شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص زولپیدم

زولپیدم (zolpidem) به شکل قرص 5 و 10 میلی گرم یک داروی آرامبخش و خواب آور است که با اثر بر روی ماده شیمیایی مغز برای درمان های کوتاه مدت بی خوابی استفاده می شود. قرص زولپیدم به علت وابستگی شدید و اعتیاد آوری آن برای درمان های کوتاه مدت استفاده می شود.زولپیدم داروی خواب‌آور غیر بنزودیازپین قوی است که به دلیل عوارضی همچون توهم، هذیان و سرخوشی کمتر تجویزمی شود اما در کاهش اضطراب و بیخوابی بسیار مؤثر است.

قرص زولپیدم
  1. زولپیدم چیست
  2. هشدارهای مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی

زولپیدم چیست

قرص زولپیدم (zolpidem) یک داروی آرامبخش و خواب آور است و با اثر بر روی مواد شیمیایی مغز باعث خواب آلودگی می شود.زولپیدم فعالیت گابا را افزایش میدهد. گابا یک ماده شیمیایی در بدن است که باعث خواب آلودگی میشود. افزایش فعالیت آن به شما در خوابیدن کمک میکند.قرص زولپیدم برای درمان بی خوابی استفاده میشود و به شما در خوابیدن کمک میکند.

زولپیدم داروی خواب آور غیر بنزودیازپین قوی است که به دلیل عوارضی همچون توهم، هذیان و سرخوشی کمتر تجویزمی شود اما در کاهش اضطراب و بیخوابی بسیار مؤثر است.

مبتلایان به افسردگی نباید از زولپیدم استفاده کنند ، زیرا افسردگی شما را بدتر می کند.مصرف زولپیدم در مبتلایان به میاستنی گراویس و آپنه خواب ممکن است باعث کاهش و کم عمق شدن تنفس شود و میزان اکسیژن در خون را کاهش دهد.

همچنین مصرف زولپیدم برای بیماران کبدی یا سابقه کبدی به دلیل کاهش پردازش می تواند سطح دارو را در بدن افزایش دهد و عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. در بعضی موارد باعث یک بیماری جدی به نام انسفالوپاتی کبدی میشود. با این شرایط عملکرد ضعیف کبد شما باعث ایجاد مشکلاتی در نحوه عملکرد مغز میشود.

هشدارهای مصرف زولپیدم

برخی از افراد که از زولپیدم استفاده میکنند قادر به انجام فعالیت هایی مانند رانندگی ، غذا خوردن ، راه رفتن نیستند.اگر این اتفاقات مشاهده شد مصرف زولپیدم را متوقف کنید و در مورد درمان دیگری برای اختلال خاب خود با پزشک خود صحبت کنید.

اگر به زولپیدم حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

افراد زیر 18 سال نباید از این دارو استفاده کنند.

اگر بیماری های نظیر افسردگی ، اعتیاد به مواد مخدر ، بیماری ریه یا مشکلات تنفسی ، آپنه خواب ، بیماری کبد یا کلیه دارید نباید از این دارو استفاده کنید و قبل از تجویز بیماری خود را به پزشک بگویید تا بتواند تجویز درستی انجام دهند.

نحوه مصرف قرص زولپیدم

دوز زولپیدم به عوامل مختلفی مانند نوع بیخوابی که برای درمان آن از زولپیدم استفاده میکنید ، سن یا جنسیت و شرایط پزشکی بستگی دارد.

  • حتما دوز مصرفی را که پزشک برای شما تجویز کرده است مصرف کنید.
  • این دارو برای افراد زیر 18 سال نباید استفاده شود.
  • این دارو را باید با معده خالی مصرف کنید.
  • اگر خواب شبانه 7 تا 8 ساعت میباشد آن را مصرف کنید. اگر میخواهید قبل از این زمان از خواب بیدار شوید ممکن است دچار کمبود حافظه شوید و هوشیاری کمی داشته باشید.
  • دوزهای توصیه شده زولپیدم در آقایان و خانم ها یکسان نیست.
  • این دارو برای استفاده در کودکان تایید نمیشود.
  • زولپیدم میتواند باعث اعتیاد شود.
  • زولپیدم برای مصرف کوتاه مدت تجویز میشود. اگر علائم بی خوابی شما بهبود نیافت به پزشک خود بگویید.

مقدار مصرف قرص زولپیدم

  • شروع دوز مصرف 5 میلی گرم برای خانم ها و 5 میلی گرم یا 10 میلی گرم برای آقایان ، و قبل از خواب مصرف میشود.
  • حداکثر دوز مصرف : 10 میلی گرم یک بار در روز قبل از خواب

عوارض جانبی قرص زولپیدم

زولپیدم میتواند عوارض خفیف یا جدی را ایجاد کند. لیست زیر شامل برخی از عوارض کلیدی است که ممکن است هنگام مصرف زولپیدم رخ دهد. این لیست شامل همه عوارض احتمالی نیست.

عوارض جانبی شایع زولپیدم سردرد ، مشکل در تنفس ، خواب آلودگی،سرگیجه،اسهال،خشکی دهان،تپش قلب،درد عضلانی و پرخاشگری میباشد.اگر این اثرات خفیف باشد ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدیدتر شد باید به پزشک خود مراجعه کنید

تداخل دارویی با زولپیدم

قرص زولپیدم میتواند با چندین دارو تداخل داشته باشد. به این معنی است که برخی از داروها میتوانند در چگونگی عملکرد یک دارو اختلال ایجاد کنند و یا بعضی داروها عوارض جانبی را افزایش میدهد. داروهایی که تاثیر زولپیدم را کمتر میکند عبارتند از ریفابوتین،ریفاپنتین،کاربامازپین،فنوباربیتال،فنیتوئین.

لیستی از داروهایی که میتواند با زولپیدم تداخل داشته باشد عبارتند از ایمی پرامین،کلرپرومازین،کلاریترومایسین، اریترومایسین، کتوکونازول، ایتراکونازول، وریکونازول، ریتوناویر و آتازاناویر، کاریزوپودول، سیکلوبنزاپرین، سیتریزین، دیفن هیدرامین.

مصرف زولپیدم در دوران بارداری

قرص زولپیدم در دسته C بارداری قرار دارد.هنوز مطالعات کافی انجام نشده است که بتواند تاثیر این دارو را بر روی جنین را معلوم کند.ر دوران بارداری از مصرف این دارو را خودداری کنید.در صورتی که باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زولپیدم در دوران شیردهی

زولپیدم ممکن است وارد شیر مادر شود. پس نباید در دوران شیردهی از زولپیدم استفاده کنید یا در صورت مصرف باید شیر دهی را متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.