شفا مگ

درمان نقرس با زردچوبه

زردچوبه یک درمان موثر گیاهی و خانگی برای نقرس است که با مواد شیمیایی موجود در این ادویه می تواند باعث کاهش درد مفاصل، ورم، سختی، سفتی و قرمزی شود.

درمان نقرس

زردچوبه یکی از ادویه های پرخاصیت برای بدن می باشد که می تواند به عنوان یک داروی خانگی نقرس استفاده می شود. این ادویه می تواند برای شرایط التهابی نقرس نیز مورد استفاده قرار گیرد. برخی شواهد نشان می دهد که زردچوبه دارای خواص ضد التهابی برای بیماری نقرس می باشد. در ادامه با بررسی زردچوبه و درمان التهاب نقرس با زردچوبه می پردازیم.

نقرس یک آرتروز التهابی است که بدن اسید اوریک اضافی تولید می کند و باعث التهاب می شود. حدود دو سوم اسید اوریک موجود در خون به طور طبیعی توسط بدن شما ساخته می شود و بقیه زمانی ساخته می شود که بدن شما موادی به نام پورین را تجزیه کند، که در بسیاری از غذاها از جمله غذاهای دریایی و گوشت قرمز وجود دارد.

به طور طبیعی کلیه ها اسید اوریک را دفع می کنند، اما اگر آنها به درستی دفع نشوند، اسید اوریک تجمع یافته و کریستال هایی را در مفاصل شما ایجاد می کند و باعث حملات نقرس می شوند.

نقرس باعث درد شدید در مفاصل می شود و معمولا در یک زمان به یک مفصل مبتلا می شود، که معمولا روی انگشت شست پا ایجاد می شود. در این زمان ممکن است سفتی، سختی، ورم، گرما و قرمزی را تجربه کنید که از علائم نقرس می باشد و می توانید با درمان های خانگی نقرس علائم را تسکین دهید.

نکات مهم قبل از مصرف زردچوبه برای نقرس

زردچوبه معمولا در زمان خوردن یا استفاده موضعی بی خطر است، اما خطرات احتمالی و عوارض مصرف مکمل های زردچوبه وجود دارد که در صورت داشتن موارد زیر باید از مصرف مکمل های زردچوبه خودداری کنید.

1- اختلال در خونریزی: زردچوبه ممکن است باعث رقیق شدن خون شود و اگر دچار اختلالات خونی یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید نباید از زردچوبه استفاده کنید.

2- مشکلات گوارشی: برخی افراد که مشکلات معده مانند تهوع، اسهال و یا اختلال در هضم دارند باید در مصرف این ادویه پر خاصیت احتیاط کنند.

3- سنگ کلیه: افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند از مصرف زردچوبه باید اجتناب کنند زیرا می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

4- بیماری کیسه صفرا: زردچوبه ممکن است مشکلات کیسه صفرا را بدتر کند.

5- افراد مبتلا به کمبود اهن: افرادی که دچار کمبود آهن هستند نباید از زردچوبه استفاده کنند یا حتما با پزشک خود مشورت کنند، زیرا زردچوبه می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند.

خواص ضد التهابی زردچوبه برای نقرس

کورکومین یکی از ماده شیمیایی فعال است که از مواد اصلی تشکیل دهنده زردچوبه می باشد و توانایی ضد التهابی زیادی دارد. زردچوبه می تواند فاکتورهایی که باعث ایجاد التهاب در نقرس می شود را سرکوب می کند.

زردچوبه یک مسکن برای درد است و می تواند التهاب را از بین ببرد. از این ادویه می توانید برای درد مفاصل مرتبط با آرتریت نیز کمک بگیرید.

زردچوبه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی است و می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند. از طرف دیگر آنتی اکسیدان ها سلول های شما را از رادیکال های ازاد محافظت می کنند.

کاهش استرس اکسیداتیو یکی از خواص زردچوبه می باشد. طبق تحقیقات انجام شده ، زردچوبه یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و خاصیت آنتی اکسیدانی زردچوبه از فلاونوئیدها، اسید اسکوربیک و پلی فنولها از جمله کورکومین ناشی می شود و به همین دلایل زردچوبه با کاهش استرس اکسیداتیو می تواند به کنترل التهاب نقرس کمک کند.

نحوه استفاده از زردچوبه برای درمان نقرس

روش های مختلفی برای استفاده از زردچوبه برای درمان نقرس وجود دارد. شاید لازم باشد با روش های مختلفی امتحان کنید تا موثرترین درمان را انتخاب کنید.

استفاده از زردچوبه در غذا

بسیاری از افراد زردچوبه را به غذا یا نوشیدنی های خود اضافه می کنند، همچنین می توان زردچوبه را به سوپ، خورشت و برنج خود اضافه کنید. اگر می توانید زردچوبه را با فلفل سیاه میل کنید زیرا افزودن فلفل سیاه به غذا جذب کورکومین را بیشتر می کند.

دمنوش زردچوبه برای نقرس

در ابتدا باید بدانید که این نوع نوشیدنی مانند چای معمولی نمی باشد. برای تهیه دمنوش زردچوبه 4 پیمانه آب را به جوش بیاورید، یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه و یک قاشق مرباخوری پودر زنجبیل به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 10 دقیقه روی شعله کم بجوشد. دمنوش آماده شده را از صافی رد کنید و با کمی عسل میل کنید.

زردچوبه موضعی برای نقرس

برخی از افراد با قرار دادن زردچوبه روی مفاصل خود نقرس را درمان میکنند. اثربخشی این روش از نظر علمی اثبات نشده است اما مردم ادعا میکنند این کار نقرس را تسکین میدهد.
برای تهیه خمیر زردچوبه .1 تا 2 قاشق غذاخوری ماست ، عسل یا روغن نارگیل را با یک قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کنید. خمیر را روی مفاصل آسیب دیده بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه بشویید.

مقدار مصرف زردچوبه برای نقرس

تا به امروز مقدار مصرف زردچوبه برای نقرس وجود ندارد. با این حال برای آرتروز پیشنهاد میشود 400 تا 600 میلی گرم سه بار در روز و 500 میلی گرم دوبار در روز برای آرتریت روماتوئید مصرف کنید.

سایر داروهای خانگی اثبات شده برای درد نقرس

علاوه بر زردچوبه سایر داروهای خانگی دیگری نیز میباشد که میتوانند درد نقرس را تسکین دهد.

  • نوشیدن مقدار آب زیاد
  • کمپرس یخ
  • آب آلبالو
  • زنجبیل
  • کرفس
  • میوه های خانواده مرکبات
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.