شفا مگ

میوه های مفید برای نفخ معده

بیشتر میوه ها به دلیل فیبر و فروکتوز می توانند باعث نفخ شکم شوند، اما برخی از میوه ها برای نفخ معده مفید هستند و می توانند باعث کاهش نفخ و گاز معده شوند.نفخ معده حالتی است که باعث می شود شکم سفت شود و متورم به نظر برسد که این می تواند دلایل مختلفی از جمله پرخوری، یبوست، عدم تحمل غذا و سدیم اضافی در رژیم غذایی باشد. به طور معمول نفخ به علت گاز معده یا سایر مشکلات گوارشی ایجاد می شود.با خوردن برخی میوه ها می توانید علائم نفخ معده را کاهش دهید، با این حال اگر نفخ شما مزمن شده است و با درمان های خانگی بهبود نمی یابد می بایست به پزشک مراجعه کنید شاید نشانه از یک بیماری جدی باشد.

چه غذاهایی برای نفخ معده مفید است

میوه های مفید برای نفخ معده

میوه های زیادی وجود دارند، اما برخی از آنها می تواند به کاهش نفخ معده شما کمک زیادی کند، اما برخی از میوه ها نیز می توانند باعث افزایش نفخ در شکم شوند.

مرکبات

مرکبات از جمله پرتقال و گریپ فروت که تقریبا 90 درصد آنها از آب تشکیل شده اند می تواند گزینه های مناسبی برای کاهش نفخ معده باشند. میوه هایی که محتوای آنها از درصد آب بالایی تشکیل شده اند به آبرسانی بدن شما کمک می کنند و به بدن شما این امکان را می دهد که آب اضافی خود را رها کند.

لیمو همچنین برای نفخ معده مفید است زیرا وقتی آن را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید ملین و ادرار آور است. آب لیمو می تواند به از بنی بردن احتباس نمک کمک کند که این باعث کاهش نفخ شکم می شود.

هندوانه و طالبی

هندوانه و طالی از 90 درصد آب تشکیل شده است که با از بین بردن احتباس بیش از حد آب می تواند نفخ معده را از بین ببرد.هندوانه منبع خوبی از پتاسیم است که می تواند به تعادل سطح سدیم در بدن کمک کند.

توت ها

توت ها مانند زغال اخته، توت فرنگی و تمشک دارای محتوای زیادی آب هستند و در واقع 85 تا 95 درصد آنها از اب تشکیل شده اند که می تواند به کاهش نفخ شکم کمک کند. آنها سرشار از فیبر غذایی هستند که به غذاهای بلعیده شده کمک می کند تا در روده ها سریع تر حرکت کند و فشار شکم و نفخ شکم را کاهش دهد.

سعی کنید توت ها را در مقادیر زیاد به وعده های غذایی خود اضافه کنید تا به سلامت سیستم گوارش از جمله روده های خود کمک زیادی کرده باشید.

میوه های گرمسیری

میوه های گرمسیری مانند آناناس از 85 درصد آب تشکیل شده است که می تواند به مقابله با نفخ دردناک کمک زیادی کند. آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که می تواند به هضم و تجزیه پورتئین ها در بدن کمک کند که این خود باعث کاهش نفخ شکم می شود.

موز نیز یکی دیگر از میوه های گرمسیری ضد نفخ است و سرشار از پتاسیم است که می تواند باعث تعادل سدیم در روده ها شود که این باعث کاهش نفخ در معده می شود.

میوه هایی که باعث نفخ می شوند کدامند

میوه ها به طور معمول دارای فیبر هستند که این فیبر می تواند باعث نفخ و گاز در معده شوند. اگر علائم شما با خوردن میوه ها سازگار باشدف ممکن است نفخ به دلیل بیماری پزشکی جدی تری باشد. شرایطی که ممکن است باعث ایجاد نفخ در زمان خوردن میوه می شود شامل ، عدم تحمل فروکتوز، آلرژی به میوه یا سندرم روده تحریک پذیر است.

سیب

سیب ها سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین این میوه سرشار از فروکتوز یا قند میوه است که بعضی از افراد مشکل در هضم آن را دارند. بنابراین هنگامی که سیستم گوارشی شروع به شکستن همه قندها می کند، در معده ایجاد گاز می شود.

گلابی

گلابی حاوی پکتین است که نوعی فیبر محلول است که به کاهش کلسترول کمک زیادی می کند و می تواند شما را سیر نگه دارد. اما گلابی حاوی مقدار کمی سوربیتول، الکل قندی است که می تواند به طور طبیعی ایجاد شود. این نوع قند ممکن است در برخی افراد تولید گاز و نفخ معده کند.

گیلاس، انگور، انبه

گیلاس، انگور، انبه حاوی مقدار زیادی قند هستند و ممکن است مقداری از این قند به طور کامل در روده کوچک جذب نشود و به روده بزرگ منتقل شود. به همین خاطر ممکن است باعث ایجاد تورم شکم و نفخ شود.

زردآلو خشک، کشمش و آلو

میوه خشک می تواند به شما کمک کند تا از یبوست رهایی پیدا کنید، اما این میوه ها ی خشک دارای منبع غلیظی از قند و فیبر هستند و به همین خاطر باکتری های روده بزرگ آن را دوست دارند. به همین دلیل ممکن است در برخی افراد ایجاد نفخ کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.