شفا مگ

قرص تمازپام: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص تمازپام یک داروی خواب آور است و برای درمان کوتاه مدت 2 هفته ای بی خوابی و اختلالات خواب تجویز میشود، سرگیجه و خواب آلودگی از عوارض این دارو است.

قرص تمازپام

تمازپام چیست | نحوه مصرفعوارض مصرفتداخلات داروییهشدار زمان مصرفمصرف در بارداری | مصرف در دوران شیردهی


تمازپام یک داروی خواب آور است که جهت درمان بی خوابی و اختلال در خواب مورد استفاده قرار می گیرد و این دارو در دسته بنزودیازپین ها قرار دارد و می توان برای درمان حداکثر 2 هفته ای از آن استفاده کرد.

داروهای گروه بنزودیازپین اصولا برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود و مصرف طولانی مدت این داروها باعث اعتیاد به این داروها می شوند و عوارض ترک را به همراه دارد. تمازپام نیز از گروه بنزودیازپین می باشد که برای درمان کوتاه مدت پزشکان تجویز می کنند. یادآور شویم که این دارو حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود تا عوارض جانبی شدیدی به همراه نداشته باشد.

زنان باردار نباید از تمازپام استفاده کنند و این دارو در گروه X بارداری قرار دارد، مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است باعث عوارض جانبی برای جنین متولد نشده داشته باشد.

تمازپام چیست؟

تمازپام یکی از داروهایی است که برای درمان بی خوابی تجویز می شود.تمازپام در بیشتر موارد به عنوان یک داروی ترکیبی استفاده می شود.به این معنی که به همراه این دارو یک داروی دیگر نیز تجویز می شود.

تمازپام (Temazepam) یک دارویی از دسته داروهای بنزودیازپین میباشد که برای درمان بی خوابی (مشکلات خواب ) مصرف میشود. تمازپام ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی باشد. و لازم باشد آن را با داروهای دیگری مصرف کنید.

استفاده از این دارو معمولا محدود به دوره های درمانی کوتاه مدت 1 تا 2 هفته یا کمتر میباشد و اگر درمان بی خوابی شما برای مدت زمان طولانی تری ادامه داشت با پزشک خود مشورت کنید.

قرص تمازپام با افزایش عملکرد ماده ای در بدن شما بنام گابا آمینوبوتیریک اسید (GABA) کار می کند. گابا سیگنالهایی را از طریق سیستم عصبی ارسال میکند که میتواند باعث بهبودی در خواب شود. هنگامی که تمازپام مصرف میکنید اثرات گابا در بدن افزایش میابد.

قبل از مصرف باید بدانید که تمازپام در گروه بنزودیازپین ها قرار دارد و اگر به هر یک از داروهای این گروه حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید. این دارو نیز برای کسانی که مشکلات تنفسی، آسم و بیماری های ریوی ضرر دارد و نباید از آن استفاده کنند.بهترین حالت ممکن این است که قبل از تجویز این دارو توسط پزشک تمام سوابق پزشکی خود را با پزشک در میان بگذارید تا بپزشک بهترین تجویز را بکند.

نحوه مصرف تمازپام

مصرف تمازپام بر اساس سن ، وضعیت بیماری و شرایط پزشکی بستگی دارد.این دارو را نباید در مقدار بالا مصرف کنید زیرا خطر خواب آلودگی شدید را  افزایش می دهد.اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کردید می تواند باعث علائم ترک مصرف دارو داشته باشد.

تمازپام را زمانی مصرف کنید که حداقل بتوانید بین 7 تا 8 ساعت بتوانید خواب کامل شبانه داشته باشید.این دارو را نیز باید قبل از خواب مصرف کنید.

مقدار دوز های تمازپام را می بایست قبل از خواب مصرف کرد و نکته مهم این است که این دارو را باید زمانی که بین 7 تا 8 ساعت می توانید بخوابید مصرف کنید.

مقدار  برای شروع اولیه 15 میلی گرم در روز است که درست قبل از خواب مصرف میشود.مقدار مصرف شما ممکن است بین 7.5 میلی گرم و 30 میلی گرم باشد

عوارض مصرف تمازپام

تمازپام نیز مانند دیگر داروها می تواند در بعضی از افراد باعث عوارضی می شود که بیشتر این عوارض بعد از چند روز از بین می رود، ولی اگر علائم شدید باشد می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.

از عوارض شایع تمازپام خواب آلودگی ، سردرد، خستگی ، عصبی بودن، سرگیجه و حالت تهوع می باشد. همچنین تمازپام می تواند عوارض جدی تری را بوجود بیاورد. در بعضی موارد افراد کاملا ناآگاه می شوند به طوری که صحبت کردن، غذا خوردن و خوابیدن را فراموش می کنند.همچنین باعث می شود در بعضی موارد افکار و رفتار های غیر طبیعی صورت می گیرد که شامل:

  • گیجی
  • تحریک
  • توهم
  • افسردگی شدید
  • اقدام به خودکشی
  • اضطراب
  • واکنش آلرژیک شدید
  • تورم زبان با گلو
  • نفس کشیدن
  • حالت تهوع
  • استفراغ

تداخلات دارویی با تمازپام

تمازپام با بعضی از دارو ها می تواند تداخل داشته باشد. به این معنی است که اگر تمازپام را با بعضی از داروها مصرف شود می تواند باعث کاهش اثر دارو شود یا عوارض جدی تری را بوجود آورد.برای جلوگیری از تداخل حتما قرص هایی را که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.مصرف داروی تمازپام با داروهای خاص خطر ابتلا به عوارض مانند خواب آلودگی را افزایش میدهد نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • فنوتیازین ها : کلرپرومازین ، فلوفنازین ، پرومتازین و تیوریدازین
  • باربیتورات ها: آموباربیتال، بوتاباربیتال و پنتوباربیتال
  • داروهای آرام بخش یا خواب آور: مانند زالپلون و زولپیدم
  • ضد اضطراب: آلپرازولام ، کلونازپام ، لورازپام ، میدازولام و تریازولام
  • آنتی هیستامین های آرام بخش: کلورفنیرامین ، دیمن هیدرینات ، دیفن هیدرامین
  • داروهای ضد افسردگی: فلووکسامین ، فلوکستین و نفازودون
  • مسکن های غیر مخدری: کدئین ، دی هیدروکودین، متادون ، مورفین ، اکسی کدون ، اکسی مورفین و ترامادول

مصرف داروی تمازپام با داروهای خاص ، شما را در معرض خطر جدی خواب آلودگی ، کند شدن تنفس قرار میدهد. این داروها شامل:
مورفین ، اکسی کدون و کدئین

هشدار زمان مصرف تمازپام

تمازپام میتواند باعث افکار و رفتارهای غیر طبیعی شود. مصرف این دارو در برخی از افراد باعث میشود که بطور ناخواسته غذا بخورند ، رانندگی کنند. در صورت بروز هر یک از این علائم میبایست سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

این دارو میتواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند.اگر در صورت زبان یا گلو تورم ایجاد شدو یا در تنفس مشکل داشتید سریعا به اورژانس مراجعه کنید. یک واکنش شدید الرژیک میتواند باعث مرگ شود.

هشدار شدید خواب آلودگی: حتی اگر طبق تجویز پزشک تمازپام را مصرف کنید ، ممکن است روز بعد همچنان خواب آلودگی و اختلال شدید داشته باشید. تا زمانی که احساس بیدار شدن کامل نکرده اید نباید رانندگی کنید و یا فعالیت های دیگری را که باید برای آن هوشیاری داشته باشید.

هشدار قطع مصرف تمازپام:اگر به طور ناگهانی مصرف تمازپام را قطع کردید ، ممکن است علائم ترک مصرف دارو را داشته باشد. علائم قطع مصرف میتواند جدی باشد و شامل تشنج ، لرزش ، گرفتگی معده و ماهیچه باشد. قبل از قطع مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

هشدار برای مبتلایان به افسردگی:اگر به شما افسردگی دارید ، ممکن است در هنگام مصرف این دارو در معرض خطر افزایش افسردگی و افکار خودکشی قرار داشته باشید.

مصرف تمازپام در بارداری

از تمازپام نباید در دوران بارداری استفاده شود. این دارو میتواند باعث علائم خطرناکی در نوزاد شود.

مصرف تمازپام در دوران شیردهی

مشخص نیست که تمازپام به شیر مادر منتقل میشود یا خیر. اگر به کودک خود شیر میدهید با پزشک مشورت کنید. ممکن است لازم باشد که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.