شفا مگ

درمان فوری آفت دهان با جوش شیرین و روش استفاده

آفت دهان یکی از شایع ترین زخم های دهان هستند که کوچک و کم عمق بوده و در داخل دهان ایجاد می شوند.آفت ایجاد سوزش می کند و می تواند پیشرفت کند و باعث درد در داخل دهان شود. جوش شیرین یک درمان خانگی موثر برای کاهش درد و تسریع در روند بهبود می باشد و به عنوان یک درمان خانگی موثر شناخته می شود. در ادامه به روش تهیه جوش شیرین برای آفت دهان می پردازیم.

درمان فوری آفت دهان با جوش شیرین

روش استفاده جوش شیرین برای آفت دهان

علت دقیق آفت دهان ناشناخته است، اما ممکن است محرک هایی شامل استرس و آسیب های جزئی در دهان از دلایل آن باشند. علاوه بر این برخی از غذا ها مانند میوه ها ، سبزیجات و برخی داروها باعث تحریک آفت ها یا بدرتر شدن زخم ها شوند. اگر بتوانید محرک ها را کنترل کنید می توانید به خوبی در کاهش درد و بهبود سریع آفت کمک کنید.

بی کربنات سدیم، که معمولاً به عنوان جوش شیرین شناخته می شود، به خنثی کردن اسید موجود در دهان پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی های اسیدی کمک می کند.جوش شیرین یکی از ماده هایی است که می تواند به کاهش درد و سوزش، همچنین بهبود روند آفت دهانی کمک زیادی کند.

خمیر جوش شیرین: برای بهرمندی از خواص جوش شیرین برای درمان آفت دهان می بایست خمیر جوش شیرین تهیه کنید. برای تهیه خمیر ، جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا غلیظ شود و به شکل خمیر در آید. سپس خمیر را روی آفت دهانی خود قرار دهید. این کار را هر چند وقت یکبار که احساس درد کردید تکرار کنید.

دهانشویه جوش شیرین: یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف فنجان آب حل کنید و به مدت 15 تا 30 ثانیه آن را در دهان خود بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید. این کار را در صورت نیاز می تواند هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

اگر جوش شیرین را قورت دادید آسیبی ایجاد نمی کند، اما سعی کنید از این کار خودداری کنید.

بهبود آفت دهان با جوش شیرین چقدر طول می کشد

آفت ها معمولا حود یک تا دو هفته خود به خود بهبود می یابند، اما درمان خانگی با جوش شیرین ممکن است به بهبود علائم و تسریع در روند بهبود آن کمک زیادی کند و باعث کاهش التهاب و باکتری ها در دهان شود.

آیا جوش شیرین برای آفت دهان بهتر است یا نمک

استفاده از نمک روی برای آفت دهان نه تنها آن را درمان نمی کند بلکه ممکن است باعث درد نیز شود. بجای نمک از خمیر جوش شیرین استفاده کنید.

آنچه باید درباره آفت دهان بدانید

آفت دهان ضایعه کوچک و کم عمقی است که روی بافت نرم دهان ایجاد می شود و بر خلاف تبخال مسری نیست، اما معمولا دردناک و باعث ایجاد مشکل در خوردن و صحبت کردن می شود. آفت دهان معمولا یک یا دو هفته خود به خود از بین می رود

علائم شایع افت دهان شامل شکل بضی یا گرد، مرکزیت سفید یا زرد و حاشیه قرمز می باشد و معمولا داخل گونه ها یا داخل لب تشکیل می شود. در برخی موارد ممکن است قبل از ظاهر شدن واقعی زخم احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش شوید.

علت اصلی افت دهان ناشناخته است اما برخی محرک های احتمالی وجود دارد که می تواند باعث آفت دهان شود که عبارتند از:

  • آسیب جزئی در دهان در اثر حوادث، گاز گرفتگی
  • خمیر دندان حاوی سدیم لوریل سولفات
  • حساسیت های غذایی
  • پاسخ آلرژیک به باکتری های خاص در دهان
  • هلیکوباتر پیلوری
  • تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی
  • استرس

بیشتر بخوانید : علت آفت مکرر دهان در بزرگسالان

برخی بیماری ها نیز می توانند عاملی برای ایجاد آفت دهان باشند که شامل:

  • بیماری سلیاک
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری بهجت
  • مشکل در سیستم ایمنی بدن
  • ایدز

سایر درمان ها خانگی درمان سریع آفت دهان

عسل

برخی از مطالعات نشان داده اند که عسل طبیعی دارای خواص درمانی برای آفت است.البته توجه داشته باشید که حتما از عسل طبیعی استفاده شود. استفاده از عسل روی زخم چند بار در روز می تواند به بهبود سریع درد و زخم و قرمزی کمک کند.همچنین می توانید با مخلوط کردن عسل در دمنوش بابونه و نوشیدن آن 2 بار در روز نیز به عنوان یک درمان آفت استفاده کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که می تواند به مبارزه با برخی از باکتری های مضر در بدن کمک کند. مقداری روغن نارگیل را روی آفت دهان خود بمالید. این کار به کاهش باکتری های دهان کمک کرده و در بهبود سریع آفت کمک می کند.

شستشوی دهان با سرکه سیب

یکی دیگر از مواد آنتی باکتریال خانگی سرکه سیب ارگانیک است و می تواند به بهبود زخم و شستشوی آن کمک زیادی کند.
برای این کار یک قاشق چایخوری سرکه را با یک فنجان آب مخلوط کرده و به مدت یک دقیقه آن را قرقره کنید. سپس آن را بیرون بریزید و دهان خود را کاملا بشویید.

نکته مهم: شستشوی دهان با سرکه سیب می تواند باعث گزش شود. اگر این کار باعث درد شد، می توانید راح دیگری امتحان کنید. علاوه بر این سرکه بسیار اسیدی است و می تواند به مینای دندان آسیب برساند، بنابراین بهتر است فقط یک بار در روز از آن استفاده کنید.

چه زمانی برای آفت دهان به پزشک مراجعه کنم

ممکن است درمان خانگی برای بهبود زخم های آفت دهانی نتیجه بخش نباشد و باید با درمان های دارویی آن را درمان کنید. در صورت داشتن موارد زیر بهتر است به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید.

  • اگر آفت دهان بیش از 14 روز طول کشید
  • اگر زخم دهان بدتر شد
  • اگر آفت دهان بزرگتر شد
  • آفت دهان مکرر
  • درد شدید که قابل کنترل نیست
  • زخم روی لب
  • تب
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.