شفا مگ

چه چیزهایی اسید اوریک را پایین می آورد

اگر دچار اسید اوریک بالا شده اید، می توانید با تغییر سبک زندگی و برخی درمان های خانگی و مصرف چیزهایی مانند میوه و برخی مواد غذایی اسید اوریک خون خود را کنترل کنید.بسیاری از افراد به دلیل بالا بودن اسید اوریک در بدن خود دچار مشکلات سلامتی هستند که نقرس می تواند یکی از شایعترین مشکلات آنها باشد.در ادامه به برخی از چیز هایی که به پایین آوردن اسید اوریک کمک می کند می پردازیم.

چه چیزهایی اسید اوریک را پایین می آورد
  1. اسید اوریک چیست
  2. عوامل افزایش دهنده اسید اوریک
  3. چیزهایی که اسید اوریک را پایین می آورد
  4. تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی

اسید اوریک چیست

اسید اوریک یک ماده شیمیایی است که زمانی ماده به نام پورین در بدن تجزیه می شود ، اسید اوریک ساخته می شود. بیشتر اسید اوریک در خون حل می شود و پس از آن از طریق ادرار دفع خواهد شد، اما در برخی موارد بدن ممکن است اسید اوریک اضافی تولید کند و یا نتواند به طور کافی آن را دفع کند.

دفع نشدن کامل اسید اوریک از بدن می تواند باعث افزایش اسید اوریک در خون شده و اسید اوریک خون را بالا ببرد. امروزه با توجه به سبک زندگی جدید اسید اوریک بالا بسیار شایع است، که البته قابل درمان است.

عوامل افزایش دهنده اسید اوریک

اگر دچار اسید اوریک بالا شده اید، قبل از هر چیز بهتر است بدانید چه عواملی باعث شده است اسید اوریک شما بالا رفته است تا بتوانید سطح اسید اوریک را همیشه کنترل کنید. برخی از این عوامل شامل:

  • مواد غذایی سرشار از پورین مانند بادام زمینی
  • مصرف زیاد الکل
  • تیروئید کم کار
  • عملکرد ناکافی کلیه
  • ژنتیک
  • چاقی
  • یائسگی در زنان
  • برخی بیماری های خاص

سطح اسید اوریک ممکن است به دلیل ورزش کردن، رژیم غذایی نادرست و یا روزه داروی به طور موقت افزایش یابد که این موضوع در مردا ن بیشتر از زنان رخ مید هد.

بیشتر بخوانید: درمان نقرس با زردچوبه

چیزهایی که اسید اوریک را پایین می آورد

ابتدا قبل از درمان و کاهش اسید اوریک با داروهای گیاهی و درمان خانگی بهتر است برای تشخیص علت و درمان به پزشک مراجعه کنید و به همراه توصیه های پزشکی درمان خانگی را در کنار درمان پزشکی استفاده کنید.

میوه های پایین آورنده اسید اوریک

برخی میوه ها مانند آلبالو، گیلاس، زغال اخته و توت فرنگی می توانند به پایین آوردن اسید اوریک کمک کند. از بین همه اینها گیلاس تاثیر بسیار خوبی بر روی کاهش اسید اوریک دارد.گیلاس حاوی مواد شیمیایی منحصر به فردی است که می تواند به پایین آوردن اسید اوریک کمک کند.
گیلاس سرشار از ویتامین سی است و همچنین حاوی پروآنتوسیانیدین ها، بیوفلاونوئید ها و آنتوسیانین ها می باشد که باعث می شوند این میوه را یک داروی مفید برای کاهش غلظت اسید اوریک در خون و جلوگیری از تجمع آن در مفاصل تبدیل کند. آب گیلاس قرمز برای دفع اسید اوریک بسیار مفید است.سعی کنید برای مدت چند هفته روزانه حدود یک نفجان گیلاس مصرف کنید

سرکه سیب برای کاهش اسید اوریک

سرکه سیب فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و یک درمان طبیعی برای تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله درد آرتریت، احتقان بینی، رفلاکس اسید، مشکلات گوارشی است.سرکه سیب به پاکسازی و سم زدایی بدن کمک می کند و می تواند اسید اوریک و سایر مواد زائد را از بدن دفع کند.

سرکه سیب سرشار از چندین ماده مغذی پتاسیم، آهن، کلسیم و اسید آمینه است. پتاسیم برای دفع سموم از خون بسیار مفید است، آهن، کلسیم و اسیدهای آمینه نیز تجمع سموم را کاهش می دهند و به عنوان آنتی بیوتیک نیز عمل می کنند. اسید مالیک موجود در سرکه سیب به تجزیه و از بین بردن اسید اوریک کمک می کنند.سرکه سیب همچنین در بازیابی و حفظ تعادل اسید قلیایی در بدن نقش دارد.

هشدار مهم : مصرف سرکه سیب خود را محدود کنید، زیرا مصرف بیش از حد این ماده ممکن است سطح پتاسیم را در بدن کاهش دهد. همچنین افرادی که مشکلات قلبی دارند حتما باید با پزشک مشورت کنند.

برای تهیه معجون سرکه سیب، 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کرده و سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید. این معجون را 2 بار در روز بنوشید.توجه داشته باشید که حتما سرکه سیب را در آب حل کرده و میل کنید. مقدار سرکه سیب را یک باره بیشتر نکنید زیرا می تواند باعث عوارض جانبی شود.

آبلیمو برای کاهش اسید اوریک

اغلب افراد تصور می کنند که آب لیمو در نهایت بدن را اسیدی تر می کند.اما ابلیمو در بدن می تواند اثر قلیایی ایجاد کند و در خنثی کردن اسید اوریک مفید باشد. آبلیمو به تولید شیره های گوارشی کمک می کند. محتوی آبلیمو نقش مهمی در کاهش سطح اسیدیته در بدن شما را دارد. علاوه بر این آب لیمو به طور موثر تولید کربنات کلسیم را تحریک می کند که این برای خنثی کردن اسید اوریک مفید است.

یک عدد لیموی تازه را در یک لیوان آب ولرم بفشارید و خوب آن را مخلوط کنید و سپس آب لیمو را بنوشید. این کار را یک بار در روز انجام دهید. این نوشیدنی را می توانید صبح ناشتا یا عصر مصرف کنید. این درمان را تا رسیدن به نتایج دلخواه خود ادامه دهید.

دمنوش دانه کرفس

دانه های کرفس فواید زیادی برای سلامتی دارند و همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ادرار آور هستند و می توانند به مقابله با بیماری های مختلف مانند نقرس، آرتریت، درد عضلانی و درد مفاصل کمک کنند. آنها کلیه ها را تحریک می کنند و به قلیایی شدن خون نیز کمک کرده و اسید اوریک اضافی را از بدن خارج می کنند.

هشدار مهم: توجه داشته باشید که برای مصرف دانه کرفس حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما مفید است.

برای تهیه دمنوش دانه کرفس یک قاشق دانه کرفس را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید حدود 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را بنوشید. این دمنوش را می توانید روزی 1 الی 2 بار مصرف کنید.

جوش شیرین برای کاهش اسید اوریک

جوش شیرین با متعادل کردن سطح اسید ، قلیایی شما به کاهش اسید اوریک کمک می کند. این باعث می شود اسید اوریک موجود در بدن شما به راحتی توسط کلیه ها دفع شود.

هشدار مهم:  افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید از مصرف جوش شیرین برای کنترل سطح اسید اوریک خودداری کنند.اگر دارویی مصرف می کنید، حتما باید قبل از مصرف جوش شیرین حتما باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا بسیاری از داروها با جوش شیرین تداخل دارند و می تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

برای مصرف جوش شیرین یک سوم قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را خوب هم بزنید تا محلول در آب شود و آن را بنوشید. استفاده از این روش را یک هفته ادامه دهید.

آب سبزه گندم

سبزه گندم، اگر چه بخشی از خانواده گندم است، اما حاوی گلوتن گندم نیست. در واقع سرشار از خواص درمانی است و حاوی مواد معدنی، ویتامین ها، اسید های آمینه و سایر مواد مغذی مهم است. علاوه بر این تمام مواد مغذی موجود در سبزه گندم آماده جذب فوری در جریان خون است. این ماده همچنین دارای خواص ضد باکتری آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

علف گندم می تواند برای بازگرداندن قلیایی بودن خون مفید باشد. سطح بالای فیتوکمیکال ها، کلروفیل و ویتامین سی موجود در آن باعث سم زدایی قوی بدن می شود که این برای کاهش اسید اوریک بسیار مهم است.

برای تهیه آب سبزه گندم 1 قاشق چایخوری پودر سبزه گندم را در یک لیوان اب بریزید و آن را مخلوط کنید و روزانه یک لیوان آن را بنوشید. همچنین می توانید برای بهبود در خواص و طعم آن یک لیمو تازه را در آن بفشارید.

تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم و مغذی توانایی بدن برای بهبودی از بیماری ها، کمبودها و عدم تعادل را تسریع می بخشد. کنترل رژیم غذایی بخش مهمی از کاهش و حفظ سطح اسید اوریک است.

سعی کنید غذاهای حاوی فیبر را در برنامه غذایی خود قرار دهید. میوه ها و سبزیجات مانند گلابی، توت فرنگی ، سیب ، سیب زمینی، غلات، جو دوسر می توانند به کاهش سطح اسید اوریک به خوبی عمل کنند.

روزانه مقدار زیادی آب و مایعات سالم بنوشید. این می تواند به رقیق شدن اسید اوریک کمک کند و کلیه ها را تحریک برای دفع کنند. همچنین از غذاهایی با چربی بالا و همچنین مصرف شکر فرآوری شده دوری کنید.

در رژیم غذایی خود زردچوبه، آناناس، جعفری، انگور و دانه کتان را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این مواد غذایی به کاهش درد و سفتی ناشی از افزایش سطح اسید اوریک کمک می کنند.

از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و کیک باید اجتناب کنید و اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما دارای پروتئین کم و غنی از کربوهیدرات های پیچیده است. شیر کم چرب، شیر بدون چربی و سایر محصولات لبنی با کاهش باز جذب اسید اوریک، عملکرد کلیه ها را تقویت می کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.