شفا مگ

خاصیت رازیانه برای زنان چیست

خاصیت رازیانه برای زنان بسیار زیاد است و می تواند به کاهش التهاب و تسکین درد قاعدگی، بهبود خلق و خو در پریودی، افزایش شیر در زنان و باروری کمک کند.

خاصیت رازیانه برای زنان چیست

رازیانه یک گیاه دارویی است که از قدیم برای کاهش التهاب، تسکین درد قاعدگی، بهبود خلق و خو در دوران پریودی و مشکلات معده در زنان تجویز می شده است.رازیانه با توجه به خواص زیادی که دارد، اما مصرف بیش از حد ان می تواند عوارض جانبی جدی را به همراه داشته باشد.

رازیانه یک گیاه معطر است که از آن به عنوان ادویه و داروی گیاهی در طب سنتی استفاده می شود و دارای خواص زیادی برای افراد بخصوص زنان دارد.

از رازیانه در طب سنتی برای درمان سرفه، سرماخوردگی، تب، درد معده، حالت تهوع، نفخ شکم، اسهال، یبوست، بی خوابی، کولیک در کودکان و افزایش تولید شیر مادر استفاده می شود.

رازیانه دارای آنتول است، این یک ماده اصلی فعال در رازیانه است که خواص ضد میکروبی و همچنین مقلد استروژن است و می تواند پرولاکتین را افزایش دهد.

این گیاه سرشار از فلاونوئیدها مانند کوئرستین و آپیژنین می باشد،این مواد آنتی اکسیدانهایی هستند که دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی می باشند. همچنین رازیانه دارای ترکیبات فنلی مانند اسید رزماریک و اسیدهای کلروژنیک می باشد که این مواد نیز خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدانی دارند.

رازیانه منع بسیار خوبی از ویتامین های B1,B2,B3,B6 و ویتامین C می باشد. این گیاه دارای مواد معدنی و عناصری مانند باریم، کلسیم، کبالت، کروم، مس، آهن، منیزیم، منگنز و روی است.

رازیانه را می تواند 5 تا 7 گرم در روز مصرف کرد و از مصرف بیش از این مقدار خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث عوارض جانبی شود.

خواص رازیانه برای زنان

رازیانه دارای خواص زیادی برای زنان است و می تواند برای افزایش شیر در مادران، باروری، کاهش درد قاعدگی، کاهش علائم یائسگی، پرمویی و کیست تخمدان در زنان بسیار مفید باشد.

خواص رازیانه برای افزایش شیر مادر

تخم رازیانه به دلیل داشتن آنتول می تواند هورمون استروژن را تقلید کند و ترشح شیر در زنان را افزایش دهد. در طب سنتی از رازیانه برای افزایش شیر در مادران استفاده می شود. با این حال هیچ مطالعه ای وجود ندارد که به طور مستقیم اثر رازیانه بر تولید شیر را آزمایش کرده باشند.

خواص رازیانه برای افزایش باروری

رازیانه خاصیت استروژنی دارد و برخی شواهد حاکی از آن است که اثر دانه رازیانه بر افزایش باروری بسیار کمک می کند. با این وجود تحقیقات بیشتری در این رمینه ضروری است.

خواص رازیانه برای قاعدگی زنان

رازیانه دارای خواص فیتواستروژنی است و این می تواند به کاهش علائم قاعدگی مانند گرفتگی و گر گرفتگی کمک زیادی کند. همچنین می تواند برای کاهش علائم یائسگی ایمن و موثر باشد.مصرف رازیانه می تواند تهوع در دوران قاعدگی را کاهش داده و به کاهش درد در این دوران کمک زیادی کند.

خواص رازیانه برای زنان یائسه

یائسگی اغلب با علائمی مانند گر گرفتگی، تعریق، ناراحتی قلبی، مشکلات خواب، افسردگی، تحریک پذیری، خستگی، ناراحتی مفاصل،اضطراب و مشکلات جنسی همراه است. رازیانه می تواند به طور موثر علائم یائسگی را بدون عوارض جانبی جدی کاهش دهد.

خواص رازیانه برای درمان پرمویی در زنان

برخی از زنان ممکن است دچار رشد ناخواسته مو شوند که به آن هیرسوتیسم گفته می شود. علت این مشکل هنوز ناشناخته می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده رازیانه می تواند برای درمان این بیماری بسیار مفید باشد.

خواص رازیانه برای تخمدان

رازیانه یک گیاه بسیار مفید برای درمان مشکلات زنان می باشد که یکی از این مشکلات بیماری کیست تخمدان است.اما نکته مهم اینجاست که رازیانه داروی قوی برای کیست محسوب می شود و ممکن است برای برخی از کیست ها خطرناک باشد. به همین خاطر می بایست حتما به تشخیص پزشک از رازیانه برای درمان کیست مصرف شود.

مشکلات پوستی در زنان با رازیانه

مصرف منظم رازیانه می تواند مواد معدنی مانند سلنیوم، کلسیم و روی را برای پوست فراهم کند. این مواد معدنی ضن حفظ تعادل اکسیژن در جریان خون برای تعادل هورمونها بسیار مهم است. این مواد معدنی می تواند باعث خنک کردن و تسکین دهنده پوست شود و باعث درخشندگی آن خواهد شد.

بهبود سلامت مو در زنان

رازیانه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی می باشد و می تواند برای درمان بسیاری از بیماری های مو بسیار مفید باشد. این دانه می تواند به ریزش مو، شوره سر و شکستگی مو بر اثر مواد شیمیایی کمک زیادی کند.

منع مصرف رازیانه

رازیانه ممکن است مفید باشد و خواص زیادی داشته باشد، اما برخی از افراد که دارای بیماری های خاص هستند نباید از این داروی گیاهی استفاده کنند. زیرا ممکن است عوارض جبران خطرناکی برای آنها ایجاد شود.

رازیانه ممکن است لخته شدن خون را کند کند، بنابراین ممکن است خونریزی را طولانی ترکرده و بهبود زخم را در افراد دارای اختلال خونریزی یا افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کند به تاخیر بیندازد.اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید نباید از این دارو استفاده کنید.

رازیانه استروژن را تقلید می کند و می تواند برای افرادی که دچار مشکلات اختلالات حساس به استروژن هستند مضر می باشد و نباید مصرف شود.

زنان باردار نباید رازیانه مصرف کنند، زیرا ممکن است باعث عوارض جبران ناپذیری برای جنین داشته باشد. همچنین زنانی که با سرطانهایی وابسته به استروژن مانند سرطان پستان هستند نباید از رازیانه استفاده کنند.

مضرات رازیانه برای زنان

مطالعات انجام شده بر روی رازیانه حاکی از آن است که مصرف این گیاه عوارض جانبی کمی دارد، البته مصرف رازیانه برای دروهای نسبتا کوتاه مناسب است. مصرف بیش از حد رازیانه می تواند عوارض های شدیدی داشته باشد.

مصرف متداول از رازیانه به دلیل آنتول موجود در آن که هورمون استروژن را تقلید می کند می تواند باعث عدم تعادل هورمونی در بدن زنان شود.

رازیانه سطح پرولاکتین خون را افزایش می دهد که ممکن است برای بعضی از افراد مفید باشد، مانند افرادی که برای افزایش شیر مادر استفاده می کنند.اما برای برخی از افراد ممکن است با سطح بالای پرولاکتین دست و پنجه نرم می کنند بد باشد.

برخی از افراد ممکن است به رازیانه حساسیت داشته باشند و علائمی مانند تنگی نفس، تورم لب، دهان و گلو در آنها ایجاد شود و می بایست در صورت مشاهده این علائم مصرف آن را قطع و به فوریت های پزشکی تماس بگیرند.

رازیانه ممکن است باعث فوتودرمیت شود.این گیاه حاوی ترکیباتی است که می تواند به طور غیر عادی پوست را در برابر نور حساس کنند. این بدان معناست که استفاده زیاد از رازیانه می تواند پوست را در برابر نور خورشید حساس کند و منجر به بثورات و قرمزی پوست شود.
رازیانه ممکن است در برخی افراد به دلیل عدم تحمل بو باعث تهوع در آنها شود و همچنین برخی از افراد با مصرف رازیانه افزایش ملایم جریان قاعدگی را تجربه می کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.