شفا مگ

قرص دوکسپین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص دوکسپین داروی ضد اضطراب سه حلقه ای است که برای درمان مشکلات ذهنی و خلقی مانند افسردگی، اضطراب و در برخی موارد معده عصبی مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص دوکسپین

قرص دوکسپین یک داروی عمومی برای درمان اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب است و در دسته داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای قرار دارد. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای یک کلاس از دارو ها می باشد که برای درمان افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص دوکسپین چیست

قرص دوکسپین یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که برای درمان افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد که البته دقیقا مشخص نیست که چگونه کار می کند. این دارو مانع جذب مجدد نوراپی نفرین مغز، که یک پیام رسان شیمیایی که بر روحیه تاثیر می گذارد می شود. این عمل باعث افزایش سطح نوراپی نفرین در بدن می شود که به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند.

موارد مصرف قرص دوکسپین

قرص دوکسپین برای درمان مشکلات ذهنی، خلقی مانند افسردگی و اضطراب تجویز می شود و به بهبود خلق و خو و روحیه کمک می کند و اضطراب و تنش را از بین می برد. این دارو به شما کمک می کند خواب بهتری داشته باشید و سطح انرژی خود را افزایش دهید.

هشدارهای مصرف قرص دوکسپین

داروهای ضد افسردگی مثل دوکسپین ممکن است شما را دچار افکار یا رفتارهای خودکشی کند. این خطر ممکن است در چند ماه اول درمان اتفاق بیوفتد. به همین خاطر می بایست مراقب افرادی که این دارو را مصرف می کنند باشید.

دوکسپین ممکن است یک واکنش آلرژیک شدید در بدن برخی افراد ایجاد کند و علائمی چون تنفس سخت، تورم گلو یا زبان، خارش به همراه داشته باشد. اگر این علائم را مشاهده کردید سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید. به همین خاطر افرادی که به این دارو نیز آلرژی دارند نیز نباید آن را مصرف کنند.

افرادی که سابقه بیماری خاص دارند می بایست قبل از تجویز این دارو با پزشک مشورت کنند. به خصوص افرادی که مبتلا به گلوکوم و یا مشکل ادراری دارند نباید از این دارو استفاده کنند ، زیرا می توانند وضعیت شما را بدتر کند.

دوکسپین ممکن است به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب جدی وارد شود و عوارضی چون مشکلات تنفسی و خواب آلودگی ایجاد شود.

این دارو ممکن است مشکلات بینایی ایجاد کند. پزشک ممکن است چشم های شما را معاینه کند.

به تغییرات ناگهانی خلق و خو، رفتار، افکار یا احساسات خود بسیار توجه کنید. در صورت تغییر غیر معمول فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه مصرف قرص دوکسپین

مقدار مصرف و شکل دارویی دوکسپین با توجه به سن بیمار، شرایط تحت درمان، وضعیت بیماری و واکنش به درمان مشخص می شود. این دارو برای درمان های کوتاه مدت یا طولانی مدت استفاده می شود و به همین خاطر می بایست طبق دستورالعمل پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

اگر این دارو را برای مدت طولانی مصرف می کنید نباید ناگهانی آن را قطع کنید. قطع ناگهانی آن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. این موارد شامل حالت تهوع، سردرد و خستگی می باشد.

دوکسپین را می تواند به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید و مصرف آن همراه با غذا ممکن است به کاهش خطر ناراحتی معده کمک کند.

این دارو معمولا 1 تا 3 بار در روز یا طبق دستور پزشک می بایست مصرف شود. اگر فقط یک بار در روز مصرف می کنید، ان را هنگام خواب بخورید تا خواب آلودگی در روز را کاهش دهد.

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی پزشک ممکن است دوز دارو را از کم شروع کند و به تدریج دوز را افزایش دهد.

قرص دوکسپین چه عوارض جانبی دارد

قرص دوکسپین نیز مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد که این عوارض می تواند خفیف باشد و با سازگاری بدن به دارو از بین برود. اما برخی عوارض جانبی ها شدید می باشند و می بایست به محض مشاهده علائم با پزشک تماس بگیرید.

شایعترین عوارض جانبی دوکسپین شامل خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان، تاری دید، یبوست، مشکل ادرار، حالت تهوع یا استفراغ، ناراحتی معده، افزایش وزن می باشد.اگر این عوارض خفیف باشد ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین برود.

اقدام به خودکشی، علائم اضطراب شدید، احساس تحریک و بی قراری، وحشت زدگی، بی خوابی، افزایش شدید فعالیت و گفتگو از عوارض جانبی شدید قرص دوکسپین می باشد.

در زمان مصرف این دارو ممکن است دچار یبوست شوید و برای جلوگیری از یبوست، فیبر غذایی زیاد مصرف کنید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید.

قرص دوکسپین ممکن است در برخی افراد ایجاد احتباس شود که علائم آن عدم توانایی تخلیه مثانه و ادرار دردناک و نفخ شکم می باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی قرص دوکسپین نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک به پزشک خود تماس بگیرید.


دوکسپین با چه داروهایی تداخل دارد

قرص دوکسپین ممکن است با برخی داروها، ویتامین ها و یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و این تداخل ممکن است نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این تغییرات می تواند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد و یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای جلوگیری از تداخل دارویی با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می کنید مشورت بخواهید تا مطمئن شوید که داروهایی مصرف می کنید با این دارو تداخل نداشته باشد.

مصرف قرص دوکسپین با برخی داروهایی که برای مشکلات معده تجویز می شود می تواند تداخل داشته باشند و باعث شود میزان دوکسپین در بدن افزایش یابد و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. اگر نیاز به مصرف داروهای معده نیز باشید پزشک ممکن است مقدار دوز مصرفی دوکسپین را کاهش دهد تا از عوارض جانبی جلوگیری کند.

برخی از داروهای مشکلات معده شامل:

داروهای MAOI را نباید با دوکسپین مصرف کرد و یا تا 14 روز گذشته نباید از MAOI استفاده شده باشد زیرا می تواند عوارض جانبی جدی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد. در صورت این داروها قبل از تجویز دوکسپین با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از این داروها شامل:

  • ایزوکاربوکسازید
  • سلژلین
  • فنل زین
  • ترانیل سیپرومین

همپنین مصرف دوکسپین با داروهای دیگری که برای درمان افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد می تواند میزان دوکسپین را در بدن افزایش دهد. این می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

نمونه ای از این داروها شامل:

سرترالینمصرف همزمان دوکسپین با داروهای عفونت های قارچی مانند فلوکونازول، تربینافین می تواند میزان دوکسپین را در بدن افزایش دهد. این می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

مصرف تولازامید با دوکسپین می تواند منجر به کاهش خطرناک سطح قند خون شود و همچنین مصرف دوکسپین با داروهای کلیه می تواند دوکسپین را در بدن افزایش دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.