شفا مگ

درمان نفخ شکم بعد از غذا

ممکن است بعد از خوردن غذا دچار نفخ شوید و به دنبال راهی برای درمان آن باشید، خوشبختانه روش هایی وجود دارد که به درمان نفخ شکم بعد از غذا کمک کنند.

درمان نفخ شکم بعد از غذا

آیا تا بحال بعد از صرف غذا آنقدر احساس نفخ کرده اید که مجبور هستید کمربند خود را باز کنید؟ بسیار از ما این عوارض ناخوشایند نفخ را بعد از غذا تجربه کرده ایم. بعد از یک وعده غذایی خوشمزه، قطعا به دنبال یک استراحت هستید تا بتوانید بقیه روز خود را اماده دهید. اما ممکن است برخی افراد دچار نفخ و گاز در معده خود شوند.نفخ شکم ممکن است به دلیل بیماری های زمینه ای باشد و این یک اتفاق رایج است که ممکن است با تغییر عادات غذایی برطرف شود.در ادامه به دلایل نفخ شکم بعد از خوردن غذا می پردازیم.

درمان نفخ شکم بعد از غذا خوردن

اگر به دنبال راه هایی برای جلوگیری از نفخ بعد از غذا هستید این نات را برای توقف نفخ بعد از هر وعده غذایی بررسی کنید. پس قبل از حذف هر ماده غذایی آن را امتحان کنید تا ببینید باعث نفخ می شوند یا خیر.

رژیم غذایی را کنترل کنید

رژیم غذایی غربی می تواند عامل اصلی حماسه نفخ شکم باشد سبک زندگی غربی که به دلیل محتوای قندها و چربی های زیاد می توانند برای سلامتی مضر باشد و دچار نفخ شود. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بدن شما چربی ها را پردازش کند، به همین دلیل است که می تواند احساس کند شما دچار نفخ شده اید. کاهش مصرف غذاهای فراوری شده، تصفیه شده و سرخ شده می تواند کمک کننده باشد و افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار در صورت عدم دریافت کافی از قبل می تواند کمک کننده باشد. غذاهایی که باعث باد شکم و نفخ می شوند را بهتر است بشناسید

ورزش ملایم

اگر احساس کردید دچار نفخ بعد از غذا خوردن شده اید سعی کنید یک پیاده روی ملایمی انجام دهید تا نفخ بعد از غذا کاهش یابد. اما به خاطر داشته باشید که ورزش ملایم بهتر از ورزش شدید است. زیرا فعالیت بدنی شدید فعالیت های گوارشی را تعطیل کرده و انرژی شما را به سمت ماهیچه ها تغییر می دهد.

فیبر کمتری بخورید

برخی از غذاها به ویژه غلات کامل، حبوبات و لوبیا معمولا باعث نفخ می شوند شما به فیبر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم نیاز دارید، اما باید به تدریج میزان فیبر خود را افزایش دهید و نه اینکه یکباره حرکت کنید و بر واکنش بدن خود نظارت کنید.

غذاهای تخمیر شده مصرف کنید

اگر تعادل میکروب های روده کمی به هم خورده باشد، افزایش مصرف پوبیوتیک ها می تواند به بازگشت میکروبیوم کمک کند. غذاهایی که نفخ را کاهش می دهد شامل ماست کفیر، ماست حاوی پروبیوتیک های طبیعی است

آهسته غذا بخورید

غذا خوردن مسابقه نیست، اگر می خواهید از نفخ بعد از ناهار جلوگیری کنید، سرعت در غذا خوردن اصلا خوب نیست. این امر به این دلیل است که وقتی غذای خود را میل می کنید، مقدار زیادی هوا نیز وارد بدن می کنید و در نتیجه گاز زیادی بعد از غذا ایجاد می شود. همچنین می تواند منجر به آروغ زدن شود.

با آهسته غذا خوردن و جویدن غذا می توانید نفخ را کنترل کنید. این امر نه تنها هوای دریافتی شما را کاهش می دهد، بلکه می تواند به شما کمک کند تا احساس سیری کنید. تا غذای غیر ضروری کمتری مصرف کنید و این باعث کنترل وزن شما نیز خواهد شد.

سبزیجات پخته مصرف کنید

وقتی روده ای به شدت ملتهب یا تحریک شده است ، در تحمل سبزیجات خام مشکل دارد. متأسفانه ، این امر معمولاً منجر به خوردن غذاهای کم فیبر و کم مواد مغذی می شود که در کوتاه مدت احساس خوبی دارند ، اما ممکن است بعداً منجر به التهاب بیشتر شوند.
استفاده از سبزیجات پخته اغلب راحت تر است. با گذر از رژیم غذایی با فیبر بیشتر ، از غذاهای پخته بر غذاهای خام لذت ببرید. پختن غذاها به آرامی به تجزیه آنها کمک می کند و روند هضم آنها را آسان می کند. به سبزیجات خود بخار سریع دهید ، تفت دهید.

نمک کمتر مصرف کنید

همانطور که می دانید خوردن بیش ازح د نمک می تواند باعث ایجاد بسیاری از مشکلات طولانی مدت از جمله فشار خون بالا شود. در کوتاه مدت، یک وعده غذایی نمک اضافی ممکن است منجر به احتباس آب شود که این خود باعث نفخ می شود. سعی کنید در غذاهای خود از گیاهان معطر مانند ترخون به جای نمک استفاده کنید.

محدود کردن نوشیدنی های گازدار

آب گازدار و نوشابه عامل اصلی نفخ در جهان نوشیدنی ها هستند. با مصرف این نوشیدنی ها، گاز دی اکسید کربن در بدن شما تجمع می یابد و می تواند به سرعت منجر به نفخ شود. سعی کنید بجای این نوشیدنی ها از آب معمولی استفاده کنید و برای طعم دار کردن آن یک تکه لیمو به آن اضافه کنید.

درمان نفخ شکم بعد از غذا با دمنوش های گیاهی

نفخ کاملا طبیعی است و متأسفانه تعدادی از افراد ، چه مردان و چه زنان ، تحت تأثیر قرار می دهند. نفخ می تواند ناشی از رژیم غذایی ، شرایط خاص سلامتی ، علائم قاعدگی و موارد دیگر باشد. خوشبختانه دمنوش های گیاهی می تواند یک درمان جامع عالی برای نفخ شکم باشد. بسیاری از انواع چای ها باعث کاهش نفخ ، افزایش هضم طبیعی و تسکین گرفتگی می شوند. می توانید بیشتر درباره بهترین دمنوش برای نفخ شکم بدانید

دمنوش نعنا

دمنوش نعنا از دیرباز برای تسکین مشکلات گوارشی از جمله نفخ مورد استفاده قرار می گرفته است. این یکی از بهترین دمنوش ها برای نفخ است زیرا غلظت بالایی از فلاونوئیدها دارد. به زبان ساده ، فلاونوئیدها به آرام کردن باکتری های دستگاه گوارش کمک می کنند که اغلب باعث افزایش گاز و نفخ می شوند. علاوه بر این ، دمنوش نعناع فلفلی باعث تسکین التهاب و آرامش روده می شود .

دمنوش زنجبیل

زنجبیل برای سلامت کلی بدن و روح مفید است. از قدیم برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شده است.در طب سنتی برای درمان نفخ دمنوش زنجبیل توصیه می شود ، به ویژه هنگامی که احساس نفخ می کنید.دمنوش زنجبیل به هضم غذا کمک کرده و سرعت آن را افزایش می دهد و در عین حال گرفتگی روده را نیز کاهش می دهد. برای اثرات آرامبخش بیشتر ، بهتر است دمنوش زنجبیل خود را با عسل و لیمو ترکیب کنید.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه برای هضم ، سلامتی و ایجاد آرامش فوق العاده است. گلهای کوچک بابونه باعث کاهش سطح باکتری های مضر ، تسکین درد شکم ، جلوگیری از اسهال و کاهش گاز می شود. شما می توانید از دمنوش بابونه در هر نقطه از روز لذت ببرید ، اما به ویژه برای نفخ یا ناراحتی معده و کمک به خواب بهتر شب مفید است .

دمنوش رازیانه

دانه های رازیانه طعم مشابه شیرین بیان دارند و مدتهاست که برای سلامت دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرند. رازیانه باعث کاهش یبوست ، نفخ ، گاز و درد شکم می شود. طریقه مصرف رازیانه برای نفخ معده را بدانید

علت نفخ بعد از غذا

احساس نفخ بعد از غذا ناراحت کننده است. احساس اینکه معده به دو برابر اندازه طبیعی خود رسیده است در کنار برخی علائم دیگر یک عارضه جانبی است. نفخ برای توصیف بسیاری از موارد مختلف آمده است، اغلب از آن برای تعریف احساس پری در معده و ایجاد گاز استفاده می شود. اما درک علت آن می تواند به جلوگیری و درمان نفخ کمک کند.

دیس بیوز

روده بزرگ محل تریلیون ها سلول باکتریایی است که میکروبیوم روده را تشکیل می دهند. این باکتری ها وظایف مهمی مانند تجزیه فیبر، تولید متابولیت های مفید مانند ویتامین ها و اسید های چرب و همچنین حمایت از سیستم ایمنی بدن را انجام می دهند.

وقتی تعادل باکتری های خوب و بد در روده شما هماهنگ نباشد، بر روده شما تاثیر می گذارد. بسیاری از موارد که به عنوان دیس بیوزیس شناخته می شود می تواند بر ترکیب میکروبیوم روده تاثیر منفی بگذارد. این اتفاق ممکن است به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ها، عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب رخ دهد.

در واقع مصرف مقادیر زیاد شکر تصفیه شده و غذاهای فراوری شده نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه تنوع میکروبیوتای روده شما را محدود می کند و همچنین رشد باکتری هایی را که باعث گاز می شوند را تشویف می کند و شکم شما دچار نفخ و گرفتگی می شود.

شرایط پزشکی

اگر نمی دانید علت نفخ بعد از غذا خوردن چیست، ممکن است دلایل پزشکی نیز وجود داشته باشد. رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک ممکن است به دلیل مشکل پزشکی باشد و این می تواند باعث گاز و نفخ بعد از غذا خوردن، ناراحتی شکمی و خستگی شود.
یک بیماری مزمن روده بزرگ سندرم روده تحریک پذیر است که علت آن ناشناخته است. درد شکم شایعترین علائم آن است و بعد از آن نفخ ایجاد می شود.

رژیم غذایی نامناسب

احساس نفخ بعد از غذا می تواند ناشی از غذاهای خاص برای برخی ازا فراد باشد. غذاهای غنی از فیبر مانند غلات کامل، حبوبات و برخی سبزیجات اگر چه سالم هستند می توانند منجر به نفخ شکم شوند.
اگر چه باکتری های روده شما به خوبی مجهز شده اند تا فیبر موجود در رژیم غذایی شما را به متابولیت های مفید تجزیه کنند، اما این فرایند همچنین می توانند منجر به تولید گاز شود. افزایش ناگهانی مصرف فیبر به این معنی است که ممکن است با نفخ روبرو شوید.

فقط این را بخاطر بسپارید

بدن شما منحصر به فرد است و آنچه باعث نفخ شما می شود ممکن است مانند دیگران نباشد، اگر می خواهید نفخ را شکست دهید به یاد داشته باشید

  • مقدار مناسبی فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید، اما نه به مقدار زیاد
  • نوشیدنی های گازدار را با آب جایگزین کنید
  • از موقعیت های استرس زا دوری کنید
  • مقداری پروبیوتیک در رژیم غذایی خود با غذای تخمیر شده دریافت کنید
  • با آشپزی در خانه میزان مصرف نمک خود را مدیریت کنید
  • هنگام غذا خوردن سرعت خود را کم کنید
  • ورزش ملایم بعد از غذا به هضم غذا کمک می کند
  • اگر تغییر شیوه زندگی کمک نکرد با پزشک مشورت کنید.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.