شفا مگ

مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

مصرف قرص مترونیدازول برای درمان عفونت واژن تجویز می شود و فقط جهت درمان واژینوز باکتریال استفاده می شود و نمی تواند عفونت های دیگر واژن را درمان کند.

مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

مترونیدازول یک داروی آنتی بیوتیک است که یکی از داروهای درمان عفونت باکتریایی واژن می باشد که باعث مهار باکتری ها می شود و عفونت را درمان می کند.

البته مترونیدازول جهت درمان عفونت های التهابی لگنی نیز تجویز می شود که ممکن است در این درمان از شیاف مترونیدازول استفاده شود که این به تصمیم و تشخیص پزشک دارد.

عوارض قرص مترونیدازول بر پریود : قرص مترونیدازول بر پریود تاثیری نمی گذارد و باعث عقب افتادن پریود و قاعدگی نمی شود و تا چند روز تاخیر طبیعی است.

مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن معمولا برای 7 روز تجویز می شود که البته دوز مصرف و مدت زمان را پزشک بر اساس تشخیص و شرایط بیماری تجویز می کند.

مقدار مصرف برای درمان واژینوز باکتریال مقدار 250 میلی گرم هر 8 ساعت به مدت 7 روز می باشد که البته ممکن است از شیاف مترونیدازل واژینال جهت درمان استفاده شود.

نکات مهم قبل از مصرف

قرص مترونیدازول بر قرص های ضد بارداری تاثیر می گذارد و اثر داروهای ضد بارداری را کاهش می دهد. سعی کنید در مدت زمان مصرف مترونیدازول از روش های دیگر پیشگیری استفاده کنید.

اگر به بیماری کبد یا کلیوی متبلا هستید یا سابقه ابتلا به این بیماری ها را دارید نباید از این دارو استفاده کنید و قبل از تجویز حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مترونیدازول ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و در صورت مصرف هر دارویی قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطری مصرف همزمان داروها مطلع شوید.

وارفارین یکی از داروهایی است که ممکن است در مصرف همزمان با مترونیدازول ایجاد عوارض جدی مانند خونریزی کند.

اگر به کودک خود شیر می دهید و در دوران شیردهی قرار دارید نباید از مترونیدازول استفاده کنید زیرا ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.قبل از تجویز با پزشک درباره شیردهی صحبت کنید شاید لازم باشد شیردهی را در طول درمان قطع کنید.

مصرف میترونیدازول در دوران بارداری در گروه B قرار دارد و سه ماهه اول بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود.اگر باردار هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف قرص مترونیدازول در پریودی

مصرف قرص مترونیدازول در پریودی منعی ندارد و می توانید مصرف کنید و تاثیری در عملکرد قرص مترونیدازول در دوران قاعدگی نمی گذارد.

قرص مترونیدازول روی هورمون های زنانه هیچ تاثیری نمی گذارد و باعث عقب یا جلو افتادن پریودی نمی شود. اگر تاخیری در پریودی شما رخ داد تا چند روز طبیعی است و ممکن است علت های مختلفی از جمله استرس، تغییر آب و هوا و نوسان وزن داشته باشد.

عوارض مترونیدازول برای عفونت واژن

مترونیدازول ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض ممکن است خفیف باشد مانند احساس خستگی، تهوع و استفراغ که از عوارض های شایع هستند باشد.

عوارض ممکن است طی چند ساعت یا چند روز از بین برود، اما اگر ادامه داشت و عوارض شدید بود حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض های شایع مترونیدازول شامل :

  • خارش و کهیر
  • کرامپ های شکمی
  • تهوع، استفراغ، بی اشتهایی
  • تیرگی و سوزش ادرار
  • طعم فلز، تب، احتقان بینی

عوارض های اسهال، ادرار دردناک، مشکل در خواب، افسردگی، سردرد، سرگیجه، زخم در دهان از عوارض های جدی مترونیدازول می باشد که در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید با پزشک تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.