شفا مگ

کلاریترومایسین

کلاریترومایسین دارویی آنتی بیوتیک می باشد که در اشکال قرص 250، 500 و شربت 125 است و برای درمان عفونت های باکتریایی پوستی، تنفسی و زخم معده تجویز می شود.مصرف همزمان کلاریترومایسین و آموکسی سیلین برای درمان زخم معده به همراه داروهای دیگر تجویز می شود. کلاریترومایسین با نام تجاری بیاکسین نیز شناخته می شود و در گروه ماکرولید ها قرار دارد.کلاریترومایسین با ترکیب داروهای دیگر می تواند برای درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری نیز تجویز شود.قرص کلاریترومانیسین 250 میلی گرم ، قرص کلاریترومایسین 500 میلی گرم ، شربت کلاریترومایسین 125 در داروخانه ها وجود دارند.نام های تجاری این کلاریترومایسین بیاکسین ، کلاریسید ،کلاریسید ایکس ال و بیاکسین است.در ادامه با نحوه مصرف ، عوارض ، تداخل دارویی و همچنین علت تلخی دهان با کلاریترومایسین آشنا می شوید.

کلاریترومایسین
  1. کلاریترومایسین چیست
  2. هشدارهای مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی
  9. علت تلخی دهان

کلاریترومایسین چیست

کلاریترومایسین (clarithromycin) یک آنتی بیوتیک است که جهت درمان عفونت های باکتریایی پوست و عفونت های دستگاه تنفسی که علت آن باکتریایی باشد. این دارو سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان نمی کند.

کلاریترومایسین روی باکتری های گرم مثبت اثر میگذارند. ماکرولید ها مشابه پنی سیلین ها عمل میکنند و بیشتر روی باکتری های گرم مثبت و تا حدی روی باکتری های گرم منفی اثر میگذارند.

کلاریترومایسین در گروه دارویی آنتی بیوتیک های ماکرولید می باشد که با مهار پروتئین در باکتری باعث توقف رشد باکتری می شود.کلاریترومایسین پس از مصرف نیمی از آن از طریق دستگاه گوارش جذب می شود. اگر دوز مصرفی 250 هر 12 ساعت باشد حدود 20% آن از طریق ادرار دفع می گردد و اگر دوز مصرفی 500 گرم هر 12 ساعت باشد حدود 30% آن از طریق ادرار دفع می گردد.نیمه عمر کلاریترومایسین حدود 3 الی 4 ساعت میباشد.

کلاریترومایسین داروی عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان نمیکند.

هشدارهای مصرف کلاریترومایسین

در صورت حسایت به کلاریترومایسین یا داروهای مشابه مانند آزیترومایسین ، اریترومایسین دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر با مصرف کلاریترومایسین دچار زردی یا مشکلات کبدی شده اید نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر بیماری های نظیر بیماری کبد ، بیماری کلیوی ، دیابت،مشکلات قلبی یا عدم تعادل الکترولیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید و همچنین در بارداری و دوران شیردهی منع مصرف دارد.

اگر به کلاریترومایسین یا آنتی بیوتیک های مشابه حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید و همچنین اگر تا بحال مشکل زردی یا کبدی ناشی از مصرف این دارو شده اید نباید این دارو را مصرف کنید.

نحوه مصرف کلاریترومایسین

  • كلاریترومایسین مایع برای كودكان و افرادی كه بلع قرص ها دشوار است وجود دارد.
  • کلاریترومایسین به مدت 7 الی 14 روز تجویز می شود که باید تا پایان زمان تجویزی مصرف دارو را ادامه بدهید.
  • قرص و شربت خوراکی را با یا بدون غذا مصرف کنید.
  • قرص های آزاد شده با کلاریترومایسین (Biaxin XL) باید همراه با غذا مصرف شود.
  • شربت کلاریترومایسین را در یخچال نگهداری نکنید ، مایع مورد استفاده را بعد از مصرف 14 روز دور بریزید.
  • مقدار دوز از دست رفته را به محض یادآوری میبایست مصرف کنید اگر تقریبا زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی شما باشد از مقدار از دست رفته خود صرفنظر کنید.

مقدار مصرف کلاریترومایسین

کلاریترومایسین را می بایست مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوز های مصرفی را کامل و به موقع مصرف کنید و اگر علائم شما هم بهتر شد نباید مصرف را قطع کنید زیرا ممکن است عفونت دوباره شروع شود و نسبت به دارو مقاوم شود.

مقدار مصرف برای برونشیت

  • بزرگسالان: 250-500 میلی گرم قرص هر 12 ساعت به مدت 7-14 روز
  • کودکان : 15 میلی گرم / کیلوگرم در روز به صورت خوراکی هر 12 ساعت به مدت 10 روز تقسیم می شود

دوز مصرف برای سینوزیت

  • بزرگسالان : 500 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت به مدت 14 روز
  • کودکان :15 میلی گرم / کیلوگرم در روز به صورت خوراکی هر 12 ساعت به مدت 10 روز تقسیم می شود

عفونت مایکوباکتریایی

  • بزرگسالان :500 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت به مدت 7-14 روز
  • کودکان : 7.5 میلی گرم / کیلوگرم به صورت خوراکی هر 12 ساعت تقسیم می شود. دوز فردی نباید از 500 میلی گرم تجاوز کند.

دوز مصرف برای زخم معده

  • بزرگسالان : 500 میلی گرم خوراکی هر 8-12 ساعت به مدت 10-14 روز
  • به عنوان بخشی از رژیم ترکیبی 2- یا 3 دارویی با بیسموت سوبلیسیلات ، آموکسی سیلین ، آنتاگونیست گیرنده H2 یا مهار کننده پمپ پروتون

دوز مصرف برای فارنژیت ، تونسیلیت

  • 250 میلی گرم خوراکی هر 12 ساعت به مدت 10 روز

دوز مصرف برای عفونت بخیه پوست

  • بزرگسالان :250 میلی گرم خوراکی برای هر 12 ساعت به مدت 7-14 روز
  • کودکان:15 میلی گرم / کیلوگرم در روز به صورت خوراکی هر 12 ساعت به مدت 10 روز تقسیم می شود

عوارض جانبی کلاریترومایسین

کلاریترومایسین ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی داشته باشد که از عوارض های شایع این دارو می توان به معده درد، تهوع، استفراغ و یا اسهال اشاره کرد.

کلاریترومایسین ممکن است در برخی از افراد حساسیت ایجاد کند که علائم آن کهیر، مشکلات تنفسی، تورم صورت یا گلو، بثورات پوستی و سوزش چشم باشد که باید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

از عوارض دیگر این دارو درد شدید معده ، اسهال آبکی یا خون آلود، تپش قلب ، لرزیدن ، تنگی نفس ، سردرگمی مشکلات کبدی ، مشکلات کلیوی میباشد که در صورت بروز این عوارض سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت بروز علائم هپاتیت ، بلافاصله کلاریترومایسین را قطع کنید ( بی اشتهایی ، زردی ، ادرار تیره ، خارش یا شکم حساس)

تداخل دارویی با کلاریترومایسین

کلاریترومایسین می تواند با برخی از داروها و یا داروهای گیاهی تداخل ایجاد کند و اثر داروها را افزایش یا کاهش دهد و همچنین ممکن است باعث عوارض های جدی شود. اکر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز کلاریترومایسین با پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن مصرف کلاریترومایسین مطمئن شوید.

داروهایی که می تواند با کلاریترومایسین تداخل داشته باشد شامل:

  • آنتی بیوتیک ها مانند آموکسی سیلین، آزیترومایسین
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد استفراغ
  • داروهای ضد مالاریا
  • داروهای قلب یا فشار خون مانند وارفارین

همچنین داروهایی مانند آملودیپین، فلوتیکازون،آتورواستاتیت، آلبوترول، دولوکستین،آتورواستاتین ،مترونیدازول ، ناپروکسن، امپرازول می توانند با کلاریترومایسین تداخل داشته باشند.

داروهای ذکر شده لیست کاملی از داروهایی که با کلاریترومایسین تداخل دارند نمی باشد . بسیاری از داروها میتوانند با کلاریترومایسین تداخل داشته باشند و نباید در کنار مصرف این دارو استفاده شود.پس در مورد تمام داروهای فعلی و هر دارویی که مصرف ان را شروع یا متوقف کرده اید میبایست با پزشک خود بگویید.

مصرف کلاریترومایسین در بارداری

کلاریترومایسین در گروه C بارداری قرار دارد.کلاریترومایسین میتواند به نوزاد متولد نشده اسیب برساند. پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید به پزشک خود بگویید.

مصرف کلاریترومایسین در شیردهی

کلاریترومایسین به شیر مادر منتقل میشود و باعث مشکلات جدی برای کودک شیرده میشود . پس قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید شاید لازم باشد شیردهی را متوقف کنید.

کلاریترومایسین و تلخی دهان

تلخی دهان و طعم غیر معمول یا ناخوشایند در دهان از عوارض شایع این دارو میباشد، که جای نگرانی نیست زیرا بعد از چند روز از بین می رود و اگر این مشکل بعد از چند روز از بین نرفت میبایتست با پزشک خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.