شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص و شربت سیتریزین

داروی سیتریزین یک آنتی هیستامین نسل دوم می باشد که فاقد کورتون است و به تسکین علائم آلرژی مانند کهیر، عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم و گلو کمک می کند.

سیتریزین

سیتریزین چیست | هشدارهای مصرف | نحوه مصرف | عوارض جانبی | تداخل دارویی | مصرف در بارداری


نام رایج دارویی: سیتریزین

اشکال دارویی: قرص سیتریزین 10 میلی گرم، شربت سیتریزین 5

داروی سیتریزین  (Centrizine) یک آنتی هیستامین نسل دوم است که جهت کاهش و تسکین علائم آلرژی و حساسیت های فصلی تجویز می شود. داروهای آنتی هیستامین جهت مهار کردن هیستامین در بدن که به علت حساسیت تولید می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص سیتریزین یک آنتی هیستامین جهت کاهش علائم آلرژیک مانند آبریزش بینی، سرفه، خارش چشم، خارش بینی، عطسه، کهیر و خارش مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص و شربت سیتریزین را معمولا هر 24 ساعت یک بار مصرف می شود و نباید بیشتر از این مقدار، بجز با تجویز پزشک مصرف شود و می توان با غذا یا بدون غذا مصرف شود.

سیتریزین کورتون ندارد و یک داروی آنتی هیستامین است که با مهار هیستامین در بدن برای کاهش علائم آلرژی و حساسیت های فصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیتریزین عوارض خواب آور بودن کمتری نسبت به آنتی هیستامین های نسل اول دارد و همچنین آنتی هیستامین های نسل دوم دارای اثربخشی بیشتر و عوارض کمتری باشند.

تاثیر قرص سیتریزین بر قاعدگی به طور مستقیم وجود ندارد، اما برخی از زنان به علت آلرژی و حساسیت به سیتریزین ممکن است باعث تاخیر در سیکل قاعدگی آنها شود.بهتر است اگر تغییری در سیکل قاعدگی ایجاد شد با پزشک خود مشورت کنید.

معمولا از قرص یا شربت سیتریزین یک بار در روز استفاده می شود و با مصرف آن به سرعت شروع به کار می کند، این دارو را در داروخانه ها بدون نسخه می توان تهیه کرد. اما مصرف آنتی هیستامین ها سرخود ممکن است باعث عوارض های جانبی شود، بهتر است دارو را با تجویز پزشک مصرف شود.

سیتریزین چیست

سیتریزین یک آنتی هیستامین نسل دوم است و این دارو جهت تسکین علائم آلرژیک استفاده می شود که با مهار هیستامین در بدن باعث کنترل واکنش های آلرژیک می شود.

سیتریزین یک داروی آنتاگونیست فعال و انتخابی گیرنده H1 میباشد و به سرعت جذب می شود که در بزرگسالان پس از یک ساعت به حداکثر غلظت خود می رسند و نیمه عمر آن 8 ساعت است.

سیتریزین به تسکین علائم آلرژی خفیف تا متوسط کمک می کند مانند:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • آبریزش چشم
  • خارش چشم
  • خارش بینی یا گلو
  • تنگی نفس به دلیل آلرژی

این واکنش ها ممکن است بعد از لمس یا استنشاق یک محرک حساسیت زا ایجاد شود که آلرژی ها معمولا روی بینی، سینوس، گلو یا سایر نواحی تنفسی فوقانی تاثیر بگذارد.

هشدارهای مصرف داروی سیتریزین

سیتریزین یک داروی ضد حساسیت است و جهت درمان کوتاه مدت علائم آلرژی و حساسیت تجویز می شود و نیاز به ادامه مصرف دارو پس از کنترل علائم نمی باشد.

برخی افراد ممکن است به سیتریزین یا آنتی هیستامین های حاوی هیدروکسیزین حساسیت داشته باشند می بایست قبل از تجویز پزشک اعلام کنند تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

سیتریزین برای زنان باردار در سه ماهه اولی بارداریشان منع مصرف دارد و نباید مصرف شود و در سایر ماه های بارداری حتما باید پزشک این دارو را برای شما تجویز کند. از مصرف سرخود دارو در دوران بارداری خودداری کنید.

اگر دچار بیماری های کبدی یا کلیوی هستید حتما در مورد مصرف سیتریزین با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است.

اگر علائم آلرژی بهبود پیدا نکرد، اگر کهیر شما بعد از 3 روز درمان بهبود نیافت یا اینکه کهیر شما بیش از 6 هفته طول بکشد به پزشک خود بگویید.

نحوه مصرف داروی سیتریزین

مقدار مصرف داروی سیتریزین برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال یک قرص 10 میلی گرم در روز است و نباید بیشتر از این مقدار در 24 ساعت، بجز با تجویز پزشک مصرف شود.

مصرف سیتریزین می تواند به همراه غذا یا قبل از غذا باشد و بهتر است به همراه مصرف سیتریزین یک لیوان پر آب مصرف کنید.سیتریزین را در اسرع وقت مصرف کنید، اما اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی شما بود، دوز از دست رفته را مصرف نکیند. به هیچ عنوان 2 قرص را به طور همزمان مصرف نکنید.

اگر سیتریزین را بیش از حد مصرف کرده باشید ممکن است دچار علائم خواب آلودگی شدید، مشکلات بینایی، اضطراب، احساس بقراری، خواب آلودگی یا خستگی، ضربان قلب سریع، درد معده شوید.

عوارض جانبی داروی سیتریزین

سیتریزین یک آنتی هیستامین جدید از نسل دوم می باشد که برخلاف آنتی هیستامین های نسل اول عوارض خواب آلودگی شدید، خشکی دهان و تاری دید را ایجاد کند.

اگر عوارض جانبی خواب آلودگی، خشکی دهان، تاری دید، گرمای بیش از حد، اسهال و استفراغ می باشد که اگر عوارض شدید بود می بایست مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

درد معده یکی از شایعترین عوارض جانبی سیتریزین در کودکان است که اگر این درد ادامه داشت و یا بدتر شد می بایست مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

سیتریزین ممکن است در برخی افراد علائم آلرژیک ایجاد کند که شامل کهیر، تنگی نفس، تورم صورت و لب یا گلو می باشد.در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی سیتریزین را متوقف کرده و بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

  • ضربان قلب سریع
  • ضعف، مشکلات خواب
  • احساس بیقراری شدید
  • گیجی یا مشکلات بینایی
  • ادرار کردن کمتر از حد معمول
  • حالت تهوع یا یبوست

اگر سیتریزین را پزشک برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید که پزش از عوارض های احتمالی این دارو مطلع است و می داند که سود این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است. البته این دارو در بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی سیتریزین نمی باشد، اگر علائمی مشاهده کردید می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی داروی سیتریزین

سیتریزین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با این داروها عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد یا اثرات داروها را کاهش یا افزایش دهد.

اگر از هر نوع داروی آرامبخش یا قرص خواب استفاده می کنید، حتما این مورد را قبل از استفاده از سیتریزین به پزشک خود بگویید.

مصرف همزمان سیتریزین با داروهایی که باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می شود باعث افزایش خواب آلودگی شدید می شود و عملکرد روانی و عصبی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

سیتریزین ممکن است با تئوفلین جی تداخل داشته باشد و زمانی که این دو دارو با هم مصرف شود ممکن است زمان دفع سیتریزین طول بکشد.

داروی سیتریزین ممکن است با داروهای خواب آور و ضد اضطراب مانند کلونازپام ، آلپرازولام ، دیازپام ، کلوبازام ، تریازولام تداخل داشته باشد و نباید این داروها را همزان مصرف کرد.

مصرف سیتریزین در دوران بارداری

داروی سیتریزین در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد، حتما برای مصرف این دارو در این دوران حتما با تشخیص و تجویز پزشک باشد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.