شفا مگ

اطلاعات دارویی کپسول آفالکس

آفالکس به شکل کپسول 250 و 500 یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی نظیر عفونت ادرای، عفونت دندان، عفونت واژن و گلو تجویز می شود.

کپسول آفالکس

کپسول آفالکس نام دیگر کپسول سفالکسین می باشد که از آن جهت درمان عفونت های ادراری، عفونت های پوستی، عفونت سینه و گلو و همچنین در درمان عفونت گوش استفاده می شود.

نکته مهم این است که آفالکس برای درمان عفونت های باکتریایی می باشد و عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان نمی کند.

کپسول آفالکس 250 و کپسول آفالکس 500 از اشکال دارویی آفالکس می باشد و فرم آفالکس بر اساس تجویز پزشک می باشد.

آفالکس فقط برای انواع خاصی از عفونت های باکتریایی موثر است و به همین خاطر پزشک قبل از تجویز برای شناسایی ارگانیسم های ایجاد کننده عفونت آزمایشاتی را درخواست می کند. مقدار مصرف آفالکس معمولا هر 6 ساعت یا هر 12 ساعت می باشد.

  1. آفالکس چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در دوران بارداری
  8. مصرف در شیردهی

آفالکس چیست

کپسول آفالکس یک داروی آنتی بیوتیک می باشد و برای درمان عفونت های باکتریایی زیادی استفاده می شود. آفالکس در دسته آنتی بیوتیک های سفالوسپورین قرار دارد و علاوه بر از بین بردن باکتری می تواند نقش باکتریواستاتیک نیز داشته باشد.

آفالکس به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود.البته اگر آفالکس را با غذا مصرف کنید باعث تاخیر در جذب می شود، اما مانع جذب نمی شود.آفالکس عمدتا به صورت تغییر نیافته از طریق ادرار دفع می شود.نیمه عمر آفالکس حدود 0.5 تا 1.2 ساعت می باشد.

موارد مصرف آفالکس

آفالکس در موارد درمان عفونت های باکتریایی، فارنژیت، عفونت های بافت نرم، عفونت گوش میانی، اندوکادیت، عفونت پروستات و عفونت مجاری فوقانی تنفسی استفاده می شود.

نحوه مصرف آفالکس

برای اینکه از کپسول آفالکس بهترین نتیجه را بگیرید و خطری برای شما نداشته باشد بهتر است با نحوه مصرف آن اشنا باشید.این دارو بر اساس شرایط بیماری و شرایط پزشکی بیمار تجویز می شود.

در برخی موارد آفالکس برای افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند نیاز به کاهش دوز دارد تا باعث مشکلات جانبی نشوند. همچنین این دارو ممکن است در جواب آزمایش های افراد دیابتی تغییراتی ایجاد کند.

کپسول آفالکس را حتما با یک لیوان آب پر مصرف کنید.

آفالکس توسط اسید معده تخریب نمی شود، ولی اگر همرا غذا مصرف شود جذب آن دچار اختلال می شود.

آفالکس را بهتر است با معده خالی مصرف کنید. در صورت داشتن مشکل معده می توانید آن را همراه با غذا مصرف کنید.

مقدار مصرف آفالکس

مقدار مصرف آفالکس به شرایط بیمار، شرایط بیماری، سن بیمار و شرایط پزشکی بستگی دارد و بر این اساس پزشک مقدار مصرف این دارو را تجویز می کند.

  • برای عفونت های تناسلی مقدار 250 میلی گرم کپسول خوراکی هر 6 ساعت
  • برای عفونت های استخوانی مقدار 250 میلی گرم هر 6 ساعت
  • برای اوتیت میانی مقدار 250 میلی گرم هر 6 ساعت
  • برای عفونت مجاری تنفسی مقدار 250 میلی گرم خوراکی هر 6 ساعت
  • برای درمان فارنژیت مقدار 250 میلی گرم خوراکی هر 6 ساعت یا 500 میلی گرم هر 12 ساعت

عوارض جانبی آفالکس

آفالکس ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض خفیف یا شدید میباشد.اگر عوارض شدید بود و برطرف نشد می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.

عوارض شایع آفالکس شامل سرگیجه، اسهال، احساس خستگی، سردرد، درد مفاصل، خارش واژن یا ترشحات واژن می باشد که در صورت بر طرف نشدن این علائم طی چند روز با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض های دیگر آفالکس شامل سوء هاضمه، اسهال، درد معده، یرقان، کبودی، خونریزی غیر طبیعی، لکه های قرمز یا ارغوانی در زیر پوست، گیجی می باشد که در صورت بروز هر یک از این علائم می بایست با پزشک مشورت کنید.

تداخل دارویی آفالکس

آفالکس ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با این داروها ممکن است عوارض خفیف یا شدیدی ایجاد کند و در برخی موارد اثر دارو ها را کم می کند. در صورت مصرف هر دارویی می بایست قبل از تجویز آفالکس با پزشک خود مشورت کنید.

آفالکس با داروهای آنتی بیوتیک مانند داکسی سایکلین، آزیترومایسین ، آمپی سیلین ، آموکسی سیلین ، کو آموکسی کلاو و پنی سیلین تداخل دارد و نباید همزمان مصرف شوند.همچنین آفالکس با داروهای دیابت و کاهش دهنده قند خون، مکمل ها و مولتی ویتامین ها نیز تداخل دارد.

آفالکس همزمان با داروهای پیشگیری از بارداری ، ممکن است سطح داروی ضد بارداری را کاهش دهد، به همین خاطر در زمان مصرف آفالکس از روش های غیر دارویی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

مصرف افالکس در دوران بارداری

آفالکس در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف کرد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید می بایست با پزشک مشورت کنید. اگر در زمان مصرف آفالکس باردار شدید، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

مصرف آفالکس در شیردهی

آفالکس به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. شاید نیاز باشد که تا پایان درمان شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.