شفا مگ

علت آفت مکرر دهان در بزرگسالان

برخی بزرگسالان دچار آفت مکرر دهان می شوند و عده ای هرگز دچار آفت دهان نمی شوند که علت آن می تواند ضعف سیستم ایمنی، استرس و حساسیت به غذای خاص باشد.این علت ها می تواند از عوامل مهم در ابتلا به آفت دهانی مکرر باشند. افرادی که مکرر دچار آفت دهان می شوند باید به طور قیق زمان بروز و همه عوامل را بررسی کنند.این کار می تواند کمک کند دریابند که علت بروز زخم و آفت دهانی به چه علت می باشد و برای درمان آن اقدام کنند. در ادامه به علت، عوامل و روش های درمان آفت دهان می پردازیم.

علت آفت مکرر دهان در بزرگسالان
  1. آفت دهان چیست
  2. علت آفت دهان در بزرگسالان
  3. پیشگیری از آفت مکرر دهان
  4. درمان خانگی موثر برای آفت دهان

آفت دهان چیست

آفت دهان یک سری زخم های گرد یا بیضی است که یک ناحیه قرمز آن را احاطه کرده است. زخم های دهانی معمولا خاکستری یا زرد رنگ می باشد و با توجه به نوع آن اندازه متفاوتی دارد. قطر این زخم ها می تواند بین چند میلی متر تا یک سانتی متر باشد.

آفت به طور معمول در قسمت داخلی لب و داخل مخاط دهان ، سقف دهان و پایین لثه ظاهر می شوند و علائم شایع آن درد، قرمزی و زخم است. مرکز زخم ها سفید یا زرد بوده و زمانی که رو به بهبودی می روند طوسی رنگ می شوند.به طور معمول درد آفت 7 تا 10 روز از بین می رود و حدود 3 هفته طول می کشد تا آفت دهان به طور کامل بهبود یابد.

علت آفت دهان در بزرگسالان

بعضی از بزرگسالان ممکن است به طور مداوم دچار آفت دهانی شوند و این موضوع باید حتما بررسی شود تا علت اصلی آن مشخص شود. فاکتورهایی وجود دارد که باعث افت دهان مکرر می شود که مهمترین آنها ضعف سیستم ایمنی، استرس و یا حساسیت به برخی غذا های خاص می باشد.

در برخی موارد آفت دهان ممکن است به علت برخی عفونت های ویروسی و یا شرایط طولانی مدت مانند بیماری کرون، کمبود ویتامین یا تغییرات هورمونی باشد. برای مشخص شدن این موضوع که چه علتی باعث آفت دهان مکرر می شود بهتر است زمان بروز آفت در دهان و همه عوامل ممکن در آفت دهان را به دقت بررسی کرده و آنها را یادداشت کنید.
کمبود ویتامین B12 و آهن یکی از مهمترین علت های آفت دهان می باشند و برای اینکه بتوانید از شر آفت دهان خلاص شوید باید مواد غذایی حاوی این ویتامین ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

همچنین کمبود روی در بدن یکی از مواردهایی است که ممکن است با آفت مکرر مرتبط باشد.

ابتلا به بیماری کم خونی و همچنین تغییرات هورمونی در زنان از عوامل تحریک کننده آفت دهانی می باشد. تغییرات هورمونی در بروز آفت دهان می تواند موثر باشد.

به طور کلی عوامل موثر در ایجاد آفت مکرر دهان شامل:

  • استرس و تنش های عصبی
  • بیماری های گوارشی ماند سلیاک و کرون
  • ویروس هرپس و ویروس آبله مرغان یا زونا
  • کمبود مواد مغذی مانند آهن، ویتامین ب 12 و اسید فولیک
  • کمبود ویتامین D
  • دندان مصنوعی و پروتز های دهانی
  • مصرف برخی مواد غذایی حساسیت زا

اگر به طور مکرر دچار آفت دهانی می شوید سعی کنید مواد غذایی مانند شکلات، قهوه، مرکبات، آجیل، گوجه فرنگی، پنیر و یا مواد غذایی دیگری که زیاد مصرف می کنید را بررسی کنید. شاید مواد غذایی علت ایجاد آفت دهانی می شود.

پیشگیری از آفت مکرر دهان

برای اینکه دچار آفت دهانی نشوید بهتر است از خوردن غذاهای اسیدی، تند، شور و غذاهایی که باعث تحریک حلق و زبان می شود اجتناب کنید.

اگر پس از بررسی مشخص شد که علت آفت دهان شما استرس است سعی کنید با یک مشاور مشورت کنید تا راهکارهایی را برای کنترل استرس برای شما تجویز کند.

در برخی موارد می تواند کمبود ویتامین علت آفت مکرر دهان شود که بهتر است پس از بررسی کمبود ویتامین توسط پزشک ، رژیم غذایی مناسب و مکمل های دارویی برای شما تجویز شود.

درمان خانگی موثر برای آفت دهان

مصرف ماست

مصرف ماست حاوی پروبیوتیک باعث می شود فقط باکتری های مفید در دهان بانند این عامل می تواند زخم حاصل از آفت بهبود یابد و همچنین باعث خنک شدن دهان گردد. زمانی که دچار آفت دهان می شوید خوردن ماست می تواند به کاهش درد نیز کمک کند.

مصرف ویتامین ها

مصرف مکمل ها و ویتامین های گروه B می تواند کمک کند تا آفت بهبود یابد و همچنین مصرف ویتامین b12 با توجه به تجویز پزشک و مدت مصرف آن می تواند از بروز آفت مکرر دهان جلوگیری کند. همچنین ویتامین هایی از جمله ویتامین B6، B1، B2 نیز می تواند به پیشگیری از آفت کمک زیادی کند، زیرا کمبود این ویتامین ها نیز می تواند باعث بروز آفت دهان شود. همچنین کمبود زینک در بدن نیز می تواند یکی از عامل های بروز آفت دهان باشد.

دهانشویه شیرین بیان

شیرین بیان یک داروی گیاهی ضد باکتری و ضد ویروس است که می تواند به درمان آفت دهان کمک زیادی کند.اگر دچار آفت دهانی شدید می توانید مقداری شیرین بیان را در آب گرم مخلوط کنید و بگذارید کمی خنک شود. سپس این مخلوط را به عنوان دهانشویه استفاده کنید. این یکی از روش های موثر برای درمان آفت دهان می باشد.

دهانشویه سرکه سیب

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کنید و این محلول را روزی چند بار به عنوان دهانشویه غرغره کنید. این محلول به دلیل دارا بودن اسید استیک باعث می شود باکتری ها در دهان از بین بروند و مانند یک آنتی بیوتیک عمل کند.

دهانشویه جوش شیرین

مواد غذایی حاوی اسید را زمانی که مصرف می کنید می تواند علائم آفت شما را تشدید کند. برای کاهش علائم می توانید از محلول جوش شیرین که خاصیت قلیایی دارد به عنوان دهانشویه در دهان غرغره کنید تا باعث کاهش علائم شود.

دهانشویه مریم گلی

یکی دیگر از درمان های خانگی دهانشویه مریم گلی است، زیرا مریم گلی خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد و با غرغره کردن آن در دهان می توانید التهاب را کاهش دهید و به درمان آفت کمک کنید. برای این کار مقداری مریم گلی را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید 15 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کنید و بگذارید خنک شود و روزی چند بار در دهان غرغره کنید.

محلول آب و نمک

یکی از روش های خانگی که از قدیم برای درمان آفت استفاده می شده است محلول آب و نمک است. محلول آب و نمک را تهیه کنید و به مدت چند ثانیه آن را در دهان غرغره کنید.

دهانشویه آب گشنیز

برای درمان آفت می توانید از گشنیز کمک بگیرید. مقداری برگ گشنیز را در مقداری آب بریزید و بگذارید بجوشد. سپس آن را از صافی رد کنید و اجازه دهید تا خنک شود و روزی چند بار آن را غرغره کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.