شفا مگ

کلونازپام: موارد مصرف, نحوه مصرف و عوارض

قرص کلونازپام 1 و 2 میلی گرم، یک داروی آرامبخش قوی از دسته بنزودیازپین می باشد و برای درمان و پیشگیری تشنج و برخی بیماری های عصبی دیگر تجویز میشود

کلونازپام

کلونازپام چیستموارد مصرف | هشدارهای مصرف | نحوه مصرف | مقدار مصرف | منع مصرف | عوارض جانبی | تداخل دارویی | مصرف در بارداری | مصرف در شیردهی | سوالات مرتبط


نام رایج دارو: کلونازپام

نام تجاری دارو: کلونوپین

اشکال دارویی: کلونازپام 1 میلی گرم، قرص کلونازپام 2 میلی گرم

کلونازپام (Clonazepam) یک داروی پرقدرت از خانواده بنزودیازپین ها می باشد که که جهت درمان تشنج، حمله هراس و بیماری های حرکتی تجویز می شود.کلونازپام پس از جذب حدود یک ساعت طول می کشد تا اثر کند و 12 تا 50 ساعت اثر آن در بدن باقی خواهد ماند.

قرص کلونازپام را جهت درمان های کوتاه مدت افسردگی توسط پزشک تجویز می شود و مصرف بیش از تجویز پزشک ممکن است ایجاد وابستگی و عوارض شدید کند.

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو  نسبتا زیاد است و  میزان وابستگی و اعتیاد به دارو نیز نسبتا زیاد است. برای مصرف قرص کلونازپام احتیاج به نسخه پزشک است و این دارو برای استفاده عموم نمی باشد.

کلونازپام چیست؟

کلونازپام یکی از قویترین داروهای بنزودیازپین ها می باشد که برای درمان تشنج، حمله هراس، بیماری های حرکتی و بی خوابی تجویز می شود. این دارو بر روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد.

قرص کلونازپام را پزشکان برای درمان کوتاه مدت تجویز می کند، زیرا مصرف طولانی مدت کلونازپام به شدت اعتیاد آور است و ممکن است عوارض ترک شدیدی داشته باشد. توصیه میشود این دارو را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید و به دیگران نیز معرفی نکنید، زیرا این دارو برای درمان شما تجویز شده است.

افرادی که در حالت هیجان قرار دارند، ممکن است باعث شود دچار حملات وحشت یا تشنج شوند و با مصرف این دارو گابا بیشتری تولید می شود و به فرد کمک می کند تا تشنج و حمله کمتری داشته باشد.

مدت زمان اثربخشی کلونازپام حدود 1 ساعت می باشد و حدود 12 تا 50 ساعت اثربخشی خود را در بدن حفظ می کند و از طریق کلیه ها دفع می شود.

موارد مصرف کلونازپام

کلونازپام به عنوان یک داروی ضد تشنج، برای جلوگیری و درمان بیماری صرع و غش، بکار می رود. ضمنا در درمان تشنج عضلات نیز مؤثر است. اما بیشتر مردم به دلیل خواب آور بودن این قرص از آن استفاده می کنند.

در برخی از تجویز ها پزشکان کلونازپام را به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده می کنند و به این معناست که ممکن است لازم باشد که کلونازپام را با داروهای دیگر مصرف کنید.

هشدارهای مصرف کلونازپام

مصرف کلونازپام ممکن است در برخی افراد خطر افکار خودکشی را افزایش دهد یا باعث اقدام به آسیب زدن به خود کنند، در صورت بدتر شدن افسردگی، افکار خودکشی می بایست سریعا به پزشک معالج مراجعه کنید.

این دارو برای درمان فعلی شما تجویز شده است و هرگز این دارو را با شخص دیگری به ویژه با افرادی که سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد دارند به اشتراک نگذارید.

کلونازپام فقط برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود و بدون توصیه پزشک این دارو را بیش از 9 هفته مصرف نکنید. در صورت استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است نیاز با آزمایش های مکرر پزشکی داشته باشید.

هرگز این دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید زیرا می تواند علائم ناخوشایندی برایتان ایجاد کند. از پزشک برای توقف این دارو کمک بگیرید تا بتوانید با خیال راحت مصرف کلونازپام را متوقف کنید.

نحوه مصرف کلونازپام

  • کلونازپام را با یا بدون غذا می توانید مصرف کنید
  • این دارو را در مواقع توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید
  • قرص کلونازپام را می توانید برش داده یا خرد کنید
  • این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس اطفال و بچه ها نگهداری شود. 

مقدار مصرف کلونازپام

مقدار مصرف قرص کلونازپام با توجه به سن بیمار، شرایط تحت درمان، شرایط پزشکی، شدت وضعیت بیمار و واکنش به دوز اول دارو تجویز می شود.

مقدار دوز های مشخص شده دوز عمومی کلونازپام می باشد و به هیچ وجه جایگزین تجویز پزشک نمیباشد و هرگز مقدار تجویزی پزشک را کم یا زیاد نکنید.

دوز مصرف کلونازپام برای اختلالات وحشت : مقدار مصرف کلونازپام برای بزرگسالان با دوز شروع معمول 0.25 میلی گرم دو بار در روز می باشد که پزشک ممکن است دوز را سه روز بعد به 0.5 میلی گرم افزایش دهد.

مقدار مصرف کلونازپام برای تشنج: مقدار مصرف کلونازپام برای بزرگسالان با شروع دوز معمولی 0.5 میلی گرم سه بار در روز می باشد و پزشک ممکن است دوز را افزایش دهد تا زمانی که تشنج کنترل شود.

منع مصرف کلونازپام

برای ایمن بودن کلونازپام برای شما ، اگر دارای بیماری یا شرایط پزشکی خاصی هستید قبل از تجویز پزشک شرایط را با پزشک خود درمیان بگذارید.

بیماران مبتلا به گلوکوم حاد نیز نباید از این دارو استفاده کنند زیرا کلونازپام می تواند وضعیت فرد بیمار را بدتر کند.

کلونازپام برای افرادی که دارای مشکلات کبدی و کلیوی هستند منع مصرف دارد زیرا ممکن است بدن شما نتواند کلونازپام را به خوبی از بدن پاک کند و باعث ایجاد عوارض شدیدی در بدن شود. این مسئله شما را در معرض خطر بیشتری برای بروز عوارض جانبی کلونازپام می دهد.

برخی افراد ممکن است به کلونازپام یا سایر داروهای دسته بنزودیازپین ها حساسیت داشته باشند، در صورت مصرف کلونازپام ممکن است دچار علائم آلرژیک مانند تنگی نفس، تورم گلو، زبان و لب شوند.

عوارض جانبی کلونازپام

قرص کلونازپام ممکن است برخی عوارض در بیمار شود که یکی از این عوارض خواب آلودگی می باشد. همچنین این دارو باعث کند کردن فعالیت مغز شده و باعث اختلال در تفکر و زمان واکنش می شود.

شایعترین عوارض کلونازپام خواب آلودگی ، مشکل در راه رفتن و هماهنگی، سرگیجه و مشکلات حافظه می باشد و ممکن است این عوارض خفیف باشد و طی چند روز از بین برود. اما اگر عوارض شدید بود و از بین نرفت می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی کلونازپام معمولا نادر است ، اما در صورت بروز عوارض شدید میبایست فوران به پزشک تماس بگیرید. این عوارض شامل خلق و خوی افسرده یا افکار خودکشی و تشنج می باشد.

عوارض معمول این دارو بیشتر بواسطه خاصیت مسکن بودن آن است و از جمله آنها می توان به خواب آلودگی، سرگیجه، فراموشی و ضعف عضلات، اشاره نمود.

ضمنا ترشح بیش از حد بزاق، نیز ممکن است حادث شود. این عوارض اکثرا در چند روز اولیه شروع درمان با دارو، برطرف خواهند شد. نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر دچار امراض و بیماری های زیر می باشید، حتما قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال با کاهش دوز مصرفی دارو ضروری می باشد. مصرف در افراد بالای ۶۰ سال  چون دارو ممکن است موجب خواب آلودگی و  سرگیجه نماید، لذا کلیه رانندگان و افرادیکه کارهای مخاطره آمیز دارند بهتر است هنگا مصرف دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

تداخل دارویی کلونازپام

تداخل دارویی کلونازپام با برخی داروها و گیاهان دارویی ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد که ممکن است اثر داروها را در بدن کاهش یا افزایش دهد.

برای جلوگیری از تداخل دارویی کلونازپام، می بایست قبل از تجویز تمام داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اعلام کنید تا پزشک بتواند با دقت مدیریت کند.

مصرف کلونازپام با برخی از داروها ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد، که ممکن است برخی از این عوارض ها شدید و خطرناک باشد.

مصرف کلونازپام با کلردیازپوکساید ، لورازپام ، تریازولام و میدازولام ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی شدیدی شود و نباید از این داروها با هم استفاده شود.

مصرف کلونازپام با داروهای کدئین دارد می تواند باعث عوارض جانبی خطرناکی شود و فرد را در معرض خطر جدی خواب آلودگی، کند شدن تنفس و حتی مرگ قرار دهد.

مصرف همزمان کلونازپام با داروهای خواب از دسته داروهای باریتورات و غیر بناریت مانند زولپیدم ، آموباریتال، اسزوپلون ممکن است باعث خواب آلودگی شدید شود.به همین خاطر نباید این داروها با هم مصرف شوند.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمیتریپتیلین و نورتریپتیلین با کلونازپام تداخل دارند و می توانند باعث عوارض جانبی مانند خواب آلودگی شدید شوند. همچنین کلونازپام را نباید با داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین همزمان مصرف کرد.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با کلونازپام نمی باشد، در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می کنید، قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما انجام دهد.

مصرف کلونازپام در بارداری

کلونازپام داروی آرامبخش قوی می باشد که در دسته D بارداری قرار دارد و این دارو در دوران بارداری نباید مصرف شود زیرا می تواند به جنین متولد نشده آسیب برساند.

هشدار مهم این است که اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما به پزشک خود بگویید. همچنین اگر در زمان مصرف کلونازپام باردار شدید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید و درباره مصرف این دارو با او مشورت کنید.

مصرف کلونازپام در شیردهی

کلونازپام به شیر مادر منتقل می شود و به کودک شیرده می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.اگر به کودک خود شیرمی دهید با پزشک مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را انجام دهد، شاید لازم باشد شیردهی را متوقف کنید یا روش دیگری را برای درمان انتخاب کند.

سوالات مرتبط با کلونازپام

آیا کلونازپام اعتیاد آور است: کلونازپام یک داروی آرامبخش بسیار قوی از دسته بنزودیازپین ها می باشد و مصرف طولانی مدت آن به شدت اعتیاد آور است. این دارو را برای درمان های کوتاه مدت تجویز می کنند.

مصرف بیش از حد کلونازپام: مصرف بیش از حد کلونازپام می تواند عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشد و ممکن است علائمی مانند خواب آلودگی شدید، گیجی و کما را برای فرد ایجاد کند. هیچ وقت دوز داروی تجویز شده را کمتر یا بیشتر نکنید و هرگونه تغییر در دوز می بایست توسط پزشک انجام گیرد.

کلونازپام مورفین دارد: کلونازپام داروی بدون مورفین است و از دسته داروهای بنزودیازپین ها میباشد که بر روی اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد و باعث آرامبخشی در فرد می شود.

آیا کلونازپام قرص خواب است: قرص کلونازپام یک داروی آرامبخش قوی می باشد که برخی از پزشکان این دارو را به عنوان قرص خواب تجویز می کنند. اما این دارو برای درمان تشنج، افسردگی شدید تجویز می شود که ممکن است این دلایل باعث بی خوابی در فرد شده باشد که با مصرف این دارو می تواند به راحتی بخوابد.

قرص کلونازپام چند روز در بدن میماند: قرص کلونازپام بعد از آخرین دوز مصرفی حدود 12 تا 50 ساعت که حدود 3 روز می باشد در بدن باقی می ماند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.