استفاده شود.

خواص سیر برای سرماخوردگی

سیر را می تواند به عنوان یک مکمل برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن نیز شناخت.در مطالعات انجام شده سیر می تواند با درصد قابل توجه ای به کاهش سرماخوردگی و درمان آن کمک زیادی کند. سیر می تواند به جلوگیری و کاهش شدت بیماری سرما خوردگی و آنفولانزا کمک زیادی کند.در مطالعات انجام شده مصرف سیر در غذا نیز می تواند تقریبا همان کار سیر خام را انجام دهد

خواص سیر برای کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده سکته های قلبی و مغزی هستند. بر اساس مطالعات ، مصرف سیر می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد.

بر اساس مطالعات مصرف 1500 میلی گرم عصاره سیر در یک دوره 24 هفته ای می تواند همانند داروی آتنولول در کاهش فشار خون موثر باشد. همچنین سیر می تواند باعث بهبود لیپید های خون و تقویت آنتی اکسیدان خون شوند.

خواص سیر برای کاهش کلسترول

سیر می توان کلسترول را کاهش دهد. سیر می تواند برای کسانی که کلسترول بالا دارند بسیار مفید باشد. سیر می تواند درصد قابل توجهی کلسترول کل را کاهش دهد. طبق بررسی های انجام شده سیر می تواند باعث کاهش کلسترول های بد شود و تاثیری بر کلسترول های خوب ندارد.همچنین سیر باعث کاهش واکنش های اکسیداسیون در بدن می شود.

خواص آنتی اکسیدانی سیر

سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که از بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کند.مصرف سیر باعث افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی در بدن انسان می شود و استرس اکسیداتیو را نیز در افراد که فشار خون بالا دارند نیز کاهش می دهد.

سیر تاثیر زیادی بر روی بیماری های مزمن دارد و می تواند به طولانی تر شدن عمر نیز کمک کند.خواص سیر در کاهش کلسترول و فشار خون و همچنین اثرات آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش میدهد.

خواص سیر برای سم زدایی بدن

مقدایر قابل توجهی از ترکیباتت گوگرد در سیر باعث می شود که از آسیب اندام در برابر سمی بودن فلزات سنگین محافظت کند. سیر می تواند باعث کاهش سطح سرب در خون شود و علائم سردرد و فشار خون را کاهش دهد.

خواص سیر خام برای زنان

سیر می تواند بر سلامت استخوان در زنان تاثیر زیادی داشته باشد. سیر با افزایش سطح استروژن در زنان ، از استخوان های آنها محافظت می کند. همچنین مصرف سیر به زنان کمک می کند تا آنها را از ابتلا به ارتروز زودرس در مفاصل ران محافظت کند.

خواص سیر خام برای ریه

بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف دو بار در هفته سیر خام افراد را از خطر ابتلا به سرطان ریه محافظت می کند. سیر برای افرادی که سیگار می کشند بسیار مفید است و می تواند درصد خطر ابتلا به سرطان ریه را در آنها کاهش دهد.مصرف سیر خام یک عامل پیشگیری کننده از سرطان ریه محسوب می شود.

خواص سیر برای عفونت روده

یکی از شایع ترین علت عفونت روده نوعی باکتری به نام Campylobacter است. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف سیر بهتر از آنتی بیوتیک های دارویی می تواند به مبارزه با این باکتری بپردازد. همچنین سیر در مواد غذایی باعث می شود که باکتری های مضر برای روده را از بین ببرد.

خواص سیر برای دیابت

سیر می تواند به طور متوسط میزان قند خون را قبل از غذا در افراد مبتلا به دیابت یا غیر دیابتی کاهش دهد.البته هنوز مشخص که سیر میزان قند خون بعد از غذا را کاهش می دهد یا میزان HbA1c را کاهش می دهد.

خواص سیر برای قلب

سیر دارای مزایای قلبی و عروقی زیادی است.سیر می تواند به محافظت از قلب بسیار کمک کند. سیر دارای خواص انتی اکسیدانی و ضد التهابی است.سیر دارای ترکیباتی از گوگرد به نام تیاکرمونون است که به عنوان یک ضد التهاب برای سیستم قلبی و عروقی در سیر شناخته می شود. سیر به طور کلی می تواند از حمله قلبی ، بیماری عروق کرونر ، فشار خون بالا و آترو اسکلروز جلوگیری کند.


بیشتر بخوانید: معجون سیر لیمو جعفری


 خواص سیر برای دندان

یکی از دلایل پوسیدگی دندان ها باکتری های می باشند. یکی از خواص سیر خاصیت میکروب زدایی و باکتری کشی  است. سیر را می توان به همراه آنتی بیوتیک های مختلف برای از بین بردن باکتری های مقاوم استفاده کرد. آلیسین یک ماده شیمیایی در سیر است که می تواند باکتری ها را نابود سازد.

خواص سیر برای کبد

یکی از خواص مهم سیر، آنتی اکسیدانی بودن آن است. آلیسین موجود در سیر می تواند رادیکال های آزاد را مهار کند و باعث پیشگیری از سرطان کبد شود. این گیاه مفید می تواند کلسترول های بد را کاهش دهد. کلسترول ها در کبد انباشته می شوند و با کاهش کلسترول های بد می توان از کبد در برابر سرطان محافظت کرد.

خواص سیر برای درمان موخوره

یکی دیگر از خواص سیر خاصیت تقویت کنندگی و نرم کنندگی آن است. از سیر نیز می توان برای نرم کردن موهایتان استفاده کنید. ترکیب مصرف سیر با روغن هایی که برای مو مفید هستند می توانند باعث نرم شدن مو شوند. این نرم شدن بافت های مو باعث می شود که مو کمتر آسیب ببیند و باعث می شود موخوره های مو درمان شوند.

خواص سیر برای مو

سیر خام دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی، مانند ویتامین های B6 و C، منگنز و سلنیوم است که همه آنها باعث رشد موها و داشتن موهایی سالم می شوند. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی موجود در سیر نیز ممکن است به رشد مو کمک کند، زیرا این خواص می توانند باعث کشته شدن باکتری ها و مبارزه با میکروب ها، حفظ سلامتی مو و پوست سرتان شود.

خواص سیر برای مردان

پژوهشگران نتیجه گیری کردند که مصرف آلیوم مخصوصا آلیوم موجود در سیر می تواند خطر بروز سرطان پروستات را کاهش بدهد.

رفع بوی سیر از دهان

آلیسین یک ماده شیمیایی موجود در سیر می باشد که بوی سیر از آن ماده شیمیایی است. بعضی از کارخانه ها برای دریافت مکمل های سیر این ماده را کاهش می دهند. اما برای اینکه بتوانید بوی سیر را بعد از مصرف از بین ببرید راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

  • نوشیدن چای، چای نعنا و جعفری تازه برای رفع بوی سیر از دهان مناسب می باشد.
  • خوردن نوشیدنی هایی مثل آب پرتقال، لیموناد و کارهای ساده مثل آدامس جویدن و مسواک زدن
  • زبان خود را شستشو دهید زیرا محل تجمع بسیاری از باکتری های ایجاد کننده بو می باشد.
  • خوردن شیر و ماست می تواند مقدار هیدروژن سولفات را کاهش دهد و باعث از بین بردن بوی سیر شود.
  • چای سبز یک ضد عفونی کننده و از بین برنده خوب برای بوی دهان است.
  • گیاهان هل، دارچین، میخک و رازیانه اثری مبت برای رفع بوی سیر از دهان دارند.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.