شفا مگ

چگونه چروکهای صورتم را از بین ببرم

برای چروک صورت چه بخوریم؟ مواد غذایی برای رفع چین و چروک کدامند؟ میوه های ضد چروک کدامند؟ چگونه می توان چین و چروک صورت و پیشانی خود را از بین ببریم؟

چگونه چروکهای صورتم را از بین ببرم
  1. دلیل ایجاد چین و چروک صورت
  2. درمان خانگی برای چین و چروک صورت
  3. برای چروک صورت چی بخوریم

چین و چروک یا برجستگی های روی پوست می باشند که به آنها ریتید نیز گفته می شود که نتیجه کمبود رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست است. چین و چروک ها به طور کلی در سنین پیری به افراد آسیب می رسانند اما به دلیل سبک زندگی مدرن، افراد در سنین پایین نیز دچار چروک صورت می شوند.

در واقع قرار گرفتن در معرض آفتاب، آلودگی، استرس، دخانیات، کمبود خواب نیز به عنوان عامل اصلی ایجاد چین و چروک در پوست می شود. به دلیل روند طبیعی پیری همه دچار چین و چروک می شوند و عمدتا در صورت، دستها و گردن ایجاد می شود.

داشتن یک صورت زیبا و بدون چروک خواسته بسیاری از افراد می باشد که با خوردن برخی مواد غذایی می توان صورت بدون چروک داشته باشید. این غذاهای ضد پیری می توانند بیش از اینها به چروک صورت کمک کنند.

زمانی که رژیم غذایی خود را با غذاهای پر ویتامین و سرشار از آنتی اکسیدان، چربی های سالم و آب و مواد مغذی ضروری تهیه کنید، بدن شما به ویژه پوست می تواند به خوبی از این مواد مغذی تغذیه کند.

روند طبیعی پیری، لاغری می تواند باعث چین و چروک شود که عمدتا در صورت، گردن و دست ها ایجاد می شود و در برخی موارد ژنتیک عامل اصلی در ایجاد چین و چروک است.

هر چه سن بالاتر می رود، پوست ما شل و شکننده و همچنین خشک و باعث چروک شدن پوست می شود. حرکات صورت، مانند چشمک زدن و لبخند نیز می تواند منجر به چین و چروک شود.

دلیل ایجاد چین و چروک صورت

دلایل زیادی برای ایجاد چین و چروک صورت می شود که یکی از اصلی ترین آنها افزایش سن است که هر چه پیرتر می شویم ، پوست ما شل و شکننده می شود و باعث چروک شدن پوست می شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند یکی از دلایل ایجاد چین و چروک بر روی صورت باشد.سیگار کشیدن یکی از گذینه هایی که می تواند در روند طبیعی پیری پوست تغییرات ایجاد کند.

اما برخی دلایل دیگر نیز وجود دارد که چین و چروک صورت را تحت تاثیر قرار می دهد که شامل:

  • کمبود خواب
  • عدم رژیم غذایی متعادل
  • فشار
  • آلودگی
  • استفاده بیش از حد از مواد آرایشی

درمان خانگی برای چین و چروک صورت

چین و چروک صورت را می توانید با برخی از روش های خانگی به راحتی درمان کنید.البته قبل از استفاده از این روش ها می بایست با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما بی خطر نباشد.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا به مدت 90 روز به صورت مداوم بر روی پوست به دلیل خواص درمانی و ویتامین E غنی شده ، می تواند چین و چروک صورت را از بین ببرد.البته برخی از افراد ممکن است به آلوئه ورا حساسیت داشته باشند که این افراد می بایست قبل از استفاده از تست حساسیت انجام دهند تا مطمئن شوند که به آلوئه ورا حساسیت ندارند.

سفیده تخم مرغ

تم مرغ می تواند شگفتی هایی برای پوست ما ایجاد کند و ترکیب ویتامین و پروتئین موجود در آن می تواند از چین و چروک جلوگیری کند. سفیده به سفت شدن پوست کمک می کند. سفیده تخم مرغ را روی پوست خود قرار دهید و بعد از خشک شدن کام آن را با آب ولرم بشویید.

روغن نارگیل

استفاده منظم از روغن نارگیل می تواند به کم رنگ شدن چین و چروک کمک کند و همچنین به عنوان یک ماده مرطوب کننده عمل می کند. همچنین روغن نارگیل قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. روغن نارگیل باید در زیر مناطق آسیب دیده ماساژ داده شود و باید یک شب بماند و روز بعد صورت خود را با آوب بشویید.

ماسک موز

ویتامین های موجود در موز می تواند به محو شدن لکه های تیره کمک کند و همچنین می تواند باعث کاهش چین و چروک شود. موز له شده را می توانید به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست قرار داده و سپس آن را با اب گرم بشویید

وازلین

وازلین روشی قدیمی برای بهبود چروک های صورت می باشد، وازلین به رطوبت پوست کک می کندو وازلین را روی ناحیه اسیب دیده قرار داده و آن را برای چند دقیقه ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند.

برای چروک صورت چی بخوریم

داشتن یک صورت زیبا و بدون چروک خواسته بسیاری از افراد می باشد که با خوردن برخی مواد غذایی می توان صورت بدون چروک داشته باشید. این غذاهای ضد پیری می توانند بیش از اینها به چروک صورت کمک کنند.

سبزی شاهی

شاهی یک گیاه سرشار از پتاسیم و کلسیم است و برای سلامتی بسیار مفید است و این برگ سبز بسیار مفید می تواند منبع بسیار خوبی از کلسیم، پتاسیم، منگنز، فسفر و ویتامین های A، C، K،B1 و B2 است.

شاهی یک ضد عفونی کننده داخلی پوست است و گردش خون، رساندن مواد معدنی را به تمام سلول های بدن و در نتیجه اکسیژن رسانی پوست را افزایش می دهد. گیاه شاهی ممکن است رادیکال های آزاد را خنثی کند و به شما کمک کند تا چین و چروک های صورت از بین می رود.

سعی کنید روزانه شاهی را در لیست سبزی خوردن و رژیم غذایی خود قرار دهید تا بتوانید پوستی صاف و درخشنده ای داشته باشید.

فلفل دلمه قرمز

فلفل قرمز سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند برای چروک صورت بسیار مفید باشد و همچنین به علت داشتن ویتامین C زیادی که دارد می تواند در تولید کلاژن بسیار موثر باشد. همچنین فلفل دلمه قرمز حاوی آنتی اکسیدان قوی به کاروتنوئید است که از آنتی اکسیدان های مفید برای پوست است.

کاروتنوئید ها رنگدانه های گیاهی هستند که رنگ های قرمز روشن، زرد و نارنجی گیاهان را تولید می کنند که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات ها وجود دارد. کاروتنوئیدها دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به پوست آسیب دیده و رفع چروک های صورت کمک زیادی کند.بهترین راه برای بهره مندی از خواص فلفل دلمه استفاده آن به صورت خام است که می توانید از آن در سالاد استفاده کنید.

بلوبری

بلوبری یک میوه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که دارای خواص ضد پیری و ضد چروک صورت است و همچنین دارای ویتامین های C و ویتامین A زیادی است.

بلوبلری دارای آنتی اکسیدان ضد چروک به نام آنتوسیانین است که این آنتی اکسیدان است که بلوبری را ابی رنگ کرده است. این آنتی اکسیدان خواص ضد التهابی شدیدی دارد و می تواند باعث رفع چروک صورت و محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از آفتاب شود. همچنین این آنتی اکسیدان باعث جلوگیری از کاهش کلاژن در بدن می شود.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یک نیروگاه بسیار قوی از ضد التهاب و ضد پیری است که سرشار از ویتامین C ، ویتامین K و انواع انتی اکسیدان، فیبر، فولات، لوتئین و کلسیم است.

برای از بین بردن چروک،پوست صورت نیاز به تولید کلاژن که یک پروتئین اصلی پوست است دارد و برای تولید این پروتئین نیاز به ویتامین C دارد. سعی کنید در میان وعده های خود از کلم بروکلی خام استفاده کنید. اما اگر نمی توانید این گیاه را خام مصرف کنید میت وانید به آرامی آن را بخار پز کنید.

ماده مغذی لوتئین موجود در کلم بروکلی، خواص ضد چروک و ضد پیری زیادی دارد و علاوه بر آن می تواند برای سلامت استخوان ها و پیشگری از پوکی استخوان بسیار مفید باشد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی برای سلامتی پوست و رفع چروک صورت می باشد که مزایای چشمگیری را فراهم می کند و این به دلیل داشتن مقدار زیادی لیکوپن است. لیکوپن یک کاروتنوئید است که می تواند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشد.

در یک مطالعه، زنانی که مخلوطی از غذاهای سرشار از لیکوپن و سایر آنتی اکسیدان های گیاهی را مصرف کردند، پس از 15 هفته کاهش قابل توجهی در عمق چین و چروک آنها داشته است.

اسفناج

اسفناج یک گیاه آبرسان و حاوی آنتی اکسیدان زیادی است که به اکسیژن رسانی و تامین برخی ویتامین های بدن کمک زیادی می کند. اسفناج سرشار از ویتامین های A،C، E، k است و همچنین دارای منیزیم ، لوتئین و آهن زیادی می باشد.

این برگ سبز تولید کلاژن را در بدن افزایش می دهد تا باعث محکم شدن پوست و صاف نگه داشتن آن شود.سعی کنید مقداری اسفناج را در رژیم غذایی خود اضافه کنید که می توان آن را تفت داده یا خام در سالاد خود مصرف کنید.

آجیل ها

بسیاری از آجیل ها به خصوص بادام سرشار از ویتامین E می باشد و میتواند به ترمیم بافت های پوست، حفظ رطوبت پوست و محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش کمک کند. آجیل ها می توانند غشای سلول های پوستی را تقویت کنند و از پوست صورت در برابر آسیب های خورشید محافظت کند.

آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب ضد التهابی است که باعث صاف شدن پوست صورت می شود. این میوه حاوی انواع مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین A، C،E،K و ویتامین های گروه B و پتاسیم است که می تواند تاثیرات بسیار خوبی را بر روی پوست داشته باشد.

مقدار بالای ویتامین A موجود در آووکادو می تواند به شما کمک کند سلول های مرده پوست از صورت حذف شده و پوستی درخشان و زیبا را به شما بدهد.آووکادو سرشار از کاروتنوئید است که می تواند به محافظت از پوست کمک کند.

انار

انار یک میوه بهشتی و یک داروی شفابخش است و سرشار از ویتامین سی و انواع آنتی اکسیدان های قوی است. انار می تواند بدن ما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کرده و سطح التهاب را در سیستم کاهش دهد. انار دارای ترکیبی به نام پونیکلاژین است که ممکن است به حفظ کلاژن در پوست کمک کرده و علائم پیری را کند کند. این ماده خاص در انار می تواند به رفع چروک صورت کمک زیادی کند.

تحقیقات نشان می دهد که زمانی انار می خورید در بدن توسط باکتری های روده ترکیبی به نام Urolithin A تولید می شود که می تواند روند پیری را کندتر کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.