شفا مگ

بهترین دمنوش برای نفخ شکم

اگر زیاد نفخ می کنید از دمنوش گیاهی برای کاهش نفخ و بادشکن قوی برای روده استفاده کنید و بهترین دمنوش برای نفخ شکم را با توجه به علت نفخ خود مصرف کنید.

بهترین دمنوش برای نفخ شکم

نفخ و گاز معده و روده باعث سفتی معده و احساس سنگینی در معده می شود که می تواند باعث آزار و اذیت شما شود.هر فردی ممکن است عملکرد سیستم گوارشی متفاوتی داشته باشد و برخی از افراد به نظر می رسد که با مصرف هر وعده غذایی احساس نفخ و گاز در معده خود داشته باشد و یا اینکه بدون هیچ دلیل مشخصی دچار نفخ می شوند.

نفخ شکم یک مشکل شایع معده است که از خوردن غذاهای ناسالم و پرخوری ایجاد می شود. البته برخی از بیماری ها نیز می توانند باعث نفخ و احتباس بیش از حد آب شوند.

اگر زیاد نفخ می کنید می توانید یکی از چند دمنوش گیاهی که برای درمان نفخ شکم می باشد را امتحان کنید تا بیابید که کدام دمنوش می تواند نفخ شما را کنترل کند. برخی از گیاهان علاوه بر مصرف آنها در غذا و آشپزی می توانند برای کاهش و درمان بسیاری از درد ها مانند نفخ شکم موثر باشند. به عنوان مثال:

گلپر برای نفخ : از عصاره ریشه گلپر در ایبروگست و سایر محصولات گوارشی گیاهی استفاده می شود و مواد موجود در این گیاه می تواند سیستم گوارشی را تحریک کرده و باعث هضم سالم غذا شود.

با این حال هر فردی که دچار نفخ می شود به دنبال راه حلی برای درمان آن می باشد. بیشتر دلایل نفخ مرتبط با سلامت رودده ها می باشد. برخی افراد ممکن است بعد از خوردن غذا دچار نفخ شکم شوند، این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که می توانند درمان نفخ شکم بعد از غذا را مطالعه کنند. همچنین در ادامه مجموعه ای از بهترین دمنوش ها برای نفخ شکم را گرداوری کرده ایم تا به شما برای هضم سالم غذا در بدن کمک کرده و علائم نفخ شکم را کاهش دهد.

علت نفخ شکم چیست

نفخ شکم می تواند علت های زیادی از جمله اختلالات بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک که جدی ترین دلیل نفخ معده و روده است داشته باشد.

تنبلی روده نیز یکی دیگر از دلایل اصلی نفخ شکم می باشد، به ویژه افرادی که دچار یبوست مزمن هستند. زمانی که روده به اندازه کافی خالی نشود، شکم می تواند پر شود و به همین ترتیب نفخ می تواند در اثر تاخیر در تخلیه غذا از معده به روده کوچک ایجاد شود. این علت به دلیل اسید معده کم می باشد.

در برخی موارد باکتری های باعث ضعیف شدن روده ها می شوند و زمانی اتفاق می افتد که باکتری های بد روده بیشتر از باکتری های خوب باشند و بر انها غلبه کنند. در این مورد، در صورت عدم درمان می تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک شود.

یکی دیگر از علت های نفخ شکم می تواند به علت از تنظیم خارج شدن باکتری های مفید در روده می باشد که این باعث بر هم خوردن تعادل باکتری ها در روده می شود که نتیجه آن نفخ ، اسهال و درد می شود.

در برخی موارد ممکن است مخمر های کاندیدا باعث نفخ و گاز در شکم شوند که به دلیل رشد بیش از حد قارچ ها در روده ها می باشند. قارچها و مخمر ها به طور عادی در روده ها وجود دارند که باعث هیچ مشکلی نمی شوند، اما زمانی که از کنترل خارج می شوند می توانند باعث بر هم زدن هضم طبیعی شوند.

همچنین غذاهای خاصی وجود دارند که باعث حساسیت یا عدم تحمل در شکم می شوند که نتیجه آن می تواند مسمومیت یا نفخ شکم باشد. گندم و لبنیات، پیاز، سیر از جمله مواد غذایی هستند که می توانند باعث نفخ شوند.

البته، بعضی اوقات اجتناب از برخی غذا ها سخت است! به عنوان مثال ممکن است لوبیا و ادویه جات معده را اذیت کند، اما نمی توانید در غذا های خود از استفاده آنها اجتناب کنید.

بهترین دمنوش برای نفخ شکم کدام است

سخت است بگوییم بهترین دمنوش برای نفخ چه دمنوشی است، زیرا نفخ شکم در هر فرد علت و علائم مختلفی دارد، با این حال دمنوش بابونه یکی از بهترین چای ها و دمنوش های گیاهی است که می توان از آن برای نفخ شکم استفاده کرد. این دمنوش بسیار قوی و دارای طعم و عطر ملایمی است و می تواند یک کاهش دهنده نفخ و تسکین دهنده درد معده باشد.

بابونه علاوه بر کاهش نفخ باعث آرامش ذهن و از بین بردن فشار عصبی که یکی از عامل های مهم در نفخ معده است باشد.

دمنوش های مفید برای کاهش نفخ شکم

بسیاری از گیاهان دارویی شگفت انگیز وجود دارند که می تواننند باعث کاهش نفخ و درد شکم شوند که می توانید به صورت دمنوش یا چای از آنها استفاده کنید. نوشیدن این دمنوش ها در طول روز می توانند به ناراحتی های گوارشی شما کمک زیادی کنند.

دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع فلفلی یک نوشیدنی خارق العاده ای است که قرن ها برای درمان بیماری های گوارشی از آن استفاده می شود که دارای ماده فعال منتول می باشد که باعث کاهش نفخ و درد شکمی می شود.
منتول ماده است که طعم نعناع را بوجود می آورد و می تواند به کاهش التهاب و ناراحتی های معده مانند نفخ و گاز شکمی کمک زیادی کند.

مطالعات نشان می دهد که دمنوش نعناع دارای خواص ضد اسپاسم قوی هستند که به این معنی است که به روده شما می تواند کمک کند تا آرام شود و نفخ و گاز معده و روده را کاهش دهد.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل از ریشه گیاه زنجبیل تهیه می شود و طعم تند و گرمی دارد که می تواند هم محرک و هم مغزی باشد و به درمان مشکلات هاضمه کمک زیادی کند. سالیان سال است که از زنجبیل به عنوان یک داروی ضد استفراغ قوی استفاده می شود.

زنجبیل می تواند به کاهش حالت تهوع و سوء هاضمه کمک کند و به عنوان یک درمان خانگی برای ناراحتی های معده، نفخ و تهوع صبحگاهی از آن استفاده کرد.

دمنوش زنجبیل تازه به دلیل خاصیت ضد التهابی و تحریک کننده خاصیت ویژه در تسکین نفخ شکم دارد و همچنین برای افرادی که مشکل IBS دارند نیز می تواند بسیار مفید باشد. همچنین این دمنوش می تواند به سیستم هضم کمک زیادی کند تا سریعتر تخلیه شود و از احساس پری بعد از غذا جلوگیری کند.

دمنوش بابونه

دمنوش یا چای بابونه یک نوشیدنی ملایم است که می تواند به تسکین درد های معده و تقویت روحیه کمک کند و همچنین باعث کاهش افسردگی و اضطراب می شود. افسردگی و اضطراب می تواند یکی از دلایل مهم برای ایجاد نفخ و درد های معده باشد.

تحقیقات نشان داده است که بابونه برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بسیار مفید است و باعث تسکین دستگاه گوارش و عضلات معده می شود. همچنین دمنوش بابونه می تواند به مقابله با اثرات نفخ ناشی از غذاهای حاوی لاکتوز کمک کند.

نوشیدن منظم دمنوش بابونه می تواند به بهبود کیفیت خواب و آرامش کمک کند و به نظر می رسد که در بابونه بر روی ماده شیمیایی مغز به نام گابا تاثیر می گذارد.

چای سبز

از میان بسیاری از خواص دارویی گیاهان، چای سبز یک داروی بسیار عالی و کمک کننده بسیار خارق العاده برای هضم غذا می باشد. این چای به دلیل داشتن محتوای بالای کاتچین و آنتی اکسیدان یکی از بهترین چای ها برای روده می باشد.

کاتچین موجود در چای سبز نه تنها پاک کننده قوی رادیکال های آزاد می باشد بلکه به آرامش عضلات گوارش نیز کمک زیادی می کند. چای سبز با از بین بردن نفخ و گاز روده باعث کاهش درد و التهاب در روده می شود.

علاوه بر این چای سبز به عملکرد و بهبود دستگاه گوارش کمک می کند و آنزیم هایی را که بدن شما برای تجزیه صحیح مواد غذایی نیاز دارد را تحریک می کند.

دمنوش رازیانه

رازیانه یک گیاه دارویی خوش طعم و خوش عطر است که قرن ها از آن برای کمک به هضم غذا استفاده می شود. دمنوش رازیانه از دانه گیاه رازیانه تهیه می شود و عطر و طعم بسیار شیرینی شبیه به شیرین بیان دارد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده ، رازیانه دارای خواص ضد التهاب بسیار قوی، به خصوص برای دستگاه گوارش است که حتی از مدت ها قبل از روغن های فرار آن برای درمان ناراحتی های گوارشی استفاده می شده است. این خواص رازیانه به دلیل ماده حاوی استروژن است که از اسپاسم عضلات جلوگیری کرده و به دستگاه گوارش کمک می کند تا بدون نفخ مواد غذایی را تجزیه کند.

دمنوش رازیانه دارای خواص تسکین دهنده همچون نفخ شکم، اسهال، گاز یا گرفتگی معده که به دلیل سندرم روده تحریک پذیر ایجاد می شود را تسکین می دهد. چای رازیانه حتی به کاهش اسیدیدته در معده و روده کمک زیادی می کند.

دمنوش لیمو

پوست لیمو حاوی ماده موثری به نام دی لیمونن است که یک ماده فعال است و می تواند برای رفع اختلالات معده و همچنین جلوگیری از نفخ شکم موثر باشد.

دمنوش ریشه قاصدک

دمنوش ریشه قاصدک یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کبد است و می توان از ریشه یا گل این گیاه تهیه شود. این دمنوش به بدن شما کمک می کند تا مایعات اضافی را دفع کرده و سموم را از بدن خارج کند. این کمک زیادی به کاهش نفخ ناشی از گاز شکم می کند.

ریشه قاصدک همچنین کبد را تحریک کرده و این عمل باعث بهبود در عملکرد هضم غذا خواهد داشت و باعث پاکسازی و بهبود می شود .

 

نکات مهم برای کاهش نفخ

دمنوش ها یکی از درمان های گیاهی برای کاهش نفخ و تسکین دردهای التهابی روده و معده می باشند، اما این درمان ها موقت هستند و اگر از نفخ دائمی رنج می برید به احتمال زیاد باکتری های روده شما دچار مشکل شده اند. بهترین روش برای درمان استفده از رژیم غذایی پروبیوتیک است.

سعی کنید غذاهایی که سرشار از قند هستند از رژیم غذایی خود حذف کنید و مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید. همچنین از مکمل های پروبیوتیک به طور معمول به صورت کپسول یا قرص در دسترس هستند با مشورت پزشک مصرف کنید. این روش ها راهی مناسب برای رساندن باکتری های مفید به روده می باشند.

همچنین بررسی کنید که در رژیم غذایی خود چه مواد غذایی هستند که به آنها واکنش نشان می دهید، آنها را شناسایی کنید و به مقدار کم از آنها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.